عمومیکسب و کار استانها

سریع ترین روش کاشت و جایگزینی دندان های از دست رفته

بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید حتماً می‌دانید که این دندان‌ها چقدر برای زیبایی و سلامت دهان و دندان شما مفید بوده‌اند. دندان‌های شما طوری طراحی شده‌اند که همراه با یکدیگر عمل جویدن، تکلم و لبخند را انجام دهند. زمانی که یک یا چند دندان از دست رفته باشند انجام این کارها دشوار خواهد شد. حتی از دست دادن یکی از دندان‌های پشتی ممکن است سبب تغییر حالت دهان و پیرتر شدن صورت شما شود. خوشبختانه می‌توان دندان‌های از دست رفته را جایگزین کرد. قیمت ایمپلنت دندان نیز با توجه به مزایای آن بسار مقرون به صرفه است. در زیر به سه گزینه‌ی اصلی که احتمالاً دندان‌پزشک بسته به نیازهای شما به سراغ آن‌ها می‌رود اشاره می‌کنیم. دندان‌ها باید تا چندین سال ماندگاری داشته باشند بنابراین مهم است که روش درمانی مناسبی را برای جایگزین کردن آن‌ها انتخاب کنید.

ایمپلنت

بسیاری از افراد برای جایگزین کردن یک دندان، چند دندان و یا حتی یک ردیف کامل از دندان‌ها، روش ایمپلنت را انتخاب می‌کنند. ایمپلنت به پایه‌هایی گفته می‌شود که با عمل جراحی در فک تحتانی یا فوقانی قرار داده شده و در آن جا به‌عنوان یک لنگر مناسب برای نصب شدن دندان‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایمپلنت را از جنس تیتانیوم (یک فلز محکم و سبک) و یا دیگر موادی که بدن آن‌ها را قبول می‌کند می‌سازند. اکثر افراد می گویند که ایمپلنت دندان توسط ایمپلنت فوری در رشت محکم و قابل‌اعتماد بوده و روش مناسبی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می‌باشد.

بااین‌حال، ایمپلنت گزینه‌ی مناسبی برای همه‌ی افراد نیست. ازآنجایی‌که ایمپلنت نیازمند عمل جراحی است، فرد باید ازنظر کلی دارای وضعیت سلامتی مناسبی باشد. فرد باید یا به مقدار کافی استخوان برای حمایت از ایمپلنت داشته باشد و یا اینکه توانایی قرار گرفتن تحت عمل جراحی برای ساختن این استخوان را داشته باشد. همچنین فرد باید متعهد باشد و به‌طور روزانه به بهداشت دهان و دندان خود توجه کند. همچنین فرد باید به‌طور منظم برای ویزیت به دندان‌پزشک مراجعه کند.

بیماری‌های مزمن مانند  و یا سرطان خون ممکن است سرعت بهبودی پس از عمل جراحی را کاهش دهند. افرادی با این مشکلات ممکن است داوطلبان خوبی برای ایمپلنت نباشند. استفاده از تنباکو نیز سرعت بهبودی را کاهش می‌دهد. دندان‌پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا گزینه‌ی مناسبی است یا خیر.

ایمپلنت شامل چه مراحلی است؟

ایمپلنت انواع بسیار مختلفی دارد. درمان ممکن است تنها یک روز زمان لازم داشته باشد و یا اینکه چندین ماه زمان ببرد. دندان‌پزشک بهترین برنامه‌ی درمانی را برای شما طراحی می‌کند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن آن بیشتر است. ایمپلنت دارای سه مرحله‌ی اصلی است:

نصب ایمپلنت

دندان‌پزشک با استفاده از عمل جراحی، ایمپلنت را در استخوان فک قرار می‌دهد. ممکن است پس از پایان جراحی مقداری تورم و نسبت به لمس احساس کنید. به همین دلیل معمولاً داروهای مسکن درد تجویز می‌شوند تا ناراحتی فرد به حداقل برسد. ممکن است دندان‌پزشک شما در طول دوره‌ی بهبودی به شما توصیه کند تا از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید.

دوره‌ی التیام

چیزی که ایمپلنت را تا این حد محکم می‌کند، رشد استخوان به دور آن و نگه داشتن آن است. این روند نیازمند زمان است. برخی از افراد باید تا زمان بهبودی کامل ایمپلنت به مدت چند ماه صبر کنند. پس از آن می‌توانند دندان‌های جایگزین را بر روی ایمپلنت نصب کنند.

برخی از افراد نیز می‌توانند ایمپلنت و دندان‌های جایگزین را به‌طورهم‌زمان و در یک جلسه‌ی درمانی نصب کنند.

جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته (پروتز)

دندان‌پزشک یا آزمایشگاه، تاج، بریج یا  مناسب برای قرار گرفتن در دهان و بر روی ایمپلنت را می‌سازند. پس از ساخته شدن این دندان‌ها، آن‌ها را نصب می‌کنند.

ساخته شدن این پروتزها ممکن است زمان بر باشد. در این زمان، دندان‌پزشک به شما یک تاج، بریج یا دندان مصنوعی موقتی خواهد داد. این دندان موقتی به شما کمک می‌کند که تا زمان آماده شدن دندان اصلی، کارهایی مانند جویدن غذا و حرف زدن را انجام دهید.

مزایای ایمپلنت

  • ایمپلنت بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی دارد.
  • دندان‌های مجاور در فرایند نصب ایمپلنت درگیر نخواهند شد.
  • ایمپلنت‌ها ممکن است برای سالیان طولانی ماندگار باشند.
  • برخی از انواع ایمپلنت‌ها و دندان‌های مصنوعی را می‌توان تنها در یک یا دو جلسه‌ی درمانی نصب کرد.
  • ایمپلنت از در اثر جای خالی دندان جلوگیری می‌کند.

معایب ایمپلنت

  • ازآنجایی‌که ایمپلنت نیازمند عمل جراحی است، انجام آن برای همه‌ی افراد مناسب نیست.
  • نصب ایمپلنت نسبت به دیگر گزینه‌ها ممکن است زمان بیشتری برده و نیازمند جلسه‌های درمانی بیشتری باشد.
  • ایمپلنت ممکن است نسبت به هزینه‌ی بیشتری داشته باشد.

بریج بر روی ایمپلنت

یکی دیگر از روش‌های جایگزین کردن دندان‌ها، بریج ثابت است. در این روش جای خالی یک یا چند دندان پر می‌شود به‌طوری‌که یک بریج ثابت در این منطقه چسبانده یا سیمان می‌شود – تنها دندان‌پزشک می‌تواند آن را جدا کند.

بریج چگونه نصب می‌شود؟

نصب بریج معمولاً بیش از لازم دارد. در اولین جلسه، دندان‌پزشک دندان‌های دو طرف جای خالی دندان را آماده کرده که بعداً بریج به این دو دندان متصل خواهد شد.

سپس دندان‌پزشک یک طرح از جای خالی دندان درست کرده و آن را به لابراتواردندان‌سازی می‌فرستد. تکنسین‌ها در لابراتوار از فلز، سرامیک، شیشه – سرامیک و یا ترکیبات دیگر، بریج های دندانی را می‌سازند. دندان‌پزشک یک بریج موقتی را در محل قرار می‌دهد تا از دندان‌های آماده شده‌ی شما در زمان ساخته شدن بریج اصلی محافظت شود.

زمانی که در مورد بریج صحبت می‌شود، ممکن است دندان‌پزشک شما این اصطلاحات را به کار ببرد:

پونتیک: جایگزین برای دندان‌های از دست رفته‌ی شما

تاج: یک “کلاه” که دندان را می‌پوشاند.

در طول یک یا دو جلسه‌ی درمانی بعدی، بریج در محل قرار داده شده و سیمان می‌شود.

نصب بریج

قبل از قرارگیری بریج، دندان‌های مجاور دندان از دست رفته قابل مشاهده‌اند.

دندان‌های مجاور این شکاف برای قرارگیری بریج آماده سازی می‌شوند.

بریج ساخته شده بر روی این دندان‌های آماده شده نصب می‌شود.

بریج در محل خود سیمان می‌شود.

معایب

  • احتمالاً هزینه‌ی بیشتری نسبت به بریج های متحرک خواهند داشت.
  • دندان‌های مجاور بریج تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • تمیز کردن زیر پونتیک نیازمند تلاش زیادی است.

دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک

همان‌طور که از نامش پیداست، دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک را می‌توان به‌راحتی برای  از دهان خارج نمود.

دندان‌های مصنوعی جزئی معمولاً به دندان‌های جایگزینی گفته می‌شود که به یک پایه‌ی پلاستیکی متصل هستند که همرنگ لثه‌های شماست. این پایه‌ی پلاستیکی ممکن است اسکلت فلزی دندان مصنوعی را نیز پوشش داده باشد. دندان‌های مصنوعی جزئی معمولاً دارای قسمت‌هایی هستند که به دندان‌های طبیعی شما متصل می‌شوند.

همچنین ممکن است دندان‌پزشک به شما استفاده از تاج یا “کلاه” بر روی دندان‌های طبیعی را نیز پیشنهاد کند. تاج می‌تواند قرار گرفتن دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک در دهان شما را آسان‌تر کند.

عادت کردن به دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک

قرار دادن و برداشتن دندان‌های مصنوعی نیازمند تلاش است. تا چند هفته‌ی اول ممکن است احساس تنگی و احساسات عجیبی داشته باشید. ولی با گذر زمان باید به آن عادت کنید. هیچ‌گاه با گاز گرفتن محکم سعی نکنید خود را در جای خود قرار دهید. این کار ممکن است باعث خم شدن یا شکستن گیره‌ها شود.

دندان‌های مصنوعی جزئی متحرک نباید 24 ساعت روز مورد استفاده قرار بگیرند. به شما خواهد گفت که دندان مصنوعی‌های خود را موقع خواب از دهان خارج کرده و پس از بیدار شدن دوباره آن‌ها را در دهان خود قرار دهید. معمولاً دندان‌پزشک نوبت‌هایی برای به شما می‌دهد و در آن‌ها نقاط تحت فشار و مناطق دردناک را بررسی می‌کند. او دندان مصنوعی‌های شما را به شکلی تنظیم می‌کند که به‌راحتی در دهان قرار بگیرند. زمانی که دندان‌های از دست رفته‌ی شما جایگزین می‌شوند، غذا خوردن برای شما کاری بسیار لذت بخش تر خواهد بود. ازآنجایی‌که دندان‌های از دست رفته ممکن است تکلم را با مشکل رو به رو کنند، استفاده از دندان‌های مصنوعی می‌تواند این مشکل را نیز رفع کند.

با گذشت زمان با افزایش سن و تغییر حالت دهان شما، ممکن است غیر قابل استفاده شوند.

همچنین ممکن است دندان‌های مصنوعی شکسته، ترک برداشته و یا یکی از دندان‌های آن شل شوند. بعضاً دندان‌پزشکان می‌توانند را تعمیر کنند که یک روز زمان می‌برد. البته تعمیرات پیچیده‌تر به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

معایب

  • ممکن است نسبت به گزینه‌های دیگر پایداری کمتری داشته باشد
  • ممکن است گم شده یا بشکند
  • ممکن است استفاده از آن راحت نباشد
  • برخی از افراد از خارج کردن دندان‌های خود به هنگام شب برای تمیز کردن خجالت می‌کشند
  • نسبت به گزینه‌های دیگر باید زودتر تعویض شود

تمامی گزینه‌های پیش رو را بشناسید

انتخاب بهترین روش برای جایگزین کردن یک دندان از دست رفته تصمیم مهمی است. ممکن است برای جایگزین کردن دندان خود با متخصصین زیر سر و کار داشته باشید:

  • متخصص پروتزهای دندانی: ترمیم و جایگزینی دندان‌ها
  • جراح فک و صورت: جراحی بر روی دندان‌ها و کل حفره‌ی دهان، ازجمله گردن و صورت
  • متخصص بیماری‌های لثه: متخصص درمان بیماری‌های پریودنتال (لثه)
  • متخصص ایمپلنت

با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند به سؤالات شما پاسخ داده و به شما کمک کند تا در مورد دندان‌های از دست رفته تصمیم‌گیری کنید: ایمپلنت، بریج ثابت یا دندان مصنوعی جزئی متحرک.

منبع Immediate Implants

دکمه بازگشت به بالا