عمومیکسب و کار استانها

چرا یخچال مابه بوی بد می‌دهد؟

علت بوی بد یخچال مابه چیست؟ بوی بد یخچال یکی از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلات برای افراد است؛ زیرا مواد غذایی و نوشیدنی‌ها طعم خوشمزه خود را از دست می‌دهند و دیگر قابل مصرف نخواهند بود.

 مشکل بوی بد یخچال امری آزاردهنده است که در سریع‌ترین زمان باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید تا یخچال آسیب جدی نبیند. اگر شما عزیزان با مشکل بوی بد یخچال مابه مواجه شده‌اید و فکر می‌کنید نیاز به تعمیر یخچال مابه، مخصوصا تعمیر ساید مابه دارید، این مقاله برای شما است. در ادامه با علت‌های بوی بد یخچال مابه و راه‌حل‌های برطرف کردن آن‌ها آشنا خواهید شد.

بررسی دلایل بوی بد یخچال مابه

 یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات یخچال که هر فردی در زمان استفاده ممکن است با آن مواجه شود، بوی بد یخچال است. بوی بد یخچال در اثر عوامل مختلفی از جمله استفاده و نگهداری نادرست از یخچال به وجود می‌آید. اگر درب یخچال را باز می‌کنید و بوی نامطبوعی به مشامتان می‌رسد، فوراً باید علت آن را پیدا و برطرف کنید، در غیر این صورت در زمان طولانی به یخچال آسیب خواهد رسید. در این بخش مهم‌ترین علت‌های بوی بد یخچال مابه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 فاسد شدن مواد غذایی

 یکی از اصلی‌ترین علت‌های بوی بد یخچال، فاسد شدن و پوسیدگی مواد غذایی مختلف از جمله انواع میوه‌جات، سبزیجات و… است. زمانی که مواد غذایی فاسد می‌شوند، حجم زیادی از باکتری‌ها روی مواد غذایی تجمع و رشد می‌کنند که همین امر سبب ایجاد بوی زننده و نامطبوعی در یخچال می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل از ظروف درب بسته برای نگهداری از مواد غذایی و خوراکی استفاده کنید و سعی کنید بیشتر از 5 روز مواد غذایی را در یخچال نگهداری نکنید.

اگر یخچال شما به دلیل فاسد شدن مواد غذایی بوی نامطبوعی ایجاد کرده است، سریعاً مواد غذایی پوسیده و فاسد را از یخچال بیرون بیاورید و با استفاده از پاک‌کننده مناسب یخچال را تمیز کنید تا بو از بین برود.

علت بوی بد یخچال مابه

 ریختن مایعات داخل یخچال

 ریختن مایعات دیگر علت بوی بد یخچال مابه است. مایعاتی مانند شربت دارویی یا خوراکی، روغن‌مایع مانند زیتون، آب مواد غذایی و… اگر در یخچال بریزند و پاک نشوند، موجب ایجاد بوی نامطبوعی می‌شوند، به همین دلیل اگر مایعاتی مانند نوشیدنی، روغن، شربت و… در یخچال ریخت، به‌سرعت با استفاده از پارچه پاک کنید.

 راه‌حل: اگر یخچال مابه شما در اثر ریختن مایعات دچار بوی بد و زننده‌ای شده است، باید با استفاده از پاک‌کننده مناسب محل ریخته شدن مایعات را پاک کنید و یخچال را از برق بکشید. باید اجازه دهید 2 الی 3 ساعت درب یخچال باز باشد تا بو خارج شود.

 تمیز نکردن اصولی یخچال

 یکی دیگر از علت‌هایی که موجب ایجاد بوی نامطبوع یخچال مابه می‌شود، تمیز نکردن یخچال در زمان مناسب و به‌صورت صحیح است. برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع یخچال باید حداقل هفته‌ای یکبار تمامی قسمت‌های یخچال را از جمله قفسه‌ها، کشوها و… با استفاده از دستمال تمیز و پاک کننده مناسب تمیز کنید و مواد غذایی فاسد را دور بریزید. نظافت هفتگی و درست یخچال از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند و سبب طول عمر ماندگار یخچال می‌شود.

 اگر مدت‌زمان زیادی است که یخچال را تمیز نکرده‌اید و با باز کردن درب یخچال بوی نامطبوعی به مشامتان می‌رسد، احتمالا بوی بد یخچال مابه به همین دلیل است. شما باید کشیدن یخچال از برق بکشید و به تمیز کردن اصولی یخچال بپردازید. برای بهتر تمیز شدن یخچال و پاک شدن تمامی آلودگی‌ها می‌توانید قفسه‌ها را از یخچال خارج کنید و یخچال را با شوینده مناسب بشویید. سپس آن را خشک کنید و وسایل را در محل خود قرار دهید.

 خاموش بودن یخچال برای مدت‌زمان طولانی

 اگر یخچال را برای مدت‌زمان 48 الی 72 ساعت خاموش کنید دمای داخلی یخچال گرم می‌شود، همین موضوع سبب فاسد شدن مواد غذایی، پوسیده شدن میوه و سبزیجات و.. خواهد شد. در نتیجه با بوی بد یخچال مواجه خواهید شد. فراموش نکنید که خاموش بودن یخچال برای مدت زمان طولانی به موتور دستگاه نیز آسیب جدی وارد می‌کند، پس برای جلوگیری از این مشکل همیشه یخچال را روشن بگذارید و درجه دما رو روی 2 الی 4 درجه تنظیم کنید.

 اگر یخچال را برای مدت طولانی خاموش کرده‌اید و حالا با بوی بد و نامطبوع یخچال مواجه هستید، برای رفع این بو در مرحله اول باید مواد غذایی فاسد را از یخچال بیرون آورده و یخچال را روشن کنید تا دما به حد تعادل برسد.

 خراب شدن واشر یخچال

 خراب شدن واشر یخچال و بسته نشدن کامل درب دیگر علت بوی بد یخچال مابه است. برای رفع این مشکل باید واشر یخچال را تعویض کنید تا به‌صورت کامل بسته شود و بوی بد از بین برود.

 تعمیر بوی بد یخچال مابه

 یخچال مابه مانند هر یخچال دیگری در صورت استفاده نادرست ممکن است آسیب ببیند. یکی از مشکلاتی که بیشتر دارندگان یخچال مابه با آن مواجه می‌شوند، بوی بد یخچال است.

 علت بوی بد یخچال مابه بیشتر به فاسد شدن مواد غذایی و عدم نظافت صحیح یخچال مربوط می‌شود که به‌راحتی می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید. اما در برخی زمان‌ها علت بوی بد یخچال مابه فنی است و قطعات یخچال دچار مشکل می‌شوند. در این زمان باید از تعمیرکار متخصص و حرفه‌ای برای عیب‌یابی و تعمیر یخچال کمک بخواهید تا مشکل را ریشه‌یابی کند و بدون آسیب به دیگر قطعات آن را برطرف نماید.

تعمیر بوی بد یخچال مابه

 سخن پایانی

 یخچال مابه از بهترین برندهای یخچال در بازار است که با استفاده درست می‌توانید سالیان سال از آن استفاده کنید. علت بوی بد یخچال مابه اگر فنی نباشد جای نگرانی نیست و با تمیز کردن یخچال به‌راحتی حل می‌شود؛ اما اگر مشکلات فنی داشته باشد باید از تعمیرکار برای عیب‌یابی کمک بخواهید.

در این مقاله با علت‌های مختلف بوی بد یخچال و راه‌حل‌های تعمیر آن آشنا شدید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

دکمه بازگشت به بالا