عمومیکسب و کار استانها

مزایا و معایب استفاده از نمای سنگ و آجر ساختمانی

نمای ساختمانی یکی از اصلی ‌ترین قسمت ظاهری ساختمان است که در پارامتر تعیین قیمت ساختمان نقش موثری دارد. از جمله نماهای ساختمانی می توان نمای سیمان، آجر، چوب، سیمان سفال، ترموود را نام برد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به نحوی که انواع نمای ساختمانی در برابر عواملی همچون تغییرات دما، رطوبت، شرایط جوی و آب و هوایی رفتار خاص خود را بروز می دهند. در این مقاله به بررسی اجمالی مزایا و معایب دو نمای پرکاربرد ساختمان، یعنی نمای سنگ و آجر می پردازیم، پس اگر علاقمندید که ویژگی های این دو نمای پرکاربرد را در یک قاب ببینید، با ما همراه شوید.

نمای سنگ

نمای سنگ یکی از انواع نماهای ساختمانی است که از سنگ طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. این نوع نما به دلیل زیبایی، مقاومت و دوام بالا، محبوبیت زیادی در طراحی ساختمان‌های مسکونی و تجاری دارد. سنگ های تراورتن، مرمر و گرانیت پرکاربردترین سنگ های نما هستند.

از جمله ویژگی‌ های نمای سنگ عبارتند از:

  • زیبایی و تنوع رنگ: نمای سنگ به دلیل طرح ‌ها و رنگ‌ های متنوع، زیبایی بسیاری دارد و می‌ تواند به جذابیت بیشتر ساختمان کمک کند. این نوع نما، محبوبیت زیادی در طراحی ساختمان ‌های مسکونی و تجاری دارد.
  • مقاومت و دوام بالا: نمای سنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل خارجی، دوام بالایی دارد و می ‌تواند برای مدت طولانی در برابر تغییرات محیطی، سایش و خراش‌ ها مقاومت کند.
  • نگهداری آسان: نسبت به سایر نما ها، نمای سنگ نیازمند نگهداری و تعمیرات است و می‌تواند به راحتی تمیز شود.
  • هزینه: به دلیل مقاومت و دوام بالا، نمای سنگ هزینه بیشتری نسبت به سایر نما ها دارد.

نمای آجر

نمای آجر یکی دیگر از نما های ساختمانی متداول است که از متریال سنگ آجر یا سیمان و زغال سنگ تشکیل شده است. این نوع نما به دلیل ارزش افزوده و کاربردهای زیادی که در طراحی ساختمان ‌های مسکونی و تجاری دارد، سالیان متمادی مورد اقبال واقع شده است و در طراحی نمای بیرونی و دیوار (آجر دکوراتیو) استفاده می شود.

ویژگی‌های نمای آجر شامل موارد زیر است:

  • ارزش افزوده: نمای آجر به دلیل ارزش افزوده و قابل تبدیل شدن به مواد دیگر، در طراحی ساختمان ‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استهلاک کم: نمای آجر به دلیل استهلاک کمی که در برابر عوامل جوی و محیطی دارد، از قدیم الایام در بیشتر ساختمان ها استفاده میشد.
  • عایق حرارت و برودت: نمای آجر به دلیل خاصیت متریال به کار رفته در آن، نوعی عایق ساختمان در مقابل سرما و گرما است.
  • سرعت اجرا: به دلیل در دسترس بودن متریال این نوع نما و نیز سادگی استفاده از آن، اجرای نمای آجر به سهولت و به سرعت انجام می شود.
  • تنوع رنگ: آجرهای نسوز در رنگهای مختلفی وجود دارند.

انتخاب هر یک از نماهای آجری و یا سنگی بستگی به موارد متعددی دارد. طبق اظهارات دفتر نقشه برداری آربن، نمای سنگی در شهرها از اقبال بیشتری برخوردار است و نمای آجری در مناطق کوهستانی و روستاها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا