عمومیکسب و کار استانها

نکات مهم در خصوص دمپر بادی و کاربردهای آن

دمپر بادی چه کار می‌کند؟

دمپرها ممکن است در قسمت‌های مختلف یک سیستم HVAC یافت شوند و دمپر بادی یکی از آنهاست. مانند سایر دمپرها، این مدل نیز اجازه می‌دهد هوا از خارج وارد شود. دمپر در مجرای منتهی به هواگیر (قبل از فن)، در نقطه‌ای قرار دارد که هوا می‌تواند وارد سیستم شده و اکنون به این سوال پاسخ خواهیم داد که دمپر هوای تازه چه کار می‌کند.

دمپر وسیله‌ای است که ممکن است در یوتیوب دیده باشید، این وسیله باز یا بسته می‌شود و هنگامی که سیستم HVAC شما خاموش است، باید بسته باشد تا هوای مطبوع از خانه شما خارج نشود. هنگامی که AC یا بخاری روشن است، دمپر باید باز باشد تا هوای تازه وارد گردد. هنگامی که دمپر باز است، هوای بیرون می‌تواند از طریق یک ورودی هوا در سقف یا دیواره جانبی وارد سازه شده و این هوا قبل از عبور از یک مجرا از یک فیلتر عبور می‌کند و وارد پلنوم برگشتی می‌شود. سپس با هوای برگشتی مخلوط خواهدشد و در ادامه مجراهای تامین، مخلوط هوا را در سراسر ساختمان پخش می‌کنند. سه نوع اصلی دمپر هوای تازه وجود دارد که عبارتند از:

دمپرهای موتوری: یک موتور الکتریکی دمپر را کنترل می‌کند و رایج ترین نوع مورد استفاده در سیستم‌های HVAC است.

دمپرهای دستی: با یک دسته یا دستگیره کار می‌کنند، بنابراین می‌توانید اساساً یکی را با دست باز و بسته کنید.

دمپرهای خودکار: بر اساس بازخورد سنسوری تعدیل می‌شوند که میزان هوای تازه مورد نیاز را کنترل می‌کند.

مزایای دمپر بادی

بسیاری از مردم ممکن است بپرسند، “دمپر هوای تازه برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه چه می‌کند؟” دو مزیت اصلی دمپر بادی وجود دارد و اولین مورد این است که هوای یک ساختمان را تحت فشار قرار می‌دهد. با این کار، هوای بیشتری به داخل وارد می‌شود و در حین کار، فن از طریق دریچه زیر فن کویل فشار مثبت ایجاد می‌کند. این فشار مثبت به جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از بیرون کمک خواهدکرد.

با کنترل نفوذ هوا، کاهش تلفات یا افزایش حرارت نیز امکان پذیر است. بنابراین، علاوه بر رقیق کردن هوای آلوده یا کهنه داخل خانه، یک دمپر هوای تازه می‌تواند به بهبود بهره وری انرژی کمک کند. منبع ورودی هوا باید در مکانی تمیز باشد تا هر یک از این مزایا را مشاهده کنید.

دمپرهای هوای تازه برای وسایل احتراق نیز مفید هستند و آنها می‌توانند اکسیژن بیشتری را برای سوزاندن کارآمدتر سوخت فراهم کنند. فشار دودکش را نیز می‌توان افزایش داد، بنابراین دود و محصولات جانبی سوخت به خوبی تهویه می‌شوند. همچنین ورودی‌های هوای تازه می‌توانند بار گرمایش یا سرمایش را افزایش دهند و یک نکته مهم تأثیر ورودی بر روی بار گرمایش یا سرمایش سیستم است. برای محاسبه افزایش بار، در واحدهای حرارتی باید:

میزان هوای تازه وارد شده به ساختمان را بر حسب فوت مکعب در دقیقه (cfm) اندازه بگیرید.

تفاوت دمای داخل خانه و بیرون را تعیین کنید.

دمای بیرون را از دمای داخل خانه کم کنید.

مقدار cfm را در اختلاف دما ضرب کنید (برای تعیین اینکه چند BTU اضافه شده است).

انواع عایق دمپر

عایق دمپر هم به بستن جریان هوا از بیرون و هم در داخل تاسیسات مربوط می‌شود:

عایق در رابطه با محیط خارجی سیستم تهویه:

مقدار هوای خروجی از کانال را به محیط در نقاط اتصال و همچنین میزان هوای گرفته شده در داخل کانال را نشان می‌دهد.

این ویژگی توسط کلاس‌های عایق A، B، C و D شرح داده شده است.

عایق دمپر بسته

مقدار جریان هوا را در دمپر بسته نسبت به کل سطح مجرای بسته نشان می‌دهد. مقدار نشتی کلاس عایق 0-4 را تعیین می‌کند و برای عایق کلاس 0، هوابندی لازم نیست. کلاس‌های 0 و 1 برای تنظیم دمپرها هستند و بالاترین کلاس عایق 4 برای دمپرهای بادی است.

موارد کاربرد دمپر بادی

همانطور که گفتیم از دمپر بادی برای یکسو کردن جریان هوا استفاده می شود از این رو هر کجا که نیاز به انجام این کار باشد می توان از آن استفاده کرد. این دمپرها بر روی نما یا دیوار یا بر روی کانال از جنس ورق های آلومینیوم قابل نصب است. از موارد قابل استفاده از دمپر های بادی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دمپر هوای خروجی رادیاتور ژنراتورها
  • خروحی هوای اگزاست فن ها
  • ورود هوای تازه
  • خروجی هوای پرت
  • مزایای استفاده از دمپر بادی
  • جلوگیری از ورود هوا در جهت مخالف
  • دارای قابلیت نصب بر روی دیوار
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل
  • دارای قابلیت تنظیم میزان هوای خروجی به میزان معینی یک داکت
  • قابلیت ساخت در ابعاد مختلف
  • عدم نیاز به کاور رنگی

دمپرسازی چیست؟

دمپرها یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان‌ها هستند که نقش مهمی در کیفیت هوای ورودی و خروجی به محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. نحوه کنترل جریان هوا در صنعت، علاوه‌بر کیفیت هوای ورودی به فضاها و مکان‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای مثال، در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی یا حتی نیروگاه‌ها جریان هوا به کمک دمپرهای صنعتی تنظیم و کنترل می‌شود.

هر چه انتخاب نوع دمپر مصرفی مهم است، به همان میزان نیز کارخانه تولیدی دمپرسازی، تولید با کیفیت محصولات آن و رعایت استانداردها به هنگام تولید، مهم است چرا که طراحی دقیق این محصولات موجب مقاومت بالای دمپرها در برابر خوردگی و هر نوع شرایط جوی می‌شود. همانطور که گفتیم، دمپرها نقش مهمی در کیفیت هوای خروجی نیز دارند. برای مثال در صنایعی مانند ذوب آهن، این دمپرها کیفیت هوای خروجی را کنترل می‌کند.

صنعت دمپرسازی

صنعت دمپرسازی، صنعتی گسترده و مهمی است. همان طور که در بخش بالا گفتیم، انتخاب نوع دمپر و کیفیت تولید، تاثیر بسزایی روی عملکرد آن دارد.

هر تولیدکننده برای ارائه بهترین محصول، علاوه‌بر رعایت استانداردهای بین المللی، از فرمولی منحصر به‌فرد نیز استفاده می‌کند که باعث رقابت در فضای کسب‌وکار می‌شود. به همین دلیل باید برای انتخاب بهترین محصول، به این نکات توجه کنید:

  • استحکام زیاد
  • تنوع در انواع دمپر
  • مقرون به صرفه بودن دمپر
  • آسیب کمتر به محیط زیست
  • صرفه جویی در هزینه برق، آب و…
  • تهویه هوا و جلوگیری از ورود گرد و غبار
  • امکان استفاده در فضاهای مختلف مثلا در بخش های صنعتی و…
  • مقاومت بالا به دلیل جنس مرغوب دمپرها (استیل، آلومینیوم و…)

چرا از بالانس دمپر باید استفاده کنم؟

بالانس دمپرها پره‌های سبکی که دارند به همین دلیل بسیار روان حرکت می‌کنند و به هیچ‌گونه محرک یا موتور خارجی نیاز ندارند.

  • با استفاده از این دمپر جریان هوا تنها از یک سمت عبور خواهد کرد.
  • این نوع از دمپرها به کاور رنگی نیاز ندارند.
  • قابلیت نصب روی هر چیزی مثل دیوار، درون کانال یا حتی دیزل ژنراتور را دارد.
دکمه بازگشت به بالا