عمومیکسب و کار استانها

درمان خارش و اگزما پوستی چگونه است؟

۸ درمان خانگی اگزما؛ روش‌های ساده و موثری که معجزه می‌کنند

مردم اغلب اصطلاح اگزما را به جای درماتیت آتوپیک، رایج‌ترین نوع بیماری پوستی، استفاده می‌کنند. اگزما می‌تواند افراد هر نژاد و قومیت را درگیر کند. در حال حاضر، ۱۰ درصد از مردم آفریقایی-آمریکایی، ۱۱ درصد از سفیدپوستان، ۱۳ درصد از مردم آسیایی آمریکایی و ساکنان جزایر اقیانوس آرام، و ۱۳ درصد از مردم بومی آمریکا به این بیماری مبتلا هستند و به همین دلیل درمان خانگی اگزما پوست در کنار دکتر متخصص پوست می‌تواند کمک زیادی به مردم کند. درمان خانگی اگزما نمی‌تواند این مشکل را درمان کنند، اما می‌تواند به مدیریت علائم و جلوگیری از عود بیماری کمک کنند. در این مقاله پس از معرفی اگرما، بهترین انواع درمان خانگی اگزما را بررسی می‌کنیم.

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری شایع پوستی است که زمانی رخ می‌دهد که سد محافظ پوست ضعیف‌تر از آنچه باید باشد، عمل می‌کند. بدون یک مانع قوی، رطوبت راحت‌تر از پوست خارج می‌شود و باکتری‌ها و ویروس‌ها به داخل راه می‌یابند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های خشک قرمز و خارش‌دار شود، به خصوص در صورت، دست‌ها، پاها، داخل ‌ها و پشت زانو. علل اگزما به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می‌شود که افراد مبتلا به اگزما سیستم ایمنی بیش از حد فعالی دارند که باعث می‌شود پوست آنها ملتهب، تحریک شده و خارش‌دار شود.

علت اگزما

التهاب مزمن و سطحی درپوست این افراد در مواجهه با آلرژنها و مواد محرک اتفاق می افتد. این یافته که در ۸۵% از بیماران سطح IgE سرم بالا و آزمون پوستی آلرژی نسبت به مجموعه متنوعی از غذاها و مواد آلرژی زای استنشاقی مثبت است، ثابت می کند آلرژی آغازگر یا تشدید کننده این پدیده است. مکانیسم های دقیق ایمونولوژیک هنوز کاملا شناخته نشده اند. چنین فرض شده است که غیر موثر بودن سد اپیدرمی به محرک ها این امکان را می دهد که از طریق ترک ها به پوست راه یابند. بیماری آلرژیک در ۲۵% از جمعیت وجود دارند و میزان بروز آن ها در سراسر جهان رو به افزایش است. بیماران اغلب سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری های آتوپیک از جمله آسم یا تب یونجه را دارند.

تمام نژادها و تمام سنین را گرفتار می کندو معمولا در اوائل کودکی شروع می شود. ۶۰% از بیماران در سال نخست زندگی مبتلا می شوند ولی فرونشینی در ۷۵% از موارد تا ۱۵ سالگی اتفاق می افتد. میزان بروز درماتیت آتوپیک و سایر بیماری های آلرژیک در نواحی شهری و کشورهای توسعه یافته بویژه جوامع غربی افزایش یافته است. فرضیه ای وجوددارد که بیماری های مربوط به آتوپی تا اندازه ای به علت کاهش برخورد با میکروب ها دراوائل زندگی رخ می دهند. عفونت های ثانویه باکتریایی در افراد مبتلا به اگزمای آلرژیک بسیار شایع هستند.

علائم اگزما

  • خارش شدید همراه با قرمزی و خراشیدگی.
  • پوست به طور مزمن خشک و چرم مانند می شود.
  • روی مناطق ملتهب و قرمز، پوست خشک و پوسته پوسته پدیدار می شود. این حالت باعث ایجاد خارش و سوزش شدید می گردد.
  • این بیماری خارشی که به بثورات تبدیل می شود نام گرفته است زیرا بیماران اغلب دچار بثوراتی می شوند که ثانویه به خراشاندن مزمن نواحی خارش دار پوست بوجود می آیند.
  • الگوی آشنا سطوح فلکسور(جلوی آرنج و حفره پوپلیته، گردن،مچ دست ها و مچ پاها)
  • علائم خراشاندن و مالیدن پوست مبتلا بویژه هنگام شب دردسرساز است و مممکن است با خواب بیمار تداخل کند.
  • بین حملات شعله ور شدن بیماری، پوست ممکن است طبیعی به نظر برسد یا اگزمای مزمن داشته باشد.
  • اگزمای مزمن باعث ایجاد لکه هایی در پوست می شود که پوسته پوسته ، چرم مانند، قرمز رنگ و هیپر یا هیپوپیگمانته هستند.

درمان اگزمای پوستی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمینه درمان اگزمای پوستی به خاطر داشته باشید این است که این بیماری درمانی قطعی ندارد. در واقع تمامی اقداماتی که در خصوص این بیماری انجام می شود در جهت کاهش و بهبود علامت های بیماری اگزمای پوستی است. از این رو راه کار هایی که از سوی پزشکان و متخصصین ارائه می شود درمان قطعی نیستند و صرفا به بهبود وضعیت پوستی و کاهش علائم کمک می کنند.

بسته به نوع و شدت بیماری اگزما، درمان آن شامل مواردی اعم از تغییر سبک زندگی، داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای تجویزی است. علائم اگزما می تواند برای همه متفاوت باشد. همه به یک طرح درمانی یکسان پاسخ نمی دهند، بنابراین بهتر حتما با پزشک متخصص در این حوزه مشورت کنید تا یک روتین درمانی مناسب برای شما پیشنهاد دهد.

۸ درمان خانگی کاربردی و مفید برای اگزما

۱. شستشوی ملایم بدن

قانون شماره ۱ درمان خانگی اگزما این است که باید از پاک‌کننده مناسب استفاده کنید. یک کلینسر ملایم و بدون صابون احتمال کمتری دارد که سد محافظ پوست شما را از بین ببرد و باعث خشکی شود. اگر عاری از رنگ و عطر نیز باشد، خیلی بهتر است.

۲. استفاده از مرطوب کننده مناسب اگزما

آب‌رسانی منظم با پماد یا مرطوب‌کننده، هم خشکی را خود که می‌تواند منجر به خارش شود کاهش می‌دهد و هم یک مانع برای جلوگیری از محرک‌های احتمالی است. به سراغ یک مرطوب‌کننده متراکم بروید و مجددا از هر چیزی که حاوی رنگ یا عطر است دوری کنید. هرچقدر لازم بود این کار را تکرار کنید. به طور کلی مرطوب‌کننده‌ها یک درمان خانگی اگزما با اهمیت زیاد محسوب می‌شوند.

۳. حرارت بدن خود را کم کنید

یک دوش داغ یا حمام گرم ممکن است آرام‌بخش به نظر برسد، اما برای اگزما، شرایط را معمولا بدتر می‌کند. دمای بیش از حد آب می‌تواند پوست شما را تحریک کند، بنابراین سعی کنید پوست خود را با آب خنک بشویید.

۴. بدنتان را نخارانید

خاراندن، پوست خشک و تحریک‌شده را بدتر می‌کند. برای این‌که مجبور نشوید خود را بخارانید، یک اسپری ضد خارش بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید. اسپری‌ها را لازم نیست که روی پوست خود بمالید. چون مالیدن پوست ممکن است خارش را تحریک کند. در شب یک جفت دستکش نخی بپوشید تا هنگام چرت‌زدن به طور تصادفی خود را نخارانید.

۵. لباس راحت و پنبه‌ای بپوشید

گرما و عرق محرک‌های جدی خارش هستند، بنابراین سعی کنید دمای بدن خود را تنظیم کنید. وقتی هوا گرم یا مرطوب است لباس‌های گشاد و قابل تنفس بپوشید.

۶. یک حمام بلغور جو دوسر بگیرید

بلغور جو دوسر کلوئیدی حاوی نرم‌کننده‌های طبیعی است که پوست قرمز و ملتهب را آرام کرده و تحریکات ناراحت‌کننده را کاهش می‌دهد. بلغور را پودر کنید و داخل وان بریزید و در آن حمام کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل وان بخوابید و سپس آبکشی کرده و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۷. از سرکه سیب استفاده کنید

تحقیقات در مورد استفاده از سرکه سیب برای اگزما بسیار محدود است؛ اما برخی از کارشناسان می‌گویند که افزودن ۲ فنجان سرکه سیب به وان حاوی آب ولرم می‌تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند و یک درمان خانگی اگزما محسوب شود.

۸. از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای خشک داخل خانه می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند، به خصوص در زمستان. اما یک دستگاه بخور می‌تواند به هوا رطوبت اضافه کند و به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.سوالات رایج درباره درمان خانگی اگزما

بهترین کرم برای درمان اگزما چیست؟

به طور کلی کرم‌های زیادی برای این منظور وجود دارند. با این حال کرم‌های مرطوب‌کننده قوی می‌توانند خیلی مفید باشد. دکتر اگزما ممکن است در موارد شدید، کرم کورتون تجویز ‌کند.

چه میوه هایی برای درمان اگزما خوب است؟

به طور کلی اگزما ناشی از خشکی است. بنابراین استفاده از میوه‌هایی با طبع مرطوب مثل خیار و همچنین سیب‌زمینی بر روی اگزما می‌تواند مفید باشد و یک درمان خانگی اگزما محسوب گردد.

درمان اگزما با عسل ممکن است؟

بله. عسل یک درمان خانگی اگزما محسوب می‌شود. شما می‌توانید آن را روی محل آسیب دیده بگذارید و با یک بانداژ سبک بپوشانید تا چند ساعت روی موضع بماند.

منبع:

ژوابکس

youtube.com

drtherianou.com

دکمه بازگشت به بالا