عمومیکسب و کار استانها

اخذ اقامت موقت ترکیه

اقامت ترکیه

شرایط اخذ اقامت ترکیه چیست و چه راه هایی برای گرفتن اقامت ترکیه وجود دارد ؟مراحل اخذ اقامت ترکیه چیست ؟با ویزا۲۱ همراه باشید.

ترکیه، کشور دیدنی‌های شگفت‌انگیزی مانند مسجد ایا صوفیا یا مسجد سلطان احمد است. کاپادوکیا را که اصلا نمی‌توان وصف کرد. باید فقط رفت و دید! درباره جاذبه‌های طبیعی این کشور هم که حرفی برای گفتن نمی‌ماند. همه این‌ها یک طرف، موقعیت جغرافیایی ترکیه طرف دیگر. کشوری که مرز آسیا و اروپا را از آن خودش کرده و دو قاره را با هم در مشتش دارد.

با وجود این گفته‌ها، عجیب نیست که ایرانی‌ها علاقه زیادی برای گرفتن اقامت ترکیه داشته باشند؛ اما اخذ اقامت ترکیه به همین سادگی‌ها که فکر می‌کنید هم نیست! باید با چم و خم کار آشنا باشید تا بتوانید خودتان را شهروند ترکیه بدانید. در این مقاله از تهران ویزا قرار است روش‌های اخذ شهروندی ترکیه را معرفی کنیم. اگر مهاجرت به ترکیه را در برنامه‌هایتان دارید، با ما همراه باشید و در این باره اطلاعات کسب کنید.

اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل

ادامه تحصیل رویای چندین و چند ساله‌تان است و همیشه لیست دانشگاه‌های مطرح دنیا را برای پیدا کردن بهترین گزینه زیر و رو می‌کنید؟ باورتان می‌شود که دانشگاه‌های ترکیه هم جز بهترین دانشگاه‌های جهان به‌حساب می‌آیند؟ البته این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که، هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه خیلی کمتر از کشورهای اروپایی، استرالیا و آمریکا است؛ بنابراین اخذ اقامت تحصیلی ترکیه یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به تحصیل به‌حساب می‌آید.

وقتی برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه اقدام می‌کنید، باید این نکته را مد نظر داشته باشید که تنها در طول بازه زمانی تحصیلی‌تان مقیم ترکیه هستید. پس از آن یا باید برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر برنامه ریزی کنید، یا اینکه برای کار در شرکت‌های ترکیه آماده شوید. البته کسانی که در ترکیه تحصیل کرده‌اند، مشکلی برای کار کردن در این کشور ندارند.

اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

تا به حال به کار کردن در ترکیه فک کرده‌اید؟ این کشور موقعیتهای کاری شگفت انگیزش را مدیون جایی است که در آن قرار دارد. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان در ترکیه شعبه دارند. البته خود ترکیه هم شرکت‌های فعال زیادی دارد که برای کار کردن گزینه جذابی به‌حساب می‌آیند.

بنابراین اگر واجد شرایط کار در یک کشور اوراسیایی هستید، به هیچ عنوان اخذ اقامت کاری ترکیه را از دست ندهید. قراردادهای کاری ترکیه معمولا به صورت سالانه تمدید می‌شوند و اقامت موقت ترکیه را خواهید داشت. پس از پنج سال کار کردن در این کشور هم می‌توانید برای اخذ شهروندی دائم ترکیه اقدام کنید. چه چیزی بهتر از این که هم در ترکیه کار کنید و پول در بیاورید و هم چند سال بعد اقامت رسمی ترکیه را بگیرید.

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

اگر درس‌هایتان را خوانده‌اید و کارهایتان را کرده‌اید؛ و حالا خودتان یک کارآفرین هستید یا بازنشسته شده‌اید، بهترین گزینه برای شما اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری است.

در صورتی که قصد اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک را دارید، باید حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار آمریکا را کنار بگذارید. ملکی که می‌خرید سرمایه شما در ترکیه به‌حساب می‌آید و روز به روز به ارزش آن اضافه می‌شود؛ بنابراین به راحتی می‌توانید برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنید.

راه دیگر سرمایه‌گذاری در ترکیه ثبت شرکت در این کشور است. اگر سرمایه کافی دارید، ترکیه کشور خوبی برای کارآفرینی به‌حساب می‌آید. برای ثبت شرکت در ترکیه به حداقل ۵۰۰ هزار دلار آمریکا نیاز دارید.

مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه گذاری در ترکیه روشهای مختلفی وجود دارد. سرمایه گذاری در ترکیه دارای مزیت های متعددی است که یکی از آنها اخذ اقامت ترکیه است. شما می توانید در یکی از بانکهای ترکیه سپرده گذاری انجام دهید یا اینکه در طرحها و پروژه های آن کشور شرکت کنید.

خرید ملک از دیگر روشهای سرمایه گذاری در ترکیه است که با روند صعودی در سالهای اخیر همراه بوده است. ایرانیان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در کشور ترکیه به همراه روسها و عربها هستند. انواع پروژه های مسکونی و تجاری در شهرهای مختلف ترکیه بصورت پیش فروش و آماده به فروش می رسند.

خرید املاک در ترکیه به اقامت ترکیه به مدت یکسال منجر می شود. این اقامت موقت در صورت داشتن شرایط در سالهای بعد تمدید می شود. فرآیند انتقال اسناد و مدارک در کمتر از یک هفته انجام گرفته و متقاضی با در دست داشتن مدارک می تواند برای اخذ اقامت موقت ترکیه به اداره مهاجرت مراجعه کند. همچنین برای ثبت شرکت می توان در مدت زمان یک روز اقدام نمود و پس از اخذ مجوز کار برای اقامت ترکیه اقدام کرد. اعطای وام های کم بهره و بلند مدت از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه

نکته قابل ذکر این است که اخذ اقامت دائم ترکیه منجر به تابعیت و شهروندی نمی شود. اخذ شهروندی و داشتن پاسپورت ترکیه به معنی داشتن تمام امتیازات یک شهروند ترکیه ای مانند حق رای است که با داشتن شرایط خاصی امکان پذیر است.

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

ترکیه هم مانند دیگر کشورهای جهان امکان اخذ اقامت از طریق ازدواج را فراهم کرده است. البته برای گرفتن شهروندی ترکیه از طریق ازدواج شرایط خاصی در نظر گرفته شده. اولین و مهم‌ترین شرط این است که زوج یا زوجه باید حداقل ۱۸ ساله باشد. همچنین ازدواج باید به صورت رسمی ثبت شده باشد. البته اینکه طرفین ازدواج قبلا مجرد بوده‌اند یا نه هم در این موضوع تاثیر دارد.

در صورتی که متقاضی تمام شرایط را داشته باشد، اقامت یک ‌ساله ترکیه برای وی صادر خواهد شد. سپس این اقامت هر سال به مدت پنج سال تمدید می‌شود. در نهایت پس از پنج سال، زوج یا زوجه می‌تواند اقامت دائم ترکیه را به دست بیاورد و شهروند این کشور شود.

اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند

عده‌ای از متقاضیان تصور می‌کنند که می‌توان با تولد فرزند شهروندی ترکیه را به دست آورد. به همین خاطر سعی می‌کنند که فرزندانشان را در خاک این کشور به دنیا بیاورند. در صورتی که قانونی برای اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند وجود ندارد!

ترکیه برای اخذ شهروندی این کشور روابط خونی را ملاک قرار می‌دهد. یعنی برای این که اقامت ترکیه را داشته باشید، باید پدر یا مادرتان متولد این کشور باشند. در غیر این صورت باید یکی دیگر از شرایط گفته شده را برای زندگی در ترکیه انتخاب کنید.

اخذ اقامت ترکیه از طریق پناهندگی

پناهندگی به ترکیه تنها وقتی جایز است که جانتان در خطر باشد. چون زندگی در کمپ‌های پناهندگی و اخذ اقامت ترکیه از این طریق سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید!

بهتر است به جای این که پناهنده ترکیه شوید، از طریق تحصیل یا کار برای شهروندی این کشور اقدام کنید. چون پناهندگی جز یک زندگی سرشار از استرس و ناراحتی چیزی برایتان به ارمغان نمی‌آورد.

روش های دیگر اخذ اقامت ترکیه

به جز روش‌های گفته شده، راه‌های دیگری هم برای گرفتن اقامت ترکیه وجود دارد. با ویزای توریستی ترکیه می‌توانید ۹۰ روز در این کشور زندگی کنید. در صورتی که ویزای کارآموزی در ترکیه را داشته باشید هم می‌توانید به مدت تعیین شده برای کارآموزی در ترکیه بمانید؛ اما در نهایت برای اخذ شهروندی ترکیه باید نوع ویزایی که دارید را تغییر دهید یا این که خاک ترکیه را ترک کنید.

بهترین روش اخذ اقامت ترکیه

اخذ اقامت ترکیه

برای اطلاع از انواع روشهای اخذ اقامت ترکیه، مشاوره بهترین روش اخذ اقامت، جزئیات و شرایط لازم برای هر یک از روشهای اقامت و تهیه مدارک لازم به سایت ما رجوع کنید. ما با داشتن تیم کارشناسی مجرب و متعهد، سالها تجربه مشاوره و اخذ اقامت کشور ترکیه و سایر کشورها را داریم. موسسه ما مجری تخصصی اخذ ویزای شینگن، وقت سفارت کشورهای اروپایی و کانادا و اخذ اقامت ترکیه است. چنانچه تصمیم به اقامت در ترکیه از طریق هر یک از روشهای اخذ اقامت کشور ترکیه را دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا اقامت ترکیه منجر به گرفتن اقامت دائم میشود ؟

کشور ترکیه در همسایگی ایران مورد توجه ایرانیان زیادی قرار دارد. عدم نیاز به ویزا، نزدیکی به ایران، تشابه فرهنگی میان ایران و ترکیه، سهولت رفت و آمد، اقتصاد آزاد و رو به پیشرفت و آینده روشن این کشور موجب استقبال افراد خارجی و بویژه ایرانیان از ترکیه شده است.

اخذ اقامت ترکیه با روشهای مختلفی امکان پذیر است. نکته قابل ذکر این است که انواع روشهای اخذ اقامت منجر به اقامت دائم نمی گردد، بلکه ابتدا اقامت موقت ترکیه به افراد اعطا می شود. پس از اینکه فرد متقاضی چندین سال در ترکیه کار و یا زندگی نماید، می تواند برای اخذ اقامت دائم ترکیه اقدام کند.

معمولا اقامت موقت بسته به ماهیت ویزای صادر شده بصورت سالیانه صادر شده و پس از مدت زمان پنج سال در صورت داشتن شرایط لازم منجر به اقامت دائم می شود. برای اخذ اقامت ترکیه فرد متقاضی باید به مدت پنج سال در این کشور سکونت داشته باشد. در ادامه به معرفی برترین روشهای اقامت در ترکیه خواهیم پرداخت.

هزینه اقامت ترکیه

کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را داشته باشند ابتدا باید ویزای مربوطه و سپس اقامت ترکیه را دریافت کنند. این ویزا بسته به نوع هدف شما از سفر به ترکیه متفاوت است. به عنوان مثال به دلیل توریستی و گردشگری، راه اندازی کسب و کار، اقامت در مسکن خریداری شده در ترکیه، ادامه تحصیل، اهداف درمانی، کارهای تحقیقاتی، اشتغال به کار و سرمایه گذاری میتوانید ویزاهای مرتبط با هر یک را دریافت کنید.

پس از ورود به ترکیه باید مجوز اقامت ترکیه یا Residence Permit دریافت کنید که معمولا یک ساله است به جز برای تحصیل و کار که متناسب با طول دورهی تحصیلی و قرارداد کاری است. اما برای اینکه بتوانید اقامت ترکیه را دریافت کنید باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  1. فرم تکمیل شده اقامت ترکیه
  2. کپی پاسپورت یا نسخه اصلی آن
  3. ۴ قطعه عکس که در طی ۶ ماه اخیر گرفته باشید با پس زمینه سفید
  4. نامه تمکن مالی کافی از طرف بانک
  5. بیمه سلامت معتبر که کل دوره اقامت ترکیه را پوشش دهد
  • نامه مهر خورده یا امضاء شده از واحد امنیت اجتماعی که عنوان میکند فرد متقاضی دارای سلامت بدنی کافیست
  • نامه مهرخورده یا امضاء شده از مؤسسه امنیت اجتماعی که شما را دارنده بیمه سلامت عمومی معرفی کند
  1. بیمه سلامت شخصی
  2. رسید پرداخت هزینه ۴۵۸ لیر ترکیه همراه با ۱۱۰ لیر ترکیه برای هزینه دریافت کارت اقامت ترکیه

با توجه به اینکه بسته به ملیت افراد مختلف متقاضی مهاجرت به ترکیه مقداری روند ارائه مدارک متفاوت خواهد بود و حتی بسته به نوع درخواست و مهاجرت مدارک دریافت ویزا متغیر است لذا توصیه میکنیم برای صرفه جویی در زمان و هزینهها از خدمات ما بهره مند شوید

تمامی فرایند کاری با هماهنگی کامل انجام شده و بجز هزینههای ثابت پروسه دریافت ویزا، مابقی هزینهها در کمترین مقدار مصوب خود قرار دارند و از انتخاب سازمان مهاجرتی ما احساس رضایت صد در صدی خواهید داشت.

شما میتوانید حتی سازمان مهاجرتی ما را برای دوره تمدید مجوز اقامت خود نیز انتخاب کنید به عنوان مثال وقتی مجوز اقامت ترکیه شما پس از ۱ سال در حال منقضی شدن است میتوانید به راحتی با ما تماس گرفته و ما کلیه کارهای تمدید اقامت ترکیه شما را در اسرع وقت انجام خواهید داد تا هیچ استرس و نگرانی نداشته باشید.

اکثر افراد از ما میپرسند چه روشهایی پیش روی ما برای تمدید اقامت ترکیه قرار دارد؟ دلایل منطقی و معتبر از دیدگاه وزارت امور خارجه ترکیه عبارتند از:

  • ازدواج با شهروند ترکیه
  • کسانی که صاحب ملک و املاکی در ترکیه باشند که به نام آنها ثبت شده باشد
  • خویشاوند یک شهروند ترکیه باشد
  • بچهای از یک شهروند ترکیه داشته باشید
  • فرزند کمتر از ۱۸ سالی داشته باشید که در ترکیه در حال تحصیل باشد
  • حدود ۱۰۰ هزار دلار آمریکا و بیشتر در بانکهای ترکیه داشته باشید
  • شرکتی با سرمایه نقدی ۱۰۰ هزار لیر ترکیه تأسیس کنید و مجوز کار در طی ۶ ماه بگیرید
  • کسانی که دادگاه در ترکیه داشته باشند
  • کسانی که قصد ادامه روند درمانی خود را دارند
  • کسانی که قرارداد کاری آنها تمدید شده باشد
  • کسانی که در دوره تحصیلی یک ساله ثبت نام کرده بودند و اکنون نامه پذیرش دانشگاه دارند
  • کسانی که روند دریافت شهروندی آنها هنوز ادامه دارند

لذا سازمان مهاجرتی ما از طریق تجربه و سابقه طولانی مدت خود از راههای قانونی متعدد قادر است تا شما را از صفر تا صد پروسه راهنمایی کند.

مهاجرت و اقامت ترکیه با ما پروسهای راحت و کم دردسر

پروسه دریافت ویزا برای ورود به ترکیه و سپس دریافت کار اقامت ترکیه پروسهای است که مقداری پیچیدگیهای خاص خود را دارد. ابتدا باید بتوانید بهترین شیوه قانونی مهاجرت به ترکیه را طبق شرایط خود انتخاب کنید، مدارک مورد نیاز را آماده کرده، وقت سفارت بگیرید و در مصاحبه قبول شوید و پس از ورود به ترکیه نیز کارت اقامت ترکیه را دریافت کنید.

انجام تمامی این مراحل بدون تسلط کافی وقت و هزینه زیادی از شما خواهد گرفت. شما میتوانید به راحتی از طریق مؤسسه اقدام کنید و تمامی مراحل را به دست ما بسپارید تا در سریعترین زمان ممکن پروسه شما را انجام دهید.

ضمنا میتوانیم همراه شما در کل پروسه اقامت در ترکیه باشیم و هر موقع نیاز به تمدید دوره مجاز خود هستید این پروسه را به سرعت برای شما انجام دهیم. ضمنا خبر خوب اقامت ترکیه این است که در صورت اقامت به صورت ۸ سال پیاپی میتوانید پس از آن درخواست اقامت دائم این کشور را بدهید.

در هر مرحله و در هر حالت برای مهاجرت به ترکیه و مجوز اقامت این کشور همراه شما هستیم و این اطمینان را خواهید داشت که هزینههای انجام این مراحل نسبت به سایر مؤسسات مهاجرتی پایینتر و مقرون به صرفهتر است تا رضایت شما عزیزان حاصل شود. با ما مهاجرتی آسوده و راحتی را تجربه کنید.

همه چیز درباره اقامت ترکیه

از صحبت کردن با افرادی که قبلا اقامت ترکیه را دریافت کرده اند و هم اکنون در آن جا زندگی می کنند، پرسیده شده که دلایل اصلی آن ها جهت اقامت چیست؟ و پاسخ همگی آنها تقریبا یکسان بود و آن بود که برخی رابطه چندفرهنگی را قابل قبول می دانستند، برخی دیگر می‌خواستند به اعضای خانواده که قبلاً اینجا بودند بپیوندند. با این حال، این دو دلیل اصلی بیش از هر چیز دیگری برجسته بود.در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با این فرایند، لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

ترکیه

بررسی عوامل موثر در اقامت ترکیه

زندگی همیشه تعادلی ظریف بین خوب و بد است، مهم نیست در چه موقعیتی هستیم. اغلب، تحقق رویاهای ما در طول زندگی با فداکاری همراه است. هنگام انجام کارهای خود، لطفا ذهن خود را باز نگه دارید، و در حالی که توصیه می کنیم از اوقات خوب نهایت استفاده را ببرید، زندگی جدید خود را یک مدینه فاضله خدادادی فرض نکنید. مشکلات خاص ممکن است در دل شما ناراحت کننده باشد. در اینجا یکسری از عواملی که در بررسی اقامت ترکیه انجام گرفته در اینجا آورده شده است که به شرح زیر است:

زبان: بسیاری می گویند در بررسی اقامت ترکیه یادگیری زبان به دلیل ناتوانی در به خاطر سپردن کلمات و تسلط بر تلفظ دشوار است. برای خارجی هایی که در استراحتگاه های ساحلی زندگی می کنند، برای زندگی روزمره مشکل بزرگی نیست، زیرا بومی ها به لطف تجارت گردشگری انگلیسی صحبت می کنند. با این حال، هنگام یافتن کارگران برای انجام کارها در دفاتر رسمی، زبان مشکل ساز می شود. خبر عالی این است که دوستان ترک برای کمک به این کار وارد می شوند و برای اسناد رسمی، مترجمان معتبر فراوان هستند.

صرفه جویی در پول: یکی از زمینه هایی که موجب شده خارجی ها در بررسی اقامت ترکیه پیروز شوند ، فرصت پس انداز پول است. بسیاری از آنها ملک را به خانه فروخته و پول نقد را به حساب های پس انداز با بهره بالا واریز کرده اند. آنها سپس سود ماهانه را پس از پرداخت مالیات برداشت می کنند، و این بدان معنی است که آنها هرگز مجبور نیستند در صورت حفظ بودجه، به ارزش خالص خود دست بزنند.

برخی از زوج‌ها وقتی با حقوق بازنشستگی همراه می شوند، سبک زندگی بسیار مجللی دارند، اما در عین حال، همچنان در پول خود صرفه‌جویی می‌کنند. اگر قصد دارید یکی از بسیاری از خارجی ها در ترکیه باشید که از نرخ های سود پس انداز ماهانه برای زندگی استفاده می کنند، برای دریافت بهترین معامله، خرید کنید.

آب و هوا: ترکیه دارای هفت منطقه آب و هوایی مختلف است، اما اگر در جنوب یا غرب زندگی می کنید، در بیشتر ایام سال انتظار بهترین آفتاب را داشته باشید. چیزی که اقامت ترکیه را تشویق می کند یک سبک زندگی در فضای باز است. به روزهایی که در کنار استخر می گذرانید و عصرها در تراس های روی پشت بام صرف غذا به سبک بیرونی را در نظر میگیرید، توجه کنید. وقتی فصل بارانی از ژانویه تا فوریه فرا می رسد، بیشتر مردم به این موضوع به عنوان زمان توقف و فرصتی برای شارژ مجدد خود نگاه می کنند.

اقامت ترکیه

زندگی در استانبول، مزایا و معایب و بررسی اقامت ترکیه

ستانبول پرجمعیت ترین و بزرگ ترین شهر ترکیه است، بنابراین انتظار شلوغی را در آنجا خواهید داشت. بزرگترین نقطه ضعف دیگر هزینه زندگی و اقامت ترکیه این است که در ترکیه بالاترین قیمت را دارد. انتظار داشته باشید تا سه برابر بیشتر اجاره بپردازید، و اگر مراقب بودجه خود نباشید، خوردن و آشامیدن در بیرون می تواند یک امر پرهزینه باشد.

نکته مثبت این است که این شهر خانه جامعه بزرگی از مهاجران است، بنابراین از یک زندگی اجتماعی فوق العاده لذت ببرید، جایی که می توانید با مردمی از ملیت های مختلف ملاقات کنید. به لطف هزاران مکان و جاذبه گردشگری، دوستداران تاریخ همیشه در عنصر خود خواهند بود. یکی دیگر از جذابیت های بزرگی که شما در ترکیه عاشق آن می شوید، غذاهای متنوع آن جا است. آنها هر نوع غذا را در استانبول می فروشند تا بتوانید در آنجا به راحتی غذا بخورید و لحظاتی مفرح و شاد را سپری کنید.

نتیجه گیری

همه کارشناسان می گویند هنگام جابجایی کشورها، ویژگی های شخصیتی خاصی تفاوت را ایجاد می کند که آیا زندگی جدید شما کاملاً شکست می خورد یا بهترین تصمیم برای سبک زندگی است. روزها و لحظات غم انگیزی وجود خواهد داشت که دلتنگ دوستان و خانواده در خانه می شوید. گهگاه بوروکراسی و تشریفات اداری ترکیه صبر شما را آزمایش می کند. در زمان های دیگر، اختلافات فرهنگی با همسایگان ترکیه رخ خواهد داد. وقتی این اتفاقات می‌افتد، به خاطر داشته باشید که دلایل مهاجرت و اقامت ترکیه خود را در نظر داشته باشید.

و در نهایت…

روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان اقامت دائمی ترکیه را به دست آورد در این مقاله برایتان آوردیم. بسته به شرایطی که دارید، یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و مدارک مناسب را برای اخذ ویزای ترکیه آماده کنید.

اما در صورتی که هنوز سردرگم هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاورین توانمند و باتجربه تهران ویزا کمک بگیرید. کارشناسان این شرکت شرایط متقاضیان را به دقت بررسی کرده و بهترین روش گرفتن شهروندی ترکیه را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند.

اقامت موقت ترکیه

اقامت موقت ترکیه برای خارجیانی که می خواهند بیشتر از مدت زمان قانونی ویزا یا معافیت ویزا در این کشور بمانند صادر می شود. کلیه خارجیانی که می خواهند بیش از مدت تعیین شده قانونی در ترکیه اقامت داشته باشند باید برای این اجازه اقامت اقدام کنند. افرادی که می خواهند اقامت موقت ترکیه را دریافت کنند، باید دلایل اقامت خود را در ترکیه اعلام و مستند کنند. با دریافت اجازه اقامت قادر به زندگی، تحصیل، ازدواج، اخذ گواهینامه رانندگی، دریافت شماره مالیاتی، افتتاح حساب بانکی، خرید ملک، سرمایه گذاری و موارد دیگر خواهید بود.

انواع اقامت موقت ترکیه

اقامت توریستی

یکی از راه‌های اقامت در ترکیه، اقامت توریستی در ترکیه می‌باشد که افراد علاقه‌مند به زندگی در این کشور می‌توانند از طریق آن اقدام نمایند. این روش از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های اقامت در ترکیه است.

اقامت تحصیلی

به دانشجویانی که به منظور تحصیل در دانشگاه های ترکیه به این کشور می آیند اجازه اقامت دانشجویی اعطا می شود. دانشگاه های ترکیه، درسطح قابل قبول بین المللی قرار دارند. تحصیل درترکیه، به زبان ترکی استانبولی است ولی امکان ادامه تحصیل درترکیه به زبان انگلیسی نیز، وجود دارد.

اقامت کاری

اقامت کاری به خارجیانی که در شرکت های ترکیه کار می کنند اعطا می گردد. شرکت ها مجوز کار را برای استخدام افراد خارجی از وزارت کار اخذ می کنند. شرکت موظف است برای هر کارمند خارجی پنج کارمند ترک استخدام کند. قبل از مراجعه به وزارت کار فرد خارجی باید اجازه اقامت کوتاه مدت توریستی را دریافت کند. اخذ مجوز کار حدود ۴۰ روز طول می کشد. در صورت دریافت اجازه کار توسط پدر یا مادر، کلیه اعضای خانواده (همسر / فرزندان) حق دریافت اجازه اقامت را خواهند داشت.

اقامت از طریق مالکیت املاک غیرمنقول

“اجازه اقامت از طریق ملکیت” برای خارجیانی است که در ترکیه دارای املاک غیر منقول هستند و به مدت یک سال به آنها اعطا می شود و هر سال قابل تمدید است، علاوه بر این ، همسر و فرزندان(زیر ۱۸ سال) نیز از حق داشتن اجازه اقامت برخوردار هستند. خارجیانی که در ترکیه اموال غیر منقول به ارزش ۲۵۰ هزار دلار خریداری کنند، موفق به دریافت پاسپورت ترکیه خواهند شد.

اقامت از طریق ثبت شرکت

اخذ اقامت کشور ترکیه از طریق ثبت شرکت یکی از متداول ترین روش ها برای اخذ اقامت این کشور بوده و بسیاری از سرمایه گذاران با این روش به کشور ترکیه مهاجرت کرده و اقامت دریافت می کنند. از آن جایی که هزینه تاسیس و ثبت شرکت در کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورها خیلی پایین تر است، بسیاری از سرمایه داران برای ثبت شرکت به کشور ترکیه مهاجرت می کنند.

با ثبت شرکت در ترکیه، می‌توانید از طریق شرکتتان تجارت خود را با کشورهای مختلف گسترش دهید، به راحتی اقامت ترکیه بگیرید و حتی تحت شرایط خاصی می‌توانید با فعال نگه داشتن کسب و کار خود پاسپورت ترکیه را نیز اخذ نمایید.

۱. اخذ اقامت یکساله و موقت ترکیه

اقامت یکساله که به آن اقامت توریستی گفته می شود، برای افرادی که برای اهداف توریستی به ترکیه می آیند معتبر است. متقاضیان دریافت این نوع اقامت باید بیش از هجده سال داشته باشند. خارجیانی که با این اجازه اقامت به ترکیه می آیند اجازه کار ندارند. برای دریافت اقامت توریستی باید در ترکیه خانه ای را اجاره کنید.

مدارک لازم برای دریافت اقامت یکساله ترکیه:

– بیمه درمانی (افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سالنیاز به داشتن بیمه درمانی ندارند)

– اجاره نامه همراه با تایید نوتر

– پر کردن فرم درخواست اقامت

– اصل و کپی پاسپورت

– ۴ قطعه عکس بیومتریک که در شش ماه اخیر گرفته شده باشد.

طبق قانون جدید ترکیه اقامت توریستی از طریق اجاره ملک فقط به مدت یکسال صادر میگردد و تمدید آن امکانپذیر نیست. با اتمام تاریخ یکساله اقامت، در صورت عدم ارائه مدارک سرمایه گذاری و یا مدارکی دال بر زندگی در ترکیه در اولین فرصت متقاضی خاک ترکیه را باید ترک کند. چناچه خواهان تمدید اقامت خود هستید باید از طریق انواع دیگر اخذ اقامت مثل ثبت شرکت، اقامت تحصیلی، خرید ملک و … اقدام کنید.

۲. اخذ اقامت موقت ترکیه از طریق تحصیل

اجازه اقامت دانشجویی نوعی از اقامت است که به شخص اجازه می دهد تا پایان دوره تحصیلی در کشوری که در آن تحصیل می کند اقامت داشته باشد. برای درخواست مجوز اقامت دانشجویی، ابتدا باید در یک موسسه آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش یا موسسه آموزش عالی در ترکیه ثبت نام کنید. برگه ثبت نام و اطلاعات آدرس اقامت در ترکیه باید ارائه شود.

آموزش عالی در ترکیه شامل حداقل دو سال بعد از تحصیلات متوسطه است. موسسات آموزش عالی شامل دانشکده ها ، انستیتوها، کالج ها، مدارس عالی و هنرستان ها هستند که مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا را ارائه می دهند. اگر می خواهید در دانشگاهی در ترکیه تحصیل کنید، باید مستقیماً به دانشگاه های مربوطه درخواست دهید.

افراد خارجی که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را می بینند و مراقبت و هزینه آنها توسط شخص حقیقی یا حقوقی انجام می شود، می توانند با موافقت والدین یا نمایندگان قانونی آنها برای مدت یک سال اقامت تحصیلی دریافت کنند. این اقامت تا پایان دوره تحصیلی هر ساله تمدید می شود.

اجازه اقامت دانشجویی هیچ حقی برای والدین و سایر بستگان دانشجو برای گرفتن اجازه اقامت به وجود نمی آورد.

در صورتی که دوره تحصیلی کمتر از یک سال باشد، مدت اجازه اقامت دانشجویی نمی تواند بیش از دوره تحصیل باشد.

مدارک لازم برای درخواست اقامت دانشجویی

– پر کردن فرم مربوط به دخواست اقامت دانشجویی

– پاسپورت

– ۴ عدد عکس بیومتریک

– برگه دانشجویی

– گواهی تمکن مالی

– بیمه درمانی

– اجاره نامه محل اقامت به همراه تایید نوتر

مدارک لازم برای افراد زیر ۱۸ سال:

– در صورتی که یکی از والدین در هنگام مراجعه برای درخواست اقامت حضور نداشته باشند، گواهی رضایت طرفی که در مراجعه حضور ندارد

– در صورت فوت یکی از والدین گواهی فوت

– در صورت طلاق والدین گواهی سرپرستی فرزند

– کپی سند ازدواج والدین به همراه تایید نوتر

۳. اخذ اقامت موقت ترکیه سایر راه ها

افراد خارجی با ثبت نام در دوره های آموزش زبان ترکی در ترکیه می توانند اقامت موقت دریافت کنند. برای افراد متقاضی این نوع اقامت که در موسسات مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ثبت نام کرده باشند، حداکثر دو بار اجازه اقامت کوتاه مدت داده می شود.

۴. هزینه های اخذ اقامت موقت در ترکیه

اخذ مجوز اقامت شامل هزینه های زیر می باشد:

– هزینه صدور کارت برای سال ۲۰۲۱ معادل ۱۲۵ لیر ترکیه

– هزینه نوتر

– بیمه درمانی بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ لیر( افراد کتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۶۵ سال از این مورد معاف هستند)

– هزینه حق خاک ۸۰ دلار

هزینه مجوز اقامت کودکان نصف بزرگسالان است.

دکمه بازگشت به بالا