عمومیکسب و کار استانها

علت چرب شدن پوست صورت

پوست انسان دارای منافذی است که زیر آن‌ها غده‌های چربی فراوانی به نام سباسه وجود دارد که سبوم یا همان چربی طبیعی پوست را ترشح می‌کند. چربی پوست باعث حفظ رطوبت و جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست می‌شود در واقع اگر میزان چربی روی پوست متعادل باشد به شادابی و طراوت پوست شما کمک می‌کند. در صورتی که غدد زیر پوستی چربی بیشتری را تولید کنند در نتیجه شما پوست چرب (Oily skin) دارید و باید برای تنظیم آن به علت چرب شدن پوست صورت با بهترین دکتر متخصص پوست، مو و زیبایی در شیراز مشاوره بگیرید . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی حفظ سلامت با باقی مطلب همراه باشید.

نشانه‌های پوست چرب چیست؟

چربی پوست دارای نشانه‌هایی که شما می‌توانید با داشتن اطلاعات از آن‌ها در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید این نشانه‌ها به شرح زیر است.

براق شدن بیش از حد پوست بدن یا صورت‌تان می‌تواند نشانه چربی پوست باشد.

  •  نماندن آرایش روی پوست صورت

کسانی که دارای چربی زیاد پوست هستند هنگام آرایش کردن، میکاپ شان روی صورت نمی‌نشیند زیرا چربی اضافه روی پوست مانع از قرار گرفتن کرم پودر به صورت کامل می‌شود.

اگر دارای پوست چرب (Oily skin) باشید در نتیجه پوست‌تان در معرض ابتلا به انواع جوش‌های چرکی و یا سرسیاه است.

10 علت پوست چرب چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی علت های رایج پوست چرب بپردازیم پس تا پایان همراه ما باشید.

ژنتیک یکی از مهم‌ترین دلایل چربی پوست شناخته شده است. در واقع کسانی که پدر و مادرشان دارای این نوع پوست هستنند به احتمال زیاد غدد ترشح چربی در زیر پوست آن‌ها نیز فعالیت بیشتری دارد .
در دوران نوجوانی و جوانی به دلیل ترشح بیشتر هورمون تستوسترون فعالیت غدد چربی افزایش یافته که چربی پوست حاصل آن است.

عامل آب و هوا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ترشح غدد چربی پوست داشته باشد برای مثال رطوبت و گرما هوا سبب تحریک پوست شما برای ترشح بیشتر چربی است و برعکس آن همان‌طور که تجربه کرده‌اید آب و هوا سرد می‌تواند روی غدد ترشح چربی تاثیر گذاشته و فعالیت آن را کاهش دهد در نتیجه شما دچار خشکی پوست می‌شوید. بنابراین بهتر است کسانی که در نواحی زندگی می‌کنند که دارای آب و هوا گرم و مرطوب است بیشتر از سایر افراد از تعادل چربی در پوست‌شان با استفاده از مراقبت کنند.

شست و شوی بیشتر از حد لازم پوست چرب می‌تواند عملکرد ترشح غدد چربی در پوست‌تان را دچار اختلال کرده، در واقع باعث بیشتر تولید شدن چربی در پوست‌تان می‌شود.

مصرف برخی دارو‌ها مانند قرص‌های کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و به ویژه داروهای حاوی استروئید‌ها بر پوست شما تاثیر مستقیم داشته و فرایند ترشح چربی را افزایش می‌دهند..

  •  استفاده نکردن از مرطوب کننده‌ها

بر خلاف باور بیشتر افراد که استفاده از مرطوب کننده‌ها را باعث افزایش ترشح چربی می‌دانند، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده بدون روغن می‌تواند سبب حفظ رطوبت در پوست شود بدون آنکه منافذ پوست را مسدود کند.

  •  لوازم آرایشی مسدود کننده پوست

استفاده از لوازم آرایش غیر استاندارد می‌تواند روی پوست شما تاثیر مستقیم داشته باشد و سبب بسته شدن منافذ پوست شود در نتیجه توصیه ما به شما تهیه لوازم آرایش با کیفیت است.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بیشتر از حد لازم از لبنیات، شکر و سایر انواع کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کنید به احتمال زیاد در صورت عدم تغییر رژیم غذایی‌تان دچار پوست چرب می‌شوید.

سن تاثیر بسیار زیادی بر میزان چربی پوست شما دارد مثلا در سنین نوجوانی منافذ پوست میزان چربی بیشتری را تولید می‌کند در نتیجه افراد در این سنین دچار ابتلا به انواع جوش و آکنه به دلیل چربی پوست می‌شوند این در حالی است که افراد مسن به دلیل کاهش تولید چربی طبیعی مبتلا به خشکی پوست می‌شوند

در برخی از افراد به دلیل عواملی مانند جوش‌های قبلی، کاهش یا افزایش وزن و سن دچار بزرگ شدن منافذ پوست می‌شوند در نتیجه این منافذ تمایل بیشتری به ترشح چربی دارند.

  •  استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب

شما باید برای استفاده از کرم های روتین روزانه خود و یا محصولات آرایشی به نوع پوست‌تان دقت ویژه نمایید برای مثال اگر از کرم شی کد استفاده کنید باعث تعادل چربی در پوست شما می‌شود.

درمان‌های خانگی برای کنترل چربی پوست

درمان‌های خانگی برای پوست چرب می‌تواند به کاهش مقدار چربی روی پوست و پیشگیری از عوارضی مانند آکنه و قرمزی پوست کمک کند. اگرچه بسیاری از این درمان‌ها به علت اصلی تولید بیش از حد سبوم نمی‌پردازند. برای، مثال اگر علت چرب بودن پوست هورمون‌ها باشند، می‌توان آن را در خانه مدیریت کرد، اما درمان نمی‌شود. اگر به درمان‌های نسخه‌ای علاقمند هستید، به پزشک مراجعه کنید.

صورت خود را دو بار در روز بشویید

یکی از موثرترین راه‌ها برای کنترل چرب شدن پوست این است که صورت خود را دو بار در روز بشویید. هر صبح و شب و همچنین پس از ورزش شدید، با استفاده از یک پاک‌کننده ملایم و آب صورت خود را بشویید. نیازی به شستشوی بیشتر نیست، زیرا این امر می‌تواند پوست را تحریک کند و چربی بیشتری تولید کند. صورت خود با حرکات دایره‌ای ملایم را بشویید.

از مرطوب‌کننده استفاده کنید

اما استفاده از مرطوب‌کننده راه مهمی برای کنترل چرب شدن پوست است. وقتی پوست بیش‌ازحد خشک باشد، بدن را تحریک می‌کند تا به‌منظور مرطوب کردن آن چربی بیشتری تولید کند. هر روز صبح، از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده ملایم بدون چربی استفاده کنید.

از کاغذهای جذب کننده چربی استفاده کنید

در طول روز و در فواصل بین شستشو، از کاغذهای جذب‌کننده چربی به‌منظور جذب روغن اضافه پوست استفاد کنید. به آرامی و با حالت ضربه زدن روی صورت از کاغذ استفاده کنید و آن را روی پوست خود نکشید، زیرا می‌تواند چربی را پخش کند.

تا حد امکان از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید. رعایت این مساله سخت است، زیرا بیشتر ما بدون اینکه متوجه شویم، مرتبا به صورت خود دست می‌زنیم. دست‌های ما می‌تواند کثیفی، میکروب‌ها و چربی‌ها را به پوست صورتمان منتقل کند و منجر به تجمع چربی شود.

ماسک خاک رس را امتحان کنید

ماسک‌های خاک رس می‌توانند برای جذب چربی اضافی پوست صورت شما مفید باشند. ماسک خاک رس می‌تواند چربی را از منافذ پوست بیرون بکشد و با شستن خاک رس، چربی از صورت شما پاک می‌شود.

چای سبز را به برنامه روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید

احتمالا با چای سبز به خاطر آنتی‌اکسیدان‌ها و فواید سلامتی آن آشنا هستید، اما آیا می‌دانستید که چای سبز برای پوست چرب نیز مفید است؟ به جای دم کردن چای سبز در فنجان، سعی کنید امولسیون چای سبز را روی پوست صورت خود بمالید.

مطالعات نشان داده‌اند استفاده از امولسیون چای سبز ۳ درصد روی پوست می‌تواند تولید سبوم را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. هرچند برای دیدن اثربخشی این روش باید صبور بود. شرکت‌کنندگان دمطالعه پس از ۶۰ روز اثر آن را احساس کردند.

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

چربی اضافی روی پوست گاهی می‌تواند منجر به قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شود. پماد هیدروکورتیزون بدون نسخه می‌توا‌ند به رفع تحریک پوستی و کاهش قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی درمان‌های خانگی اثری ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مقدار ملایم چربی اضافه را می‌توان با بهداشت خوب پوست کنترل کرد. اگر مرتباً صورت خود را دو بار در روز می‌شویید و از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، اما همچنان پوست شما چرب است، ممکن است بهتر باشد به متخصص پوست مراجعه کنید.

پوست چرب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، استرس، رژیم غذایی و رطوبت باشد. درحالی‌که سبوم برای پوست مفید است، مقدار بیش‌ازحد آن می‌تواند منجر به مشکلات پوستی مانند آکنه و تحریک پوست شود. چندین درمان ممکن برای پوست چرب وجود دارد و اثربخشی آن‌ها ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. اگر یکی از درمان‌ها به پوست چرب شما کمکی نکند، درمان‌های دیگر ممکن است مناسب‌تر باشند. متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب خود را پیدا کند.

  • آیا پوست چرب مستعد آکنه است؟

این تصور غلط رایجی است که پوست چرب لزوما مستعد آکنه است. درحقیقت، می‌توانید پوست کاملا چرب یا پوست خشکی داشته باشید که مستعد آکنه باشد. درحالی‌که درست است که چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را بگیرد و موجب آکنه شود، همه انواع پوست‌ها می‌توانند مستعد آکنه باشند.

  • چه غذاهایی موجب چرب شدن پوست می‌شوند؟

پنج ماده غذایی که موجب جوش زدن و چرب‌شدن پوست می‌شوند عبارتند از: گوشت قرمز، کربوهیدارت‌های تصفیه شده، غذاهای سرخ‌شده، لبنیات و غذاهای شور.

  • آیا قند باعث چرب شدن پوست می‌شود؟

قند موجب تحریک تولید چربی در پوست می‌شود. سبوم ماده روغنی که در غده‌های چربی بدن تولید می‌شود، به‌طور معمول پوست را می‌پوشاند تا آن را مرطوب نگه دارد و از آن محافظت کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند مصرف قند زیاد می‌تواند با تولید سبوم زیاد همراه باشد و موجب چرب شدن پوست شود.

 

دکمه بازگشت به بالا