شکل های مختلف کلاهک های دودکش

کلاهک دودکش

اکسیژن پس از ماده سوختنی و احتراق ضلع سوم مثلث آتش بوده و نحوه هوارسانی به وسایل گرمایشی در ساختمان به وسیله دودکش و کلاهک دودکش خواهد بود. وسایل حرارتی با توجه به صلاح‌دید افراد در ایام سرد سال و حتی در برخی از قسمت‌های ساختمانی نظیر زیرزمین به صورت همه روزه مورد مصرف قرار خواهند گرفت. در انسان در گذشته از هیزم و شومینه برای گرم کردن خانه‌ها کمک گرفته و به مرور زمان با اضافه شدن سوخت‌های فسیلی به‌همراه وسایل گرمایشی مانند: بخاری و پکیچ‌های گرمایشی شاهد تجهیزات حرارتی دچار تغییر شد.

خرید کلاهک دودکش

هر کدام از تجهیزات گرمایشی نام برده برای تداوم کارکرد خود نیازمند اکسیژن تازه و خروج دی اکسید کربن تولید شده از فضای داخلی دستگاه هستند. از این رو نقش دودکش و کلاهک آن در این زمینه بسیار  مهم و تاثیرگذار است. در صورتی که علاقه‌مند به آشنایی با انواع دودکش و کلاهک‌های متنوع دودکشی هستید؛ تا انتهای این مطلب همراه شرکت صنعتی پویان گسترش باشید.

کاربرد دودکش چیست؟

تمام وسایل گرمایشی برای ادامه روند مثبت گرمازای خود نیازمند اکسیژن تازه و خروج دی اکسید کربن از محفظه حرارتی خواهند بود. خروج گازهای خفه‌کننده آتش از طریق مسیر هوارسانی مخصوص به نام دودکش انجام خواهد شد. از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در جابجایی گازها در سیستم هوا گرمایشی می‌توان به قطر، اندازه، جنس، ارتفاع و کیفیت دودکش اشاره داشت. گازها از اکسیژن سبک‌تر بوده و تنها با هدایت درست در مسیر خروج حرکت خواهند کرد.

از طرفی دودکش مناسب برای ساختمان‌ها بسته به ابعاد بنا، کاربری، آب‌وهوا، سوخت مصرفی و نوع تجهیزات گرمایشی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. دودکش‌ها بر اساس اندازه و محل استفاده به سه دسته اصلی: توکار، بیرون کار و دودکش‌های خورشیدی تقسیم شده و هر کدام از آن‌ها بنا به دلیل خاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه به انواع مختلف دودکش و تجهیزات تکمیل‌کننده آن در سیستم خروجی گازها بیشتر اشاره خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کلاهک کلبه ای یا کلاهک ژاپنی

اکسیژن پس از ماده سوختنی و احتراق ضلع سوم مثلث آتش بوده و نحوه هوارسانی به وسایل گرمایشی در ساختمان به وسیله دودکش و کلاهک دودکش خواهد بود. وسایل حرارتی با توجه به صلاح‌دید افراد در ایام سرد سال و حتی در برخی از قسمت‌های ساختمانی نظیر زیرزمین به صورت همه روزه مورد مصرف قرار خواهند گرفت. در انسان در گذشته از هیزم و شومینه برای گرم کردن خانه‌ها کمک گرفته و به مرور زمان با اضافه شدن سوخت‌های فسیلی به‌همراه وسایل گرمایشی مانند: بخاری و پکیچ‌های گرمایشی شاهد تجهیزات حرارتی دچار تغییر شد.

هر کدام از تجهیزات گرمایشی نام برده برای تداوم کارکرد خود نیازمند اکسیژن تازه و خروج دی اکسید کربن تولید شده از فضای داخلی دستگاه هستند. از این رو نقش دودکش و کلاهک آن در این زمینه بسیار  مهم و تاثیرگذار است. در صورتی که علاقه‌مند به آشنایی با انواع دودکش و کلاهک‌های متنوع دودکشی هستید؛ تا انتهای این مطلب همراه شرکت صنعتی پویان گسترش باشید. کلاهک کلبه ای یا کلاهک ژاپنی جهت پوشش و حفاطت دهانه ی لوله های دودکش و ونت در برابر عوامل فرسایش از جمله آب باران و برف و دیگر موارد از جمله گرد و خاک و حتی لانه گزینی پرندگان در منتهی الیه لوله های دودکش و نفوذ باد به داخل لوله های دودکش و ونت خواهد شد.

جنس ساخت کلاهک کلبه ای

کلاهک کلبه ای با انواع ورق از جمله روغنی، سیاه، گالوانیزه، رنگی و حتی استیل قابل ساخت می باشد. در صورت ساخت این محصول از جنس ورق روغنی یا سیاه حتماً باید بر روی سطوح داخلی و بیرونی کلاهک ژاپنی از پوشش ضدزنگ و رنگ کوره ای استفاده نمود تا در اثر سردوگرم شدنهای مداوم و نیز در برابر عوامل طبیعی دچار استهلاک زودرس نشود.

عموما ضخامت ورق بکار رفته در ساختار کلاهک کلبه از ورق یک میلیمتر می باشد. اما با توجه به ابعاد این ضخامت متغیر است. بدیهی است هرچه ابعاد کلاهک افزایش یابد ضخامت ورق نیز افزایش می یابد. در صورت استفاده از ورق یک میل و پایینتر، جوش نقاط اتصال از نوع نقطه جوش می باشد. در صورتی هم که ضخامت ورق کلاهک کلبه ای بیش از یک میل باشد جهت نقاط اتصال از جوش co2 استفاده می گردد.

کاربردهای کلاهک کلبه ای

از جمله موارد کاربرد کلاهک کلبه ای بعنوان کلاهک لوله های دودکش در منتهی الیه لوله های موتورخانه و نیز در منتهی الیه لوله های ونت بعنوان نمای کلاهک هواکش در بام می باشد.

کلاهک کلبه ای در مکش دی اکسید کربن متصاعد شده از شومینه های ساختمانی نیز می توان به کار برود. ساختار زیبا و دکوراتیو این کلاهک ها در بام های مسطح و شیبدار بهترین گزینه می باشد. به همین جهت استفاده از آنها در انواع پروژه های ساختمانی و صنعتی گزینه ی مناسبی محسوب می شود. همچنین از این کلاهک ها برای تامین هوای آزاد اتاق هواساز نیز استفاده می گردد.

انواع شکل های کلاهک کلبه ای عبارت است از :

یکطرفه ، دوطرفه، سه طرفه، چهارطرفه، چندوجهی، قناس یا فارسی بر، L شکل وکلاهک کلبه ای گرد.

بخشهای تشکیل دهنده کلاهک های ژاپنی

معمولا کلاهک کلبه ای از سه قسمت پایه، گریل های موازی و کلاه بام تشکیل می شود که ارتفاع پایه بصورت استاندارد در حد ۳۰ سانت و تعداد پره ها ۴ عدد می باشد. نوع کلاه بام یا بصورت هشتی (دوشیبه) یا بصورت تک شیب یا بصورت هلالی(قوسدار) طراحی و ساخته می شود. ابعاد این کلاهک پشت بامی بر اساس سفارش کارفرما و بنا به موقعیت مکانی می تواند دارای سایزهای متنوعی باشد. در واقع هیچ محدودیتی در ساخت و تولید کلاهک کلبه ای به لحاظ ابعاد و تعداد وجود ندارد.

اگر قرار باشد کلاهک ژاپنی روی سطح صافی بنشیند برای سهولت و استحکام نصب،در نقطه ی پایینی کلاهک کلبه ای بصورت دور تا دور یک لبه ی ۳ سانتی تعبیه می شود که با ایجاد محل سوراخ در چند نقطه از این لبه ی محیطی، کلاهک را در محل مورد نظر تثبیت می کنیم.

نصب کلاهک کلبه ای

محاسبه ی دقیق ارتفاع کلاهک کلبه ای و نیز تعداد پره های آن از جمله مواردی است که در ارتقای بازدهی آن موثر می باشد. تعداد پره های Z شکل کلاهک در حالت معمولی ۴ پره می باشد. اما در صورت نیاز به مکش بیشتر و تخلیه ی سریع دود و آلاینده از محوطه ی داخلی حجم آن،به تناسب فشار هوای خروجی می توان تعداد پره های آن را را به هر تعداد که لازم باشد افزایش داد.

همچنین اگر قرار باشد کلاهک ژاپنی روی یک مقطع چهارگوش کاور شود ابعاد پایه را به میزان نیم سانت از هر طرف بزرگتر در نظر گرفته میشود که به راحتی بر روی مقطع مورد نظر کاور شود. برای اینکه پایه ی کلاهک بیش از اندازه بر روی مقطع مکعبی فرو نرود از فاصله ۵ سانتی از لبه ی پایین، در محیط داخلی پایه یک نبشی چرخانده میشود تا پایه کلاهک کلبه ای بیش از حد بر روی مقطع مکعبی فرو نرود. گریل ها یا پره های Z شکل این محصول به صورتی طراحی شده که از نفوذ هرگونه آب باران و برف یا تردد پرندگان به داخل آن جلوگیری می شود. در واقع کلاهک کلبه ای علیرغم تخلیه ی دود و آلاینده در برابر نفوذ آب کاملا آببند می باشد و حتی گردوخاک و ریزگرد نیزکاملاً مقاوم است.

کلاهک موتورخانه، دودکش موتورخانه

کارگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی جهت تهویه هوای سمی و ناسالم نیازمند سیستم دودکش مناسب خواهند بود. جنس آلیاژ دودکش موتورخانه در چنین مراکزی باید از نوع ورق گالوانیزه، فولاد یا بتن باشد. مساحت زیادی از مسیر دودکش موتورخانه باید در حالت عمودی باشد و تنها در صورت لزوم از زانو، تبدیل و سه راهی استفاده شود. با توجه به سطح مقطع: گرد، مربع و مستطیل‌شکل دودکش موتورخانه، اولویت با ورق گالوانیزه سیاه‌رنگ با ضخامت بین 1.5 الی 3 میلی‌متر است. خصوصیت صاف و صیقلی ورق گالوانیزه سبب حرکت سریع و بدون مزاحمت گازهای سمی به سمت خارج ساختمان خواهد شد.

هر چند در نظر گرفتن میزان حرارت مشعل موتورخانه، نوع سوخت مصرفی و اندازه دهانه خروجی گازهای سمی باید به‌شکل دقیق مورد اندازه‌گیری قرار گیرد. قسمت انتهای خروجی دودکش باید حداقل یک متر بالاتر از سطح ساختمان بوده و با کلاهک دودکش مناسب همراه گردد. انواع کلاهک دودکش باید از لحاظ ابعاد، اندازه، آلیاژ و شکل با سیستم دودکش موتورخانه هم‌خوانی داشته باشد. از بهترین کلاهک‌های دودکش موتورخانه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کلاهک دودکش پره‌ای موتورخانه
  • کلاهک دودکش H موتورخانه
  • کلاهک دودکش ژاپنی یا کلبه‌ای موتورخانه

بهترین دودکش

هر کدام از دودکش‌های نام برده بنا به محل درست استفاده بهترین انتخاب برای معماران و مصرف‌‌کنندگان خواهند بود. توجه به حجم گاز خروجی، نوع سوخت مصرفی، توکار یا روکار بودن دودکش، منطقه آب و هوایی و میزان رطوبت اشخاص را به انتخاب بهترین دودکش نزدیک خواهد کرد. در صورتی که اطلاعات لازم در این زمینه را ندارید، امکان استفاده از مشاوره تلفنی مجموعه صنعتی پویان گسترش را خواهید داشت. همچنین این مجموعه اطلاعات لازم در خصوص دیگر تجهیزات مکمل دودکش را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد.

انواع کلاهک دودکش بخاری

وظیفه اصلی کلاهک دودکش جلوگیری از هرگونه شی، جاندار و بارش به محفظه دودکش است. بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف از قبیل: سایز، نوع دودکش، ارتفاع، متناسب با کاربری ساختمان و مناطق آب و هوایی از انواع مختلفی تشکیل شده است. اما اصلی‌ترین دسته بندی کلاهک‌های دودکش شامل موارد زیر است.

  • کلاهک مدل اچ ( (H
  • کلاهک مدل گردان
  • کلاهک مدل تی ((T
  • کلاهک مدل ژاپنی یا یا کلبه‌ای
  • کلاهک مدل آلمانی
  • کلاهک مدل پره‌ای
  • کلاهک مدل زانویی با زاویه بسته
  • کلاهک مدل پوشش نیم گرد
  • کلاهک مدل پکیج
  • کلاهک مدل صنعتی
  • کلاهک مدل استاندارد

کلاهک دودکش مدل  H

این مدل از کلاهک مشابه حرف H انگلیسی بوده و از ورود جریان باد و بوران به داخل دودکش جلوگیری خواهد نمود. رایج‌ترین نوع کلاهک دودکش در جهان مطابق با استانداردهای لازم بوده و باید در ارتفاع 60 سانتی‌متری از دودکش نصب گردد. از انواع کلاهک H مانند دودکش می‌توان به مدل چهارگوش و گرد اشاره داشت. همچنین از لحاظ سایز و قطر دهانه متفاوت بوده و در آلیاژ‌های مختلف مثل: استیل، گالوانیزه و بتنی تولید خواهد شد.

کلاهک دودکش پشت بام

انواع کلاهک در دو نوع پشت بام و دیواری وجود دارد. مدل دیواری کلاهک در ساختمان‌های که خروجی بخاری به شکل مستقیم از دیوار خارج شده نصب خواهد شد. اما کلاهک دودکش پشت بام بر اساس میزان گازهای خروجی، نوع سوخت، وضعیت آب و هوایی و اندازه دهانه دودکش متفاوت بوده و باید در انتهای خروجی دهانه دودکش نصب شود.

کلاهک دودکش شومینه

شومینه از قدیمی‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی در جهان بوده و امروزه به‌عنوان نمادی از زیبایی، قدمت تاریخی و وسیله حرارتی از آن در ویلاها و ساختمان‌ها مدرن استفاده خواهد شد. قطر دودکش شومینه‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و باید دهانه مختص با خروجی دودکش مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی جهت افزایش نمای بصری ساختمان مناسب‌ترین مدل کلاهک دودکش شومینه از لیست زیر را انتخاب نمایید.

  • کلاهک شومینه یک الی چهار طرفه
  • کلاهک شومینه چند وجهی
  • کلاهک شومینه قِناس یا فارسی بُر
  • کلاهک شومینه L شکل
  • کلاهک شومینه گرد
  • کلاهک شومینه سرتخت

هر کدام از مدل‌های ذکر شده را می‌توان با آلیاژ‌های مختلف از قبیل: آهن، استیل، گالوانیزه و بتون سیمانی در ابعاد مختلف تهیه نمود.

کلاهک دودکش گردان

از کلاهک گردان بیشتر در تهویه جریان هوای نامطبوع انبار، فروشگاه، سرویس بهداشتی و کارخانه استفاده خواهد شد. این کلاهک با ساختار ویژه خود، از یک صفحه مدور با تعداد زیادی پره تشکیل شده و با وزش باد به گردش در خواهد آمد. بدین‌ترتیب علاوه بر حفاظت از ورود هرگونه شی و جاندار خارجی به مسیر دودکش و سیستم هوارسانی به جابجایی هوا نیز کمک خواهد کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های کلاهک گردان عبارت است از:

  • نصب سریع و آسان
  • متناسب با انواع دودکش و سیستم هوارسانی
  • مقاوم در برابر فرسایش و خوردگی
  • کاهش هزینه‌های برق و کار با انرژی باد
  • مکش قوی و ادامه‌دار هوای داخل ساختمان به سمت بیرون
  • صدای خیلی کم

در ویدیوی زیر 2 نوع کلاهک دودکش گردان میبینید که بیشتر برای مراکز صنعتی و بزرگ قابل سفارش است و البته ویلا و اپارتمان ها هم میتوانند استفاده کنند

کلاهک دودکش استاندارد

تمام مدل‌های کلاهک استفاده شده برای دودکش باید استانداردهای لازم جهت حفظ امنیت دودکش یا سیستم هوای خروجی را تامین نمایند. همچنین جهت ایجاد هارمونی و هماهنگی با فضای دودکش ساختمان باید تنوع شکل گرد و چهارگوش را نیز داشته باشند. در ضمن هر کدام از این اشکال نیز در جنس‌های مختلف فلزی و سیمانی نیز قابل تهیه خواهند بود.

کلاهک دودکش پره ای

از دیگر نام‌های کلاهک ژاپنی می‌توان به نام کلاهک دودکش پره ای یا چینی اشاره داشت. تجهیزات ساختمانی در بازار مصرف با اسامی مختلفی نامگذاری شده و در بین استفاده‌کنندگان با عنوان‌های متعددی شناسایی خواهند شد. شباهت شکل ظاهری این کلاهک با خانه‌های چینی و ژاپنی موجب این نام‌گذاری شده است. کلاهک ژاپنی با انواع فلز و در رنگ‌های مختلف تولید شده و با خاصیت رنگ نسوز از دوام بالایی نیز برخوردار است.

منبع:

youtube

پویان گسترش

دکمه بازگشت به بالا