عمومیکسب و کار استانها

معرفی بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلیس

رتبه‌بندی دانشگاه گاردین یکی از معروف‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است. گاردین هر ساله دانشگاه‌‌های انگلیس را رتبه‌بندی می‌کند تا دانشجویان بتوانند براساس آن بهترین کالج‌های انگلستان و دانشگاه‌های آن را بر اساس فاکتورهایی مانند کیفیت تدریس، رضایت دانشجویان و نتایج فارغ‌التحصیلی ارزیابی و مقایسه کنید.

تحصیل در کشور انگلستان در سراسر دنیا پرطرفدار است و انگلستان به عنوان معتبرترین مقصد تحصیلی در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود چراکه قرن‌هاست، آموزش با کیفیت را ارائه می‌دهد. آموزش و پرورش انگلستان استاندارد بسیار بالایی را برای آموزش عالی در نظر گرفته که سایر کشورها سعی می کنند از آن به عنوان معیاری برای خود استفاده کنند. کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلستان زیرساخت‌های آموزشی عالی، روش تدریس پیشرفته و عملی را ارائه می‌دهند که در کل تحصیل در انگلیس را به رویایی جذاب و  کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور را  به مکانی شگفت انگیز برای تحصیل تبدیل کرده‌اند.

در این مقاله 10 تا از برترین کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلیس که از سوی گاردین برای سال 2023 اعلام شده است را مرور می‌کنیم. این لیست بهترین کالج‌های انگلستان و دانشگاه‌های این کشور را شامل می‌شود.

گاردین دانشگاه‌ها را چگونه رتبه‌بندی می‌کند؟

رتبه‌بندی گاردین با سایر رنکینگ دانشگاه‌ها متفاوت است. چراکه به دقت امتیازها را از 9 جنبه مختلف از زندگی دانشگاهی مانند رضایت از دوره، کیفیت تدریس، مبلغی که دانشگاه برای هر دانشجو هزینه می‌کند و درصد دانشجویانی که پس از 6 ماه فارغ‌التحصیلی شغل پیدا می‌کنند و … ، باهم ترکیب می‌کند.

فاکتورهای رتبه‌بندی دانشگاه گاردین عبارتند از:

  1.   استانداردهای ورودی (15%)
  2. نسبت دانشجو به کارکنان (15%)
  3. هزینه به ازای هر دانشجو (5%)
  4. ایمنی (10%)
  5. کیفیت تدریس (10%)
  6. رضایت دانشجویان از رفتار اساتید (10%)
  7. رضایت کلی دانشجویان (5%)
  8. امتیازات مربوط به ارزش‌های بیشتر (15%)
  9. آینده شغلی (15%)

10 دانشگاه برتر انگلستان در رتبه‌بندی دانشگاه گاردین 2023

طبق رتبه‌بندی دانشگاه گاردین، در زیر 10 دانشگاه برتر بریتانیا در سال 2023 آمده‌اند.

1. St Andrews

دانشگاه سنت‌اندروز اولین دانشگاه اسکاتلند و سومین دانشگاه در دنیای انگلیسی زبانان بود. این دانشگاه در قلب شهری ساحلی به همین نام، در پادشاهی فایو قرار دارد. حدود یک سوم از 8000 دانشجوی آن از اسکاتلند هستند و کمتر از نیمی از آن را دانشجویان بین‌المللی هستند  که در مجموع از 120 کشور مختلف آمده‌اند. این دانشگاه دارای کمترین میزان ترک تحصیل در این کشور را دارد. فارغ‌التحصیلان برجسته سنت‌اندرو عبارتند از سیاستمدار الکس سالموند، مخترع لگاریتم جان ناپیر، شاهزاده ویلیام دوک کمبریج و کاترین (نام خانوادگی میدلتون) دوشس کمبریج.

2. Oxford

دانشگاه آکسفورد در واقع رویکرد تحقیقاتی دارد و در شهر آکسفورد در انگلستان واقع شده است. شواهدی از تدریس در اوایل سال 1096 وجود دارد که آن را به قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی جهان تبدیل کرده است. آکسفورد از سال 1167 که هنری دوم دانشجویان انگلیسی را از حضور در دانشگاه پاریس منع کرد، به سرعت رشد کرد.

دانشجویان بین‌المللی تقریباً 45 درصد از مجموع دانشجویان این دانشگاه هستند، یعنی حدود 11500 دانشجو. این دانشجویان از بیش از 160 کشور مختلف به آکسفورد می‌آیند.

دانشگاه آکسفورد به خاطر فرصت‌های استثنایی تدریس، تحقیق و یادگیری که ارائه می‌دهد مشهور است.

3. کمبریج (Cambridge)

کمبریج جزء قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پیشرو در جهان است که 31 کالج و بیش از 150 بخش، دانشکده، مدارس و مؤسسات دارد. از بهترین کالج‌های انگلستان در قلب این دانشگاه واقع شده‌اند. شهرت این دانشگاه به دلیل پیشرفت تحصیلی فوق ‌العاده‌ای بود که آن را در سراسر جهان برجسته کرده است. این موفقیت منعکس‌کننده دستاوردهای فکری دانشجویان آن و تحقیقات در سطح جهانی است که توسط کارکنان دانشگاه و کالج انجام شده است.

کمبریج بیش از 23000 دانشجو از بیش از 140 کشور جهان در دوره‌های کارشناسی در رشته‌های هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم و مهندسی دارد.

کمبریج متشکل از 31 کالج خودگردان است که در زیر پرچم کمبریج فعالیت می‌کنند. در واقع، کالج‌ها بخشی از کمبریج هستند ولی تا حد زیادی مستقل عمل می‌کنند. به طوری که هر کالج، کارکنان آموزشی و اساتید خود را در هر رشته‌های مختل استخدام می‌کند، تصمیم می‌گیرند که کدام متقاضی را بپذیرند، نظارت بر تدریس را برای دانشجویان کارشناسی فراهم می‌کنند، و مسئول فعالیت‌های داخلی و رفاه دانشجویان و کارکنان هستند. بنابراین باید در انتخاب کالج مناسب دقت کنید چرا که شرایط تحصیلی هر کدام متفاوت است.

کمبریج تا به امروز 89 برنده نوبل داشته است.  به طوری‌که کالج ترینیتی (Trinity) به تنهایی بیش از فرانسه برنده جایزه نوبل داشته است.

4. مدرسه اقتصاد لندن (London School of Economics)

دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در علوم اجتماعی تخصص دارد و بین‌المللی‌ترین دانشگاه بریتانیاست. به طوری‌که نیمی از 10000 دانشجوی آن در حال حاضر از سراسر جهان در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. LSE همچنین بخشی از گروه معتبر Russell است، سازمانی که نماینده 24 دانشگاه برجسته بریتانیا است.

مدرسه اقتصاد لندن، بدنه دانشجویی خود را یکی از دانشگاهی‌ترین و مصمم‌ترین افراد در بریتانیا می‌داند و  بزرگترین دانشکده‌ای در جهان است که به علوم اجتماعی اختصاص دارد.

16 برنده جایزه نوبل در مدرسه اقتصاد لندن عضو هیئت علمی یا فارغ‌التحصیلان بوده‌اند و مرتباً در صدر جدول‌های لیگ چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی حضور دارند.

5. امپریال کالج (Imperial College)

امپریال کالج لندن، کالجی بی‌نظیر در بریتانیاست که تنها بر علم، مهندسی، پزشکی و تجارت تمرکز دارد. سیستم آموزشی امپریال مبتنی بر تحقیقات بوده و شما را در معرض چالش‌های دنیای واقعی و مسائل چالش‌برانگیز قرار می‌دهد؛ آموزش‌هایی که همه چیز را در برابر سؤالات و فرصت‌هایی برای کار در تیم‌های چند فرهنگی و چند ملیتی باز می‌کند.

امپریال یکی از بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که 59 درصد از دانشجویان آن در سال‌های 2019-2020 شهروندان غیر بریتانیایی بودند که این دانشگاه را برای تحصیل در انگلیس انتخاب کرده‌اند.

6. دورهام (Durham)

این دانشگاه مربوط به گروه راسل است که تعداد کارکنان آن بیش از 3000 نفر است و بیش از 30 درصد آنها اصالتاً غیر بریتانیایی هستند. این دانشگاه رویکردی بین‌المللی دارد؛ به طوری‌که پذیرای بیش از 4500 دانشجوی بین‌المللی از 156 کشور در سراسر جهان است.

دانشگاه دورهام حدود 17500 دانشجو در تمام سطوح را جذب می‌کند. تقریباً 21 درصد از دانشجویی آن اصالتاً غیرانگلیسی هستند و با کارکنان و دانشجویان مجموعاً، می‌توان گفت که از حدود 150 کشور دورهم جمع شده‌اند.

این دانشگاه از سه دانشکده هنر و علوم انسانی، علوم و علوم اجتماعی و بهداشت تشکیل شده است که شامل 16 کالج با 25 بخش و دانشکده است که گرد هم می‌آیند تا بیش از 200 دوره کارشناسی و 130 دوره کارشناسی ارشد و همچنین برنامه‌های تحقیقاتی را ارائه دهند. کالج‌های این دانشگاه پیوسته در لیست بهترین کالج‌های انگلستان جای دارند.

7. دانشگاه باث (Bath)

دانشگاه باث به دلیل آنکه در زمینه تدریس و تحقیق بسیار برجسته عمل کرده، مورد توجه واقع شده است. چرا که دانشجویان آمادگی فوق‌العاده‌ای برای کار در دنیای واقعی را خواهند داشت. همچنین این دانشگاه توسط The Times و The Sunday Times Good University Guide در سال 2023 به عنوان دانشگاه سال نامگذاری شد. این دانشگاه که مشرف به شهر میراث جهانی یونسکو باث است، در رده 10 دانشگاه برتر گاردین قرار دارد.

باث، دوره‌های مهندسی، طراحی، علوم، مدیریت، علوم انسانی و علوم اجتماعی را ارائه می‌دهد. همچنین، دانشگاه باث بورسیه‌های سخاوتمندانه‌ای را برای حمایت از استعدادهای درخشان و ارائه حمایت مالی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد.

8. دانشگاه وارویک (Warwick)

دانشگاه وارویک در حومه کاونتری واقع شده است که به عنوان پردیس بریتانیایی شناخته می‌شود و به عنوان یکی از موسسات پیشرو در این کشور به حساب ‌می‌آید. این دانشگاه در سال 1965 تأسیس شد و در حال حاضر بیش از 28000 دانشجو از 147 کشور دارد و با وجود اینکه نسبت به دانشگاه‌های دیگر انگلیس، قدمت کمتری دارد،  در رتبه هشتم گاردین در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است.

از دانشکده‌های این دانشگاه می‌توان به دانشکده هنر،دانشکده علوم، پزشکی و مهندسی و دانشکده علوم اجتماعی نام برد. وارویک به عنوان بهترین دانشگاه در بریتانیا از نظر کیفیت تدریس شناخته شده است. همچنین ششمین دانشگاه هدفمند از نظر کارفرمایان برتر انگلستان است.

9. دانشگاه UCL

دانشگاه کالج لندن قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کالج دانشگاه لندن است که با نام «دانشگاه جهانی لندن» نیز معروف است. در حال حاضر رتبه 8 در جهان طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS ۲۰۲۳ و رتبه دوم در بریتانیا برای قدرت تحقیقاتی طبق 2021 Research Excellence Framework  است. این دانشگاه در سال 1826 تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 40000 دانشجو در این موسسه مشغول به تحصیل هستند که 53 درصد آنها بین‌المللی هستند.

UCL یکی از اعضای گروه نخبگان راسل دانشگاه‌های بریتانیا است، و همچنین بخشی از اتحادیه دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپایی، کنسرسیومی از دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپایی است که به دنبال تأثیرگذاری بر سیاست‌ها در اروپا و توسعه بهترین عملکرد از طریق تبادل تجربیات متقابل است.

اساتید، محققان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه UCL در مجموع برنده 30 جایزه نوبل شده‌اند.

10. دانشگاه لافبرو (Loughborough)

قدمت دانشگاه Loughborough به کالج‌های Loughborough برمی‌گردد که در سال 1909 تأسیس شدند. با کسب موقعیت دانشگاهی در سال 1966، Loughborough اکنون نزدیک به 15000 دانشجو دارد که تقریباً 15 درصد آنها بین‌المللی از بیش از 100 کشور جهان هستند. Loughborough در وسط انگلستان واقع شده است و تنها 90 دقیقه با قطار از لندن فاصله دارد. پردیس دانشگاه نزدیک به مرکز شهر و مسافت کوتاهی با اتوبوس از ایستگاه راه‌آهن واقع شده است. پردیس آن یکی از بزرگترین پردیس‌های اروپاست که فضاهای باز سبز بسیاری دارد.

در کنار اینکه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های مهندسی در بریتانیاست و توانسته که به رتبه‌های فوق‌العاده‌ای در جدول‌های لیگ ملی و بین‌المللی کسب کند، تمرکزش بر روی تقویت روحیه جامعه دانشجویان و کارکنانش است تا تجربه تحصیل در انگلیس را  خاص و متمایز کند.

جمع بندی

کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلستان تحصیلات با کیفیت بالا را در جهان ارائه می دهند و دانشگاه‌های آن بالاترین رتبه را در جهان دارند؛ حضور بهترین کالج‌های انگلستان و دانشگاه‌های این کشور، تحصیل در انگلیس را تبدیل به رویایی جذاب کرده است. هزینه تحصیل در کالج‌های انگلستان متفاوت است که به کالج، رشته تحصیلی و … بستگی دارد.

دکمه بازگشت به بالا