عمومیکسب و کار استانها

تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در php با 4 ترفند ساده

تاریخ میلادی و شمسی دو نوع تقویم مختلف هستند که در مناطق مختلف جهان استفاده می‌شوند. تبدیل تاریخ میلادی به شمسی یکی از مسائلی است که در برنامه‌نویسی وب بسیار پرکاربرد است. در این پست، شما با روش‌های مختلف تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در PHP آشنا خواهید شد.  PHP یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند است که برای پردازش صفحات وب و ساخت برنامه‌های دینامیک استفاده می‌شود.

مقدمه‌ای بر تقویم های میلادی و شمسی

تقویم میلادی یکی از قدیمی ترین تقویم‌های جهان است که بر اساس تعداد روزهایی که زمین به دور خورشید می‌گردد، شکل گرفته است. این تقویم در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان تقویم رسمی استفاده می‌شود. اما در ایران و برخی کشورهای دیگر، تقویم شمسی رایج است که بر اساس تعداد روزهایی که زمین به دور خورشید و ماه می‌گردد، شکل گرفته است.

نکته: در صورتی که درحال یادگیری زبان php  هستید به شما تماشای دوره رایگان php  سایت دانشجویار را پیشنهاد میدهم، مطمئن باشید این دوره از بسیاری از دوره های پولی سطح وب سودمندتر خواهد بود.

نحوه‌ی تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در PHP

برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در PHP ، می‌توان از توابع متعددی استفاده کرد. که در ادامه آموزش تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در php به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

1.      استفاده از کتابخانه‌های php

برای تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی در PHP، می‌توان از کتابخانه‌های مختلفی استفاده کرد. در اینجا، دو کتابخانه معروف به نام‌های jDateTimeو  PersianDate را معرفی می‌کنیم:

استفاده از کتابخانه jDateTime

برای استفاده از این کتابخانه، ابتدا باید آن را در کد خود بارگیری کنید. سپس کلاس را نمونه سازی کرده و با استفاده از متد date و ارسال تاریخ میلادی به صورت timestamp، به فرمت دلخواه خود در تاریخ شمسی تبدیل کنید

require_once ‘jdatetime/jdatetime.php’;

// تاریخ میلادی مورد نظر

$date = ‘2023-05-18’;

// تبدیل تاریخ میلادی به تایم‌استمپ

$timestamp = strtotime($date);

jDateTime // تبدیل تایم‌استمپ به تاریخ شمسی با استفاده از کتابخانه

$jdate = new jDateTime ();

$shamsi_date = $jdate->date(‘Y/m/d’, $timestamp);

// نمایش تاریخ شمسی

echo $shamsi_date;

استفاده از کتابخانه  jdf

https://jdf.scr.ir/

یکی از معروف‌ترین توابع برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در PHP تابع jdate است که در کتابخانه jdf موجود است. برای استفاده از این تابع، کد زیر را در برنامه PHP خود قرار دهید:

Include ‘jdf.php’;

$date = date(‘Y-m-d’);

echo jdate(‘Y/m/d’, strtotime($date));

2.      استفاده از توابع آماده برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی

علاوه بر این توابع، توابع دیگری نیز برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در PHP وجود دارند. برخی از این توابع عبارتند از:

3.      استفاده از کتابخانه‌های جاوااسکریپتی در PHP

در اینجا، دو کتابخانه معروف به نام‌های  moment-jalaali و  persian-date را معرفی می‌کنیم که هر دو برای تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی در جاوااسکریپت قابل استفاده هستند.

استفاده از کتابخانه persian-date

برای استفاده از این کتابخانه، ابتدا باید آن را در کد خود بارگیری کنید. سپس می‌توانید با استفاده از کلاس PersianDate تاریخ میلادی را به صورت یک شیء PersianDateدریافت کنید و سپس آن را با استفاده از تابع format  به تاریخ شمسی تبدیل کنید. مثال زیر نحوه تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی با استفاده از کتابخانه  persian-dateرا نشان می‌دهد:

<script src=”https://cdn.jsdelivr.net/npm/persian-date@1.1.0/dist/persian-date.min.js”></script>

<script>

// تاریخ میلادی مورد نظر

var date = ‘2023-05-18’;

//تبدیل تاریخ به شی Date

var mildadi_date = Date.parse( ‘2023-05-15’ );

// تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی با استفاده از کتابخانه persian-date

var persian_date = new persianDate( mildadi_date );

var shamsi_date = persian_date.format(‘YYYY/MM/DD’);

// نمایش تاریخ شمسی

console.log(shamsi_date);

</script>

4.      استفاده از سایت سازهای مبتنی بر PHPبرای تبدیل تاریخ

برای طراحی سایت می‌توان از سایت‌سازهای مبتنی بر PHP مانند WordPress، Joomla و Drupal استفاده کرد. این سایت‌های ساخته شده با این سیستم‌ها از زبان PHP برای پردازش داده‌های خود استفاده می‌کنند و می‌توانید با استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های مناسب، تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کنید.

سخن پایانی:

در نهایت، برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در PHP می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. با انتخاب روش مناسب و استفاده از توابع و کلاس‌های مناسب، می‌توانید به راحتی تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کنید و از آن در پروژه‌های خود استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا