عمومیکسب و کار استانها

ایا خوردن خرما بعد از غذا باعث چاقی میشود

۶ باور غلط غذایی که باعث چاقی می‌شود

بهداشت نیوز نوشت: با توجه به شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در جامعه، نقش باورها و عادت های تغذیه ای اشتباه در فرهنگ غذایی برخی خانواده ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ چرا که با توجه به نهادینه شدن این باورهای غلط تغذیه ای در فرهنگ غذایی، می تواند بدن را به سمت اضافه وزن و چاقی پیش ببرد. یکی از عادت های غلط غذایی، مصرف نوشابه به همراه غذاهای پر چرب است، با این برداشت که باعث جذب کمتر چربی و یا حضم بهتر غذا می شود؛ اما این یک باور نادرست است و تاثیری در کاهش جذب غذای چرب مصرف شده یا کاهش درد معده ندارد و با افزایش کالری دریافتی، احتمال چاقی و اضافه وزن را بیشتر می کند.  طریقه مصرف خرما بار دکتر بیز چطور است ؟

افرادی که دچار کم خونی هستند، برای رفع کم خونی باید طبق تجویز پزشک و کارشناس تغذیه از مکمل آهن استفاده کنند و مصرف انواع شیره خرما یا انگور باعث رفع کم خونی نمی شود، اما از سویی دیگر به علت داشتن مقادیر زیاد قند، کالری دریافتی روزانه را بیشتر کرده و مصرف دائم آن باعث اضافه وزن و چاقی می شود. مصرف کره و خامه به عنوان گروه لبنیات برخی از افراد با تصور اینکه کره و خامه جزئی از لبنیات محسوب می شود، بدون محدودیت از این مواد غذایی پرچرب استفاده می کنند؛ اما در واقع کره و خامه جزء گروه چربی محسوب می شود و به دلیل دارا بودن مقادیر بالای چربی اشباع و کلسترول، خطر بروز چاقی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد و باید تا حد امکان از مصرف آنها پرهیز کرد.

ممنوعیت خوردن سبزی و سالاد به همراه غذا توصیه های متخصصان تغذیه برای انتخاب غذا در وعده های غذایی به صورت بشقاب سلامتی، بدین صورت است که نصف بشقاب غذا را سبزی ها؛ یک چهارم آن را غلاتی مانند نان، برنج، سیب زمینی و یا ماکارونی و یک چهارم آن را انواع پروتئین ها مانند گوشت، مرغ، ماهی و یا حبوبات تشکیل دهد؛ بنابراین نه تنها خوردن سالاد و سبزی در وعده های غذایی اشتباه نیست، بلکه بایستی همه افراد از حجم نان و برنج و سایر غلات کم کرده و به حجم سالاد و سبزی اضافه کنند، تا علاوه بر افزایش دریافت ویتامین، املاح و فیبر غذایی، با کاهش دریافت کالری در وعده غذایی، گام بزرگی در مسیر پیشگیری از اضافه وزن و چاقی برداشته شود.

مصرف نبات بعد از خوردن مواد غذایی با طبع سرد اغلب افرادی که عادت به مصرف نبات بعد غذاهای به اصطلاح عامیانه سرد دارند، دچار اضافه وزن و چاقی هستند؛ چرا که نبات حاوی کالری و قند بسیار زیاد است. به عنوان جایگزین برای این موضوع می توان از ادویه هایی مثل زنجبیل و دارچین استفاده کرد. در اینجا میزان کالری خرما را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا خرما شما را چاق می‌کند؟ بعضی از دوستان می‌پرسند که هر عدد خرما چند کالری انرژی دارد؟ باید بگوییم که انواع مختلفی از خرما وجود دارد و هر نوع خرما بسته به اندازه و رطوبت آن دارای انرژی خاص خود می‌باشد. در اینجا انواع این خرماها و میزان کالری هر کدام مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کالری 100 گرم خرما چقدر است؟

معمولا وقتی از کالری یک ماده غذایی حرف می زنیم منظور کالری ۱۰۰ گرم از آن ماده است. در جدول زیر کالری 100 گرم خرما را مشخص کرده ایم. توجه کنید خرما با توجه به میزان رطوبت مقدار آب کمتر یا بیشتری دارد، در نتیجه کربوهیدرات آن نیز متغیر است. به صورت کلی هرچه رطوبت یک خرما بیشتر باشد کالری آن در یک وزن مشخص کمتر است. در جدول زیر کالری صد گرم از خرمای خشک، خرمای شیره‌دار و رطب را به طور میانگین بررسی کرده‌ایم.

نوع خرما  کالری در 100 گرم

خرما خشک             300 کالری

خرمای تر ( یا شیره دار)          280 کالری

رطب (خرمای تازه)  150 کالری هر 100 گرم خرما چند عدد خرماست ؟ برای پاسخ به این سوال که هر 100 گرم خرما شامل چند عدد خرما می‌شود باید بدانیم از چه نوع خرمایی استفاده می‌کنیم. بعضی خرماها دانه‌های بسیار ریزی دارند مانند خرمای خاصویی که هر 100 گرم آن حدود 13 عدد یا بیشتر می‌شود. در این بین خرماهای بسیار بزرگی مانند مجول وجود دارند که هر 4 عدد آن 100 گرم می‌شود. دمنوش گیاهی قاشقی برای ترک اعتیاد بسیار مفید است .

کالری یک عدد خرما چقدر است؟

برای محاسبه کالری یک عدد خرما باید بدانیم از چه خرمایی استفاده می‌کنیم. بعضی خرماها دانه‌های درشت و بعضی خرماها دانه‌های ریزی دارند. با توجه به وزن هر دانه خرما می‌توان میزان کالری آن را محاسبه کرد. در جدول زیر کالری انوع خرما معروف را بررسی کرده‌ایم.

نوع خرما  وزن یک عدد خرما   کالری در یک عدد

رطب مضافتی           حدود 19 گرم         28 کالری

خرما کبکاب             حدود 15 گرم         42 کالری

خرما زاهدی (خشک)               حدود 8 گرم            24 کالری

خرما خاصویی          حدود 8 گرم            22 کالری

کالری خرما بیشتر است یا قند و شکر ؟ اگر یک وزن مشخص را نظر بگیرید مثلا 100 گرم کالری قند و شکر بیشتر است. اما توجه کنید که یک خرما بیشتر از یک حبه قند وزن دارد. هنگامی که خرما را به عنوان جایگزین قند و شکر در کنار چای استفاده می‌کنید، تعداد زیادی خرما به همراه چای مصرف نکنید و به دو یا سه عدد خرما بسنده کنید. دمنوش لاغری آریانا یک دمنوش گیاهی که به درمان لاغری کمک میکند .

خرما چاق می‌کند یا لاغر؟

توجه کنید که میزان کالری خرما بالاست. اما این به آن معنا نیست که شما در رژیم لاغری خود نمی‌توانید از این میوه استفاده کنید. خرما علاوه بر کربوهیدرات‌هایی که جذب بدن می‌شوند، حاوی فیبر بالایی است.  فیبر یکی از مواد ضروری برای سلامت بدن است و شما روزانه باید برای سلامتی مقداری از آن را مصرف کنید.  فیبر چند کار بسیار مهم را در بدن انجام می‌دهد. یکی از مزایای استفاده از فیبر بهبود عملکرد دستگاه گوارش و دیگری کم کردن یا آهسته کردن جذب قند و چربی در بدن است. علاوه بر آنها فیبر به دلیل اینکه با جذب آب حجمش زیاد می‌شود مدت طولانی‌تری بعد از خوردن غذا احساس سیری می‌کنید و غذای کمتری مصرف می‌کنید.

مصرف خرما با چای برای بهبود وضعیت مغز مصرف خرما با چای برای بهبود وضعیت مغز گروه سلامت: خرما میوه‌ای با طبع گرم است که در گرمسیر می‌روید و در طب سنتی هم به عنوان یک دارو شناخته شده است. هر ۱۰۰ گرم خرمای تازه حاوی ۲۷۷ کالری و هر ۱۰۰ گرم خرمای خشک حاوی ۳۱۹ کالری است.مقدار مصرف خرما در روز باید متناسب با وزن بدن و میزان کالری دریافتی شما در طی روز باشد. مصرف خرما می‌تواند به افزایش انرژی و چاقی بدن کمک کند. این میوه یک غذای ضدسرطان نیز محسوب می‌شود. در ادامه به خواص خرما در طب سنتی می‌پردازیم.

مصرف خرما بعد از غذا می‌تواند باعث افزایش وزن شود. نوع خشک شده این میوه حاوی کالری بیشتری است. حتی گفته شده میزان کالری موجود در خرما نسبت به انجیر و کشمش بیشتر است. بخش زیادی از کالری این میوه شامل کربوهیدرات و مقدار بسیار کمی از آن پروتئین است. همچنین خرما حاوی مقدار زیادی فیبر و سایر مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است.در هر ۱۰۰ گرم خرما ۷۵ گرم کربوهیدرات، ۷ گرم فیبر، ۲ گرم پروتئین، ۲۰ درصد پتاسیم، ۱۴ درصد منیزیم، ۱۸ درصد مس، ۱۵ درصد منگنز، ۵ درصد آهن و ۶ درصد ویتامین B12 وجود دارد.خوب طبیعی است که مصرف خرما بعد از غذا با این حجم از مواد معدنی، کربوهیدرات و ویتامین باعث چاقی می‌شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا