عمومیکسب و کار استانها

پیش بینی روند تغییرات قیمت میلگردهای شناخته شده بازار در نیمه دوم سال 1401

قیمت مقاطع فولادی و به‌خصوص میلگرد، در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ نوسان‌های بسیاری را تجربه کرد و برخلاف انتظار، افت شدیدی داشت؛ این نوسان‌ها باعث کاهش شدید تقاضای محصولات فولادی در بازار شد و تابستانی متفاوت با سال‌های قبل را رقم زد. هیچکدام از برندهای تولیدکننده از فراز و فرودهای قیمت در امان نبودند و همه آن‌ها در این چند ماه، نرخ‌های متفاوتی را تجربه کردند. در این گزارش، شیب نمودار قیمت سه برند اصفهان، میانه و زاگرس را بررسی خواهیم کرد و برای پیش بینی قیمت سایر میلگردها در 6 ماهه دوم سال 1401 نیز اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد.

برآورد روند قیمت میلگردهای مختلف در بازه زمانی 6 ماهه پیش‌رو بسیار سخت است.

نوسانات قیمت میلگرد برندهای مختلف بازار در نیمه ابتدایی سال تحت تاثیر چه عواملی اتفاق افتاد؟

عوامل مختلفی بر نوسان قیمت میلگرد بناب و سایر برندها تأثیر داشت. در ماه‌های ابتدایی سال، بازار، سیر صعودی ملایمی داشت و عرضه با تقاضا متناسب بود؛ اما با فرا رسیدن تابستان، بحث احیای برجام مطرح شد و دلار را تحت تأثیر قرار داد. خریداران منتظر نتیجه نهایی و مشخص شدن نرخ دلار ماندند؛ به‌همین‌دلیل، تقاضا در بازار فولاد کاهش پیدا کرد و نمودارها روند نزولی گرفتند.

بهای میلگرد به سبب عوامل مختلفی دچار نوسان می شود.

البته توافقات برجام تنها علت نمودار نزولی نبود؛ به‌طورکلی میزان تقاضا به‌صورت جهانی برای مقاطع فولادی کاهش پیدا کرد و بازار فولاد در رکود جهانی فرو رفت و این موضوع هم روی نوسان‌ها بی‌تأثیر نبود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بالا و پایین شدن نرخ‌ها همیشه دلیل مشخصی ندارند؛ قیمت محصولات باتوجه به عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و عدم تناسب این دو، بدون هیچ دلیلی می‌تواند ارزش مادی کالاها را تغییر بدهد.

از فروردین تا شهریور 1401، کدامیک از میلگردها، نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه کردند؟

از میان مقاطع مورد بحث در این گزارش، قیمت میلگرد میانه بیشترین نوسان در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ را تجربه کرده است. در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما، روند هرکدم از محصولات را بررسی می‌کنیم.

بهای میلگرد میانه سایز ۱۶، در نیمه ابتدایی فروردین حدود ۱۶,۵۰۰ تومان بود، اما در روزهای ابتدایی اردیبهشت به حدود ۱۶ هزار تومان رسید. ارزش این محصول تا نیمه خرداد هم بین ۱۶ تا ۱۶,۵۰۰ در نوسان بود، اما از نیمه دوم خرداد به ۱۷ هزار تومان هم رسید. سِیر نزولی نمودار از ابتدای تیر آغاز شد و هزینه خرید هر شاخه را به کم‌تر از ۱۵,۵۰۰ تومان رساند. در ابتدای مرداد، قیمت از ۱۵ هزار تومان هم کم‌تر شد. در مرداد و شهریور هر شاخه از این محصول با کم‌تر از ۱۴,۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد و حتی در بعضی روزها نرخ ۱۳,۸۰۰ تومانی را هم تجربه کرد.

هر شاخه ۱۲ متری میلگرد ۱۶ اصفهان، در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ با هزینه ۱۶,۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد. نمودار این محصول تا نیمه دوم خرداد ۱۴۰۱ نوسان‌های محدودی را تجربه می‌کرد، اما به کم‌تر از ۱۶ هزار تومان و بیشتر از ۱۷ هزار تومان نرسید. در ۲۲ خرداد، این مقطع، برای اولین بار نرخ ۱۷,۳۰۰ تومانی را در سال ۱۴۰۱ تجربه کرد؛ شیب صعودی تا آخر خرداد هم ادامه داشت، اما با شروع تابستان، روند نزولی شد. هزینه این محصول تا اخر تیر به ۱۵,۸۰۰ تومان رسید و تا آخر مرداد عدد کم‌تر از ۱۴,۳۰۰ تومان را هم تجربه کرد. در شهریور هم نرخ این محصول بالاتر از ۱۵ هزار تومان نیامد و رکود بازار همچنان ادامه داشت.

میلگرد 16 زاگرس هم مانند دو محصول دیگر، سال ۱۴۰۱ را با نرخ ۱۶,۵۰۰ تومانی آغاز کرد و تا هفته سوم اردیبهشت هم در همین حدود باقی ماند. تا تابستان همین روند ادامه داشت، اما در هفته آخر اردیبهشت و هفته آخر خرداد، شیب نمودار کمی صعودی شد و اعداد بیشتر از ۱۷ هزار تومان را هم ثبت کرد. شیب نزولی در تیر ماه شروع شد؛ قیمت میلگرد زاگرس تا آخر تیر به متوسط ۱۵,۵۰۰ تومان رسید و با شروع مرداد به زیر ۱۵ هزار تومان هم سقوط کرد. در مرداد و شهریور هر شاخه از این مقاطع با کم‌تر از ۱۵ هزار تومان خرید و فروش شد اما به زیر ۱۴ هزار تومان نرسید.

در تصویر روند تغییرات نرخ سه میلگرد مطرح بازار را در نیمه نخست سال 1401 مشاهده می کنید.

پیش بینی قیمت میلگردهای شناخته شده بازار در پاییز سال 1401

با وجود اینکه محصولات داخلی مستقل از خارج کشور هستند، اما نرخ ارز تأثیر بسزایی روی نرخ آن‌ها دارد و این موضوعی غیرقابل انکار است. باتوجه به وضعیت کنونی بازار به نظر می‌رسد درحال‌حاضر هیچ عاملی قصد ندارد به قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان یا سایر برندها، شوک وارد کند و میزان تقاضای خریداران را افزایش بدهد. احتمال اینکه این روند تا آبان ماه و مشخص شدن نتیجه احیای برجام ادامه داشته باشد، وجود دارد. افزایش قیمت دلار یکی از عوامل احتمالی برای ایجاد نوسان و شکستن روند نزولی بازار فولاد است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

پیش بینی قیمت میلگرد های مختلف در پاییز و زمستان سال 1401، نیاز به بررسی کامل و اطلاع از روند تغییرات بازار در نیمه دوم سال دارد که این کار تقریبا ناممکن است، زیرا شرایط بازار آهن آلات و وضعیت سیاسی-اقتصادی کشور طی چند سال اخیر روند ثابتی را طی نکرده و هرلحظه امکان بروز اتفاقی پیش‌بینی نشده وجود دارد. معمولا قیمت میلگرد شاهین بناب و سایر برندهای مطرح، به علت پرفروش بودن بیشتر دچار نوسان می‌شود و تخمین می‌زنیم که بهای این مقاطع در 6 ماهه پیش‌رو نیز فراز و نشیب‌هایی را تجربه کند.”

پیش بینی ارزش میلگرد بسیار سخت است.

سخن پایانی

نکته مهمی که نباید فراموش کنید، این است که بازار فولاد نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی دارد و اطلاعاتی که درباره نمودارها در نیمه دوم ۱۴۰۱ ارائه می‌شود و صحبت‌هایی که درباره تداوم رکود وجود دارد، تنها حدس و گمان‌هایی است که بر اساس شرایط بازار وجود دارد. اینکه بازار برخلاف انتظار ما رفتار کند و قیمت میلگرد یزد و سایر برندها در پاییز و زمستان سیر صعودی داشته باشد، دور از انتظار نیست.

ما در مجموعه آهن آنلاین، قیمت به‌روز انواع مقاطع فولادی و نمودار آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف را قرار می‌دهیم تا بر اساس آن‌ها بتوانید درباره خرید میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی تخت و طویل تصمیم‌ بگیرید.

منبع: https://ahanonline.com/210446/روند-نرخ-میلگرد-مطرح/

دکمه بازگشت به بالا