معرفی انواع مگنت های صنعتی و کاربردهای گسترده آن

انواع مگنت های صنعتی کدامند؟ کاربرد آنها چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم که انواع مگنت صنعتی و کاربرد انها را به شما ارائه بدهیم و اگر شما میخواهید توضیحاتی کلی درباره مگنت صنعتی و ساخت تجهیزات مغناطیسی را مشاهده کنید میتوانید مقالات مرتبط سایت را بخوانید. ولی ما پیشنهاد میکنیم قبلا مشاهده و خرید انواع لیفتر مگنت این مقاله را تا اخر مطالعه کنید.

انواع مگنت صنعتی

فریت‌ها (SrFe2O3) :

به این نوع مگنت مگنت سرامیکی هم میگویند، که مگنت های ارزان و فراوان در بازار هستند که در موتورها و سنسورها از ان استفاده میکنند. از ویژگی‌ های فریت ها می ‌توان به خوردگی کم و قیمت پایین آن‌ها اشاره کرد. فریت ها معمولاً به شکل لوله ‌ای و رینگی در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرند

نئودیمیم ها (NdFeBr) :

این نوع آهنربا که با عنوان آهنرباهای معدنی هم شناخته می شوند به دلیل خصوصیات مغناطیسی خوبی که نسبت به بیشتر آهنرباها دارند از دسته آهنرباهای قوی و پرطرف‌ دار به حساب می ایند. همچنین این مگنت ها قیمت مناسب ‌تری نسبت به دیگر آهنرباها دارند و در اشکال بلوکی، رینگی، کمانی و دیسکی در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.

ساماریم کبالت‌ها (SmCo) :

این مگنت ‌ها جزو گران ترین اهنربا ها به شمار می ایند که از آنها در صنایع فضایی، پزشکی و همچنین در ارتش نیز مورد استفاده قرار میگیرد. از ویژگی ‌های ساماریم کبالت ‌ها می‌توان به خوردگی کم، مقاومت دمایی پایین و پایداری بالای آنها اشاره کرد، همچنین این مگنت ها در اشکال بلوکی، دیسکی کمانی و رینگی عرضه می شوند.

آلنیکوها (AlNiCo) :

این نوع آهنرباها به علت خاصیت مغناطیسی پایین و پسماند مغناطیسی که دارند، کمتر از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این ‌حال مگنت های آلنیکو برخلاف مگنت های ساماریم کبالت‌ها مقاومت دمایی بالایی دارند و از آن‌ها در اندازه‌ گیری ‌ها و نگهداری قطعات در کوره‌ ها استفاده می شود. از سری آهنرباهای آلنیکو که بسیار مورد توجه خریداران نیز هستند می‌توان به آهنربای میله ‌ای اشاره کرد.

محصولات مگنت صنعتی (لیفتر مگنت)

مگنت صنعتی و کاربرد آنها

مگنت‌ اختراعات بزرگ و با اهمیتی هستند. مگنت ها را می‌توان به دو دسته مگنت‌ صنعتی و تجاری تقسیم بندی کرد. شما نیز به طور قطع، به واسطه‌ی کاربردهای روزمره‌ای که انواع مگنت‌ها اعم از مگنت‌ صنعتی و تجاری دارند، با آن‌‌ها به قدر کافی آشنا هستید. گستردگی و سادگی کاربرد مگنت‌ صنعتی و خانگی موجب شده است تا از کلاس درس گرفته تا خانه و آشپزخانه و همچنین صنایع کوچک و بزرگ برای رفع نیازهای ساده و صنعت مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله مگنت صنعتی و کاربرد آنها را بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

مگنت‌ صنعتی و تجاری در ابعاد و اشکال مختلفی تولید و به کارگیری می‌شود. شما می‌توانید انواع آهنرباهای کوچک، بزرگ، کوتاه و بلند را در اشکال مختلف تهیه کرده و مورد استفاده قراردهید. گستردگی کاربرد مگنت‌های تجاری فوق تصور است. به واسطه همین کاربرد گسترده امکان تهیه آن‌ها  در فروشگاه‌های معمول شهری و به کارگیری در زمینه‌های مختلف وجود دارد. اما مگنت‌هایی نیز وجود دارد که اهداف بزرگتر و با اهمیت تری را دنبال می کنند. این‌ها اغلب مواردی هستند که به صورت آهنربای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مگنت‌های صنعتی کاملاً متفاوت از انواعی هستند که به صورت تجاری عرضه می شوند.

مگنت صنعتی، انتخابی ویژه برای صنعت‌گران

شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان هستند که با هدف ترقی و تعالی صنعت به تولید مگنت‌ صنعتی مبادرت ورزیده‌اند. مگنت‌ صنعتی نه تنها از نظر شکل و هدف متفاوت است، بلکه از نظر قیمت و ترکیب نیز تفاوت‌های چشمگیری با انواع دیگر دارد.مگنت صنعتی و کاربرد آنها در ضمینه های مختلفی مورد استفاده است. برای درک بهتر تفاوت بین آهنرباهای خانگی و مگنت‌ صنعتی، می‌توانیم به بررسی و شناخت خواص آنها بپردازیم. بیشتر آهنرباهای خانگی از دو فلز آهن و نیکل ساخته می شوند. این مواد هر دو دارای کیفیت خاصی هستند که آنها را قادر می سازد به میزان خاصی حالت مغناطیسی پیدا کنند.

تفاوت مگنت‌های صنعتی با آهنرباهای معمولی

مگنت صنعتی و کاربرد آنها کمی متفاوت از آهنرباهای معمولی روزمره‌ای است که شما برای نصب تصاویر و اجسام بر درب یخچال آشپزخانه خود از آن‌ها استفاده می‌کنید. یکی از این تفاوت‌ها قدرت مگنت‌ است که ناظر بر هدف به‌کارگیری ممکن است چندین برابر شود. همچنین به منظور تضمین کارآمدی آهنربای صنعتی، معمولاً از مجموعه ای از مواد مغناطیسی تشکیل شده‌است که مکمل یکدیگر هستند. اساساً مگنت‌ ها با استفاده از یک میدان مغناطیسی عمل می‌کند که می تواند انواع دیگر مواد را به سمت خود جذب کند یا از خود براند.

به منظور تضمین مگنت و کاربرد آنها عمدتا مگنت‌های صنعتی را از مجموعه فلزاتی با خواص مختلف می‌سازند. این فلزات عبارتند از نئودیمیم، فریت، کبالت و ساماریوم. خواص مجزای آن‌ها، پس از ترکیب در یک واحد، به مگنت‌ خواصی می‌بخشد که برای مصارف بسیار قابل استفاده و سودمند است. همچنین این آهنربای صنعتی در اشکال مختلفی وجود دارند. اشکالی نظیر میله، نوار، حلقه یا ورقه هایی با خاصیت مغناطیسی. این شکل‌بندی مگنت‌ صنعتی تنها وابسته به هدف و عملکرد مورد انتظار از آن‌ است.

نگاهی به گستردگی کاربرد مگنت‌های صنعتی

می‌توان گفت که کاربرد مگنت‌ صنعتی، لیستی از متنوع‌ترین زمینه‌های کاربردی است که نمی‌توان برای آن انتهایی را متصور بود. اما در ادامه به برخی از کاربردهای خاص آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صنعت مونتاژ

این زمینه کاربردی عمدتا مربوط به مگنت‌ صنعتی‌ای است که به منظور بلندکردن اجسام سنگین و جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، این صنعت مملو از انواع فناوری‌هایی است که به مگنت‌های صنعتی مختلف با قدرت ها و اندازه‌های گوناگون نیاز دارد.

خودرو

شاید عجیب به نظر برسد، اما مگنت‌ صنعتی نقش بسیار مهمی در صنعت خودرو دارد. این نقش، گستره‌ی وسیعی از خط تولید تا کنار هم قراردادن قطعات یک اتومبیل را شامل می‌شود. در یک مجموعه تولیدی، مگنت‌‌ها وظیفه بلند کردن و نگاه داشتن تجهیزات یا موتورهای بزرگ، کمک به تعمیرات، تثبیت قطعات مختلف و به ویژه ابزارآلات خطوط ساخت را بر عهده دارد. همچنین آهنربای صنعتی اغلب در مونتاژ سنسورها در وسایل نقلیه مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشاورزی

مگنت صنعتی و کاربرد آنها در این زمینه به منظور انجام عملیات تصفیه در برابر آلودگی فلزات استفاده می شود. این دسته از مگنت‌ها با اهداف جداسازی‌ به کارگیری شده تا همه آلاینده ها را از منابع غذایی قابل استفاده دور نگاه دارند.

صنعت داروسازی

مهمترین هدف مگنت‌ صنعتی در صنعت داروسازی، از بین بردن خطراتی است که ابعاد پزشکی دارند. آهنرباهای استفاده شده در اینجا به افزایش کیفیت محصول کمک می کنند. آهنرباهای صنعتی همچنین شکایات مربوط به خسارات را به حداقل رسانده و از فراخوانی و بازگشت داروها و نسخه‌ها جلوگیری می‌کند. برای چنین مشاغل و بیمارستان‌هایی، این نقش مگنت‌ صنعتی باعث آرامش و آسودگی خاطر می‌شود.

معدن

کسب و کارهای معدنی به مگنت‌های زیادی نیاز دارند. سیستم های نوار نقاله‌ آنها برای بازیابی مواد به مگنت‌های صنعتی بزرگ و کوچک وابسته است. این آهنرباها بسیار قدرتمند هستند و به عنوان جداکننده عمل می کنند. جداسازی فلز از سنگ معدن یکی از برجسته ترین کارهای آهنرباهای صنعتی است.

منبع:

US magnetix

خروج از نسخه موبایل