عمومیکسب و کار استانها

بررسی بیماری قارچی تنه درخت گردو

البته بیماری‌های زیادی تنه درخت گردو را مورد تهدید قرار می‌دهد، آفات، عامل باکتریایی و عامل قارچی با نفوذ به بافت درونی تنه درخت اختلالات زیادی در آوندراه‌ها و کانال‌های آب ایجاد می‌کنند، پس باغداران در زمان آبیاری درختان گردو حتماً تنه درختان را مورد بررسی قرار دهند، کوچک‌ترین زخم، سیاه شدگی، ترشحات شیره‌ای نشانگر بیماری تنه درخت است، برای اطمینان از قارچی یا باکتریایی بودن شانکر درخت حتماً نمونه از آن را به آزمایشگاه گیاه پزشکی بفرستید تا بر روی آن مطالعات دقیقی انجام شود.

مهمترین بیماری قارچی تنه درخت گردو چیست؟

البته قارچ‌های زیادی درختان گردو را مورد تهدید قرار می‌دهد، یک کشاورز برای حمایت از باغ گردو باید قبل از خرید نهال گردو و کاشتن در باغ اطلاعات تکمیلی در مورد قارچ‌های بیماری به دست بیاورد، همچنین باغدار با آنالیز کردن خاک باغ می‌تواند عناصر بیماریزا را شناسایی کرده و خاک را پاکسازی کند، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی که تنه درخت گردو را تهدید می‌کند باید به شانکر قارچی اشاره کنیم.

شانکر قارچی درخت گردو یک بیماری قارچی است که درختان گردو را تهدید می‌کند. این بیماری توسط قارچی به نام “سیکامور تینا کارنینا” (Sycamore Canker) ایجاد می‌شود، قارچ سیکامور تینا کانینا ابتدا قسمت‌های مختلف درخت گردو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سپس آن‌ها را تخریب می‌کند، از علائم شایع و مهم بیماری شانکر قارچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشکیل زخم‌های بزرگ و تیره رنگ در بخش‌های تنه و شاخه‌های درخت آلوده از رایج‌ترین نشانه‌ها هست.
  • در موارد باعث خشک شدن و تیرگی بخش‌هایی از تنه و شاخه درخت گردو می‌شود.
  • کاهش رشد و افت عملکرد درخت گردو از دیگر علائم ظاهری درخت گردو است.
  • افت کیفیت و کمیت میوه گردوی تولید شده
  • ترشح شیرابه از محل زخم درخت گردو

عناب قارچی بیماری شانکر پوستی معمولا از طریق زخم‌های درختی یا شاخص های آسیب‌پذیر به بافت درونی درخت نفوذ می‌کند، این واچ با ایجاد عفونت ر کانال و آبراه‌های درخت گردو را به طور کامل مسدود می‌کند بنابراین همانند سدی عمل کرده و مانع از جذب مواد مغذی و رطوبت از قسمت ریشه به قسمت فوقانی درخت گردو می‌شود، از دلایل مخرب بودن شانکر قارچی درخت گردو این است که بعد از آلوده شدن درخت گردو نجات دادن آن کار بسیار سختی خواهد بود و در بیشتر مواقع باغدار تنها نصفی از درخت را می‌تواند نجات دهد و ارزش تجاری زیادی برای کشاورز نخواهد داشت.

چگونه بیماری قارچی تنه درخت گردو را کنترل کنیم؟

یکی از چالش‌های مهم در احداث باغ گردو علاوه بر خرید نهال گردو به صورت تضمین قیمت و تضمین کیفیت مراقبت و نگهداری از آنها است، کشاورز باید با قدرت بیشتری به کنترل بیماری قارچی تنه درخت گردو بپردازد چون هرگونه بیماری قارچی و غیر قارچی باعث صرف هزینه بیشتر و کاهش سود باغ گردو می‌شود، برای کنترل شانکر درخت گردو، روش‌های مختلفی وجود دارد، در ادامه تعدادی از این روش‌ها را برای شما ذکر می‌کنم:

  1. استفاده از برنامه تغذیه‌ای و سمپاشی طبیعی و شیمیایی: باغدار با مشورت گرفتن از مهندسین نهالستان می‌توان علاوه بر نهاده‌های طبیعی و ارگانیک از کودها و سموم شیمیایی مخصوص به عنوان ضد شانکر در باغات درخت گردو استفاده کند، قبل از استفاده از این محصولات حتماً دستورالعمل و راهنمای بسته‌بندی را مطالعه کرده و به دقت دستورات ارائه شده را رعایت کنید.
  2. کاشت گونه‌های مقاومتر: یک روش دیگر برای کنترل شانکر درخت گردو، استفاده از گونه‌های مقاوم‌تر با سازگاری بالا با محیط است، در خرید نهال گردو دقت کنید، برخی از گونه‌های گردو مخصوصاً بر پایه ژنوتیپ نسبت به شانکر قارچی مقاوم‌تر هستند، حتماً تاریخچه منطقه خود را مطالعه کنید در صورتی که شانکر درخت گردو در منطقه شما مشکل ساز است، بهترین روش برای شما خرید یک گونه مقاوم‌تر خواهد بود.
  3. مدیریت منابع آبیاری: البته کارشناسان نهالستان هنگام فروش نهال گردو و تحویل آن تاکید زیادی بر روی آبیاری درخت گردو دارند با اینکه درخت گردو بر پایه ژنوتیپ نیاز آبی کمتری دارد ولی توجه داشته باشید بر ما دو بار آبیاری عمیق آن را حتماً انجام دهید، برنامه آبیاری مناسب و حفظ تعادل میزان رطوبت خاک می‌تواند به کنترل شانکر درخت گردو کمک کند، اگر درختان گردو خود را به طور منظم و به میزان مناسب آبیاری کنید، می‌توانید خطر ابتلا به شانکر را کاهش دهید.
  4. کاهش آلودگی درختان: پاکسازی و از بین بردن بذرهای و پوسته‌های خشک شکسته شده در زیر درختان گردو ممکن است کمک کند تا زمین بهتر تهویه شود و شانکر کمتر در آن منطقه گسترش پیدا کند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بیماری تنه درخت گردو را به طور کامل به شما توضیح داده و مراحل کنترل و پیشگیری آن را نیز ارائه دهیم، باغداران برای حفظ سرمایه اولیه خود بهتر است در انتخاب نهالستان برای خرید نهال گردو دقت زیادی داشته باشند، مراکزی مانند پالیز گردو مجوز رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده می محصولات خود را به صورت شناسه‌دار و لیبل‌دار به همراه کارت گارانتی دو ساله عرضه می‌کنند، شما برای دریافت آخرین قیمت نهال گردو می‌توانید با کارشناسان این سایت در تماس باشید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

دکمه بازگشت به بالا