عمومیکسب و کار استانها

تفاوت پیستوله برقی خرطومی با معمولی

بدون شک رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف‌های یک ساختمان با استفاده از فرچه بسیار وقت‌گیر است و از طرفی غلتک هم میزان زیادی از رنگ را هدر می‌دهد. در صنایع مختلف نیز مانند خودروسازی، دوچرخه‌سازی، تولید مبلمان و غیره هم نمی‌توان با قلمو سطح محصولات را رنگ‌آمیزی کرد. به همین علت استفاده از انواع پیستوله برقی خرطومی و معمولی یک جایگزین مناسب برای فرچه، قلمو و غلتک است.

انواع پیستوله برقی نه اثری از فرچه به جا می‌گذارند و نه فرآیند رنگ‌آمیزی را آنقدر طولانی می‌کنند که باعث خستگی و کلافگی شود. این محصولات انواع مختلفی دارند و توسط برندهای بسیاری تولید می‌شوند. قبل از خرید، حتما در رابطه با چک لیست و راهنمای خرید پیستوله رنگ پاش اطلاعات کافی را بدست آورید. در نظر داشته باشید، پیستوله‌های برقی خرطومی و معمولی در کنار شباهت‌هایی که در مکانیسم عمل آن‌ها وجود داشته و مزییت‌های مشابهی که دارند از تفاوت‌هایی نیز برخوردار هستند.

تفاوت‌هایی که باعث تعریف کاربردهای مختلفی برای این وسایل رنگ‌آمیزی می‌شوند. بنابراین برای انتخاب یک پیستوله برقی بهتر است ابتدا از ویژگی‌های انواع رنگ پاش خرطومی و معمولی مطلع شوید. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از تفاوت پیستوله برقی خرطومی با معمولی می‌پردازیم.

پیستوله برقی معمولی چیست؟

همانطور که گفتیم از انواع رنگ پاش برقی مانند پیستوله معمولی برای رنگ‌آمیزی سطح‌ها و وسایل مختلف استفاده می‌شود. یکنواخت بودن سطح رنگ‌آمیزی شده و افزایش سرعت کار از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از پیستوله‌های برقی هستند. به طور کلی انواع پیستوله برقی؛ رنگ رقیق شده با تینر یا سایر مایعات را با هوا ترکیب می‌کنند و ذرات پودری شده رنگ را با سرعت بالا و در شعاع‌های مختلف بر روی سطح مورد نظر اسپری می‌کنند. در پیستوله برقی معمولی؛ موتور برقی این وسیله در کنار سایر اجزاء مانند بخش تفنگی و مخزن رنگ قرار می‌گیرد و جریان باد مورد نیاز برای پودری شدن رنگ را تولید می‌کند.

در نهایت رنگ پودر شده هنگام فشار دادن ماشه، از قسمت‌های مختلف دستگاه عبور می‌کند و از طریق نازل از پیستوله خارج می‌شود. لازم به ذکر است از پیستوله برقی معمولی علاوه بر رنگ‌آمیزی محصولات تولید شده در صنایع مختلف، می‌توان برای رنگ‌آمیزی وسایل کوچک و بزرگی که در خانه‌ها وجود دارند و همچنین رنگ‌آمیزی ساختمان‌ها نیز استفاده کرد.

پیستوله برقی خرطومی چیست؟

در کنار مدل‌های مختلف پیستوله برقی معمولی که ساختار همه آن‌ها تا حدودی مشابه یکدیگر است، پیستوله برقی خرطومی نیز تولید می‌شود. در پیستوله برقی خرطومی به جای اینکه موتور دستگاه به بخش تفنگی و مخزن رنگ متصل باشد، جدای از آن‌ها قرار گرفته و مانند یک جاروبرقی به واسطه لوله خرطومی به بخش تفنگی و مخزن رنگ پیستوله متصل می‌شود. به طور کلی مکانیسم عمل پیستوله برقی و معمولی؛ مشابه یکدیگر است و تفاوت آن‌ها به محل قرارگیری موتور پیستوله مربوط است. البته رنگ پاش خرطومی برای انجام یک سری از کارها مناسب‌تر است و با اطلاع از آن کارها می‌توانید فرآیند رنگ‌آمیزی سطح‌ها و وسایل مختلف را آسان‌تر انجام دهید.

تفاوت پیستوله برقی خرطومی با معمولی

همانطور که گفتیم از انواع پیستوله برقی اعم از خرطومی و معمولی برای رنگ‌آمیزی سطح‌های مختلف مانند دیوار، سقف، درب، نرده، و محصولات تولیدی در صنایع مختلف مانند خودرو دوچرخه و مبلمان استفاده می‌شود. به طور کلی باد مورد نیاز برای پودری شدن رنگ در پیستوله‌های برقی خرطومی و برقی توسط موتور دستگاه تولید می‌شود. با این تفاوت که در پیستوله برقی معمولی؛ موتور به صورت مستقیم به سایر اجزاء مانند بخش تفنگی و مخزن رنگ متصل شده است، ولی در پیستوله برقی معمولی؛ موتور جدا قرار گرفته و از طریق یک لوله خرطومی به سایر بخش‌ها وصل می‌شود.

نکته مهمی که در مورد تفاوت پیستوله برقی خرطومی با معمولی وجود دارد؛ کارایی بیشتر رنگ پاش خرطومی است. با استفاده از این رنگ پاش می‌توانید سطح‌هایی که به تغییر جهت قرارگیری پیستوله نیاز دارند؛ مانند سقف را به راحتی رنگ‌آمیزی کنید. در حالی که رنگ‌آمیزی سقف با استفاده از پیستوله برقی معمولی تا حدودی سخت‌تر است.

با توجه به این در پیستوله‌های برقی خرطومی و معمولی؛ باد توسط موتور تولید می‌شود؛ هنگام استفاده از این وسایل باید فرصت کافی برای استراحت و سرد شدن موتور را نیز در نظر بگیرید. از طرفی برای افزایش طول عمر و کارایی پیستوله‌های برقی خرطومی و معمولی باید تمام اجزاء جدا شدنی و غیر ثابت را پس از پایان فرآیند رنگ‌آمیزی با تینر بشویید، خشک کنید و در جای خود قرار دهید.

جمع بندی

امروزه از وسایل، تجهیزات و ابزار آلات متنوع و پیشرفته‌ای برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌شود. رنگ‌آمیزی ساختمان و محصولات تولید شده در صنایع گوناگون هم از این موضوع بی‌بهره نمانده‌اند و از انواع پیستوله برقی خرطومی و معمولی در این حوزه‌ها استفاده می‌شود. پیستوله‌های برقی خرطومی و معمولی تا حدود بسیار زیادی به یکدیگر شباهت دارند و مکانیسم عمل آن‌ها یکی است، ولی بخشی از ساختار آن‌ها طراحی متفاوتی دارد.

در پیستوله برقی خرطومی؛ موتور دستگاه مانند یک جارو برقی؛ جدا قرار گرفته و به واسطه یک لوله خرطومی به سایر بخش‌های پیستوله متصل می‌شود. در حالی که در پیستوله معمولی؛ موتور هم به صورت مستقیم به سایر بخش‌ها مانند تفنگی و مخزن رنگ متصل است. با توجه به وجود ویژگی‌ها و تفاوت‌های انواع پیستوله برقی خرطومی و معمولی و در نتیجه سخت شدن فرآیند انتخاب پیستوله؛ می‌توانید از توضیحات سایت آرتا الکتریک استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا