عمومیکسب و کار استانها

نصب دستگاه تصفیه آب خانگی شامل چند مرحله است؟

ترتیب قرار گرفتن فیلترهای تصفیه آب

به نقل از کارشناسان نمایندگی تصفیه اب به آبی؛ همانطور که احتمالا متوجه شده اید، دستگاه تصفیه آب دارای چند عدد فیلتر است که میتوانند به طور متوالی در کنار هم قرار گرفته و به ترتیب آلاینده های موجود در آب را از بین ببرند. در این بین هر یک از فیلترهای آب تصفیه کن وظیفه مخصوص به خود را دارند. در ادامه این مطلب از به آبی به تشریح فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه کننده خانگی خواهیم پرداخت.

بررسی فرآیند تصفیه آب در دستگاه تصفیه کننده خانگی

مرحله اول، حذف مواد درشت

در اولین مرحله از تصفیه آب خانگی، آب وارد فیلتر الیافی از جنس پلی پروپیلن میشود. در این مرحله هدف اصلی، حذف آلاینده هایی است که نسبت به مولکول های آب بسیار درشت تر هستند. برخی از رایج ترین ناخالصی های درشت آب شامل شن، ماسه، خاک، گل و لای هستند. این مرحله از دستگاه تصفیه آب بیشتر به مرحله پیش تصفیه شناخته میشود.

مرحله دوم، حذف کلر و مواد شیمیایی

در مرحله دوم، آب پس از عبور از فیلتر الیافی وارد فیلتر کربن پودری میشود. کربن پودری همانطور که از نامش پیداست از کربن اکتیو شده ساخته میشود. تخلخل های موجود در کربن باعث میشود تا مواد شیمیایی به خصوص کلر از این فیلتر نتوانند عبور کنند. جنس کربن اکتیو به کار رفته در فیلترهای کربنی بسیار پر اهمیت است. به دلیل اینکه اگر جنس کربن از مواد بر پایه گیاهی نباشد، نه تنها به فیلتراسیون اب کمک نمیکند، بلکه ممکن است برای سلامتی شما ضرر هایی نیز داشته باشد.

مرحله سوم، شفاف سازی آب

در این مرحله وارد فیلتر کربن بلاک میشویم. این فیلتر نیز همانند مرحله دوم از کربن فعال ساخته شده است. به همین دلیل یکی از وظایف آن حذف مواد شیمیایی است. گاز کلر موجود در آب حتما باید پس از عبور از این مرحله از بین برود. زیرا اگر کلر وارد فیلتر مرحله بعدی شود، میتواند به غشای نازک آن صدمه برساند و به شما هزینه های اضافی تحمیل کند. علاوه بر آن، فیلتر کربن بلاک وظیفه حذف مواد شیمیایی را دارد تا بتواند ظاهر آب را شفاف به دور از هر گونه آلاینده فیزیکی و ظاهری کند.

مرحله چهارم، اصلی ترین مرحله تصفیه آب

مرحله چهارم یکی از مهم ترین مراحل در فیلتراسیون آب خانگی است. اسمز معکوس یکی از سیستم های موثر در تصفیه آب در جهان شناخته شده است. اسمز معکوس با اعمال فشار خارجی بر آب و عبور دادن آب از یک غشای نیمه تراوا، آلاینده های موجود در آب را تا اندازه قابل توجهی حذف می کند. نماینده اسمز معکوس است. آب که با فشار از طریق پمپ وارد دستگاه اب تصفیه کن میشود، وارد فیلتر ممبران خواهد شد. در این فیلتر ناخالصی های بسیار ریز در حدود 0.0001 میکرون نیز حذف شده و آب خروجی بسیار با کیفیت خواهد بود.

مرحله پنجم، حذف بو و طعم ناخوشایند

کربن یکی از موادی است که در این مرحله تصفیه آب نیز به ما یاری میرساند. فیلتر پست کربن در مرحله پنج دستگاه تصفیه آب نصب شده و با تصفیه کردن آلاینده هایی که موجب بو و طعم بد در آب میشوند، به آب طراوت و شفافیت فیزیکی می دهد.

مرحله ششم، افزودن مواد معدنی

شاید بسیار از افراد با این سوال مواجه شوند که در دستگاه آب تصفیه کن تمامی مواد معدنی حذف میشوند. پس املاح مفید موجود در آب چطور؟ آیا بدن مقداری از مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق املاح موجود در آب دریافت نمیکند؟

باید بگوییم حذف بیشتر الاینده ها، ناخالصی ها و مواد معدنی از آب توسط دستگاه تصفیه آب صحیح است. اما در این مرحله از تصفیه آب یعنی فیلتر شماره 6، مواد معدنی مفید برای بدن و نه هر آلاینده ای به آب افزوده میشود. بنابراین مطمئن خواهید بود که فقط آلاینده های مفید برای بدن به شما افزوده میشود.

قلیایی کردن آب(اضافه)

فیلتر قلیایی که به طور معمول در مرحله 8 دستگاه تصفیه آب نصب میشود، به آب خاصیت قلیایی بعد از فیلتراسیون کامل را میدهد. یعنی داخل فیلتر‌های قلیایی سنگ های معدنی وجود دارد که به آب یون‌های کلسیم، منیزیم و … را که برای بدن از اهمیت زیادی برخوردار هستند، اضافه می‌کنند.

میکروب کشی(اضافه)

فیلتر یو وی جزو فیلترهای اصلی دستگاه نبوده و در شرایط خاصی با مشاوره از کارشناسان به دستگاه اضافه می شود. فیلتر ماوراء بنفش در مرحله هفت یا هشت تصفیه آب به دستگاه آب تصفیه کن اضافه میشود. این فیلتر از یک لامپ یو وی برای انتشار امواج فرا بنفش استفاده می کند و از یک آداپتور برای تامین جریان الکتریسیته لازم بهره می گیرد.

در صورتی که آب منطقه شما دارای میکروب ها و باکتری های زیادی بود که حتی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نیز قادر به حذف آن نبود، این فیلتر در دستگاه تصفیه آب نصب میشود. این فیلتر نیاز به تعویض ندارد، مگر اینکه دچار سوختگی شود. زیرا به طور مستقیم با آب تماس ندارد و مانند فیلتر های دیگر، دچار آلودگی نمیشود.

افزایش سطح اکسیژن آب(اضافه)

فیلتر مادون قرمز در واقع فیلتر اکسیژن ساز است.این فیلتر به نیروی برق و باطری احتیاج ندارد و با استفاده از موادی سرامیکی که اشعه مادون قرمز گسیل میکنند، باعث شکستن تعدادی از مولکول های آب و تبدیلی آنها به اکسیژن و نیتروژن میشود.بنابراین سح اکسیژن آب افزایش پیدا میکند.

افزایش عمر ممبران(اضافه)

فیلتر محافظ ممبران، که معمولا در مرحله 7 دستگاه تصفیه آب نصب میشود، وظیفه فراهم کردن شرایط تصفیه برای فیلتر ممبران اسمز معکوس را دارد. این فیلتر با حذف مواد درشت درون آب از رسیدن آن ها به فیلتر ممبران جلوگیری میکند. همچنین این فیلتر کلر را از آب حذف میکند. در صورتی که مقدار زیادی از کلر به فیلتر ممبران برسد، ممکن است که غشای فیلتر تصفیه اب مرحله 4 را دچار آسیب بکند.

سیستم تصفیه آب

تمامی مراحل گفته شده در قسمت بالا، مربوط به سیستم و روش اسمز معکوس است. همانطور که گفتیم در حال حاضر در بیشتر تصفیه آب های خانگی و نیمه صنعتی از سیستم اسمز معکوس استفاده میشود. شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از شرکت های تولید آب معدنی نیز از اسمز معکوس برای تولید آب معدنی استفاده میکنند.

اما روش های دیگر نیز برای تصفیه کردن آب وجود دارد. بسته به کیفیت آبی که نیاز دارید، بودجه ای که در اختیار دارید و زمان مورد نظرتان برای فرآیند تصفیه آب، میتوانید از سیستم های مختلف استفاده کنید. برخی از مهم ترین این سیستم های عبارتند از:

سیستم تقطیر برای خالص سازی آب

  • روش اولترافیلتراسیون
  • سیستم نانوفیلتراسیون
  • روش میکروفیلتراسیون
  • تصفیه آب با کربن اکتیو
  • تصفیه آب با آلومینای فعال
  • تصفیه آب با نانو لوله های کربنی

قبلا در مقاله ای با عنوان ، در مورد این روش ها به طور کامل توضیحاتی را ارائه کردیم و نقاط قوت و ضعف آنها را مورد بررسی قرار دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش های تصفیه آب میتوانید به آن صفحه مراجعه کنید.

دستگاه تصفیه آب قلیایی

یکی دیگر از مراحل بسیار پر طرفدار دستگاه آب تصفیه کن خانگی، مرحله قلیایی کردن آب است. معمولا در مراحل آخر تصفیه آب برای افزودن خاصیت قلیایی به آب، یک نصب میشود. این فیلتر خاصیت آنتی اکسیدان به آب اضافه میکند که میتواند برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید باشد. البته در صورتی که میخواهید آب قلیایی با بهترین کیفیت و خواص شخصی سازی شده دریافت کنید، باید یک حرفه ای تر خریداری کنید.

برگرفته از : rickswaterservice

دکمه بازگشت به بالا