عمومیکسب و کار استانها

مجوزهای لازم برای بازسازی خانه

در صورتی که تعمیرات و بازسازی ساختمان شما جزئی است، نیاز به دریافت مجوز ندارید.برای ساخت و ساز قبل از هر کاری، دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری لازم است. در صورتی که این پروانه  اخذ نشود، امکان ساخت و ساز وجود ندارد و اگر هم انجام شود، غیرقانونی است. حال آیا بازسازی ساختمان هم نیاز به دریافت مجوز دارد؟ چنانچه قصد بازسازی منزل خود را دارید با کارشناسان این مجموعه https://archatrina.net/سایت-بازسازی-خانه/ تماس بگیرید.

مراحل گرفتن مجوز بازسازی از شهرداری در سال 1402 | معماری آترینا

مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان

افراد قبل از هر گونه اقدام و فعالیت ساختمانی اعم از احداث بنا، تعمیرات، مرمت بنا و… باید از شهرداری مجوز دریافت کنند. حال در صورت عدم دریافت مجوز و انجام کارهای ذیل، شهرداری برای شما جریمه‌ای در نظر می‌گیرد:

  1. تغییر کاربری غیر مجاز
  2. تراکم اضافی
  3. احداث بنا بدون پروانه
  4. عدم رعایت اصول فنی،بهداشتی و شهرسازی
  5. تجاوز به معابر

فعالیت‌هایی که نیاز به اخذ مجوز ندارند!

در صورتی که خواهان انجام هر یک از فعالیت‌های بالا هستید، باید مجوز دریافت کنید، در غیر این صورت جریمه می‌شوید. اما یک‌سری فعالیت‌ها نیاز به اخذ مجوز ندارند. این فعالیت‌ها شامل:

  • رنگ ‌آمیزی
  • تعمیرات استخر
  • نماکاری دیوارها
  • لوله کشی آب، فاضلاب و گاز
  • تعویض کردن درب و پنجره
  • مرمت کردن بام
  • نصب شوفاژ

مراحل صدور مجوز تعمیرات

  1. تکمیل فرم مجوز تعمیرات و تشکیل پرونده
  2. اصل و کپی سند مالکیت، کپی بنچاق، کپی سند سرقفلی در صورت سر قفلی‌دار بودن متقاضی
  3. کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک یا سر قفل‌دار
  4. جوابیه بیمه، جوابیه آتش‌نشانی
  5. تکمیل فرم مجوز تعمیرات توسط کارشناس و تائید توسط مسئول واحد فنی و مجوز سازمان میراث فرهنگی در صورت واقع‌شدن در محدوده بافت فرسوده

تحویل این مدارک برای تعمیرات جزئی است. در صورتی که تعمیرات، اساسی و کلی‌تر باشد علاوه‌بر مدارک فوق باید فرم تعهد کارفرما و گواهی استحکام بنا نیز تحویل داده شود.

صدور پروانه تعمیرات و مراحل آن

1.دریافت فرم درخواست تعمیرات

  1. صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازی
  2. ثبت دستور در دبیرخانه
  3. مراجعه مالک به بایگانی جهت تایید واحد بایگانی
  4. اخذ نوبت بازدید از قسمت بازدید( اطلاعات)
  5. حضور در ساعت ۷ صبح روز بازدید در واحد شهرسازی منطقه و تعیین ساعت بازدید توسط مامور فنی منطقه و حضور مالک یا نماینده مالک در محل مورد بازدید
  6. گزارش مامور بازدید بر ظهر فرم درخواست
  7. بررسی گزارش توسط مسئول شهرسازی و در صورت بلامانع بودن از کلیه جهات کاربری، گذربندی و…
  8. کنترل عوارض( مراجعه مالک به دفتر مسئول شهرسازی)
  9. کنترل عوارض توسط محاسب در مراجعه مالک به واحد محاسبات پس از تائید توسط محاسب، مراجعه مجدد به رئیس شهرسازی
  10. صدور دستور مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی
  11. مراجعه به قسمت تشکیل پرونده و تهیه پیش‌نویس پروانه تعمیرات و تایپ آن
  12. امضاء محاسب، مسئول شهرسازی، معاون مالی و اداری
  13. صدور پروانه تعمیرات (مهآیا بازسازی نیاز به مجوز از شهرداری دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این نکته توجه کرد که بازسازی شامل چه مورادی را دربرمی‌گیرد و تا تغییرات آن تا چه میزان می‌باشد. چرا که بازسازی شامل آیتم‌های مختلفی است و اخذ مجوز نیز وابسته به نوع کار اجرائی در بازسازی می‌باشد.

چه مواردی نیاز به مجوز بازسازی ندارند؟

اگر می‌خواهید خانه خود را در حد یک سری تغییرات جزئی و مرسوم بازسازی کنید، نیازی به دریافت مجوز از شهرداری نخواهید داشت و می‌توانید بازسازی خانه خود را طبق قوانین و ضوابط داخلی آپارتمان یا مجتمع مسکونی که در آن زندگی می‌کنید، انجام دهید.

مثلا اگر تصمیم دارید آشپزخانه را اپن کنید و دیوار آن را بردارید (البته به شرط غیر باربر بودن دیوار)، یا قصد تخریب کف، تخریب کاشی و سرامیک‌های قدیمی، رنگ‌آمیزی، احداث استخر، تعویض درب و پنجره، لوله کشی آب و فاضلاب‌، بازسازی نما و مشاعات، حفرچاه، نصب حفاظ بر روی دیوار و… را دارید، بدون مجوز می‌توانید کار بازسازی را شروع کنید.

 چه مورادی نیاز به مجوز بازسازی دارند؟

اگر شما به شکلی است که سبب تغییرات اساسی و برهم خوردن نقشه ساختمان خواهد شد، لازم است پیش از شروع فعالیت به کار و تخریب فضاهای موجود، از شهرداری منطقه مجوز مربوطه را اخذ نمایید. در ادامه به چند مورد از آیتم‌هایی که نیاز به دریافت مجوز دارند اشاره شده است:

  • تخریب یا جابجایی دیوار و ستون‌هایی که احتمال ریزش ساختمان را در پی داشته باشد.
  • تخریب یا جابجایی دیوارهای انباری
  • حذف یا جابجایی دیوارهایی که باعث از بین رفتن فضای پارکینگ شود.
  • جابجایی راه پله ساختمان
  • جابه‌جایی بخش‌هایی از ساختمان که موجب به هم خوردن ضوابط شهرسازی شود.

 مدارک لازم برای مجوز بازسازی

  • شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی
  • اصل و کپی سند ملک
  • اصل و کپی فیش نوسازی
  • قبض آب، برق، گاز و تلفن
  • پایان کار یا جواز

تذکر: چنانچه ملک مورد نظر اوقافی باشد، علاوه بر دریافت مجوزهای لازم از شهرداری، باید به اداره اوقاف نیز مراجعه نمائید.

 مراحل گرفتن مجوز بازسازی از شهرداری

بعد از اینکه مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز بازسازی از شهرداری را تهیه کردید، وارد فرآیند کسب مجوز بازسازی خواهید شد. طبق تحقیقات ابنیه طراحان نصر از دفاتر خدمات الکترونیکی شهر، برای دریافت مجوز بازسازی، مالک ابتدا باید به شهرداری منطقه محل سکونت خود مراجعه و درخواست خود را به صورت کتبی ارائه نماید. سپس این درخواست از سوی شهرداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت موافقت اولیه، مالک باید یک نقشه قابل دفاع از تغییرات مدنظر خود ارائه دهد.

اگر نقشه ارائه شده اصولی و مهندسی باشد، درخواست بازسازی مورد تایید واقع خواهد شد. لازم به ذکر است که پیش از این و در چند سال گذشته، مراحل دریافت مجوز بازسازی از شهرداری به شیوه دیگری بود. به این شکل که مالک ابتدا باید یک فرم مشخص را تکمیل می‌کرد. بعد از آن دستور بازدید از ملک صادر و بازدید صورت می‌گرفت. اما درحال حاضر برای تغییرات اساسی، باید یک نقشه اصولی و قابل دفاع به شهرداری ارائه گردد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

به طور کلی برای انجام تغییرات معمولی به دریافت مجوز بازسازی نیازی نیست اما هرگونه تغییر، تخریب و جابجایی که باعث برهم‌زدن ضوابط شهری شود نیاز به دریافت مجوز دارد. در این صورت لازم است که مالک پیش از شروع فرآیند بازسازی، به شهرداری مراجعه و تاییدیه و مجوز لازم را اخذ نماید و در نهایت به صورت اصولی و کاملا قانونی، تغییرات موردنظر خود را اجرا کند.

 

دکمه بازگشت به بالا