عمومیکسب و کار استانها

خواص روغن کندش برای مو، ریش و ابرو

کندش گیاهی است با طبیعت گرم و خشک که در هندوستان می روید. ریشه این گیاه خواص دارویی و درمانی دارد، سینوزیت را بهبود می دهد و روغن آن خواص و فواید کم نظیری برای پوست و مو دارد. در ادامه با اطلاعاتی همچون روغن کندش چیست و خواص درمانی آن برای مو، ابرو و مژه بیشتر آشنا میشویم.

روغن کندش چیست ؟

روغن کندش از گیاهی تهیه میشود که دارای ساقه ای کوتاه و ریشه بسیار قوی و مستحکم است . گل های قرار گرفته در انتهای شاخه به رنگ زرد و سیز میباشند .  این گیاه در کشور هند روییده شده و روعن آن را به دلیل خواص درمان بسیار برای مو، ابرو و مژه از آن استخراج میکنند. این روغن هم به شکل خالص روغن و هم در محصولات درمانی مانند پماد و کرم های ماساژ دهنده به کار میبرند. این گیاه نباید به هیچ وجه برای چشم استفاده شود و همچنین به دلیل خواص بی حسی قوی ای که دارد، یک الی دو گرم آن بسیار خطرناک و مرگ آور است.

خواص و معجزه روغن کندش برای مو

روغن کندش اصل یکی از بهترین داروها برای تقویت مو، ابرو و مژه است. این روغن برای افرادی که موهای خشک دارند مناسب است. روغن کندش حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به عنوان محافظ مو در برابر اشعه های آسیب زای نور خورشید و آلودگی ها عمل کرده و با بازسازی فولیکول های آسیب دیده موجب استحکام بخشی و درمان موهای آسیب دیده می شود. روغن کندش شرایط پوست سر را بهبود می دهد.

طریقه مصرف روغن کندش برای مو

طرز استفاده از روغن کندش برای مو به اینصورت است که بیست دقیقه قبل از حمام پوست موضع مورد نظر را با چند قطره روغن کندش ماساژ دهید و سپس بشورید. تعداد تکرار استفاده از روغن کندش سعی شود تقریبا یک روز در میان باشد (حدود سه بار در هفته) که برای افرادی که مزاج سردی دارند می توانند تا 5 بار در هفته نیز استفاده کنند. حداقل مدت دوره دو ماه است لذا در این مدت صبر داشته باشید و حتما روغن را منظم و مداوم مصرف کنید. در صورت مصرف نامنظم تاثیر استفاده خیلی کاهش می یابد.

این روغن باعث تعدیل چربی پوست سر، بالانس ph و تنظیم میزان رطوبت پوست سر می شود. روغن کندش برای تقویت موها و درمان ریزش مو مواد شیمیایی موجود در شامپوهای بی کیفیت، رنگ ها و حالت دهنده های مو به همراه تغذیه نامناسب، اشعه های مضر موجود در نور خورشید و آلودگی ها به مرور زمان به فولیکول های مو آسیب رسانده و موجب تضعیف و از بین رفتن شادابی و طراوت موها می شود. روغن کندش حاوی ترکیبات مغذی و مفید برای مو است که با نفوذ به فولیکول ها و تغذیه عمقی ریشه مو موجب بازسازی، افزایش استحکام و جلوگیری و درمان ریزش موها می شود. مصرف مداوم این روغن شادابی و طراوت موها را احیا می کند.

به منظور تقویت موها و درمان ریزش بهتر است چند ساعت قبل از استحمام کف سر و موها را به خوبی با روغن کندش ماساژ دهید برای نفوذ بهتر روغن کندش به داخل فولیکول ها می توانید آن را کمی گرم کنید. برای افرادی که طبع گرم دارند ماساژ روغن کندش 3 بار در هفته و افرادی که طبعشان سرد است 5 بار در هفته توصیه می شود. برای پایدار شدن وضعیت مو و بهبودی کامل لازم است این روند را 2 تا 3 ماه ادامه بدهید.یکی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو استفاده از روغن کندش است. روغن کندش به دلیل خواص عالی که دارد باعث تقویت مو و ابرو و تحریک ریشه مو میشود .

کندش چیست؟

کندش یکی از گیاهان دارویی است که بصورت ریشه ای مانند زنجبیل، کنگر و … که دارای ساقه های کوتاه با برگ های سبز و زرد می باشد، این گیاه در کشور هندوستان رشد میابد که ریشه های آن را برای روغن گیری یا پودر می برند. این گیاه به لحاظ خوراکی سمی است اما در استفاده موضعی باعث انبساط عروق و کاهش فشار خون می شود. عمده مصرف روغن کندش برای تقویت، پر پشت شدن و رویش مجدد موها می باشد اما برای موارد مهم دیگری از جمله تسکین دردهای عصبی و عضلانی، درمان روماتیسم و … مصرف می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خواص روغن کندش در طب اسلامی

روغن کندش از جمله روغن های گیاهی مهم است که در منابع طب سنتی و روایی به نام های کندس، ریشه کارزان، کندشه و رقیقه یاد شده که دارای مزاج گرم و خشک است. تلفظ روغن کندش به صورت کندُش و یا کندوش (kondosh) میباشد. استفاده از روغن این گیاه در طب سنتی سابقه ای طولانی دارد و از اثرات شگفت انگیز آن همین بس که حکیم محمد مؤمن حسینی از اطبا صفوی در کتابش ادعا کرده که با مالیدن روغن کندش به کف دست اگر مو درآمد تعجب نکنید. در میان حکیمان معاصر نیز جناب دکتر خیراندیش، استاد ضیائی و روازاده بسیار به این روغن سفارش کرده اند.

روغن کندش برای تقویت مو و درمان ریزش مو

همانطور که مطرح شد مهمترین موارد مصرف روغن کندش برای موهاست، این روغن را برای رویش مجدد موها، تقویت ریشه های مو و جلوگیری از ریزش مو، تقویت ساقه ها مو، و پرپشت شدن موها استفاده میکنند. در ادامه با معجزه روغن کندش برای مو آشنا خواهید شد. برای قسمت هایی که کاملا مو ریخته و خالی شده است بعد از چند روز مصرف پرزهایی نمایان می شود، در این مواقع و حتی در موارد مصرف دیگر برای رشد موها پیشنهاد میگردد حتما از یک مکمل غذایی مثل مولتی دیلی یا زینک و … برای کمک به شروع مجدد موها استفاده شود.

بصورت کلی روغن کندش باعث می شود میزان گردش خون در پوست سر افزایش یابد، همینطور میزان متابولیسم و تغذیه سلولهای پوست سر را افزایش می دهد. لذا با مصرف مکمل های غذایی ریشه های مو را تقویت کرده و با شستن موضع مورد نظر اکسیژن بیشتری را در اختیار ریشه های مو قرار دهید، به همین دلیل در طب سنتی گفته شده است که بیست دقیقه قبل از حمام روغن را به ریشه موها زده و بعد شستشو دهید. پیشنهاد می گردد در مصرف روغن های طبیعی مثل کندش، سیاهدانه، اسطوخودوس، رزماری و … برای تقویت و رشد موها، حتما قسمت مورد نظر را ماساژ دهید، چرا که ماساژ نیز می تواند جریان خون را افزایش دهد و عروق متصل به فولیکولهای مو را گشاد تر کند این امر باعث افزایش اکسیژن رسانی و تغذیه ریشه مو می شود.

طرز استفاده از روغن کندش برای ریش

طریقه مصرف روغن کندش برای ریش، به این صورت است که قسمت هایی که کم پشت هست یا ریختگی دارد، چند قطره از روغن را ریخته و ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت بشورید. یک روز در میان به صورت منظم این کار را انجام دهید؛ مدت دوره نیز حداقل دو ماه است و اگر حساسیت نداشتید و یا بهبودی در وضعیت مشاهده کردید ادامه دهید. در کنار آن چه برای مو و یا ریش بهتر است مولتی ویتامین مصرف شود تا ریشه زنی آسانتر انجام شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا