عمومیکسب و کار استانها

بایدها و نبایدهای شب امتحان ریاضی

برای رسیدن به نتیجه علاوه بر تلاش و پشتکار، برنامه ریزی دقیق و استفاده از تکنیک های خاص لازم است. اگرچه بهترین راه برای کسب بهترین نمرات در امتحانات، مطالعه و مطالعه مداوم در طول ترم است، اما بسیاری از دانش آموزان به دلایلی نمی توانند ثبات لازم را حفظ کنند. پس چگونه می توانید با مطالعه شبانه برای امتحان به نتایج دلخواه خود برسید؟ برای افزایش عملکرد ذهنی و تمرکز در شب امتحان از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟ چگونه مطالب جدید را در عصر امتحان به سرعت حفظ کنیم؟ چگونه مطالبی را که در طول امتحان می خوانیم فراموش نکنیم؟ در این مقاله 20 نکته برای شب امتحان را برای شما آورده ایم و در مورد چیزهایی که هنگام مطالعه برای شب امتحان جواب نمی دهد صحبت می کنیم. این نکات می تواند تا حدودی درس نخواندن در طول ترم را جبران کند، اما اگر به طور منظم مطالعه می کنید، این نکات مهم به شما کمک می کند در شب امتحان عملکرد بهتری داشته باشید.

هر چیزی الگوی خودش را دارد و مطالعه شبانه امتحان هم از این قاعده مستثنی نیست. حتی اگر تمام ترم را مطالعه کرده اید، باید از بهترین روش های مطالعه خود در شب امتحان استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشید. مزایای اصلی این روش ها حفظ سریع تر مطالب درسی، توانایی مرور صبح امتحان، کاهش استرس، کار در کل کتاب، آرامش در طول امتحان و ایجاد توانایی حفظ مطالب است.

تکنیک مدیریت زمان

پومودورو یکی از بهترین تکنیک های مطالعه است. در این تکنیک بین هر 15 تا 20 دقیقه مطالعه، 5 تا 10 دقیقه استراحت می کنید. این روش ساده آرامش ذهنی، تمرکز و ظرفیت ذهن را باز می گرداند.

تکنیک های مدیریت منابع

شب امتحان وقت آزمون و خطا یا مطالعه اجباری نیست. یک منبع را انتخاب کنید، در درجه اول یک کتابچه راهنما، و بر تسلط بر آن تمرکز کنید. منابع مختلف فقط گمراه کننده هستند.

تکنیک حفظ کردن درس

روش های مختلفی برای حفظ کردن وجود دارد که می توانید از آنها برای به خاطر سپردن مفاهیم یا مطالبی مانند فرمول ها یا نام ها استفاده کنید. کدنویسی، روش قصر حافظه و ایجاد فلش کارت از موثرترین تکنیک های حفظ کوتاه مدت هستند.

خلاصه ای از تکنیک های نوشتن

روش های خلاصه نویسی و یادداشت برداری قوانین خاص خود را دارد. سادگی، ایجاز و خوانایی مهم ترین اصول خلاصه نویسی است. از بهترین روش های جمع بندی می توان به روش انشعاب، فلش کارت و تجسم اشاره کرد. از یکی از تکنیک های خلاصه نویسی بر اساس نوع درس، موضوع و نحوه به خاطر سپردن مطالب به بهترین شکل استفاده کنید. از هر روشی که استفاده می کنید، توصیه می کنیم روی کاغذ A5 یا کوچکتر بنویسید، که حمل راحت تر است و در هر صفحه مطالب کمتری را می گیرد. در این حالت چشم کمتر می بیند و ذهن کمتر می ترسد.

نقلی تکنیک

فضای امتحان را با زمان برای سوالات و تمرین در خانه شبیه سازی می کند. به این منظور در حین مطالعه سوالاتی را از روی متن طراحی کنید. پس از مطالعه هر موضوع یا فصل، به سوالاتی که طراحی کرده اید پاسخ دهید. آزمون ها و تست هایی را که در طول ترم انجام داده اید مرور کنید. سعی کنید به سوالاتی که مطابق با امتحان هستند پاسخ دهید. این تکنیک ذهن شما را برای سوالات آماده می کند و به مدیریت استرس کمک می کند.

فناوری خواندن عمیق

فرقی نمی کند سوالات امتحانی چند گزینه ای باشد یا تشریحی، برای اینکه بتوانید به سوالات پاسخ دهید، مطالب (از جمله فرمول ها) را بهتر یاد بگیرید و برای به خاطر سپردن بهتر آن در جلسه، نیاز به یادگیری عمیق دارید. تشریح درس برای مخاطب فرضی، ارتباط مطالب با یکدیگر، تفکر (نه صرفاً حفظ مطالب) و پاسخ به نمونه سوالات به صورت تشریحی، تکنیک هایی برای درک عمیق درس است.

10 کاری که باید در شب امتحان انجام دهید

دانستن و تمرین تکنیک ها به تنهایی برای بهبود عملکرد در شب آزمون مفید نیست. شما باید محیط اطراف را بررسی کنید. شرایط شخصی در زیر، 10 تکنیک مهم برای بهبود عملکرد مطالعه شما در شب آزمون را بیان کرده ایم.

استراحت کافی

علاوه بر خواب شبانه، بین ساعات مطالعه روز و شب قبل از امتحان استراحت کافی داشته باشید. بقیه شب نباید آنقدر زیاد باشد که صندلی ها پر شود. از طرفی نباید آنقدر کم باشد که بعد از چند ساعت بهره وری ذهن شما پایین بیاید و قدرت خود را از دست بدهید. همانطور که در مورد تکنیک پومودورو توضیح دادیم، هر 20 دقیقه مطالعه باید 10 دقیقه استراحت کند و این نسبت باید رعایت شود. از طرفی مطالعه دو ساعت متوالی را توصیه نمی کنیم.

تغذیه در شب امتحان

مانند همه اندام ها، مغز نیز برای عملکرد موثر به انرژی نیاز دارد. از طرفی گرسنگی و تشنگی باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش و کاهش کارایی جسمی و روحی می شود. تغذیه شبانه باید ساده، کم چرب، ترکیبی از ‌ بحرانی “в. میان وعده ها را از غلات، میوه ها و سالادها انتخاب کنید.

مطالب را مرور کنید

تا جایی که زمان اجازه می دهد به خواندن مطالب جدید ادامه دهید. سپس باید مطالب را مرور کنید. چند بار مرور مطالب رمز ورود درس به حافظه کوتاه مدت و سپس حافظه بلند مدت است.

تمرینات تنفسی

یکی از عوارض ناخواسته کمبود وقت، استرس و فشار برای مطالعه در شب امتحان، تنگی نفس و تنگی نفس است. علاوه بر انرژی حاصل از غذا، مغز برای متابولیسم و ​​فعالیت به اکسیژن کافی نیاز دارد. پس حتما به الگوی تنفس خود در شب امتحان و همچنین جلسه امتحان توجه کنید. تنفس شکمی را هر چند دقیقه به صورت زیر انجام دهید:

ابتدا صاف بنشینید.

2 ثانیه نفس بکشید تا شکم شما داخل شود.

به مدت 2 ثانیه بازدم کنید تا معده خارج شود.

نفس را به مدت 4 ثانیه در ریه های خود نگه دارید.

2 ثانیه بازدم کنید.

این مراحل را 2 بار تکرار کنید تا فشار خون، استرس و ضربان قلب خود را تنظیم کنید. سایر تکنیک های تنفسی مانند تکنیک 10 ثانیه ای، تنفس از سوراخ چپ بینی و تنفس یکنواخت نیز موثر هستند.

آب کافی بنوشید

تا اینجا هم غذا و هم اکسیژن را برای انتقال مغز ذکر کردیم، اما این دو بدون آب کافی نیستند. تمام واکنش ها و فعل و انفعالات بدن در محیط آبی صورت می گیرد. آب استرس جسمی و روحی را کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و احساس گرسنگی را کاهش می دهد.

جملات مثبت را در نظر بگیرید

شاید گفتن جملات مثبت تاثیری دراز مدت نداشته باشد و یکی از روش های روانشناسی زرد باشد. اما در روز امتحان که جملات منفی ذهن شما را اشغال می کند و زمان باقیمانده شما را می گیرد، تکرار جملات امیدوارکننده به یک تکنیک مهم و موثر تبدیل می شود. به محض اینکه احساس ناامیدی، دلسردی یا استرس عاطفی کردید، به خود بگویید، کلمات مثبت را با صدایی قوی تکرار کنید و تسلط، پشتکار و انتظارات خود را برای نتایج افزایش دهید. برای اطلاعات مفید در مورد این موضوع، به 7 راه برای کاهش استرس مراجعه کنید.

تمرینات کششی

ذهن سالم در بدن سالم یک واقعیت است. خستگی جسمانی، یک جا نشستن و کمبود عضلات منجر به کاهش قدرت شما می شود. بدن قادر است از طریق فعالیت ماهیچه ای انرژی بیشتری بسوزاند و در نتیجه سوخت و ساز قلب و مغز را افزایش دهد. افزایش متابولیسم در نهایت انرژی شما را افزایش می دهد. انجام حرکات کششی هر 30 تا 60 دقیقه به بازیابی انرژی شما کمک می کند.

از نور زرد استفاده کنید

اگر کافئین و شکر نخوریم چگونه می توانیم به مغز کمک کنیم تا بیدار بماند؟ نور می تواند همه چیز را تغییر دهد. از نور زرد یا لامپ خورشیدی استفاده کنید. نور سفید یا آبی احساس خواب آلودگی و افسردگی را افزایش می دهد. از طرفی میزان نور و تابش نباید محدود و مشخص باشد. استفاده از چراغ مطالعه تاریک در اتاق را توصیه نمی کنیم، زیرا باعث افزایش احساس خستگی و کاهش اثربخشی یادگیری می شود.

نمونه سوالات را حل کنید

حل نمونه سوالات امتحانی و تست های کلاسی یا سوالات خود طراحی در حین مطالعه برای افزایش راندمان یادگیری، یافتن نقاط ضعف و کاهش استرس بسیار مهم است. اگر وقت کافی برای مطالعه متون ندارید، می توانید نمونه سوالات را در مدت زمان کوتاهی حل کنید تا ذهن خود را با اهمیت موضوعاتی که در جلسه مطرح خواهید کرد آشنا کنید. اگر زمان کافی را صرف مطالعه کرده اید، تمرین نمونه سوالات به شما کمک می کند تا حد امکان مطالب را ادغام کنید.

ترجیح می دهم نخوانند

بسیاری از ما با چیزهای جدید همراه نمی شویم و چیزهایی را که بیشتر دوست داریم تکرار می کنیم. به این ترتیب ذهن پاداش بیشتری می گیرد، اما چندان موثر نیست. شما نمی توانید از موضوعاتی که در طول امتحان ضعیف هستید اجتناب کنید. بنابراین، در ابتدای درس، زمانی که زمان بیشتری دارید و ذهن خود را آماده می کنید، ابتدا موضوعاتی را که کمی در مورد آنها می دانید مطالعه کنید.

10 کاری که نباید در شب امتحان انجام داد

یک سری تمرینات در زمان عادی مشکلی ندارند، می توانید نتایج آنها را نادیده بگیرید یا زمانی را برای تکمیل آنها در نظر بگیرید، اما در زمان کوتاه امتحان ممنوع است. 10 موردی که توضیح دادیم کارایی ذهنی، جسمی و ذهنی شما را در شب امتحان کاهش می دهد. بنابراین تا حد امکان از انجام آن خودداری کنید.

خواندن از چندین منبع ممنوع است

بهترین منبع برای امتحان کتاب درسی است پس با مطالعه منابع مختلف دچار سردرگمی نشوید. بهتر است کتاب های درسی و مقالات کلاس را چندین بار بخوانید تا چندین منبع را ناقص بخوانید. مغز برای به خاطر سپردن مطالب نیاز به تکرار دارد، نه تنوع.

غذای تحریک کننده ممنوع است

بسیاری از دانش‌آموزان از محرک‌ها، نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین، تیانین و ادویه‌ها برای کمک به هوشیاری و هوشیاری استفاده می‌کنند. اما چرا باید استفاده از این مواد را در شب امتحان محدود و ترجیح دهید؟ به این دلایل:

مشکلات دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، درد معده، اسهال

سردرد

افزایش ضربان قلب

برخی از افراد احساس ضعف و خواب آلودگی می کنند

اختلال خواب

اضطراب بیشتر شد

شب بیدار نشو

مهم نیست چقدر از برنامه عقب هستید، نباید خواب و استراحت شبانه را قربانی کنید. اگر نخوابید، ممکن است آنچه را که در طول امتحان خوانده اید و یاد گرفته اید فراموش کنید. حداقل 5 ساعت در شب بخوابید. از تمام شرایط برای یک خواب خوب، مانند سکوت، نور کم در اتاق و دمای مناسب برای یک خواب خوب اطمینان حاصل کنید.

راه برگشتی نیست

استرس شب امتحان باعث می شود تمرکز خود را از دست بدهید. در نتیجه، ممکن است بخواهید بارها به عقب برگردید، جملاتی را که چند دقیقه پیش خواندید مطالعه و اصلاح کنید. اما این نه تنها کمکی به یادآوری و جذب مطالب نمی کند، بلکه شما را از برنامه عقب می اندازد و مانند یک حلقه استرس ایجاد می کند. پس مراقب این تله ذهنی باشید و به محض اینکه فکر مخالف به سراغتان آمد جلوی آن را بگیرید. مطمئن شوید که پس از اتمام یک موضوع یا فصل، دوباره به عقب برگردید و مطالب را مرور کنید.

صدایی در خانه نمی آید

وقتی خانواده شما در حال تماشای فیلم، بازی یا مهمانی در خارج از اتاق هستند، قطعا تمرکز کافی برای مطالعه ندارید. از خانواده خود بخواهید شرایطی را فراهم کنند که به شما در تمرکز و آرامش در شب امتحان کمک کند.

خواندن مطالب غیر درسی ممنوع

بیشتر افراد در زمانی که معوق هستند انگیزه دارند تا کارهای ثانویه را انجام دهند. این یکی از بازی های فکری برای اجتناب از اقدام است. پس اگر در شب امتحان ناگهان هوس کردید چند صفحه از رمان مورد علاقه خود یا یک کتاب بسیار مفید را بخوانید، به یاد داشته باشید که هیچ چیز مهمتر از منبع امتحان امشب نیست.

جداسازی قطعات ممنوع است

میز و اتاق خواب مرتب به حفظ ذهنی مرتب کمک می کند. بنابراین سعی کنید اطراف خود را با انبوهی از کتاب ها و کاغذها شلوغ نکنید. به خصوص در شب امتحان که ذهن مستعد اضطراب و سردرگمی است، باید توجه بیشتری به ایجاد نظم ظاهری در اطراف خود داشته باشید.

تلفن همراه ممنوع

در عصر امتحان از وسایل الکترونیکی به خصوص تلفن همراه استفاده نکنید. ذهن خود را فریب ندهید تا از برنامه های مفید، چت های کوتاه استفاده کنید و از انجام بازی به مدت 5 دقیقه خسته شوید. عصر امتحان، مخصوصاً اگر پشت میز هستید، ذهن می خواهد با تمام ترفندها از کار فرار کند و فراموش کند. این یک دفاع روانی در برابر فشار است که باید در مقابل آن مقاومت کنید. همه چیزهایی که برای جستجو یا دانلود از قبل نیاز دارید وجود دارد. در زمان مطالعه عصر امتحان اینترنتی گوشی را خاموش کنید، گوشی را در حالت بی صدا قرار دهید. آن را دور از چشم نگه دارید.

جاده های ممنوعه خیلی زیاد

یکی دیگر از وعده های غذایی عصر، امتحان انواع شکر است. با این حال، حتی اگر طبیعی باشد مانند خرما، میوه‌های خشک، آب میوه و میوه‌های تازه، موادی که قندهای ساده دارند باز هم قند زیادی وارد خون می‌کنند. مصرف زیاد قند در کوتاه مدت معادل قند خون پایین و فشار خون پایین است. بنابراین، با خوردن چنین غذایی، نکته را از دست داده اید. توصیه می کنیم مقاله تغذیه مناسب دانش آموزان در زمان امتحان را نیز مطالعه کنید.

مطالعه در رختخواب ممنوع است

بدترین کاری که می توانید در شب امتحان با خودتان انجام دهید مطالعه در رختخواب است. نگاه به تخت و یادآوری عادت خواب و استراحت، کارایی مغز را کاهش می دهد. اگر می خواهید بدون کافئین و شکر و ترفندهای مضر شب امتحان از خستگی دوری کنید و ذهن خود را فعال نگه دارید، محیط های مطالعه و خواب را جدا کرده و پشت میز مشترک مطالعه کنید.

کلام پایانی

هیچ کس پیشنهاد نمی کند که مطالعه را به شب امتحان یا حتی روز امتحان موکول کنید. اما ممکن است به دلایلی دانش آموزان تا شب امتحان درس نخوانند و در مدت زمان کوتاهی با فشارهای زیادی مواجه شوند. مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که انتظارات منطقی و واقع بینانه داشته باشید. البته اگر قبل از امتحان درس نخوانید یا با موضوع سختی روبرو شوید، یک شبه بهترین نمرات را نخواهید گرفت. با این حال، با رعایت توصیه های شب آزمون در این مقاله، ممکن است بتوانید بهترین نتایج را به دست آورید و بیشترین بهره را از شب امتحان خود ببرید. علاوه بر این، این نکات برای دانشجویانی که یک ترم تحصیل کرده اند مفید است. اگر قصد یادگیری ریاضی دهم انسانی را دارید ما ریاضی لوتوس را توصیه میکنیم.

ریاضی لوتوس

لوتوس به معنای گل نیلوفر آبی است و به‌عنوان سمبل و نماد همگانی مطرح شده است. هدف ریاضی لوتوس، شکوفایی تحلیل درست و همگانی کردن ریاضی در ایران عزیزمان هست، به شکلی که در دورترین نقاط این مرز و بوم، عزیزان ما از آموزش با کیفیت بالا برخوردار باشند.
دکمه بازگشت به بالا