اگر ایمپلنت بشکند

یک ساختار محکم است که با هدف جایگزین کردن جای خالی دندان از دست رفته طراحی و ساخته می‌شود. در حقیقت ایمپلنت دندانی مدرن طول عمر بالایی دارد. ایمپلنت دندانی معمولاً از تیتانیوم و سرامیک ساخته می‌شود که از لحاظ ظاهری و عملکردی شبیه دندان طبیعی است و همانند آن دستخوش تحلیل رفتگی خواهد شد. ایمپلنت مانند دندان شما دچار شکستگی، ترک خوردگی یا حتی آسیب دیدگی ناشی از ضربه یا مراقبت نامناسب خواهد شد و ممکن است از لثه جدا شود. در چنین شرایطی باید به تعویض ایمپلنت پرداخت و شما باید همه مراحل مرتبط با نصب ایمپلنت را مجدداً طی کنید. در صورتی که دندانپزشک می‌‌تواند همان روز به نصب روکش بپردازد از روکش موقت استفاده خواهد کرد.

ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت دندانی گزینه ای عالی برای پر کردن جای خالی دندان است اما مانند دندان طبیعی دچار آسیب دیدگی خواهد شد. اگرچه ایمپلنت همانند دندان خود شما مقاومت و استحکام بالایی دارد در برخی شرایط خاص لب می‌شود یا می‌شکند. جویدن مواد خوراکی سفت از قبیل یخ یا خوردن مواد غذایی بیش از حد سفت، دندان قروچه یا وارد شدن ضربه ناگهانی و قوی به دندان باعث جدا شدن ایمپلنت خواهد شد و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. این موارد در کنار مشکلات دیگر دهان و دندان باعث می‌شود که ماندگاری ایمپلنت کاهش پیدا کند. به طور کلی ایمپلنت دندانی گزینه درمانی عالی محسوب می‌شود و تا زمانی که به طور صحیح از آن مراقبت کنید ظاهر و شکل طبیعی خواهد داشت.

ممکن است ایمپلنت بشکند؟

اگر شما قصد استفاده از ایمپلنت را دارید یا به تازگی تحت درمان قرار گرفته اید ممکن است با این سوال مواجه شده باشید که ایمپلنت تا چه اندازه به مقاومت دارد و طول عمر آن چقدر است؟ و حتی ممکن است با این سوال مواجه شوید که آیا احتمال شکستگی و ترک خوردگی ایمپلنت وجود دارد یا خیر؟ آیا تفاوتی در میزان مقاومت آسیب دیدگی بالقوه بین سه جایگزین دندان از دست رفته – فیکسچر، اباتمنت یا روکش وجود دارد یا خیر؟ اکنون که با این واقعیت مواجه شده که احتمال شکستگی ایمپلنت نیز وجود دارد احتمالا تصور می‌کنید که پوسته خارجی یا به عبارتی روکش ایمپلنت بیشتر دچار آسیب دیدگی می‌شود

ایمپلنت چگونه دچار آسیب دیدگی خواهد شد؟

ایمپلنت دندانی از سه بخش ساخته شده است که هر یک از این اجزا می‌تواند دچار تحلیل رفتگی شود. این سه بخش عبارتند از پیچ تیتانیومی ‌یا خود ایمپلنت که در استخوان فک قرار می‌گیرد، اباتمنت متصل یا پست بین ریشه و روکش دندان، و خود روکش که ظاهری شبیه دندان طبیعی دارد. در بخش زیر به بررسی این سه جز و نحوه تحت فشار قرار گرفتن آنها خواهیم پرداخت. روکش و اباتمنت هنگامی‌ که روکش و اباتمنت تحت فشار بسیار زیاد قرار بگیرند دچار شکستگی خواهند شد. منظور از فشار، فشار حاصل از جدید و گاز زدن مواد غذایی نیست زیرا روکش و ایمپلنت به نحوی طراحی شده اند که توانایی تحمل فشار حاصل از این فعالیت‌ها را داشته باشد بلکه منظور جویدن مواد غیر عادی و بسیار سفت است.

در صورتی که شما از دندان خود استفاده ابزاری کنید و از آن برای باز کردن اشیا یا جویدن مداد استفاده کنید احتمال آسیب دیدگی روکش یا اباتمنت را افزایش خواهد داد. استفاده از دندان طبیعی برای انجام این کارها نیز باعث آسیب دیدگی آن خواهد شد و ممکن است دچار شکستگی دندان شوید. جویدن مواد غذایی بسیار سفت یا جویدن یخ فشار زیادی را به روکش وارد می‌کند و همانند دندان طبیعی آن را دچار شکستگی خواهد کرد.  ریشه ایمپلنت ایمپلنت دندان که نقش ریشه را ایفا می‌کند و درون استخوان فک قرار داده می‌شود اما در صورتی که قبل از ترمیم کامل و پیوند با استخوان فک تحت فشار بسیار زیادی قرار بگیرد دچار شکستگی خواهد شد و فرایند درمان با شکست مواجه می‌شود. چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگرچه شکستگی یا لب پر شدگی روکش دندان یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته نمی‌شود شما باید در صورت امکان هر چه سریع تر به متخصص دندانپزشکی ایمپلنت در مشهد مراجعه کنید زیرا روکش دندانی شما به ترمیم یا تعویض نیاز دارد. در صورتی که روکش روی ایمپلنت دچار شکستگی یا ترک شده است باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. وظیفه روکش علاوه به هر حفظ ظاهری طبیعی این است که از ایمپلنت دندانی مراقبت کند و در صورتی که دچار آسیب دیدگی شود نمی‌تواند وظیفه خود را به طور صحیح انجام دهد.

علت شکستن ایمپلنت دندان چیست؟

روکش (بخش فوقانی دندان ایمپلنت) و اباتمنت (متصل‌کننده) دو بخش از ایمپلنت هستند که از بقیه قطعات ایمپلنت آسیب‌ پذیرتر هستند. هر چند عمر روکش ایمپلنت می‌تواند بیش از 15 سال باشد، روکش زیرکونیا یا سرامیکی ممکن است در اثر سانحه یا رعایت نکردن بهداشت بشکند. دلایل شایع شکستن دندان ایمپلنت را در این بخش توضیح می‌دهیم. وارد شدن ضربه و نیروی شدید ایمپلنت دندان به گونه‌ای طراحی می‌شود که بتواند نیروهای معمول جویدن و گاز زدن را تحمل کند. با این‌ حال نیروی شدید ناشی از عادت‌ها یا کارهایی مانند دندان قروچه یا روی هم فشار دادن دندان‌ها، گاز زدن اشیای سخت یا آسیب دیدن صورت باعث شکستن ایمپلنت می‌شود.

کافی نبودن تراکم استخوان استحکام و پایداری ایمپلنت دندان به بافت استخوان اطرافش بستگی دارد. اگر کیفیت استخوان مناسب نباشد، ایمپلنت به خوبی به استخوان جوش نمی‌خورد و لق می‌شود. ایمپلنت لق هم به آسانی می‌شکند. جایگذاری نامناسب کاشت مناسب ایمپلنت لازمه موفقیت ایمپلنت در بلندمدت است. اگر ایمپلنت به خوبی جایگذاری نشده باشد، ناپایدار و شل می‌شود و در نهایت می‌شکند. کیفیت پایین ایمپلنت کیفیت پایین ایمپلنت یا نقص در تولید ایمپلنت در موارد نادر موجب شکستن ایمپلنت می‌شود. عفونت عفونت دور ایمپلنت زمینه‌ساز تحلیل استخوان می‌شود که به نوبه خود ناپایداری و شکستن ایمپلنت را به دنبال دارد.

روش‌های ترمیم ایمپلنت شکسته

درمان شکستن دندان ایمپلنت به شدت آسیب‌ دیدگی بستگی دارد. ایمپلنت در بعضی موارد قابل‌ ترمیم است، اما گاهی چاره‌ای جز درآوردن و تعویض ایمپلنت وجود ندارد. روش‌های رایج برای ترمیم و درمان ایمپلنت شکسته را در این بخش شرح می‌دهیم. اگر روکش ایمپلنت ترک یا آسیب‌ دیدگی جزئی داشته باشد، می‌توان روکش را با اضافه کردن سیمان دندانپزشکی یا استفاده از مواد باندینگ روی بخش ترک‌خورده ترمیم کرد. دندانپزشک ترمیم روکش را با استفاده از مواد باندینگ یا چسب دندانپزشکی انجام می‌دهد. دندانپزشک دور ایمپلنت را تمیز می‌کند و ماده باندینگ را روی ترک یا بخش آسیب‌ دیده می‌زند. سپس ماده را شکل می‌دهد و پالیش می‌کند تا رنگ و شکلش مانند دندان‌های مجاور شود.

تعویض اباتمنت یا روکش اباتمنت یا روکش آسیب‌ دیده باید تعویض شود. اباتمنت قطعه متصل‌کننده‌ای است که روکش یا دندان مصنوعی را ثابت نگه می‌دارد. اگر اباتمنت آسیب ببیند، دندانپزشک غالباً آن را می‌پیچاند، باز می‌کند و با اباتمنت جدید عوض می‌کند. به‌ همین‌ ترتیب اگر روکش آسیب دیده باشد، می‌توان روکش را درآورد و با روکش جدید عوض کرد. عمل تعویض اباتمنت یا روکش نسبتاً ساده است و غالباً در یک جلسه انجام می‌شود. دندان ایمپلنت به شرط مراقبت مناسب چند دهه یا بیشتر عمر خواهد کرد. با این‌ حال اگر ایمپلنت، اباتمنت یا روکش ایمپلنت شکست، باید برای ترمیم یا تعویض ایمپلنت به یک دندانپزشک ماهر مراجعه کنید.

پرسش‌های پرتکرار

دوران بهبود پس از شکستن ایمپلنت دندان چقدر است؟ طول دوره بهبود شکستن ایمپلنت به شدت آسیب‌ دیدگی و روش درمان به‌ کاربرده‌ شده بستگی دارد. عموماً چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا ناحیه ایمپلنت کاملاً التیام پیدا کند. نرخ موفقیت تعویض ایمپلنت پس از شکستن ایمپلنت چقدر است؟ نرخ موفقیت تعویض ایمپلنت پس از شکستن ایمپلنت به عامل‌های متعددی مانند شدت آسیب‌ دیدگی، وضعیت سلامت عمومی بیمار و تخصص و تجربه دندانپزشک انجام‌دهنده تعویض ایمپلنت بستگی دارد. درهرحال نرخ موفقیت تعویض ایمپلنت، به شرط انجام درمان مناسب و مراقبت کافی، بالاست. ممکن است ایمپلنت حین جراحی کاشت ایمپلنت بشکند؟

اگر به خوبی از دندان ایمپلنت مراقبت کنم، باز هم ممکن است بشکند؟ اگرچه با مراقبت مناسب می‌توانید از شکستن ایمپلنت جلوگیری کنید، احتمال شکستن ایمپلنت بنا به دلایل دیگر همچنان وجود دارد. کدام یک از انواع ایمپلنت بیشتر در معرض خطر شکستگی هستند؟ احتمال شکستن ایمپلنت‌های تیتانیومی، به دلیل استحکام بالا و انعطاف‌پذیری پایین در واکنش به فشار، عموماً کمتر است. ایمپلنت‌های ساخته‌ شده از مواد دیگر آسیب‌پذیرتر هستند. مراقبت از لثه مراقبت صحیح از بافت اطراف ایمپلنت احتمال بروز التهاب را کاهش می‌‌دهد. در این حالت شما می‌توانید احتمال تشکیل پلاک و تجمع باکتری را به حداقل برسانید و سلامت لثه و دهان خود را تضمین کنید.

دکمه بازگشت به بالا