عمومیکسب و کار استانها

بایسکشوال چیست ؟ نکاتی در مورد افراد بایسکشوال

بایسکشوال چیست؟

بایسکشوال به مجموعه رفتارها و عقاید کسی می گویند که تمایل شدید به برقراری ارتباط هم با جنس مخالف و هم با هم جنس خود دارد. به نقل از ایده آل مگ بروز احساسات و رفتارهای متناقض در برخورد با هم جنسان و یا جنس مخالف در افراد سبب شده تا تعداد زیادی از افراد برای تشخیص گرایش خود به دنبال علائم بایسکشوال بودن باشند. منظور از بایسکشوال، گرایش دوجنسگرایی است.

افراد در جریان بایسکشوالی بودن شرایط و حالات مختلفی دارند که این شرایط سبب پیچیدگی در روابط و آشفتگی فرد و اطرافیان او در جریان برقراری ارتباطات نزدیک با آن ها می شود.

در موارد زیر ابعاد مختلف باسکشوالی را برای شما عزیزان تعریف کرده ایم:

  • داشتن هر گونه کشش و جاذبه به سمت جنس موافق و مخالف به طور همزمان از مصادیق بایسکشوالی است.
  • در این حالت افراد تمایلی به تغییر جنسیت دادن ندارند و فقط در صدد برقراری ارتباط همزمان با جنس مخالف و موافق هستند.
  • منشاء این پدیده ممکن است مشکلات روحی حل نشده و تعارضاتی باشد که در جریان رشد از کودکی در وجود فرد باقی مانده است.
  • عدم شناخت روحیات نوجوانان و در تنگنا قرار گرفتن آنان برای برقراری درست ارتباط با دیگران سبب بایسکشوالی خواهد شد.
  • بروز مشکلات روحی از جمله عقده ادیپ می تواند زمینه ساز بایسکشوالی یا گرایش به دو جنس شود.

حال اگر شما نیز به تازگی متوجه شده اید که گرایش جنسی و عاطفی به خصوصی دارید، اما نمی دانید دقیقا این گرایش به چه شکلی است، پیش از هر چیز باید با نشانه های بایوسکشوال ها آشنا شوید و بدانید که بایسکشوال چیست؟

توجه داشته باشید که متخصصان بسیاری در زمینه تشخیص گرایش های جنسی فعالیت می کنند که در شناسایی علائم بایسکشوال ها به شما کمک خواهند کرد. نهایتا با دریافت مشاوره از این متخصصان و آشنایی بیشتر با شرایط بایسکشوالیست ها، تشخیص دوجنس گرایی بسیار آسان و با اطمینان بیشتری همراه می شود.

مهمترین علائم بایسکشوال بودن افراد

افرادی که تمایلات بایسکشوالی دارند عمدتا برخی از رفتارها و نشانه ها را از خود بروز می دهند. این حالات در برخی از موارد قابل تشخیص از سوی افراد عادی نیست و تحت نظر روانشناس و کارشناس مربوطه قادر به شناخت است.

بایسکشوال ماهیتی درونی دارد و ممکن است بسیاری از افراد با وجود تمایل شدید به دو جنس مخالف و موافق، بر روی افکار و تمایلاتشان سرپوش بگذارند تا جایگاه اجتماعی خود را حفظ کنند.

از نظر روانشناسان مهمترین علائم بایسکشوال بودن در افراد موارد زیر است:

  • تمایل شدید به هم جنس خود با وجود داشتن همسر
  • عدم تمایل به برقراری ارتباط جنسی با همسر
  • داشتن احساسات مثبت در ارتباط با همجنس خود با وجود همسر
  • ناتوانی از دوری و جدایی از همجنسان با وجود همسر

علل بروز بایسکشوالی در افراد

بسیاری از روانشناسان معتقدند بروز دوجنسگرایی در افراد علت واضح و قطعی ندارد و نمی توان عاملی را به صورت حتمی دلیل بروز این رفتار در افراد تعیین کرد.

اما برخی از پارامترها و شرایط و سبک زندگی در کودکی و نوجوانی می تواند زمینه ساز ایجاد و شدت یافتن این بیماری در افراد شود.

از جمله این عوامل موارد زیر است:

  • تجربه ی کودکی های سخت و محدودیت های شدید در برقراری ارتباط با همجنسان و یا جنس مخالف ممکن است این گرایش در افراد مبتلا را پدید آید.
  • همچنین وجود تجربیات تلخ در جریان وقوع حوادثی که صدمات روحی و روانی را متوجه فرد می کند، سبب تمایل فرد برای برقراری ارتباط با همجنس و جنس مخالف خود می شود.
  • دیگر عاملی که در این زمینه می تواند نقش مهمی داشته باشد هرج و مرج در روابط خانوادگی در کودکی و نوجوانی است. نداشتن پایگاه امن و الگوی رفتاری درست در والدین نقش مهمی در بروز بایسکشوالی و یا همجنسگرایی در افراد دارد.

انواع بایسکشوالی

دگر جنسی ممکن است تحت شرایط مختلف و با گرایش های متعددی پدیدار شود. یک فرد مبتلا به دوجنس گرایی بر اساس شرایط و تمایلاتی که در خود دارد می تواند در دسته بندی های مختلفی از این اختلال روحی قرار گیرد. از جمله انواع بایسکشوالی موارد زیر است:

  • بایسکشوال دوره ای: در این نوع افراد تمایلات فرد به برقراری ارتباط با همجنس و جنس مخالف در زمان اتمام رابطه تمام می شود و ارتباطات دیگری در زمان های بعدی با افراد دیگر آغاز می شود. نداشتن پایبندی به فرد خاصی در این نوع شاهد و آشکار است.
  • بایسکشوال شرایطی: افرادی که در این دسته قرار دارند در صورت عدم وجود همجنس و یا جنس مخالف سعی بر برقراری ارتباط با فرد دیگر می کنند. برای مثال فردی که همسرش را مدت زیادی نمی بیند تمایل شدید به داشتن ارتباط با همجنس خود تا زمان غیبت همسرش است.
  • بایسکشوال احساسی: در این مورد نیز افراد ارتباطات عمیق عاطفی با جنس مخالف و یا موافقشان برقرار می کنند و بر روی این عواطف پایبند خواهند ماند.
  • بایسکشوال تنوع طلب: متخصصان داشتن تمایلات بی قید و بند به افراد مختلف و تنها رسیدن به حدی از لذت و آرامش در جریان ارتباط با همجنس و یا غیر همجنسان را از مصادیق بایسکشوال تنوع طلبی می دانند.
  • بایسکشوال همزمانی: داشتن ارتباط جنسی و عاطفی به صورت همزمان بین جنس مخالف و جنس موافق و تمایل به ارتباط با هر دو در یک بازه زمانی مشخص در این دسته جای دارد.
  • بایسکشوال هدفی: دستیابی به سطح مطلوبی از انگیزه برای داشتن ارتباط موفق با همسر و برقراری رابطه با همجنس برای دریافت این انگیزه از سوی بایسکشوالیست های هدفی پی گیری می شود.

نظریات مختلف در رابطه با علائم بایسکشوال بودن

بایسکشوال یکی از گرایش های جنسی و عاطفی همچون لزبین، همجنس گرایی و غیره است که به افراد دو جنسگرا اطلاق می شود. به طوری که امروزه نظریات بسیار مختلفی در رابطه با این گرایش عنوان می شود. چنان که برخی از افراد معتقد هستند این گرایش تنها جنبه جنسی دارد.

بعضی دیگر نیز برای علت دو جنس گرایی موارد مختلفی را در نظر می گیرند و اعتقاد دارند که این گرایش از نظر جنسی و عاطفی است. به همین دلیل و باتوجه به تعدد نظرات ما به تعریف رابین اوچ، نویسنده برتر در تحقیقات مرتبط با دو جنس گرایی اشاره می کنیم.

چنان که رابین اوچ در پاسخ به این سوال که بایوسکشوال چیست می گوید به هر گونه پتانسیل عاطفی یا جنسی به بیش از یک جنس نه لزوما به طور همزمان، نه با یک روش و نه به همان اندازه و درجه، بایسکشوال گفته می شود. به همین جهت تشخیص دوجنس گرایی کار آسانی نیست و تنها با کمک مشاوره جنسی به درستی انجام می شود.

به طوری که مشاوران ما در نوامشاور با بررسی علت دو جنس گرایی و نشانه های آن، تشخیص می دهند که شما این گرایش را دارید یا خیر. اما اگر به دنبال نشانه های بایوسکشوال ها هستید، باید بدانید این علائم در زنان و مردان متفاوت است. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید که در رابطه با این موضوع توضیحات بیشتری را ارائه دهیم. البته از آنجایی که دوجنس گرایی شامل ابعاد زیادی می شود، ما در ادامه نشانه های جنسی و عاطفی بایسکشوال ها را بررسی می کنیم:

علائم زنان بایسکشوال

اگر شما زنی هستید که احساس می کنید علاوه بر جنس مخالف به زنان نیز گرایش دارید یا مردی هستید که تصور می کنید همسر شما چنین ویژگی ای را دارد، باید با علائم بایسکشوال بودن زن آشنا شوید.

به طوری که در صورت مشاهده هر یک از نشانه های زیر، بهتر است به تحقیق بیشتری در این زمینه بپردازید:

  • علاقه بیشتر نسبت به برقراری رابطه مقعدی: یکی از نشانه های بایسکشوال ها که در زنان مشاهده می شود، این است که بیشتر از رابطه واژینال به رابطه مقعدی علاقه دارند. به طوری که برای همسر شما تحریک مقعدی سریع تر اتفاق می افتد و حتی لذتبخش تر است. همچنین اگر بیشتر مواقع همسرتان از شما می خواهد که رابطه مقعدی برقرار کنید یا دوست دارد مقعد خود را در رابطه لمس کند، باید بدانید که ممکن است او یکی از زنان بایسکشوال باشد. البته توجه داشته باشید که این تنها یک نشانه است و به همین یک مورد نباید اکتفا کنید.
  • بررسی جذابیت زنان دیگر به صورت جزئی: یکی دیگر از علائم بایسکشوال بودن زنان این است که به طور مداوم زنان دیگر را بررسی می کنند. به طوری که اگر همسر شما بایسشکوال یا دوجنس گرا باشد، در حضور شما از زنان دیگر تعریف می کند. منظور از تعریف کردن این است که جذابیت های زنان دیگر در نظر او بسیار خاص جلوه می کند. چنان که پس از مهمانی ها در رابطه با زیبایی ها و جذابیت های جنسی و عاطفی زنان دیگر صحبت می کنند، در این شرایط باید بدانید همسر شما ممکن است بایسکشوال باشد. همچنین دقت داشته باشید بسیاری از مردان با مشاهده چنین نشانه هایی تصور می کنند که همسر آن ها لزبین یا همجنس گرا است، اما این تصور درستی نیست. زیرا همجنسگرایان با جنس مخالف هیچ ارتباطی برقرار نمی کنند.
  • علاقه به نزدیکی و صمیمیت بیش از اندازه با زنان: جالب است بدانید زن بایسکشوال علاوه بر تعریف از زنان دیگر در حضور همسرشان و حتی توجه به جذابیت آن ها، با همجنسان خود ارتباط نزدیک بیشتری دارد.

علائم مردان بایسکشوال

گرایش بایسکشوال یا دوجنس گرایی علاوه بر زنان در مردان نیز وجود دارد. به طوری که امروزه بسیاری از مردها علاوه بر اینکه ازدواج کرده اند، با مردان دیگر نیز ارتباط جنسی و عاطفی برقرار می کنند. بنابراین اگر جز زنانی هستید که احساس می کنید همسر شما تمایل و اشتیاق کاملی به زندگی مشترک ندارد و به هم‌جنس خود علاقه نشان می دهد، باید نشانه های بایوسکشوال ها را در همسر خود بررسی کنید.

این نشانه ها و علائم موارد زیر را شامل می شود:

  • با عجله و به راحتی از واژن همسر می گذرد: در این رابطه باید بدانید مرد بایسکشوال همچون زن دوجنسگرا معمولا رابطه مقعدی را به رابطه واژینال ترجیح می دهد. این علاقه به حدی است که حتی دوست دارد هنگام برقراری رابطه جنسی شما مقعد او را لمس کنید یا خود این کار را انجام می دهد که به خوبی تحریک شود. بنابراین در چنین شرایطی ممکن است همسر شما یک فرد بایسکشوال باشد که برای ادامه زندگی با او باید شرایط گرایش شخصی همسر خود را درک کنید.
  • علاقه به پورن همجنس: یکی دیگر از نشانه ها و علائم بایسکشوال بودن مرد این است که به پورن همجنس بسیار علاقه دارد. به طوری که شاید مشاهده کرده باشید که همسر شما به دنبال تهیه پورن مرد با مرد است. در این حالت باید بدانید همسر شما علاوه بر گرایش به شما و جنس مخالف، به جنس موافق خود نیز گرایش دارد. در چنین شرایطی نباید نگران باشید؛ زیرا مشاوران به شما کمک می کنند که زندگی مسالمت آمیز و لذتبخشی را در کنار همسر دوجنسگرای خود تجربه کنید.
  • علاقه به لمس مردان: جالب است بدانید مرد دوجنسگرا علاوه بر گرایش به جنس مخالف، به لمس مردان نیز بسیار علاقه دارد. به طوری که شاید مشاهده کنید که همسر شما بسیار به دوستان مرد خود نزدیک می شود و با آن ها بیش از حد صمیمی است. این نزدیکی صمیمیتی فراتر از دوستی خواهد بود. چنان که همسر شما بدن و اندام های مردان دیگر را لمس می کند و حتی از این کار بسیار لذت می برد. در چنین شرایطی باید بدانید ممکن است همسر شما گرایش بایسکشوال داشته باشد.

تشخیص بایسکشوال بودن همسر

ایجاد برخی از ابهامات از سوی یکی از زوجین پیرامون رفتار بسیار صمیمانه و عاطفی همسرش در برابر دیگران، جرقه وجود دوجنسگرایی را در ذهن دیگران می زند.

اطرافیان و همسر فردی که تمایل شدیدی به فرد یا افراد همجنس اطراف خود دارد، همواره در سردرگمی و ابهام هستند و دلیل این امر ممکن است برای همیشه پنهان باقی بماند.

برای شفاف شدن این موضوع مشاوران ما در زمان مراجعه چنین افرادی با طرح سوالات زیر سعی در تشخیص بایسکشوال بودن همسرشان دارند:

  • آیا همسر شما با همجنسان اطراف یا دوستان خود صمیمیت بیش از اندازه ای دارد؟
  • آیا تصور می کنید که به آن ها بسیار نزدیک می شود و معاشقه یا رابطه جنسی برقرار می کند؟
  • آیا همسر شما هنگام برقراری رابطه زناشویی به راحتی از واژن شما عبور می کند و اهمیت زیادی نمی دهد؟
  • آیا زمانی که مقعد او را لمس می کنید، احساس خوشایندی دارد؟

اگر پاسخ شما به این سوال ها مثبت است، باید بدانید احتمالا همسر شما جزو افراد بایسکشوال محسوب می شود. البته این امر قطعی نیست اما یک نشانه است.

بنابراین اگر می خواهید نسبت به این موضوع اطمینان کامل داشته باشید، باید به مشاوران متخصص در زمینه روانشناسی عشق و تشخیص گرایش های جنسی همچون کارشناسان ما در نوا مشاور مراجعه کنید.

آن ها به طور تخصصی نشانه ها و علائم بایسکشوال بودن را در همسر شما بررسی می کنند و نتیجه درست را اعلام خواهند کرد.

تفکرات غلط پیرامون دوجنسگرایی

دوجنسگرایی رویکردی است که از سوی بسیاری از افراد ناشناخته و غیر معمول است. این واکنش سبب ایجاد تفکرات غلط پیرامون دوجنسگرایان شده و اقدام برای درمان آن ها را با اختلال مواجه می سازد.

همچنین ممکن است عدم حمایت و همراهی خانواده نیز روند درمان را با کندی پیش ببرد و یا منجر به شکست شود.

از جمله این تفکرات غلط موارد زیر است:

  • بایسکشوال ها قدرت کنترل عواطف و احساسات خود را ندارند.
  • بایسکشوال ها همواره در حال خیانت به همسر و یا پارتنر خود هستند.
  • دوجنسگرایی تنها در زنان و یا تنها در مردان وجود دارد.
  • دوجنسگرایان دارای بیماری های روحی و جسمی مختلف و مخصوصا بیماری های مقاربتی شدید هستند

علت دوجنس گرایی چیست؟

همانطور که ذکر شد هنوز دلیل کاملا مشخصی برای گرایش های جنسی مختلف از جمله لزبین ها، گی و دوجنس گرایی یا بایسکشوال (Bisexual) بودن وجود ندارد و محققان همچنان به بررسی این موضوع می پردازند. اما مشخص شده مجموعه ای از عوامل محیطی و ژنتیکی منجر به این گرایشات می شود. این افراد به طور عمده از قبل تولد هنگام بارداری یا به دلایل بیولوژیکی و ژنتیکی این گرایش را دارند و در بسیاری مواقع کنترل آن دست خود فرد نیست.

بنابراین در اکثر اوقات با دارو، درمان و روان درمانی گرایش جنسی افراد دوجنسگرا قابل درمان و تغییر نیست، حداقل تا به الان با علم و پیشرفت تکنولوژی امروز قابل رفع نبوده است. اما محققان و متخصصان موافق اند که تنها یک دلیل برای گرایش جنسی بایسکشوال وجود نداشته و دلایل دیگر مرتبط با محیط، مانند نوع تربیت فرزند و شخصیت فرد در این موضوع نیز می تواند دخیل باشد و دوجنسگرایی در سنین پایین در فرد شکل می گیرد.

برخی محققان نیز با بررسی مغز افراد بای سکشوال اعلام کرده اند که هسته هیپوتالاموس قدامی در مردان بایسکشوال کوچکتر از مردان دگرجنسگرا بوده و تقریبا اندازه زنان دگر جنس گرا است. همچین فرضیه دیگر مطرح می کند، افرادی که کروموزوم Y اضافی داشته گرایشات بایسکشوال و تکانشگری در آن ها دیده می شود.

باور های غلط در مورد افراد بایسکشوال یا دوجنس گرا

با توجه به اطلاعات کم در جوامع مختلف و تابو بودن مسئله گرایش جنسی، افراد باور های غلطی را نسبت به افراد بایسکشوال داشته که لازم به اصلاح آن ها است. در این جا برخی باور های غلط و اصلاح آن ها را در مورد افراد دوجنسگرا مشاهده می کنید.

1باور غلط 1: افراد دوجنسگرا گیج بوده و یا در انکار هستند.

برخی تصور می کنند که افراد بای سکشوال سر در گم هستند و هنوز در مورد گرایش جنسی خود به نتیجه درستی نرسیده اند، اما در آخر یا به افراد همجسنگرا یا دگر جنس گرا تبدیل می شوند. این باور غلط بوده و بایسکشوال بودن خود هویت است، اگرچه بسیاری از افراد دوجنس گرا به لز یا گی بودن گرایش پیدا کرده اند اما این به معنی بی گرایشی آن ها نیست.

2باور غلط 2: افراد بایسکشوال (Bisexual) بیشتر خیانت می کنند.

گرایش جنسی افراد با روسپیگری و هرزگی ارتباط نداشته و لزوما تمایل داشتن به بیش از یک جنس به معنی بی تعهدی و خیانت افراد نیست و هیچ گزارشی مبنی بر خیانت بیشتر این افراد وجود ندارد. زیرا افراد دوجنسگرا نیز مانند افراد دیگر می توانند عشق را تجربه کنند و به فردی دیگر متعهد باشند.

3باور غلط 3: افراد بایسکشوال تنها به افراد همسوجنس تمایل دارند.

همانطور که پیش تر توضیح دادیم افراد بایسکشوال تنها به دو جنس زن و مرد تمایل ندشته بلکه آن ها می توانند به افراد دو جنسه نیز تمایل داشته باشند.

4باور غلط 4: تنها زنان دوجنسگرا هستند.

مردان نیز می توانند بای سکشوال باشند اما به دلایل مختلف مثل حفظ غرور مردانه و وجهه خود در جامعه تمایلی به بروز این گرایش ندارند. با این حال با توجه به آمار های ارائه شده تعداد زنان بایسکشوال بیشتر از مردان است. اما این آمار خود می تواند به دلیل عدم افشا مردان باشد.

5باور غلط 5: افراد بایسکشوال انتقال دهنده بیماری ایدز هستند.

تا به حال هیچ سند درستی مبنی بر این موضوع که افراد دوجنسگرا حامل بیماری ایدز هستند و آن را به افراد دگرجنسگرا منتقل می کنند وجود ندارد. در واقع گرایش جنسی به معنی برقراری رابطه جنسی نا ایمن نبوده و این باور غلط است.

نماد و پرچم بایسکشوال چیست؟

برای بار اول فردی به نام مایکل پیج (Michael page) در سال 1998 پرجم بایسکشوال را طراحی کرد، زیرا وی احساس می کرد که این افراد با پرچم رنگین کمانی که مخصوص افراد با گرایشات مختلف است ارتباطی ندارد و می خواست نماد و پرچم بایسکشوال نشان دهنده این افراد باشد. رنگ های این پرچم از یک نماد دیگر که محصوص افراد دوجنسگرا است تشکیل شده است.

حدود 40 درصد بالای پرچم بایسکشوال به رنگ صورتی، 20 درصد به رنگ نیلی بنفش و 40 درصد پایین آن به رنگ آبی- سرمه ای است. رنگ صورتی به معنی گرایش جنسی به همجنس خود بوده و رنگ آبی گرایش دگرجنس خواهی را نشان می دهد. رنگ نیلی و بنفش که ترکیب دو رنگ دیگر است، به معنی گرایش به هر دو جنس می باشد.

در نتیجه افراد با گرایش بایسکشوال (Bisexual) شاید به دلیل آگاهی کم و یا بی اطلاعی از گرایششان دچار سردرگمی شده و تصور کنند که دارای مشکل بزرگی بوده و تنها آن ها این تجربه را دارند. بنابراین صحبت در این مورد برای آن ها بسیار سخت است و نیاز به حمایت والدین و اطرافیان نزدیک او می باشد. با این حال بسیاری افراد دوجنسگرا پس از مدتی تغییر گرایش داشته و تنها به یک جنس میل جنسی و عاطفی دارند.

آخرین اخبار مرتبط با دوجنسگرایی و بایسکشوال

داوطلبان دو‌جنس‌گرا (بایسکشوال) از فشاری گفتند که برای رسیدن به ارگاسم و اثبات دو‌جنس‌گرایی‌شان به شرکای جنس مخالف متحمل می‌شوند. برخی شرکت‌کنندگان تراجنسیتی (ترنسجندر) نیز تجربه رسیدن به ارگاسم را به‌‌مثابه یادآوری «بودن در جسم اشتباه» می‌بینند. بنابراین در بسیاری مواقع این افراد ارگاسم خوبی را تجربه نمی کنند.

گاهی برخی افراد تصور کرده که بایسکشوال و دوجنسگرایی به معنی میل جنسی زیاد این افراد است، در حالی که گرایش جنسی با میل جنسی متفاوت بوده و علاقه منده به بیش از یک جنس به معنی میل بالا برای برقراری رابطه جنسی نیست. بلکه گاهی برخی افراد بایسکشوال گرایش به مرد و زن داشته اما میل جنسی آن ها بسیار کمتر از افرادی است که به یک جنس گرایش داشته.

پرچم افراد بایسکشوال از سه نوار رنگی تشکیل شده، نوار بالایی آن به رنگ صورتی که نشانه زن بودن است و نوار پایینی آن به رنگ آبی است که نشانه مرد است و رنگ وسط آن که نواز نازک تری است به رنگ بنفش بوده و نشانه گرایش جنسی به مرد و زن و به طور همزمان است.

 عموم مردم افراد بایسکشوال و دوجنسه را یکی می پندارند، در حالی که این دو یکی نیستند، افراد بایسکشوال از نظر فیزیکی کاملا مرد یا زن بوده و فقط گرایش جنسی آن ها به بیش از یک جنس است. اما دوجنسه ها به طور فیزیکی و بیولوژیکی متفاوت بوده و ممکن است هم ویزگی زن و هم مرد داشته باشند اما گرایش جنسی آن ها به یک سو باشد.

دکمه بازگشت به بالا