عمومیکسب و کار استانها

نحوه تمیز کردن یخچال مابه

یخچال مابه، به دلیل نگهداری مواد غذایی در خود، جزو لوازم برقی است که باید به صورت مداوم نظافت شده و برای تمیز کردن آن وقت گذاشته شود. چرا یخچال مابه بوی بدی میدهد؟ اگر این سوال شما است لازم است بدانید که تمیز کردن این یخچال کمک می کند تا از بوی بد آن جلوگیری شود. هم چنین به کمپرسور فشار کم تری وارد شده و باعث افزایش طول عمر این دستگاه می شود.

تمیز کردن منظم یخچال مابه برای حفظ بهداشت مواد غذایی نیز موثر بوده و خرابی های احتمالی دستگاه را کاهش می دهد. برای تمیز کردن یخچال مابه، نیاز به انجام مراحلی است که در ادامه به طور کامل آن ها را شرح داده ایم.

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن یخچال مابه

برای این که تمیز کردن یخچال مابه به صورت اصولی و به شیوه ای صحیح انجام پذیرد، باید لوازم و وسایل مورد نیاز این کار را پیش از شروع به نظافت کردن، آماده نمایید:

  • دستمال تمیز
  • محلول آب گرم و جوش شیرین (2 قاشق غذا خوری جوش شیرین در 2 فنجان آب)
  • سرکه سفید
  • اسفنج
  • مسواک نرم
  • جاروبرقی
  • سطل

نظافت یخچال مابه در 10 مرحله

تمیز کردن یخچال مابه شامل 10 مرحله می شود که باید کاملا متوالی انجام شوند. در غیر این صورت ممکن است این کار به درستی انجام نشده و برخی از قسمت های یخچال از آلودگی ها و کثیفی ها تمیز نشوند:

  1. یخچال مابه را از برق بکشید

قبل از شروع هر گونه تمیز کاری، حتما اتصال سیم و دو شاخه یخچال مابه را از پریز برق جدا کنید. این یک اقدام احتیاطی ضروری برای جلوگیری از برق گرفتگی است.

  1. مواد غذایی را از یخچال مابه خارج کنید

تمام مواد غذایی باید از یخچال مابه خارج شوند. از این فرصت استفاده نمایید و هر گونه غذای فاسد یا تاریخ گذشته را دور بریزید.

  1. قفسه ها و کشو ها را از یخچال مابه بیرون بیاورید

قفسه ها، کشو ها و محفظه های یخ باید از جای خود خارج شوند. آن ها را در سینک ظرفشویی با آب گرم و صابون بشویید. از یک برس یا اسفنج نرم برای پاک کردن هرگونه کثیفی یا جرم استفاده نمایید.

  1. داخل یخچال مابه باید تمیز شود

محلول آب گرم و جوش شیرین (2 قاشق غذاخوری جوش شیرین در 2 فنجان آب) را تهیه کنید. این محلول یک تمیز کننده طبیعی و ضد عفونی کننده عالی برای داخل یخچال مابه است. از یک اسفنج یا دستمال نرم برای پاک کردن سطوح داخلی، شامل دیوار ها، سقف و کف استفاده شود. با استفاده از یک مسواک نرم می توانید به تمیز کردن گوشه ها و شکاف ها و لکه های سرسخت بپردازید.

  1. لکه های یخچال مابه را از بین ببرید

برای از بین بردن لکه های سرسخت، می توانید از محلول سرکه سفید و آب (به نسبت مساوی) استفاده کنید. این محلول را روی لکه اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه بماند، سپس با یک اسفنج تمیز پاک کنید.

  1. درزگیر درب یخچال مابه را تمیز کنید

درزگیر درب یخچال را با محلول آب گرم و صابون تمیز کنید. از یک دستمال نرم برای پاک کردن هرگونه کثیفی یا جرم استفاده کنید. از یک مسواک نرم برای تمیز کردن گوشه ها، شکاف ها و درز های یخچال استفاده کنید. این نقاط به دلیل دسترسی دشوار، بیش تر در معرض تجمع کثیفی و جرم هستند.

  1. کویل های کندانسور یخچال مابه نیاز به نظافت دارد

کویل های کندانسور را که به طور معمول در پشت یا پایین یخچال مابه تعبیه شده اند، جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار و آشغال ها پاک شوند. کثیف شدن کویل ها می تواند باعث کاهش کارایی و افزایش مصرف برق این یخچال شود. این کار باید سالی یک بار انجام گردد. در صورتی که مدل یخچال مابه شما به فیلتر آب مجهز شده است، مطابق با تصول درج شده در راهنمای فارسی یخچال مابه، آن را تعویض کنید. فیلتر آب به مرور زمان کثیف می شود و می تواند طعم و بوی آب را تحت تاثیر قرار دهد.

  1. تمیز کردن بیرون یخچال مابه را فراموش نکنید

با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب، بیرون یخچال مابه را با محلول آب گرم و جوش شیرین تمیز نمایید. از حرکات دایره ای برای پاک کردن گرد و غبار، اثر انگشت و سایر کثیفی ها استفاده کنید. دستگیره های یخچال را که به طور معمول بیش تر از سایر قسمت ها کثیف می شوند، با دقت تمیز شوند. از یک دستمال مرطوب و تمیز برای پاک کردن آن ها استفاده نمایید.

  1. همه چیز یخچال مابه باید خشک شوند

قبل از روشن کردن مجدد یخچال مابه، تمام سطوح داخلی و خارجی را کاملاً با دستمال تمیز خشک کنید. این کار برای جلوگیری از ایجاد لکه های آب و بوی ناخوشایند ضروری است.

  • اتصال برق یخچال مابه را دوباره وصل کنید

یخچال را به برق وصل کرده و آن را روشن کنید. اجازه دهید تا به دمای دلخواه برسد و سپس مواد غذایی را داخل آن قرار دهید.

نکاتی در مورد تمیز کردن یخچال مابه

  • برای از بین بردن بوی نامطبوع، می توانید یک کاسه کوچک جوش شیرین یا قهوه داخل یخچال قرار دهید.
  • برای تمیز کردن یخچال از مواد شوینده شیمیایی یا ساینده قوی استفاده نکنید، زیرا می تواند به سطوح دستگاه آسیب برساند.
  • برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ، سطوح داخلی یخچال را به طور مرتب با یک محلول تمیز کننده ملایم تمیز کنید.
  • به طور مرتب، هر 3 تا 4 ماه، یخچال خود را تمیز کنید تا از تجمع کثیفی و بوی بد جلوگیری شود.
  • اگر در یخچال مابه خود آبسردکن دارید، بر اساس اصول درج شده در راهنمای فارسی دستگاه، نظافت آن را انجام دهید.
  • هر 6 ماه یک بار برای تعویض فیلتر آب اقدام شود.
  • پیش از هر کاری برای نظافت، حتما راهنمای فارسی یخچال مابه را به خوبی مطالعه نمایید.
  • با انجام مراحل گفته شده، می توانید یخچال مابه خود را به طور کامل و بهداشتی تمیز نگه دارید.
  • در صورت مشاهده ایراد و خرابی در عملکرد این یخچال، بهتر است با تعمیرکار متخصص یخچال مابه تماس بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا