عمومیکسب و کار استانها

اموزش کامل سئو سرچ کنسول ۲۰۲۲

آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

برای ثبت سایت در سرچ کنسول باید در ابتدا از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. در مرحله بعد باید جیمیل خود را فعال و یا اگر جیمیل ندارید، می توانید Gmail برای خود ایجاد نمایید. پس از ایجاد جیمیل روی لینک فوق کلیک نمایید ما به صورت کامل توضیح دادیم که چطور سایت خود را به گوگل متصل کنید و بعد اقدام به خرید بک لینک ارزان نمایید. بعد از این که سایت خود را به سرچ کنسول متصل کردید، اگر سایت شما تازه کار باشد، حدود یک هفته تا دیده شدن داده ها یا DATA سایت شما زمان می برد.

معرفی بخش های مختلف سرچ کنسول

همانطور که میدانید سرچ کنسول ابزاری است که به کمک آن می توانید، قسمت های مختلفی را بررسی کرده و در صورت وجود ایراد در هر قسمت آن را برطرف نمایید. تیم فیکس سایت آکادمی آموزش رایگان سرچ کنسول گوگل را به صورت کاملا ویدئویی برای شما عزیزان آماده کرده است. لازم به ذکر است که این آموزش سرچ کنسول به جرائت یکی از کامل ترین پکیج های آموزشی از این ابزار قدرتمند می باشد. در ادامه شما را با هر یک از بخش های مختلف سرچ کنسول آشنا می کنیم.

سایت مپ در سرچ کنسول

حتما با مفهوم آشنا هستید و می دانید که داشتن سایت مپ یکی از مزیت های خیلی خوب برای سایت شما به شمار می آید. فراموش نکنید که وجود سایت مپ در سرچ کنسول واجب نیست، اما وجود آن کمک بسیاری به راحت تر Crawl شدن صفحات سایت شما می کند. پس در ایجاد سایت مپ و قرار دادن آن در سرچ کنسول کم کاری نکنید. در این قسمت از آموزش رایگان سرچ کنسول به شما عزیزان توضیح دادیم که چطور در سرچ کنسول از سایت مپ استفاده کنید.

URL Inspection در سرچ کنسول

کار با قسمت URL Inspection یکی دیگر از نقاط قوت سرچ کنسول محسوب می شود. شما اگر کار با این قسمت را بلد باشید، به راحتی می توانید، قدم به قدم جزئیات هر قسمت از سایت خود را زیر نظر بگیرید و هر یک از آن را بررسی نمایید. شما به راحتی در این قسمت می توانید متوجه شوید که چه صفحاتی از سایت شما در گوگل index شده اند و چه قسمت هایی با خطا های غیر متعارف روبرو هستند. در ویدئو زیر به صورت کامل و جامع به شما عزیزان URL Inspection را توضیح دادیم. هر سوالی داشتید، حتما برای ما کامنت نمایید.

Performance در سرچ کنسول

یکی از بزرگ ترین و قدرتمند ترین قسمت هایی که می تواند به شما برای بالا بردن رتبه صفحات کمک کند قسمت پرفورمنس در سرچ کنسول می باشد. این قسمت یکی از پر کاربرد ترین بخش های آن به شمار می آید. اکثرا افرادی که به عنوان یه سئو کار وارد مشغول به فعالیت هستند، تنها با Performance نقاط قوت و ضعف هر صفحه را می سنجند.

قسمت coverage در سرچ کنسول

قسمت کاوریج در سرچ کنسول بخش عمده از مشکلات شما در این ابزار نشان می دهد. این ابزار می تواند با قسمت Coverage به شما کمک کند تا Error ها یا warrning هایی که در هر صفحه دارید را بررسی کرده و نسبت به رفع کردن هر یک اقدام نمایید. در این بخش یک قسمت بسیار مهم به نام Valid وجود دارد، که به شما این امکان را می دهد که صفحاتی که مورد قبول سرچ کنسول هستند را بهتر بشناسید. حال قصد داریم تا در این قسمت از آموزش رایگان سرچ کنسول، بخش کاوریج را به صورت کامل برای شما عزیزان تحلیل و بررسی نماییم.

کار با قسمت Removal در سرچ کنسول

حتما تا به حال برایتان این سوال پیش آمده است که قصد داشته باشید یک URL را از نتایج گوگل حذف کنید؛ بخش Removal در سرچ کنسول این امکان را در اختیار شما قرار خواهد داد. اما نکته اینجاست که این بخش تنها 6 ماه URL مورد نظر شما از نتایج حذف می کند. بنابر این برای این که بخواهید یک URL را از نتایج حذف کنیم، برای مدت شش ماه این بخش از سرچ کنسول می تواند به کار شما را انجام دهد. فراموش نکنید که برای این که یک URL را از نتایج گوگل حذف کنید، باید رو آن صفحه از تگ Noindex استفاده و از این بخش استفاده نکنید.

Page Experience در سرچ کنسول

Page Experience یکی دیگر بخش هایی است، که گوگل در چند سال اخیر آن را در اختیار کاربران خود قرار داده است. این بخش به شما در شناسایی نیاز کاربران کمک کرده و می توانید، تجربه کاربران را نسبت به سایت خود بسنجید. فراموش نکنید که در این قسمت شما چند خطا یا وارنینگ با عنوان LCP، FID، CLS دارید، که هر یک را به صورت کامل در ویدئو زیر تشریح کردیم و نحوه شناسایی و رفع کردن آن را تضیح داده ایم.

Mobile Usability در سرچ کنسول

همانطور که از اسم Mobile Usability مشخص است، این بخش نحوه دید صفحات سایت شما، در نتایج موبایل گوگل می باشد. شما با استفاده از این روش می توانید، ایرادات و خطا هایی که روی نتایج موبایل دارید، را بررسی کرده و به نسبت هر یک را رفع کنید. در ویدئو زیر می توانید این بخش را به صورت کامل یاد بگیرید و از آنچه که آموختید، روی سایت خود استفاده نمایید.

Enhancements در سرچ کنسول

قسمت Enhancements در سرچ کنسول یکی از جالب ترین قسمت هایی است که می توانید در سرچ کنسول پیدا کنید. اگر با این قسمت آشنا باشید به راحتی می توانید Structured data سایت خود را بشناسید و به راحتی سایت و موتور های جستجوگر ارتباط برقرار کنید. حتما با واژه اسکیما آشنا هستید! اسکیما ها، کد هایی هستند که برای صفحات سایت شما ساختاری تعریف می کنند، تا موتور های جستجوگر راحت تر هر قسمت از صفحات سایت شما را crawl کنند.

بعد از این شما از اسکیما هایی مثل: product، software aplication، article، how to و غیره استفاده کردید؛ می توانید نتیجه آن ها را در بخش Enhancements سرچ کنسول پیدا کنید. ما برای ایجاد اسکیما در سایت های وردپرسی افزونه اسکیما پرو را توصیه می کنیم، که می توانید این افزونه قدرتمند را دانلود نمایید.

بخش manual action و Security issues در سرچ کنسول

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نگران پنالتی، هک شدن و .. افتاده باشید. بخش های manual action و Security issues به شما و سایتتان کمک می کنند تا این حملات احتمالی را بهتر بشناسید و نسبت به رفع کردن هریک بکوشید. در ویدئو زیر به صورت کامل هر یک از این دو قسمت را با جزئیات به شما عزیزان ارائه کردیم و چگونگی رفع و رجوع کردن مشکلات در این دو قسمت را به صورت کامل در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

links و setting در سرچ کنسول

بخش Setting در سرچ کنسول و بخش Links در سرچ کنسول یکی دیگر از قسمت های مهم در سرچ کنسول است که باید آن را هم بلد باشید. بخش Links به شما کمک می کند که لینک های داخلی یا Internal link و لینک های خارجی یا External Links سایت خود را بشناسید. این در صورتی است که بخش Setting موارد زیادی مثل میزان بودجه خزش یا ، دسترسی های سرچ کنسول و غیره را در اختیار شما قرار می دهد. در ویدئو زیر به صورت کامل به این دو بخش اشاره کرده ایم.

گوگل سرچ کنسول یا گوگل وب مستر تولز ؟

همانطور که ممکن است بدانید گوگل یکی از شرکت های بسیار بزرگ در دنیا می باشد که بخاطر موتور جستجوی معروفش بسیار شهرت دارد . گوگل خدمات بسیار متنوعی دارد . برنامه هایی ک در حال حاضر فعالیت در دنیای دیجیتال را برای ما راحت تر می کنند همچون نقشه های راهنما یا همان گوگل مپ ، اپلیکیشن های تلفن های همراه هوشمند ، سرویس های پخش ویدئو و … که می توان گفت این غول دنیای دیجیتال هرروز در حال توسعه خدمات خود می باشد و همه افراد از کوچک تا بزرگ در حال استفاده از خدمات آن هستند .

اما در این بین برخی از خدمات گوگل قابل استفاده برای همه نیستند و صرفا برای مقاصد خاصی باید از آنها استفاده کرد . سرچ کنسول گوگل یکی از معروف ترین این ابزار ها می باشد که در این دوره آموزشی آن را یاد خواهید گرفت . گوگل سرچ کنسول که در حال حاضر دوره آن را در سایت مشاهده می کنید تقریبا دو سال قبل ، با نام گوگل وب مستر تولز شناخته می شد به این معنی که وب مستران و افرادی که یا سئو کار هستند و یا صاحب یک وب سایت ، بتوانند وضعیت کلی سایت خودشان را در گوگل وب مستر تولز مشاهده کنند ( به شرط ثبت سایت در گوگل کنسول و سئو سایت برای گوگل ) .

همانگونه در بالاتر هم اشاره شد اصلی ترین وظیفه گوگل کنسول در نمایش آمار و ارقام می باشد . اما این آمار و ارقام دارای دو نکته مهم هستند . اول اینکه دلیل حاصل شدن و یا کم و زیاد شدن این اعداد و ارقام چیست ؟ یعنی چه فعالیت هایی داخل وب سایت ما صورت می گیرد که خروجی آن این اعداد هستند . چه فعالیت هایی در دوره های خاص باعث کاهش یا رشد این ارقام شده است که هر کدام به نوعی برای ما مهم هستند و جنبه دوم این اعداد و ارقام این است که چگونه بتوانیم از آنها استفاده مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم کاربران و مخاطبان واقعی و هدفمند برای وب سایت خودمان جذب کنیم .

مسلما شخصی که سایت خود را در گوگل کنسول ثبت می کند قصد دارد تا روی بهینه سازی سایت خود در نتایج گوگل کار کند ، پس لازم است تا علاوه بر شناخت آمار و ارقام هر قسمت ، نحوه کسب بهترین نتیجه از این اعداد را هم بخوبی بلد باشد . شما به عنوان یک وب مستر لازم است تا هرروز از بخش گزارشات گوگل کنسول دیدن کنید تا عملکرد خود در روزها و یا بازه های زمانی مشخص را سنجش کنید . مطمئنا بدون این ابزار شما به هیچ وجه قادر نیستید تا تشخیص دهید که روزانه چه تعداد کاربر به شکل طبیعی و از طریق جستجو در گوگل وب سایت شما را یافته و داخل آن از محتوای شما استفاده می کنند .

اگر شما قصد دارید تا بهترین نتیجه را از موتور جستجوی گوگل دریافت کنید پس لازم است تا از آمار همین موتور جستجو هم استفاده کنید .گوکل برای بهبود عملکرد وب سایت ها در سطح وب ، ابزار های بسیار متنوعی ارائه کرده است همچون گوگل کنسول ، گوگل آنالیتیکس ، گوگل کپچا و … که برای بهبود کیفیت عملکرد در وب سایت ها ، هر کدام به نوعی به ما کمک خواهند کرد .

گوگل سرچ کنسول در حالت اولیه شامل چندین بخش است که البته با توسعه وب سایت و استفاده از نشانه گذاری های مناسب در داخل آن ، بخش های دیگری هم در آینده به آن اضافه می شوند . در داخل این دوره ما هر دو حالت گوگل کنسول را به شما آموزش داده ایم . یعنی حالتی که یک وب سایت صفر کیلومتر روی آن قرار دارد با حالتی که یک وب سایت از چند ماه قبل با چندین ماه فعالیت در گوگل کنسول ثبت شده و تا حد زیادی تکمیل تر است .

گوگل سرچ کنسول جدید می توان گفت از گوگل وب مستر تولز قدیمی راحت تر و رابط کاربری بهتری دارد . در نسخه قبلی که وب مستر تولز بود ، منو ها ، و بخش های مختلف کمی برای وب مستری که در حال استفاده از آن است گنگ و نامفهوم بود همچنین بخش هایی که به هم مرتبط بودند به شکل پراکنده ای از هم تفکیک شده بودند و همین موضوع باعث می شد که در استفاده از هر کدام مشکلاتی برای وب مستر رخ دهد.

اما در نسخه جدید وب مستر تولز یا همان گوگل کنسول ، منو ها مرتب تر ، بخش های اضافی حذف و پکیپارچگی بین بخش ها حفظ شده است. گذشته ازاین موارد سرعت عملکرد خود سیستم و ظاهر گرافیکی جذاب آن هم بسیار حائز اهمیت است . البته یک نکته مهم دیگر هم در این بین وجود دارد.

به دلیل اینکه ممکن است برخی موارد و برخی خطاها یا گزارشات در داخل گوگل سرچ کنسولی که به شما آموزش داده میشود وجود نداشته باشد، به همین دلیل سعی نموده ایم تا از داخل وب سایت رسمی خود گوگل تمامی موراد ممکن برای گوگل سرچ کنسول را بررسی کنیم که اگر در آینده مشکلاتی از این دست برای سایت های شما بوجود آمده یا پیغام هایی بدین شکل دریافت نمودید ، برا شما گنگ نبوده و به راحتی مفهوم آنها را درک نمائید.

همچین در حین تدریس این دوره ، قسمت های جدید هم به گوگل سرچ کنسول اضافه شده بودند که خوشبختانه به دلیل همزمانی این تغییرات با دوره آموزشی ما ، این موارد هم در دوره تدریس شدند . برخی بخش ها در داخل گوگل سرچ کنسول وجود دارند که هنوز به شکل کامل تکمیل نشده اند و خود گوگل کنسول عملا به ما اعلام کرده است که این قسمت ها هوز تکمیل نیستند و با محض اتمام الگوریتم ها و سیاست های خاصی که برای این بخش در نظر گرفته شده است این قسمت ها نیز آمار و ارقام و گزاشات خود را نشان خواهند داد.

این بخش ها هم داخل این دوره به شکل کامل مورد بررسی قرار می گیرند تا شما به تمامی قسمت ها اشراف داشته باشید . شما برای تبدیل شدن به یک سئو کار خوب قبل از هرچیزی باید قدرت تحلیل و بررسی داشته باشید که این تحلیل و بررسی تنها با توجه به نحوه عملکرد سایت و آماری است که از آن حاصل می شود . اگر شما قصد دارید تا به عنوان یک سئو کار در شرکت خاصی مشغول به کار شوید قبل از هرچیزی باید به گوگل سرچ کنسول تسلط پیدا کنید . اگر کارفرما یا مدیر پروژه از شما در رابطه با نحوه عملکرد سایت سوالی پرسید ، لازم است تا توانایی ارائه گزارش عملکرد سایت در بازه های زمانی مختلف را داشه باشید .

توانایی انتخاب کلمات کلیدی جدید و تاثیر گذار روی سایت را از طریق گوگل سرچ کنسول بدست آورید و مدیر پروژه یا وب سایت خودتان را در جهت کسب رتبه های بالاتر رشد دهید . پس یکی از گام های اولیه برای شما در دنیای سئو توانایی کار با سرچ کنسول گوگل می باشد که از ثبت سایت داخل گوگل گرفته تا نحوه مدیریت کاربران مختلف و بهبود رتبه سایت و … شامل می شود.

دکمه بازگشت به بالا