عمومیکسب و کار استانها

ویژگی ورق سیاه فولادی با کیفیت برای خرید

ورق سیاه یکی از اصلی ترین محصولات تخت فولادی به شمار می آید که دارای ویژگی های متعددی می باشد. این محصول تحت فرآیند نورد گرم تولید می شود، اما پیش از خرید ورق سیاه و به کارگیری آن بهتر است بدانید این محصول در صورت داشتن کیفیت بالا باید از یک سری مشخصات ظاهری و ساختاری برخوردار باشد. ورق سیاه در بهترین کیفیت برای خرید باید دارای سطحی بسیار صاف، بدون هیچ گونه تخلخل، تاب و پیچش باشد. از سوی دیگر هیچ گونه زنگ زدگی و اکسید، رنگ های سفیدی یا زردی نیز نباید بر سطح آن وجود داشته باشد.

محصولات گرم با کیفیت بالا باید مطابق با گرید یا ترکیباتی که دارند، ویژگی های خاصی را دارا باشند. به طور مثال ورق های سیاه صنعتی دارای استحکام بسیار بالایی هستند و در عین حال وزن سبکی را به خود اختصاص می دهند. از سوی دیگر گریدها یا کیفیت های معمولی قابلیت جوش پذیری و انعطاف پذیری فوق العاده ای را دارند و سبب استحکام اتصالات مختلف می شوند؛ بنابراین یک ورق سیاه با کیفیت مطابق با گریدی که دارد، خواص مختلفی را به خود اختصاص می دهد. همین موضوع سبب شده تا هر گرید برای کاربری خاصی به کار برده شود.

تست های مختلفی در جهت تشخیص کیفیت ورق سیاه انجام می شود که شامل تست های فنی مخرب و غیر مخرب هستند و ترکیبات شیمیایی، ترک، نواقص زیر سطحی، مقاومت کششی، نقاط تسلیم، میزان فرم پذیری و … در آن ها را مشخص می کنند. اصالت محصولات گرم نیز با نامگذاری، لیبل رول یا شیت، نام تجاری شرکت سازنده و پلاک شناسایی آن ها مشخص می شود که تمامی اطلاعات فنی ورق سیاه را در اختیار خریداران قرار می دهد. برای مثال ورق سیاه معمولی با نام اختصاری ST37 و آلیاژ صنعتی با نام ST52 شناخته می شود.

رایج ترین گریدهای مورد استفاده برای ورق سیاه در صنایع شامل ST37، ST52، ST44، ST33، A283، A285، A516، A515، CK45، A36 و … هستند. هر چه صنعت مد نظر تولید کننده یا مصرف کننده دارای حساسیت و ویژگی های خاص تری باشد، از گریدهای صنعتی و آلیاژی استفاده می کنند. به طور مثال فولاد A36 با عنوان گرید دریایی ورق سیاه در کشتی سازی و ساخت تجهیزات دریایی به کار برده می شود، اما گریدهای معمولی مانند ST33 یا ST37 برای مصارف معمولی و ساختمانی بیشتر کاربرد دارند.

در کاربردهایی که برای ورق سیاه نیز در نظر گرفته می شود، شرایط جوش پذیری، فرم پذیری، ابعاد، قابلیت برشکاری، ماشین کاری، عوامل در ارتباط، خوردگی، زنگ زدگی، آب دریا، ناخالصی ها و … نیز بسیار حائز اهمیت هستند و باید به آن ها توجه شود.

در نهایت نیز باید گفت بازه ابعادی یک ورق سیاه با کیفیت دارای تنوع بسیار بالایی نسبت به سایر محصولات تخت می باشد. این فلز در بازه ضخامتی 2/1 تا 100 میلی متر، عرض 650 تا 2000 میلی متر و طول های متغیر تولید و عرضه می شود. نحوه عرضه یک ورق سیاه نیز می تواند به صورت رول یا شیت باشد که تأثیری در کیفیت نداشته و تنها بسته به ضخامت، کارخانه تولید کننده و کاربرد نهایی تعیین می گردد.

سایت metalsupermarkets درباره ورق سیاه میگوید:

Black Steel involves the production of sheet metal from billets by passing the steel through rollers while above its recrystallisation temperature to desired physical dimensions. Multiple passes through the rollers may be necessary to produce the final dimensions.

ترجمه:

فولاد سیاه شامل تولید ورق فلز از بیلت ها با عبور فولاد از میان غلتک ها در حالی که بالاتر از دمای تبلور مجدد آن تا ابعاد فیزیکی مورد نظر است. برای تولید ابعاد نهایی ممکن است چندین عبور از غلتک ها لازم باشد.

سایت  https://www.metals4u.co.uk درباره ورق فولاد سیاه می نویسد:

Mild steel sheets or plates are suitable for a variety of uses such as automotive bodywork, security doors, boxes, enclosures, and decorative features.

 

We stock our mild steel sheets in a choice of CR4 grade which has excellent machinability, and good formability and weldability properties supplied in a mill finish, and S275JR grade mild steel that has excellent machinability and is also supplied in mill finish.

ترجمه:

ورق ها یا صفحات فولادی ملایم برای مصارف مختلفی مانند بدنه خودرو، درب های امنیتی، جعبه ها، محفظه ها و ویژگی های تزئینی مناسب هستند.

 

ما ورق های فولادی ملایم خود را در انتخابی از گرید CR4 که ماشین کاری عالی دارد و خواص شکل پذیری و جوش پذیری خوب در پایان آسیاب ارائه می شود و فولاد نرم درجه S275JR که ماشین کاری عالی دارد و همچنین در روکش آسیاب عرضه می شود.

سایت آهن اینفو درباره راهنمای خرید ورق سیاه با کیفیت می نوسید:

همچنین مشخص کردن کاربرد ورق سیاه یکی از اصلی ترین مواردی است که در زمان خرید باید به آن توجه شود؛ زیرا به طور مثال گرید ST37 بیشتر برای مصارف معمولی و ساختمانی و گرید ST52 بیشتر برای کاربردهای سنگین تر مانند ساخت مخازن تحت فشار، سازه های فلزی سنگین، سدسازی و پل سازی به کار برده می شوند؛ در نتیجه تنها یک کارشناس فروش خبره می تواند در مورد مشخصات ورق سیاه هر کارخانه به شما اطلاعات لازم را بدهد. این موضوع به علت تفاوت در استانداردهایی است که توسط این کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد و سبب تمایز در کیفیت ورق سیاه هر کدام با دیگری شده است.

سایت bmsteel درباره نورد گرم می نویسد:

Hot rolling is used to manufacture Steel Plates. During the manufacturing process, steel slabs are heated until malleable before being passed through a number of rollers until they reach the desired thickness.

نورد گرم برای تولید صفحات فولادی استفاده می شود. در طول فرآیند تولید، دال های فولادی قبل از عبور از تعدادی غلتک تا رسیدن به ضخامت مورد نظر، تا زمانی که قابلیت چکش خواری داشته باشند، گرم می شوند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا