عمومیکسب و کار استانها

طرز تهیه باسلوق با نشاسته ذرت

1 و 1/2 لیوان نشاسته ذرت · 2 و 1/2 لیوان آب · 2 ق غ کره · 1/2 لیوان گلاب · 1 و 1/2 لیوان شکر · 1/2 ق چ پودر هل · 3 ق غ ژلاتین · 2 ق غ گلوکز

دستور تهیه باسلوق

مرحله اول

برای تهیه باسلوق ولستفاده از دستگاه بسته بندی باسلوق  خانگی ابتدا نشاسته را به همراه یک و نیم لیوان آب سرد داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، در ادامه شکر را به همراه پودر ژله اضافه می کنیم و مواد را به خوبی هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله دوم

مواد را باید به حدی مخلوط کنیم که دانه های نشاسته به طور کامل در آب حل شوند. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و مواد را به صورت متداوم با یک قاشق هم می زنیم تا کمی غلظت پیدا کند و روان نباشد.

مرحله سوم

پس از اینکه مایه باسلوق غلظت پیدا کرد، گلاب را اضافه می کنیم و پس از مخلوط شدن گلاب، کره را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا زمانی که مایه باسلوق از قابلمه جدا شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه مایه باسلوق کاملا به غلظت رسید و از قابلمه جدا شد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا قالب مورد نظرمان را با سلفون یا پلاستیک می پوشانیم و پلاستیک را با روغن کمی چرب می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مایه باسلوق را با قطر حدودا ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر به صورت یکدست روی پلاستیک درون قالب پهن می کنیم. حالا قالب حاوی باسلوق را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا باسلوق آماده شود.

مرحله ششم

پس از گذشت ۶ ساعت قالب حاوی باسلوق را از یخچال خارج می کنیم، سپس باسلوق را به صورت مکعب های مربع شکل برش می زنیم و داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت می غلتانیم تا رطوبت شان گرفته شود، سپس سرو می کنیم.

نکات تهیه باسلوق

 

باسلوق رنگی

اگر می خواهید باسلوق را در رنگ های متنوع داشته باشید باید از پودر ژله با رنگ های متنوع استفاده کنید. مثلا می توانید مقدار مواد را بالا ۴ برابر کنید و به جای استفاده از یک پودر ژله از رنگ های متنوعی استفاده کنید تا در پایان باسلوق در ۴ رنگ داشته باشید.

کشدار شدن باسلوق

اگر می خواهید باسلوق های شما کشدار شوند و حالت ژله ای بیشتری داشته باشند می توانید پودر ژلاتین هم در مواد خود استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا باید یک قاشق غذاخوری ژلاتین استفاده کنید تا باسلوق کشدار تری داشته باشید.

بد طعم شدن باسلوق

باسلوق از شیرینی های است که ممکن است با رعایت نکردن یک نکته کوچک خراب شود و طعم نامطبوعی بگیرد. یکی از دلایلی که باسلوق ما طعم خوبی ندارد این است که باسلوق را با حرارت زیاد درست کرده ایم.

اگر مواد باسلوق را با حرارت زیاد درست کنیم طعم و بوی خامی نشاسته از بین نمی رود و به دلیل اینکه نشاسته خام است باسلوق ما طعم خوبی نخواهد داشت. پس برای داشته باسلوق خوشمزه حتما زمان بگذارید.

طرز تهیه باسلوق مخصوص خوشمزه و کشدار به روش بازاری

دستور تهیه باسلوق

مواد لازم:

نشاسته ذرت یا نشاسته گندم: نصف فنجان

شکر: 1 فنجان( 226 گرم)

آب: یک و نیم فنجان

گلاب: نصف فنجان

آب لیمو ترش تازه: 1 قاشق چایخوری

مغز گردو: یک چهارم فنجان

کره: 1 قاشق غذاخوری

پودر نارگیل: 1 فنجان

طرز تهیه:

1.پودر ناگیل را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و کنار بگذارید.

2.آب و شکر را داخل یک تابه ریخته و روی شعله متوسط قرار دهید تا بجوشد و شکر کاملا در آب حل شود. شعله را کم کنید تا آهسته بجوشد.

3.نشاسته ذرت و نصف فنجان آب خنک را در تابه کوچکی با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود و مایع یکدستی حاصل شود.

  1. نشاسته حل شده را داخل شربت شکر که از قبل آماده کرده اید و روی شعله است، بریزید و بگذارید تا بجوشد. مرتبا هم بزنید تا مخلوط یکدست شود و ناصافی نداشته باشد. شعله را کم کرده و بگذارید آهسته جوش بزند و مدام تا حدود 15 دقیقه هم بزنید تا مایع غلیظ شود. گلاب، کره و آب لیمو ترش را به آن اضافه کرده و بگذارید تا 5 تا 7 دقیقه با شعله کم بپزد. در این حال هم پیوسته هم بزنید.

5.یک قاشق غذاخوری از مخلوط نشاسته ای را برداشته و داخل پودر نارگیل بریزید و آن را بچرخانید تا دور آن کاملا به نارگیل آغشته گشته و پوشانده شود. این کار را باید با سرعت انجام دهید. نصف یک مغز گردو را در مرکز هر باسلوق قرار دهید. باسلوق ها را داخل ظرف مناسبی چیده و با چای سرو کنید.

خواص نارگیل:

نارگیل،کروی شکل و شامل قسمت های زیر می باشد:

۱-شیر نارگیل، ۲- مغز یا گوشت میوه، ۳-پوست داخلی، ۴- غلاف یا پوست خارجی میوه که ضخیم، سفت و متشکل از الیاف نباتی می باشد.

برای استفاده از مایع داخل نارگیل ( شیره نارگیل) باید سوراخ ها را با جسم نوک تیزی باز نمود و آن را بیرون آورد. درخت نارگیل هر سال حدود ۵۰ عدد نارگیل می دهد. نارگیل هنگامی که نارس است، مقدار بیشتری شیره دارد، ولی به تدریج که میوه می رسد، مقدار شیره آن کمتر می شود.

ارزش غذایی نارگیل بیشتر در میوه آن نهفته می باشد. گوشت نارگیل دارای آنزیم های مختلف مانند انورتین، اکسیداز و کاتالاز می باشد. همچنین در شیر نارگیل اسیدهای آمیخته مختلفی از جمله هیستیدین، آرژینین، پرولین، لوسیون و آلاتین موجود می باشد.

مغز یک گوشت میوه نارگیل به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله تهیه پودر و آرد نارگیل از مغز گوشت تازه نارگیل که در صنایع غذایی و شیرین سازی کاربرد دارد. مغز خشک نارگیل تازه نیز غنی ترین منبع روغن گیاهی با ۶۰ تا ۶۷ درصد چربی می باشد که مصرف خوراکی

دکمه بازگشت به بالا