عمومیکسب و کار استانها

درادان یا drawdown در فارکس چیست؟

دراودان چیست؟ و حداکثر دراودان در فارکس به چه معنی است؟

در این مقاله از مقالات آموزش فارکس قصد داریم به مفهوم دراودان و بروکر ویندزور بپردازیم. یکی از مفاهیم پایه که در مدیریت ریسک معاملات باید به آن توجه کنید، دراودان است. یک معامله گر حتما باید بداند که دراودان (Drawdown) چیست و چگونه محاسبه می شود. ما می دانیم که مدیریت ریسک در درازمدت برای ما سودآور است، اما حال می خواهیم سوی دیگر اینها را به شما نشان دهیم.

اگر از قوانین مدیریت ریسک استفاده نکنید چه اتفاقی می افتد؟ فرض کنید شما 100،000 دلار دارید و 50،000 $ ضرر می‌کنید. چند درصد از حساب خود را از دست داده‌اید؟ پاسخ 50٪ است. چندان سخت نبود. این همان چیزی است که معامله گران آن را دراودان می نامند.

دراودان در واقع کاهش سرمایه یک نفر پس از انجام یک سری معاملات زیان ده است. دراودان در حالت عادی از طریق محاسبه اختلاف بین ارزش سقف نسبی سرمایه منهای ارزش کف نسبی بدست می‌آید. معامله گران به طور معمول این کاهش را به صورت درصدی از حساب معاملاتی خود منظور می‌کنند. حداکثر دراودان به بیشترین ضرر متوالی شما در معاملات می‌گویند.

از دست رفتن کنترل کار

در معاملات، ما همیشه به دنبال حاشیه امن هستیم. به همین دلیل است که معامله‌گران در پی اجرای سیستم برای خود هستند. داشتن یک سیستم معاملاتی که 70٪ سودآور باشد، یک حاشیه امن بسیار خوب محسوب شده، اما آیا فقط به این دلیل که سیستم معاملاتی شما 70٪ سودآور است، بدان معناست که از هر 100 معامله ای که انجام می دهید، از هر 10 مورد 7 مورد را برنده خواهید شد؟

لزوما خیر! از کجا می دانید از این 100 معامله کدام 70 تا را برنده خواهید بود؟ پاسخ این است که نمی‌دانید. شما ممکن است 30 معامله اول را بصورت متوالی از دست داده و 70 مورد باقیمانده را برنده شوید. با این وجود باز هم یک سیستم 70٪ سودآور خواهید داشت، اما باید از خود بپرسید “اگر 30 معامله متوالی را ضرر دهید، آیا همچنان در بازی حضور خواهید داشت؟” به همین دلیل مدیریت ریسک بسیار مهم است.

مهم نیست از چه سیستمی استفاده می‌کنید، در نهایت سلسله ضررهای متوالی عایدتان خواهد شد. حتی بازیکنان حرفه‌ای پوکر که از طریق پوکر کسب درآمد می‌کنند نیز گاهی چوب خط را از دست داده و داخل سلسله ضررهای وحشتناکی می‌افتند و با این وجود باز هم در پایان سود سازی می‌کنند. دلیل آن این است که بازیکنان خوب پوکر مدیریت ریسک را تمرین می‌کنند و می‌دانند که نمی‌توانند در تک تک تورنمنت هایی که بازی می‌کنند پیروز شوند. در واقع، آنها فقط درصد کوچکی از سرمایه پشتوانه خود را ریسک می‌کنند تا بتوانند از این سلسله ضررها جان سالم به در برند. شما به عنوان یک تریدر دقیقا باید همین کار را انجام دهید.

دراودان ها بخشی از معاملات هستند

حتی حرفه‌ای ترین تریدر فارکس هم نمی‌تواند ادعا کند که دو یا چند ضرر متوالی ندارد. پس باید بدانید که دراودان چیست و چگونه آن را مدیریت کنید. کلید موفقیت در معاملات فارکس، داشتن یک برنامه و طرح معاملاتی است که شما را قادر سازد در برابر این سلسله ضررها مقاومت کنید. بخشی از برنامه معاملاتی شما داشتن قوانین مدیریت ریسک منظم است.

فقط درصد کوچکی از “سرمایه پشتوانه معاملاتی” خود را ریسک کنید تا بتوانید در مواجهه با چند ضرر متوالی جان سالم به در برید. به یاد داشته باشید که اگر قوانین مدیریت پول دقیق و سختگیرانه را اجرا و تمرین کنید، به آن کازینو تبدیل می‌شوید و در دراز مدت ، “همیشه برنده خواهید شد.” در بخش بعدی، نشان خواهیم داد که وقتی از مدیریت ریسک صحیح استفاده کنید چه اتفاقی افتاده و وقتی از آن استفاده نکنید چه خواهد شد!

افت سرمایه یا دراودان (drawdown) در فارکس چیست؟

افت سرمایه چیست ؟ افت سرمایه یا دراودان (drawdown) در فارکس به معنای اختلاف بین مقدار موجودی (balances) و equity هست.

equity = بالانس + لوریج + (سود شناور – زیان شناور).

همانطور که خودتون میدونید مقدار equity با توجه به سود و یا زیان معامله باز در حال تغییر است، وقتی مقدار equity از مقدار موجودی (balances) کمتر بشه یعنی معامله گر افت سرمایه یا دراودان (drawdown) دارد. یعنی جمع معامله های در ضررش بیشتر از معامله های در سودش هست.

درآودان بیشترین مقدار زیانی که یه حساب می تونه تحمل کنه را مشخص میکند. بنابراین معامله گرها بایستی به این پارامتر در سیستم معامله گریشون توجه ویژه کنند. مقدار درآودان میتونه به صورت درصد، پیپ و یا واحد پول بیان بشود. مثلا دو تصویر زیر مقدار افت سرمایه را به صورت درصد و پیپ نمایش داده است.

اهمیت افت سرمایه یا درآودان

یک معامله گر با توجه به درآودان تشخیص میده که استراتژی معامله گریش چطور جواب میدهد. حداکثر ریسک آن چقدر است؟ و چطوری باید تصمیم گیری کند؟

یک مثال ساده برای فهمیدن درآودان این است که مثلا مقدار equity برابر با 1000 دلار بوده و یک زیان 500 دلاری براش اتفاق می افتد. در این صورت مقدار drawdown برابر با 50% هست. اگه فقط به مقدار سود (gain) و drawdown دقت کنین، مشاهده می کنین که مقدار ریسک به مقدار سود حاصل از این سیستم معامله گری می چربه و در واقع به سرمایه گذار هشدار میدهد که ببین آیا ارزش دارد که با یک چنین سیستمی کار کنی یا نه!

اغلب تریدرها به دنبال سیستمی هستند که بتواند حساب رو از افت سرمایه دور نگه دارد. اما واقعیت این است که هر چقدر هم سیستم ایده آل باشه 1 درصد درآودان رو دیگه داره. در واقع دراودان به تریدر کمک می کند که تا بتواند سیستم رو به درستی ارزیابی کند. به این صورت که آیا سیستم در مقابل ریسکی که دارد سودزا هست یا نه؟ و اینکه سیستم نیاز به اصلاحات دارد و یا اینکه کلا باید کنار گذاشته بشود؟

البته یادتون باشه drawdown در طول معامله یه عدد ثابت نیست و تغییر می کند. این تغییر زمانی اتفاق می افتد که بازه ای که سود و زیان معامله در اون قرار داشته از یک طرف بزرگتر بشود. به عبارت دیگه یا سود بیشتر بشه یا ضرر بیشتر بشود. هر چقدر مقدار ریسک کمتر باشه مقدار دراودان هم کم خواهد بود و هر چقدر مقدار ریسک بیشتر باشه مقدار drawdown هم بیشتر خواهد بود. بنابراین هدف اکثر معامله گران این است که یه تعادلی بین ریسک و سود پیدا کنند و اینجاست که افت سرمایه یا درآودان (drawdown) می تواند خیلی راهگشا باشد.

دراودان (Drawdown)؛ کابوس تریدرهای فارکس!

دراودان (Drawdown) بالا، باعث وداع معامله گران فارکس با بازار می‌شود یا در اثر آن فقط از سرمایه آن‌ها کاسته خواهد شد؟!

قطعا برای همه تریدرهای بازار مالی، درباره این موضوع فکر کرده‌اند که ضرر و شکست در معاملات همیشه متعلق به آن‌ها می‌باشد و کابوسی را از این شکست‌ها در ذهن خود ساخته‌اند. اما حقیقت این است که ضرر و شکست در معاملات برای همه تریدرها وجود دارد. فقط این مقدار آن است که برای تریدرهای بازار متفاوت می‌باشد.

ما در ادامه این بخش قصد داریم دراودان DRAWDOWN را معرفی کنیم که مقدار درصد آن، نشان‌دهنده وجه تمایز بین تریدرهای بازار می‌باشد. اهمیت دراودان دقیقا در جایی بیشتر مشخص می‌شود که بدانید، معامله گرانی که در بازار دراودان بالایی دارند، قطعا این دراودان بالا برای آن‌ها تبعاتی را نیز به همراه خواهد داشت.

مفهوم دراودان (Drawdown) در معاملات فارکس چیست؟

مفهوم دراودان بیشتر برای معامله گرهای فعال در بازار فارکس به کار برده می‌شود. به طور کلی دراودان در فارکس به معنی میزان افت سرمایه یک تریدر در بازار فارکس پس از انجام معاملات متوالی است. این میزان افت سرمایه معمولا به صورت درصدی بیان می‌شود. بیایید توضیح آسان این مفهوم را با مثالی ساده شروع کنیم:

فرض کنید تریدری در بازار فارکس با سرمایه 1000 دلاری، چندین معامله را انجام می‌دهد و پس از آن سرمایه او به 500 دلار تبدیل می‌شود. او در این بین، معاملات سودآوری را نیز داشته است. اما نکته اصلی این‌جاست که برآیند این معاملات، در محاسبه دراودان مهم می‌باشد. در این صورت زمانی که سرمایه این تریدر از 1000 به 500 دلار تبدیل شود می‌توان گفت دراو دان این تریدر 50 درصد می‌باشد.

حال اجازه دهید دراودان را به صورت کاربردی در بازار فارکس توضیح دهیم. Drawdown در فارکس میزان کاهش سرمایه اصلی شما می‌باشد. تخصصی‌تر این جمله در فارکس عبارت است از: تفریق موجودی بین Balances با Equity. مطابق با فرمول زیر قادر خواهید بود Equity را به دست بیاورید.

Equity = بالانس + لوریج + (سود شناور – ضرر شناور)

در فرمول بالا همان‌طور که مشاهده می‌کنید Equity به دلیل برخی از معامله های باز شما قابل تغییر می‌باشد. حال به نکته مهمی که در فرمول فوق وجود دارد می‌پردازیم.

زمانی که Equity شما از میزان Balances کمتر بشود به این معناست که برایند معاملات شما ضررده بوده است و این همان دراودان است.

شاخص دراودان (Drawdown) چه کمکی به معامله گر می‌کند؟

برای تریدرهای بازار، Drawdown می‌تواند نمایش دهد استراتژی تریدر چه میزان کارایی داشته و ادامه این استراتژی آیا منطقی خواهد بود یا خیر.

همچنین تریدرها می‌توانند به کمک این شاخص حداکثر ریسک مدیریت سرمایه یا صندوق را تخمین بزنند. به طور مثال فرض کنید تریدری در حساب معاملاتی خود مبلغ 2000 دلار موجودی دارد. در این شرایط اگر ضرر 1000 دلاری به حساب معاملاتی او تحمیل شود مقیاس دراو دان حساب معاملاتی‌اش برابر 50 درصد خواهد بود. به نوعی شناسه دراودان به تریدرها اعلام می‌کند که حساب معاملاتی شما توانایی چه مقدار ریسک را خواهد داشت.

استراتژی مناسب از نظر دراودان (Drawdown)

تصور کنید تریدری با اجرای یک استراتژی یا سیستم معاملاتی توانسته سود 20 درصدی را کسب کند. و این میزان کسب سود در حالی است که شاخص Drawdown این تریدر 45 درصد می‌باشد. و این جمله یعنی ریسک ضرر این استراتژی برابر با 45 درصد می‌باشد.

به نظر می‌رسد چنین استراتژی که ریسک از دست دادن سرمایه در آن بیشتر از احتمال سوددهی آن است استراتژی چندان قابل اعتمادی نیست. با این حال اکثر تریدرهای بازار سعی بر این دارند سیستم معاملاتی را انتخاب کنند که Drawdown پایینی را داشته باشد. یا حداقل احتمال سوددهی آن بیشتر از احتمال ریسک از دست دادن سرمایه در آن باشد. زیرا به طور کلی احتمال شکست در هر سیستم معاملاتی اجتناب ناپذیر می‌باشد.

جنبه عمومی کمک‌ رسانی دراودان به تریدرها

خب در پاراگراف قبل تخصصی بیان کردیم که چگونه در یک پلتفرم معاملاتی دراو دان می‌تواند به معامله‌گر کمک کند. اما به طور کلی جنبه عمومی که شاخص دراودان برای تریدرها خواهد داشت برجسته‌تر می‌باشد.

شاخص دراو دان به تریدرهای بازار کمک می‌کند تا سیستم معاملاتی خود را محک بزنند و برآوردی داشته باشند تا متوجه شوند آیا سیستم معاملاتی که، آن‌ها اجرا می‌کنند سودآوری خوبی خواهد داشت؟ این شاخص می‌تواند به شما بگوید باتوجه به برآیند معاملاتی که اخیرا دشته‌اید آیا نیازی هست که سیستم معاملاتی خود را بازبینی کرده و آن را تغییر دهید؟

بله قطعا این شاخص به شما کمک خواهد کرد با توجه به برآیند معاملات خود در بازار، متوجه شوید که چه زمانی می‌بایستی سیستم معاملاتی خود را تغییر داده و مشکلات آن را برطرف کنید. همچنین همانطور که می‌دانید ممکن است یک سیستم معاملاتی در برهه زمانی خاصی از بازار بازدهی لازم را نداشته باشد و نیاز به تغییر در آن وجود داشته باشد. در چنین شرایطی نیز بررسی و استفاده از شاخص Drawdown برای معامله‌گر احساس می‌شود.

عملکرد شاخص دراودان (Drawdown) چگونه می‌باشد؟

عملکرد شاخص دراودان به گونه‌ای است که هرچه ریسک استراتژی کمتر باشد میزان مقیاس دراودان و سود دهی آن کمتر خواهد بود. و برعکس هر چه ریسک استراتژی معاملاتی بیشتر باشد Drawdown و سود دهی استراتژی شما نیز بیشتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب استراتژی که ریسک معاملات بیشتری داشته باشد یا انتخاب استراتژی که ریسک معاملاتی کمتری را داشته باشد به خود معامله‌گر درونتان مراجعه کنید.

وجود دراودان Drawdown در یک حساب معاملاتی به چه معناست؟

در حساب کارگزاری یا بروکر فارکس خود مقدار Drawdown برای شما نمایش داده شده است. نشان دادن این شاخص به معنای این است که حساب معاملاتی شما در این کارگزاری، قادر به تحمل چه میزان ضرر و زیان می‌باشد. پس در نتیجه باید به این مقدار که معمولا به صورت پیپ یا درصد نمایش داده می‌شود توجه داشته باشید. در صورتی که به این موضوع توجهی نداشته باشید احتمالا از سمت کارگزاری خود دچار مشکل خواهید شد.

چگونه مشکل شاخص دراو دان در صرافی را حل کنیم؟

هر تریدری که در بازار فارکس مشغول به کار است باید به شاخص Drawdown که در صرافی مشخص شده است توجه ویژه‌ای داشته باشد. زیرا در صورتی که تریدر مقدار مشخص شده دراودان را رعایت نکند ممکن است حساب کاربری وی از سوی صرافی بسته یا کال شود.

برای جلوگیری از این اتفاق شما باید استراتژی را انتخاب کنید که همیشه مقدار بسیار کمتری نسبت به دراودان مشخص شده را برای شما به همراه داشته باشد. البته توجه داشته باشید که ضرر کردن و عدم پیش‌بینی درست در معاملات، متعلق به همه استراتژی‌ها می‌باشد و ممکن است برای هر کدام از استراتژی‌های بازار این مشکل به وجود بیاید. اما اگر مقدار دراودان بسیار زیاد شود علاوه‌بر اینکه دچار ضرر و زیان در سرمایه خود خواهید شد، بلکه ممکن است در ترید و معاملات خود نیز دچار مشکلاتی بشوید.

کلام پایانی

در این مقاله در خصوص دراودان سخن گفته شد. دقت داشته باشید که قطعا همه تریدرها در همه بازارهای مالی با هر نوع استراتژی، به نوعی دراو دان را تجربه خواهند کرد و این موضوع اجتناب ناپذیر می‌باشد. اما موضوع مهمی که معامله‌گران بازار را از یکدیگر متمایز می‌سازد مقدار یا درصد دراو دان است. شما باید به گونه ای سرمایه خود را مدیریت کرده و استراتژی را اتخاذ کنید که بتوانید از دراودان (Drawdown) های بالا جلوگیری کنید. به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته نیز در بین تریدرهای بازار انتخاب یک استراتژی مناسب است.

مرجع:

https://itsca-brokers.com/forex/windsor-broker-registration-tutorial/

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.
دکمه بازگشت به بالا