عمومیکسب و کار استانها

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

پیش از هر چیز باید این واقعیت را بدانید که جراحی ابدومینوپلاستی قطعاً با ورم در ناحیه شکم همراه خواهد بود. در علم پزشکی، به این ورم پس از جراحی، اصطلاحاً “اِدِم” گفته می‌شود؛ پس اگر این واژه را از پزشک یا پرستاران خود شنیدید، تعجب نکنید. شما نباید در مقابل ورم بعد از عمل شکم روحیه خود را از دست بدهید و خودتان را از پا بیاندازید. اگر بدانید که پس از جراحی ابدومینوپلاستی چه چیزهایی در انتظارتان است، احتمالاً در زمان رویارویی با آن­ها استرس کمتری خواهید داشت. در ادامه نکاتی معرفی شده­‌اند که به شما کمک می‌کنند تا پس از جراحی ابدومینوپلاستی دوره نقاهت آسان‌تری داشته باشید.

راهکارهایی برای کاهش ورم بعد از عمل شکم

 

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

آب‌درمانی

در طول دوران نقاهت پس از جراحی ابدومینوپلاستی، روزانه مقدار زیادی آب باید بنوشید. تأمین آب کافی برای بدن در آن دوره، نقش به‌سزایی در افزایش سرعت بهبودی دارد. حدود ۷۰ الی ۷۲ درصد از کل حجم بدن انسان را آب تشکیل داده‌است و اگر آب کافی در دسترس بدن نباشد، عملکرد آن مختل می‌شود. احتمالاً شما تصور ‌می‌کنید که در طول دوره نقاهت آب بیشتری وارد بدنتان شود، احتمال بروز ورم افزایش می‌یابد؛ اما حقیقت امر آن است که آب فراوان می‌تواند در افزایش سرعت و کیفیت روند بهبود ،نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

اگر آب فراوان بنوشید، حرکات روده سریع‌تر و آسان‌تر خواهند شد و بدن شما از سموم پاکسازی می‌شود. داروهایی که در طول دوره نقاهت دریافت می‌کنید، احتمالاً عملکرد روده شما را دچار اختلال و کُندی می‌کنند؛ بنابراین، احتمال ورم شکم افزایش پیدا خواهد کرد. دریافت آب کافی نقش بسیار مهم و به‌سزایی در حفظ سلامت بدن دارد و می‌تواند ورم شکم و همچنین، طول دوره نقاهت را کاهش دهد.

چه مقدار آب باید بنوشید؟

هر انسان عادی با سطح فعالیت و رژیم غذایی معمول، روزانه بین ۱۰.۵ (۸۵ oz) الی ۱۲.۵ (۱۰۰ oz) پیمانه آب باید مصرف کند. البته، مقداری از این آب از طریق مواد غذایی تأمین می‌شود؛ بنابراین، ما به شما توصیه می‌کنیم که در هر روز ۸ الی ۱۲ لیوان آب مصرف کنید. نوشیدنی‌های الکلی و حاوی کافئین به هیچ وجه نمی‌توانند آب مورد نیاز بدن را تأمین کنند؛ زیرا این نوع نوشیدنی‌ها، ادرارآور هستند و باعث می‌شوند که بدن مقدار زیادی آب از دست بدهد. به همین دلیل، در طول دوره نقاهت و بهبودی باید از مصرف الکل یا نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار زیادی کافئین هستند، خودداری کنید.

مقدار آب مورد نیاز بدن خود در هر روز را باید برحسب نوع رژیم غذایی، وضعیت سلامت عمومی و توصیه‌های پزشک یا جراحتان محاسبه کنید. برخی از داروها باعث می‌شوند که بدن شما مقدار زیادی آب از دست بدهد و شما باید این میزان آبِ ازدست‌رفته را جبران نمایید. علاوه بر این، شرایط اقلیمی و آب‌وهوای محل زندگی شما نیز بر نیاز بدنتان به آب تأثیر می‌گذارند. برای مثال، اهالی شهرهای مرکزی کشور در مقایسه با ساکنان گیلان باید آب بیشتری بنوشند؛ زیرا هوا در مرکز کشور گرم‌تر و خشک‌تر از شمال است.

حال این تجربه شخصی را از من بخوانید: من در طول دوره نقاهت پس از جراحی ابدومینوپلاستی، هرگاه که به پُشت می‌خوابیدم، در خواب دهانم باز می‌ماند و خشک می‌شد. در آن شرایط، خُشکی دهان به قدری من‌ را آزار می‌داد که از خواب بیدار می‌شدم و این اتفاق چندین بار در طول یک شب تکرار می‌شد. به همین دلیل، قبل از خواب شبانه، یک بطری آب کنار خودم می‌گذاشتم تا هر زمان دهانم خشک شد، از آن بنوشم.

آمار میزان آب مصرفی خود را از دست ندهید. اگر آب را در بطری‌های آب معدنی یا قمقمه‌های ورزشی بنوشید، حجم مصرفی در هر روز مشخص خواهد بود.

البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که افزایش مصرف آب، معادل افزایش حجم ادرار در مثانه است؛ و روزانه به دفعات بیشتری باید به دستشویی مراجعه کنید. اگر پیش‌تر بدن شما به مصرف آب زیاد عادت نداشته باشد، این شرایط برایتان دشوارتر خواهد بود (اغلب ما آن­قدر که باید و شاید آب نمی‌نوشیم؛ حتی من!).

اگر هنوز نمی‌دانید که چه مقدار آب در روز برایتان مناسب است، با پزشک یا جراح خود در این مورد مشورت کنید.

 رژیم غذایی سالم

غذای سالم و مقوی نقش به‌سزایی در تسریع و تسهیل روند بهبودی پس از جراحی دارد. اگر مواد مغذی و مقوی در دسترس بدن نباشند، روند بهبودی و ریکاوری جراحی ابدومینوپلاستی به‌درستی طی نمی‌شود. رژیم غذایی سالم می‌تواند در کاهش میزان ورم و کبودی و بهبود بافت‌ها در ناحیه شکم تأثیر مثبت داشته باشد. بدن شما به یک رژیم غذایی غنی از پروتئین، آهن، کربوهیدرات‌های کمپلکس، فیبر، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد تا بتواند ماهیچه‌های آسیب‌دیده و پوست را ترمیم کند. علاوه بر این، مواد غذایی سالم و مقوی می‌توانند سطح مایعات در بدن را نیز به حد تعادل برسانند. برای آنکه بدن عملکرد مطلوب و ایده‌آل داشته باشد، باید یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات تازه، پروتئین‌های سبک، امگا ۳، امگا ۶ و غلّات داشته باشید. این ترکیبات غذایی می‌توانند میزان ورم در ناحیه شکم را کاهش داده و روند بهبود را تسریع کنند.

بعد از جراحی و در بدن بیمار، برای تخلیه مایعات، توسط پزشک درن کار گذاشته می‌شود. لازم است که مراقبت شود تا درن تا زمان به حداقل رسیدن ترشحات از بدن خارج نشود. چرا که باعث می‌شود آب زیر پوست، بوسیله آن جمع و تخلیه شوند. در نتیجه آب اضافی که باعث افزایش و دردناک شدن تورم میشود، بوجود نیاید. اینکه درن چه زمانی برداشته شود؛ به شرایط سنی و بدنی هر فرد و نوع جراحی او بستگی دارد و همینطور تجربه پزشک در تعیین زمان برداشت درن هم موثر است.به هرحال زمان درآوردن درن را جراح تعیین میکند.

لازم است بیمار هم درست مراقبت کند تا نیاز به زودتر بیرون کشیدن اجباری درن توسط پزشک نباشد. مراقبت بیمار، شامل ماساژ مرتب ناحیه جراحی شده و پوشیدن گن طبق نظر پزشک می‌باشد. همینطور راه رفتن بدون انجام کار سنگین در کاهش ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیز تاثیر مثبت دارد.
با تمام این احوالات، لازم است جراحی را زیرنظر پزشک باتجربه انجام دهید تا در حد ممکن عوارض کمتر و دوران نقاهت کوتاهتری داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا