عمومیکسب و کار استانها

روش های افزایش انگیزه و حوصله برای درس خواندن

1. مکانی آرام پیدا کنید که تمرکز شما را مختل نکند

انگیزه مطالعه – یک مکان خوب برای مطالعه پیدا کنید

این مکان می تواند یک کتابخانه، یک کافی شاپ یا یک اتاق در خانه شما باشد. مهم این است که این مکان ها عاری از سر و صدا و حواس پرتی هستند. مکان هایی را انتخاب نکنید که دوستان شما احتمالاً به آنجا بروند.

2. مواد مطالعه را آماده کنید

مطالعه توصیه شده – خواندن مورد نیاز را در ابتدا آماده کنید

مطمئن شوید که مواد مورد نیاز برای امتحان را آماده کرده اید. این وسایل می تواند شامل کاغذ، خودکار، مداد، نشانگر رنگی و … باشد. این به شما بستگی دارد که چه ابزارهایی را باید کشف کنید. اگر قبل از شروع، ابزار لازم را آماده نکنید، باید در طول تحصیل این کار را انجام دهید و تمرکز شما دچار مشکل می شود.

3. آب و تنقلات را همراه خود بگذارید

هنگامی که بدن انسان به طور کامل هیدراته شود، عملکرد آن افزایش می یابد. پس آب همراه داشته باشید. هنگام مطالعه مقداری آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین، تنقلات سالم مانند آجیل و میوه ها را همراه خود داشته باشید. انرژی از دست رفته خود را اینگونه پر کنید.

برای داشتن انرژی از فست فودها و شیرینی جات پرهیز کنید. از خوردن غذاهایی مانند پیتزا، همبرگر، کیک و شیرینی خودداری کنید. این مواد انرژی شما را برای مدت کوتاهی بالا نگه می دارد و به تدریج باعث خواب آلودگی شما می شود.

مرحله دوم: عوامل حواس پرتی را حذف کنید

1. لباس راحت بپوشید

لباس راحت و مناسب بپوشید. سعی کنید چیزی که حواس شما را پرت می کند نپوشید. حتی عوامل بسیار کوچک می توانند توانایی شما را برای تمرکز مختل کنند. به عنوان مثال، اگر شلوار شما گشاد است و می خواهید به بالا کشیدن آن ادامه دهید.

اگر موهایتان بلند است، آن را از پشت ببندید تا به چشمتان نریزد.

2. تلفن همراه خود را در حالت بی صدا نگه دارید.

دلیل یادگیری – تلفن همراه خود را خاموش یا بی صدا کنید

زمان مطالعه زمان صحبت با دوستان و خانواده نیست. اگر ممکن است کسی مزاحم شما شود، از قبل اعلام کنید که در این زمان درس می خوانید و به تلفن پاسخ نمی دهید. بنابراین هنگام مطالعه گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و آن را دور از دسترس خود قرار دهید. اگر گوشی خود را همراه دارید، می توانید مرتباً آن را چک کنید.

3. زمانی که برای مطالعه به آن نیاز ندارید، کامپیوتر خود را خاموش کنید.

انگیزه مطالعه – اگر برای مطالعه به کامپیوتر خود نیاز ندارید، آن را خاموش کنید

اگر برای مطالعه به کامپیوتر خود نیاز ندارید، آن را خاموش کنید. قرار گرفتن در رایانه ممکن است از شما بخواهد که وب سایت های ورزشی را جستجو کنید یا اخبار بازیگران مورد علاقه خود را تماشا کنید. در نهایت به ذهن شما خطور می کند و متوجه می شوید که زمان زیادی را پشت کامپیوتر تلف می کنید.

اگر نیاز به مطالعه یک وب سایت تحقیق درسی دارید، می توانید آن صفحه را چاپ کنید. به این ترتیب در حین مطالعه، وسوسه نمی شوید که تب دیگری را در مرورگر خود باز کنید و از شبکه های اجتماعی بازدید کنید.

اگر می خواهید چیزی را در Word چاپ کنید، می توانید اینترنت را موقتاً خاموش کنید.

بخش سوم: تعیین اهداف یادگیری

1. اهداف یادگیری واقع بینانه را تعیین کنید

به جای اهداف کلی و مبهم، اهداف مشخص و قابل دستیابی را تعیین کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن “من باید ریاضی خود را بهبود بخشم”، اهداف خاصی را در خواندن ریاضی تعیین کنید. به عنوان مثال، بگویید می خواهم یاد بگیرم چگونه یک تابع درجه دوم را نمودار کنم. با این روش در پایان دوره مطالعه دقیقا متوجه می شوید که در چه قسمتی مطالعه کرده اید و به چه چیزی رسیده اید.

2. زمانی که به هدف خود رسیدید به خود پاداش دهید

وقتی به هدف خاصی رسیدید به خودتان پاداش دهید. اگر هدفی که به آن دست یافته اید، هدف نهایی نبوده و نیاز به ادامه تحصیل دارید، می توانید قدم بزنید، چیزی بخورید یا به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید. اگر تحصیلات خود را تمام کنید یا به هدف خود برسید، آزاد هستید که هر کاری می خواهید انجام دهید. می توانید بازی کنید، با دوستان خود چت کنید یا فیلم تماشا کنید.

اگر تصمیم دارید با یک استراحت کوتاه به خود پاداش دهید، به یاد داشته باشید که هنوز ساعت‌ها فرصت دارید. بعد از زمان تعیین شده، درس را ادامه دهید. به صدایی که در سرتان می‌گوید بیشتر استراحت کنید گوش نکنید.

قسمت 4: آماده کنید.

1. یک برنامه درسی برای خود ایجاد کنید

به جای اینکه به طور مبهم بگویید: «این هفته باید درس بخوانم» برای خود برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی می تواند مشکل اراده ضعیف شما را حل کند.

2. درس خواندن خود را به تاخیر نیندازید

مطالعه خود را به لحظه آخر موکول نکنید تا 100 صفحه را در یک امتحان یک شبه جمع کنید. مثلا اگر روز سه شنبه امتحان دارید، چند روز قبل درس را مطالعه کنید. این روش همچنین باعث کاهش اضطراب شما در هنگام امتحان می شود.

مرحله 5: اکنون شروع به مطالعه کنید

انگیزه یادگیری – یادگیری با میل به یادگیری

گاهی شروع کردن سخت ترین قسمت است. اگر اهداف درسی که برای خود تعیین کرده اید بسیار زیاد به نظر می رسند، اهداف خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، برنامه ریزی کنید که نیم فصل را امروز و نیم فصل را فردا بخوانید. به یاد داشته باشید، بهتر است کمی بخوانید تا اصلا نخوانید.

نکاتی که می تواند به شما کمک کند

تمیز و مرتب باشید. میز خود را تمیز و مرتب نگه دارید. کیسه کاغذی خود را از کاغذهایی که نیاز ندارید خالی کنید. مقالات مربوط به هر درس را به ترتیب مرتب کنید. به این ترتیب، اگر به آن نیاز داشته باشید، مشکلی نخواهید داشت.

تشویق به یادگیری – چیدمان میز، اتاق و مقالات مطالعه

اگر خیال پرداز هستید، در طول درس به چیزی جز درس فکر نکنید. فکر کنید اگر امروز درس را یاد نگیرید، در آینده با افزایش مطالب برایتان سخت خواهد بود.

فراموش نکنید که در طول کلاس مطالب مهم را یادداشت کنید. اگر سرعت نوشتن شما پایین است و از معلم عقب مانده اید، مطالب برای تکالیف، پروژه ها و امتحانات مفید است. آن را به صورت کتبی یادداشت کنید و بعداً آن را حذف کنید.

اگر به کمک نیاز دارید، از معلم خود کمک بخواهید. از پرسیدن نترسید. معلمان برای پاسخ به سوالات شما حقوق می گیرند. این علاقه به شما انگیزه معلمان را برای بالا بردن سطح کلاس خود افزایش می دهد. نگران این نباشید که دوستانتان در مورد شما چه فکر می کنند. بهتر است به جای تظاهر، مطالب را یاد بگیرید.

خواب کافی برای یادگیری ضروری است. خواب به مغز کمک می کند تا اطلاعات را ذخیره کند. به همین دلیل باید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید.

انگیزه مطالعه – خواب کافی برای تثبیت مطالب خواندن مورد نیاز است

به خودتان بگویید وقتی به اهدافم رسیدم، می توانم لذت ببرم. اراده قوی داشته باشید و اجازه ندهید که حواس شما پرت شود. اگر سر و صدا شما را آزار می دهد، پنبه را در گوش خود قرار دهید. اگر کسی مانع شما شد، از او دوری کنید.

طبق توصیه وب سایت https://pourdastmalchi.net هرگز هنگام مطالعه از تلفن همراه استفاده نکنید. آن را خاموش کنید یا آن را در حالت بی صدا قرار دهید. سپس آن را در کمد یا جایی که نمی توانید ببینید قرار دهید. همچنین می توانید آن را به والدین خود بدهید و از آنها بخواهید تا پایان درس به شما پس ندهند.

درس را به تاخیر نیندازید. به یاد داشته باشید، اگر امروز زمانی را به مطالعه اختصاص دهید، در آینده زمان بیشتری خواهید داشت و تخیل آرام تری خواهید داشت.

به نتایج بلند مدت مطالعه فکر کنید. اگر پزشک، مهندس و یا… هستید باید مطالعه کنید تا بتوانید در آینده به شغل مورد نظر دست یابید.

به دوستان باهوش خود نگاه کنید. از آنها یاد بگیرید مانند آنها بیاموزید و دوره ها را بگذرانید. اما زیاده روی نکنید.

اگر به راحتی با چیزهای اطرافتان پرت می شوید، صورت خود را به سمت دیوار بچرخانید و مطالعه کنید.

اگر مطالعه با دوستان باعث می شود بهتر مطالعه کنید، این کار را انجام دهید. اگر دوستتان هم کلاسی شماست، می توانید با هم درس بخوانید. مراقب باشید حواس پرت نشوید و زیاد صحبت نکنید. زیرا اکنون زمان مطالعه شماست.

هنگام مطالعه به موسیقی گوش دهید. این حواس شما را پرت می کند. البته برخی افراد هنگام گوش دادن به موسیقی بهتر مطالعه می کنند. گوش دادن به موسیقی در این مورد مانعی ندارد.

انگیزه مطالعه – گوش دادن به موسیقی چینی شما را از مطالعه منحرف نمی کند

به والدین خود اطلاع دهید که برای درس به معلم نیاز دارید. اگر هزینه برای شما زیاد است، می توانید از اعضای خانواده که در آن موضوع متخصص هستند کمک بخواهید.

به صفحات باقی مانده نگاه نکنید. این می تواند شما را دلسرد کند.

لیستی از کارهایی که می توانید بعد از اتمام درس انجام دهید تهیه کنید. این می تواند انگیزه شما را افزایش دهد.

به خود یادآوری کنید که اگر بهتر مطالعه کنید، شانس بیشتری برای ورود به یک دانشگاه خوب دارید. در نهایت می توانید شغل بهتری پیدا کنید و یک روز یک فرد ثروتمند شوید.

هنگام استراحت می توانید پنجره اتاق خواب را باز کنید. برای ادامه تحصیل با انرژی و طراوت از هوای تازه استفاده کنید.

زیاد به کاری که ترجیح می دهید انجام دهید به جای مطالعه فکر نکنید. می توانید این افکار را رها کنید و درس را ترک کنید.

بسته به برنامه خود، در طول کلاس هر ساعت 10-15 دقیقه استراحت کنید. آرام ننشینید و مطالعه کنید.

برای انتخاب رشته نیز می توانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری پوردستمالچی کمک بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا