عمومیکسب و کار استانها

 روش های مراقبت، به کمک محصولات آلی از زرد شدن برگ درخت بادام

اگر دلیل اصلی زرد شدن برگ درخت بادام به خاطر کمبود مواد مغذی و فقر خاک زمین باشد، کشاورزان باید به فکر مغذی کردن خاک باغ باشند، برای این منظور می‌توانند از عناصر ماکرو و میکرو استفاده کنند، البته در مرحله اول توصیه شده کشاورزان برای تولید محصولات ارگانیک و سالم حتماً از کود آلی و طبیعی برای مغذی کردن درختان باغ بادام بهره ببرند، مطمئناً اگر باغداران نحوه استفاده از این کودها را فرا بگیرد، احتیاج زیادی به کود شیمیایی نخواهند داشت و تمامی محصولات تولید شده ارگانیک خواهد بود، در ادامه می‌خواهیم روش‌های مراقبت به کمک محصولات آلی که از زرد شدن برگ درخت بادام جلوگیری می‌کند بپردازیم.

تاثیر مواد آلی در سلامت برگ درخت بادام و جلوگیری از زرد شدن آن

کود آلی در واقع به اضافات گیاهان و یا موجودات زنده می‌گویند که یک دوره و پروسه طولانی فاسد شدن و تجزیه را گذرانده‌اند، کود عالی به خاطر فواید زیادی که برای خاک دارد مورد توجه اکثر باغداران و کشاورزان قرار گرفته است در واقع وجود محصولات آلی در بستر خاک از فرسایش و سنگلاخی شدن خاک باغ جلوگیری می‌کند، خاک محدود کننده مانع از رشد، تنفس و تغذیه نهال بادام می‌شود، ریشه نهال بادام برای رشد بهتر احتیاج به خاکی دارد که خلخالی و حاوی اکسیژن بوده همچنین گردش هوا به خوبی در زیر خاک جریان داشته باشد، بهترین روش برای آماده سازی خاک باغ قبل از خرید نهال بادام و ماست آن استفاده از کود دامی پوسیده است:

  1. طبق بررسی‌هایی که انجام شده است خاکی که با استفاده از کود دامی پوسیده خاک ورزی شده است، توان جذب رطوبت بیشتری دارد بنابراین درخت بادام که به صورت دیمی کاشته می‌شود تا مدت طولانی می‌تواند از رطوبت خاک تغذیه کرده و خشکسالی مانع از زرد شدن برگ درخت آن نشود.
  2. محصولات آلی خود حاوی عناصر مغذی زیادی هستند از جمله آنها می‌توان به ازت اشاره کرد ازت باعث رشد بهتر نهال تازه کاشته شده می‌شود.
  3. عنصر کلسیم، منگنز، آهن، روی، فسفر و پتاسیم مهم‌ترین عناصر مورد نیاز درخت بادام هستند و کمبود هر کدام از آنها باعث زرد شدن برگ درخت بادام می‌شود، کود دامی پوسیده به اندازه متعادل حاوی عناصر بالا هستند.
  4. در مناطق بادخیز و گرمسیری که درصد تبخیر آب خیلی زیاد است سطح خاک معمولاً خشک شده و باعث صدمه به ریشه و برگ درخت بادام می‌شود، برای جلوگیری از این معضل از مالچ پاشی استفاده می‌کنند، بهترین ماده اولیه برای مالچ پاشی کود برگ و کود دامی پوسیده است.
  5. تغذیه کود دامی پوسیده در بستر خاک باعث می‌شود تا منفذ‌هایی که حاوی اکسیژن است در عمق خاک ایجاد شده و تنفس اکسیژن را برای درخت راحت تر کند.

با اینکه توصیه می‌شود کشاورزان قبل از خرید نهال بادام در مرحله خاک ورزی از کود دامی پوسیده استفاده کنند تا بافت خاک را سبک کرده و منفذ‌های هوایی برای تنفس ریشه ایجاد کنند، به این موضوع توجه داشته باشید کود دامی همواره در حال تجزیه شدن است به طوری که بعد از مدتی مقدار آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند بنابراین کشاورزان سالانه جهت تامین عناصر مورد نیاز درخت بادام باید از روش چالکود در فصل زمستان استفاده کنند، جدول ارزش عناصر موجود در کود دامی عبارتند از:

نام عنصر کود گاوی کود گوسفندی کود طیور
ازت ۲.۲۶ درصد ۳.۶۲درصد ۳.۶۱درصد
فسفر ۰.۶۴درصد ۰.۶۸درصد ۱.۹۹درصد
پتاس ۲.۰۴ درصد ۲.۹۷ درصد ۱.۶۶ درصد
کلسیم ۱.۴۲ درصد ۱.۸۱ درصد ۷.۰۹ درصد
منیزیم ۰.۴۴ درصد ۲.۳۰ درصد ۰.۴۷ درصد
سدیم ۰.۱۵ درصد ۰.۲۱ درصد ۰.۳۱ درصد
Ph 7.5 8 7.5

البته مهندسین کشاورزی در زمان فروش نهال بادام تاکید می‌کنند تا کشاورزان از نهال پوسیده و کهنه برای فرآوری خاک باغ خود استفاده کنند، استفاده کردن از هر نوع کود آلی و حیوانی تازه که دوره‌های پوسیدگی خود را نگذرانده، مشکلات زیادی برای باغ بادام ایجاد خواهد شد و خود علت اصلی برای زرد شدن برگ درختان بادام خواهد بود، از مهم‌ترین معایب استفاده از کود دامی تازه و غیر پوسیده در محوطه باغ باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توجه داشته باشید که فضولات تازه حیوانی حاوی مقادیر زیادی بذر گیاهان و علف‌های مختلف است، وقتی شما از این کود آلی در باغ خود استفاده می‌کنید باعث رشد علف هرز در باغ می‌شود.
  2. فرایند پوسیدگی کود دامی و کود طیور یک فرایند گرمازا است، وقتی که شما از کود تازه استفاده می‌کنید آنها شروع به پوسیده شدن می‌کنند همین امر باعث ایجاد گرمای زیادی در اطراف ریشه نهال بادام و صدمه به آن می‌شود، صدمه به ریشه درخت بادام باعث زرد شدن برگ درختان خواهد بود.
  3. طبق بررسی‌های انجام شده میزان ازتی که در کود دامی تازه وجود دارد بسیار کمتر از کود دامی پوسیده است، به همین خاطر اگر شما قبل از خرید نهال بادام از کود دامی تازه استفاده کنید نهال تازه کاشته شده با شوک کمبود ازت روبرو خواهد شد.

کلام آخر

کشاورزان برای استفاده از هر نوع محصولات آلی برای جلوگیری از زرد شدن برگ درخت بادام باید تمامی نکات مربوط به آن را مطالعه کرده و با اطلاعات جامع هر کاری را انجام دهند، باغداران برای مطالعه مقالات علمی می‌توانند به سایت پالیز نهال مراجعه کرده و نه تنها با انواع نهال بادام و قیمت نهال بادام آشنا شوند، می‌توانند با تماس مستقیم با کارشناسان نهالستان آگاهی لازم را کسب کنند.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا