اخبار استانی

  • تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن تقارن خجسته‌ای است

    محدثی خراسانی در گفت‌وگو با آنا:

    تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن تقارن خجسته‌ای است

    نویسنده و شاعر انقلابی کشورمان گفت: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن تقارن خجسته‌ای است و نوید سالی سرشار از آنلاین و معرفت و توجه به جمیع جهات زندگی فردی و اجتماعی را به ما نوید می‌دهد.

    به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی محدثی خراسانی از شاعران نام آشنای کشورمان است که با او درباره آغاز سال جدید گفت‌وگو کردیم. این شاعر دررابطه با تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: ما در پایان سال جاری یک تقارن خجسته داریم. از طرفی به فصل بهار نزدیک می‌شویم و جشن تولد دوباره زمین و در واقع جشن درس آموز طبیعت برای الهام گرفتن انسان‌ها برای نو شدن، برای خانه تکانی، غبار از زندگی زدودن و شروعی دوباره و امیدی دوباره و فردای دوباره را داریم.

    وی افزود: از طرف دیگر ماه مبارک رمضان را داریم که به بهار قرآن شهرت دارد و گویا همانطور که غبار از آینه طبیعت در بهار زدوده می‌شود و هستی نو می‌شود، غبار از جان‌های ما هم زدوده می‌شود.

    این شاعر گفت: به نظر من یک تعبیر زیبایی شناسانه دیگری هم می‌شود داشت که ماه رمضان به لحاظ زلالی و شفافیت بیشتر انسان‌ها و اینکه «اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور معرفت بینی» و تبلور نور معرفت در جانها، در واقع فرصتی رمضان ایجاد می‌کند برای توجه بیشتر به عبادات و توجه بیشتر به کلام خدا. گویا نور معرفت ماه رمضان موجب می‌شود که ما هنگام توجه به قرآن به نوعی با قرآن دیگری مواجه شویم؛ به لحاظ اینکه توجه عمیق‌تری داریم و ارتباط زلال‌تر و شفاف‌تری می‌توانیم با مفاهیم قرآن برقرار کنیم. این هم می‌تواند تعبیر بهار و قرآن باشد یعنی انگار قرآن هم جلوه نویی و رخساره شفاف‌تری از خودش را به ما در ماه رمضان نشان می‌دهد.

    محدثی خراسانی گفت: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن تقارن خجسته‌ای است و نوید سالی سرشار از آنلاین و معرفت و توجه به جمیع جهات زندگی فردی و اجتماعی ما را به ما نوید می‌دهد که بتوانیم در ابعاد مختلف مادی و معنوی سال نو، سالی سرشار از آرامش، سرشار از برکت و سرشار از آنلاین و مهربانی و نوع دوستی و در نهایت وفاق ملی در ایران و در جهان شاهد باشیم.

  • برق تمام روستاهای لرستان پس از بارش‌های اخیر وصل شد

    اخبار استانی/لرستان مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: برق تمام روستاهای استان پس از بارش‌های اخیر وصل شد.

    مهندس مهران امیری هشتم فروردین با اشاره به بارندگی‌های گسترده و طوفان‌زای روزهای اخیر در سطح استان، اظهار کرد: وزش باد شدید همراه با رعد و برق در مناطقی از شهرهای الیگودرز، کوهدشت، نورآباد و چگنی باعث شکسته شدن و واژگونی چندین تیر برق شد.

    وی ادامه داد: این اتفاق خسارات زیادی به تجهیزات و شبکه‌های برق وارد کرد و منجر به قطع برق ۲۰۰ روستا در این شهرستان‌ها شد.

    امیری در ادامه افزود: با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده در این روستاها، ۲۰ اکیپ شامل گروه‌های اتفاقات، عملیات و تعمیرات، به همراه کارشناسان و تکنسین‌ها، به روستاهای بدون برق و حادثه‌دیده اعزام شدند.

    این مسئول بیان کرد: علیرغم شرایط نامساعد جوی و وضعیت بسیار بحرانی، با تلاش شبانه‌روزی همکاران، تمام روستاهای خسارت‌دیده در کوتاه‌ترین زمان ممکن برقدار شدند.

    وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی، لرستان یکی از استان‌های حادثه‌خیز است.

    امیری یادآور شد: نیروهای این شرکت در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، آمادگی لازم برای رفع حوادث و مشکلات را دارند.

    انتهای پیام

  • توزیع ۹۳۷ بسته معیشتی بین نیازمندان عزتمند بام ایران

    به گزارش خبرگزاری اخبار استانی استان چهارمحال وبختیاری، علیرضا مثنوی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۵ فروردین ۱۴۰۳ داوطلبان استان در برنامه نیابت و باهدف تکریم و دلجویی با ۱۴۲ نفر دیدار و دلجویی داشتند.

    وی اضافه کرد: همچنین در طرح غربالگری سلامت ۹۵ نفر داوطلب در قالب ۷۶۰ نفر ساعت در ۱۰ ایستگاه نوروزی با اعتباری بالغ بر ۸۸۹/۲۰۰/۰۰۰ ریال به ۹۸۸ بهره ور ، خدمات مختلف سلامت را ارائه نمودند.

    مثنوی با اشاره به شرکت ۲۵۴ نفر در قالب هزار و ۲۷۲ نفر ساعت در پویش هلال رحمت، گفت: تاکنون ۹۳۷ بسته معیشتی توزیع و ۱۶ سفره مهربانی (افطاری) گسترانده شده است.

    وی بیان داشت: در طرح مرهم برای زائر ۴۱ نفر در قالب ۱۶۴ نفر ساعت با اعتباری بالغ بر ۲۷۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال ۳۱ اقلام دارویی را به دست بیماران رساندند.

    مثنوی گفت: با مشارکت ۷۳ نفر داوطلب یار امداد و نجات و ۷۶۰ نفرساعت فعالیت داوطلبی به ۱۸۳ تعداد تماس برای مشاوره پزشکی خدمت رسانی شد.

    وی بیان داشت: در طرح های‌ بشر دوستی ۵۹ نفر داوطلب، کمک های مردمی را با ارزشی بالغ بر ۷۱۳ میلیون ریال در ۱۰ پایگاه جمع آوری کردند.

    مثنوی ادامه داد: در مجموع ۷۷۴ نفر داوطلب در قالب ۴ هزار و ۲۸۴ نفر ساعت با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال خدمات مختلفی را به مردم در حوزه داوطلبان ارائه دادند.

    ۴۶

  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها

    بازخوانی سخنان رهبری درباره دانش‌بنیان‌ها؛

    «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲  از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها

    مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ در حوزه علم و فناوری به نکات راهبردی اشاره کردند که از جمله آنها افزایش درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشرفت‌های ایران در حوزه نانو و زیست فناوری، عدم ورود محصولات خارجی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقام معظم رهبری در سالی که گذشت نیز همچون سال‌های گذشته به موضوع علم و فناوری در سخنرانی‌های مختلف اشاره کردند. در سخنان نوروزی 1402 ایشان ضمن اشاره به موفقیت دانش‌بنیان انتقاداتی هم داشتند که مبنی بر عدم افزایش دوبرابری شرکتها بود.

    تهیه نقشه راه اقتصاد دانش‌بنیان از جمله تکالیفی بود که رهبری بر دوش دولت سیزدهم گذاشتند. همچنین یکی از نکات مهم و راهبردی سخنان رهبری در سال ۱۴۰۲ در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، جلوگیری از ورود محصولاتی است که مشابه داخل دارند که البته در گذشته نیز بار‌ها تکرار کرده بودند.

    اشاره رهبری به قانون جهش تولید دانش‌بنیان از دیگر محور‌های صحبت‌هایشان در اکوسیستم علم و فناوری کشور بود که ایشان، این قانون را یک قانون راهبردی توصیف کردند.

    در این گزارش سعی کردیم با احصای سخنان و کلیدواژه‌های پربسامد مقام معظم رهبری در موضوعات علم و فناوری، به تبیین گفتمانیشان در موضوعات علم و فناوری کشور بپردازیم.

    کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان تحقق پیدا کرد/ درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کرد

    مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در اولین روز سال ۱۴۰۲ فرمودند: «کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان که من سال گذشته توصیه کردم و خوشبختانه تحقّق پیدا کرد؛ اگر چه به قدری که ما خواسته بودیم انجام نشد، امّا توسعه پیدا کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان کار‌های زیادی کردند؛ هم تلاششان زیاد شد، هم فراورده‌هایشان بیشتر شد، هم درآمدهایشان بیشتر شد؛ [ایجاد]بنگاه‌های کوچک، دانش‌بنیان کردن کارخانجات بزرگ؛ اینها اقدامات مفیدی است که به این تحوّل کمک می‌کند.»

    «پیشرفت‌های علمی ایران در حوزه‌های نانو، زیست فناوری و … از کشور‌های پیشرفته دنیا نیز جلوتر بوده است.»

    ایشان در ادامه تأکید کردند که «یکی از مهم‌ترین نقاط قوّت ملّت ایران و جامعه اسلامی ما این است که بنیه درونی جامعه اسلامی ما قوی و مستحکم است.»

    ایشان در ادامه سخنرانی خود یکی نشانه‌های این استحکام را پیشرفت‌های علم و فناوری  ایران دانستند و فرمودند: «یک نشانه‌ی دیگر، پیشرفت‌های بزرگ ملّت ایران است. نمیخواهند بگذارند این حرف‌ها تکرار بشود. دشمن از تکرار این حرفها، از بیان این حرف‌ها بشدّت ناراحت و ناراضی است، امّا واقعیّت است. ما پیشرفت‌هایی پیدا کرده‌ایم که من حالا گذرا به بعضی اشاره میکنم، و همه‌ی این پیشرفت‌ها در دوران تحریم بود، در دوران محاصره‌ی اقتصادی بود، در دوران شدیدترین فشار‌های اقتصادی‌ای بود که تا آن زمان اتّفاق افتاده بود؛ این را خود آمریکایی گفتند؛ آمریکایی‌ها گفتند که فشار اقتصادی‌ای که روی ایران گذاشتیم، در طول تاریخ بی‌سابقه است؛ راست میگویند، با همه‌ی دروغ‌گویی‌شان این حرف را راست گفتند؛ بی‌سابقه‌ترین فشار اقتصادی بود. در چنین شرایطی ملّت ایران پیشرفت پیدا کرد. در حوزه‌ی علم پیشرفت پیدا کرد، در حوزه‌ی فنّاوری پیشرفت پیدا کرد، در بعضی از حوزه ها‌ی علمی در ردیف‌های اوّل دنیا قرار گرفت؛ یک جا جزو پنج کشور اوّل دنیا، یک جا جزو ده کشور اوّل دنیا، یک جا جزو سه کشور اوّل دنیا؛ در بین دویست کشور. پیشرفت‌های علمی ما، پیشرفت‌های فنّاوری ما این‌جوری است؛ در نانو، در زیست‌فنّاوری، در بخش‌های مختلف؛ در بخش سلامت، پیشرفت‌های ایران از بسیاری از کشور‌های پیشرفته‌ی دنیا بهتر بوده؛ در قضیّه‌ی کرونا این قضیّه خودش را نشان داد؛ در بخش هسته‌ای، در بخش هوافضا، در بخش دفاعی؛ که این [پیشرفت]بخش دفاعی را همه‌ی آنها دارند میگویند و اعتراف میکنند؛ برای اینکه بتوانند یک آتویی علیه جمهوری اسلامی درست کنند، اعتراف می‌کنند که ایران از لحاظ دفاعی، از لحاظ تسلیحات جلو رفته. در بخش زیست‌فنّاوری، پیشرفت فراوان [داشته‌ایم]. دنیا ما را تحسین کرد، دانشمندانِ دنیا دانشمندانِ ما را تحسین کردند، دانشمندان جوان ما را تحسین کردند.»

    «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها

    «پیشرفت در حوزه‌ی زیرساخت‌های کشور؛ در جادّه، در ریل، در سدسازی، در آب‌رسانی ــ [مثل]همین آب‌رسانی غدیر که [افتتاحش]اخیراً انجام گرفت (۵) ــ در ساخت پالایشگاه، در ساخت بیمارستان؛ که بسیاری از اینها در همین ۱۴۰۱ انجام گرفته است؛ که یک قسمتی، یک بخشی در پارس جنوبی تماماً از صفر تا صدش ایرانی است؛ این [پیشرفت]اتّفاق افتاد؛ کِی؟ در وقتی که این‌همه تحریم هست، این فشار اقتصادی هست. [پیشرفت]در تولید گاز مایع که یکی از کار‌های بسیار مهم بود ــ که یک گشایشی برای کشور به وجود می‌آورد ان‌شاءالله ــ در همین دوران اخیر به وجود آمد؛ در دوران‌های گذشته هم کار‌های مفصّلی انجام گرفته است. »

    ظرفیت‌های علمی و فناورانه در کشور فراوان است

    مقام معظم رهبری در ۱۵ فروردین و در دیدار با مسئولان نظام فرمودند: «ما ظرفیّتهای زیادی در کشور داریم. بعضی از امکاناتِ ما امکانات سخت‌افزاری است؛ منابع طبیعی داریم، موقعیّت جغرافیایی داریم، زیرساخت‌های اقتصادی داریم ــ کارخانجات، دستگاه‌ها ــ بعضی، امکانات نرم‌افزاری است؛ نیروی انسانی خلّاق داریم، جوان‌های پُرانگیزه داریم، ظرفیّت‌های علمی داریم، ظرفیّت‌های فنّاوری داریم، فکر‌های نو داریم. خیلی از صاحبان فکر برای بنده نامه مینویسند، بنده هم وقت میگذارم خیلی از نامه‌های افرادی را که کارشناسِ این مسائل هستند میخوانم؛ البتّه مرجع اقدام بنده نیستم، میفرستم برای دستگاه‌ها، لکن میخوانم نامه‌ها را.»

    دولت باید نقشه راه دانش‌بنیان کردن اقتصاد ملی را تهیه کند

    ایشان در ادامه تأکید کردند «نقشه راهِ دانش‌بنیان کردنِ اقتصاد ملّی و برنامه‌ی عملیّاتی کردن آن را مسئولین محترم در دولت باید تهیّه کنند و به مردم هم اطّلاع بدهند.»

    مقام معظم رهبری فرمودند: «یکی از تجربه‌های خوب، همین شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ این تجربه خوبی است. البتّه فقط منحصر به این نباید باشد که حالا عرض میکنم، امّا این یک تجربه خوبی بود. [برای]شرکت‌های دانش‌بنیان سازوکاری به وجود آمد که موجب شد افرادی که بااستعداد بودند، نخبه بودند، توانایی داشتند، انگیزه داشتند، بیایند و هزاران شرکت دانش‌بنیان را به وجود بیاورند، رشد تولید را بالا بردند، کمک کردند؛ این شرکت‌ها خیلی تأثیر داشت و البتّه باید افزایش هم پیدا کند. خودِ این دانش‌بنیان کردنِ کار‌ها یک برنامه‌ریزی لازم دارد. کدام بخش‌ها باید دانش‌بنیان بشوند؟ مثلاً حالا فرض کنید بخش نفت یا بخش کشاورزی باید دانش‌بنیان بشود؛ چه‌جوری؟ با چه برنامه‌ای؟ چه کسانی می‌توانند وارد این کار بشوند؟ این یک طرح و برنامه لازم دارد که [باید]به مردمی که توانایی دارند، علاقه دارند و می‌خواهند در این کار مشارکت کنند، اعلام بشود. ما از لحاظِ نیروی انسانیِ جوانِ تحصیل‌کرده ظرفیّت بالایی داریم؛ بحمدالله تا کنون، جوانِ آماده‌ی تحصیل‌کرده خیلی داریم؛ خیلی‌هایشان به کار‌هایی مشغول هستند که متناسب با رشته‌های تحصیلی‌شان هم نیست، امّا مشغولند به خاطر اینکه کاری که متناسب با آن رشته باشد در اختیارشان قرار نگرفته.

    اگر ما این طرّاحی را بتوانیم درست انجام بدهیم، این مشکل برطرف خواهد شد. نقشه‌ی راهِ دانش‌بنیان کردنِ اقتصاد ملّی و برنامه‌ی عملیّاتی کردن آن را مسئولین محترم در دولت باید تهیّه کنند، به مردم هم اطّلاع بدهند و زمینه مشارکت آنها را فراهم کنند؛ همین طور که عرض کردم مشخّص بشود چه بخش‌هایی در اولویّت دانش‌بنیان شدن هستند و شیوه‌های دانش‌بنیان شدن آنها چیست؛ اینها را مشخّص کنند، به اطّلاع مردم برسانند. باید ساختارسازی بشود؛ [برای]اشتراک مردم به صورت شرکت‌های دانش‌بنیان، باید یک ساختاری تولید بشود، به وجود بیاید و به مردم هم اعلام شود.»

    قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون راهبردی است

    مقام معظم رهبری در خردادماه در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یک قانون راهبردی دانستند.

    اشاره مقام معظم رهبری به «اَلعِلمُ سُلطان»؛ پیشرفت‌های علمی مانع از آسیب‌های متعارف دنیا به ایران

    مقام معظم رهبری در مهرماه و در دیدار نخبگان و استعداد‌های برتر علمی کشور فرمودند: «در یک جا‌هایی رتبه‌های بالای علمی پیدا کرده‌ایم، رتبه‌ی علمی‌مان در دنیا رتبه‌ی نسبتاً خوبی است ــ اینها هست ــ، امّا امروز ما احتیاج داریم به یک حرکت مبتکرانه‌ای از سوی دستگاه‌های علمی کشور تا عقب نیفتیم. ما حرکت کردیم، امّا دیگران هم حرکت کردند؛ حتّی عدّه‌ای از کشور‌های منطقه با مشاهده‌ی پیشرفت ایران تشویق شدند به حرکت کردن، در حالی که عقب بودند؛ امروز ما به آمار‌ها که نگاه میکنیم، می‌بینیم اینها خیلی جلو آمده‌اند. بیمِ آن وجود دارد که ما از مسابقه‌ی علمی دنیا عقب بمانیم؛ جدّاً این بیم وجود دارد. میدانید و بار‌ها بنده گفته‌ام که «اَلعِلمُ سُلطان»؛ (۴) علم قدرت است. اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف کشور‌های دنیا مصون و برکنار بماند، در درجه‌ی اوّل، یک کار مهم پیشرفت علمی است؛ اگر عقب ماندیم، آسیب‌پذیر خواهیم شد؛ باید تلاش کنیم عقب نمانیم.»

    تأکید رهبری بر غرّه نشدن از سرعت رشد علمی ایران

    رهبری با بیان اینکه سرعت رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط سرعت رشد جهانی است تأکید کردند که نباید به این سرعت رشد علمی غرّه شویم چراکه هنوز در دانش عقب هستیم.

    ایشان فرمودند: «مراکز داوری جهانی در زمینه‌ی مسائل علمی، آن روز گفتند که سرعت رشد علمی کشور سیزده برابر یا دوازده برابرِ متوسّطِ سرعتِ رشدِ جهانی است! خب این مسئله‌ی خیلی مهمّی است؛ این اتّفاق افتاد. بنده همان وقت‌ها ــ یعنی چند سال قبل از این ــ در چند جلسه‌ی علمی و دانشگاهی و … یک مطلبی را بیان کردمو آن این بود که گفتم این‌جوری گفته میشود که سرعت رشد [علمی]ما زیاد است، امّا به این مغرور نشویم، ما به این غرّه نشویم که حالا سرعت رشدمان این قدر زیاد است؛ برای خاطر اینکه با وجود این سرعت رشد، ما هنوز در دانش عقبیم؛ ما نسبت به دنیای علم، از لحاظ علمی عقبیم. این «عقب بودن» را البتّه من در مواردی تشریح کردم، دیگر نمیخواهم تکرار کنم یا بگویم. ما عقبیم، علّت این عقب بودن هم این است که در یک دوران طولانی‌ای، در زمان حکومت طواغیت و سلاطین ظالم و خودکامه ــ چه پهلوی‌ها، چه قاجاری‌ها ــ این کشوری که آن سابقه‌ی علمی و فرهنگی را دارد، در قعر جدول رتبه‌بندی علمی دنیا قرار داشته، هیچ چیز نداشته، هیچ چیز نبوده است.»

    محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نباید وارد شود/ احساس مفید بودن نخبگان با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان

    ایشان در ادامه با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌هایی که نخبه احساس کند مفید است تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است تأکید کردند که محصولات این شرکت‌های دانش‌بنیان نباید از کشور‌های خارجی وارد شود.

    مقام معظم رهبری فرمودند: «یکی از بهترین راه‌هایی که نخبه احساس کند مفید است تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است. شرکت‌های دانش‌بنیان، هم پیشرفت اقتصادی به کشور میدهد، هم نشاط در کشور ایجاد می‌کند، هم پیشرفت علمی به کشور می‌دهد، هم نخبه‌ها را حفظ می‌کند و از وجود نخبه‌ها برای کشور استفاده می‌شود. بنابراین، من تأکید می‌کنم که شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنید؛ و یکی از راه‌های تقویت این است که محصولات این شرکت‌ها دیگر از خارج وارد نشود. در همین اواخر، چند گزارش شکایت‌آمیز به من شده که شرکت دانش‌بنیان می‌گوید «ما این محصول را تولید می‌کنیم، فلان دستگاه اداری که مصرف‌کننده این محصول است، این را از خارج وارد می‌کند»؛ چرا؟ باید یاد بگیریم، عادت کنیم ــ بخصوص دستگاه‌های دولتی که غالباً جزو مشتری‌های مهمّ این محصولات هستند که از محصول داخلی استفاده کنیم. این مسئله که این همه تکرار می‌شود، اوّلین مخاطبش خود ما هستیم، خود مسئولین هستند، دستگاه‌های دولتی هستند، دستگاه‌های حکومتی هستند؛ اینها بایستی از محصولات داخلی استفاده کنند و در درجه اوّل از همین محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان.»

    آنچه که در نگاه مقام معظم رهبری مشهود است این است که افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان همیشه جزو مطالبات ایشان بوده است. ایشان درگذشته افق ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان را تعیین کرده بودند و سال گذشته نیز دوبرابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را مطالبه کرده بودند که تا حدودی البته نه به صورت کامل، محقق شد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی این امر است.

    قانون جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان یکی از قوانین مترقی کشور بعد از یک دهه از گذشت قانون قبلی، انتظار می‌رود که تحول جدی در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم علم و فناوری کشور ایجاد کند. این قانون یکی از دقیق‌ترین قوانین کشور برای حمایت از تولید داخل و رشد محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان است که رهبری نیز در سال گذشته به آن اشاره داشتند.

    ایران در حوزه‌های مختلفی علم پیشرفت‌ها و دستاورد‌های بسیار زیادی داشته است که گاهاً این پیشرفت‌ها گفته و شنیده نمی‌شود که رهبری به درستی این دستاورد‌ها را یادآوری کردند که این پیشرفت‌ها در حوزه‌های نانو و زیست فناوری و بخش‌های مختلف هسته‌ای، دفاعی، هوا و فضا و … است.

    درنهایت چیکده سخنان ایشان در موضوعات علم و فناوری «اَلعِلمُ سُلطان»؛ علم قدرت است. آن چیزی که باعث قدرت در همه زمینه‌ها برای یک ملت خواهد شد علم است و همان طور که مقام معظم رهبری اعلام کردند اگر می‌خواهیم کشور از آسیب‌های مختلف محفوظ بماند بایستی به دنبال پیشرفت‌های علمی باشیم.

     

  • رفع مشکل آب شرب رودسر تا ۳ ماه آینده

    اخبار استانی/گیلان مدیرعامل آبفای گیلان، با بیان اینکه تلاش داریم مشکل آب شهرستان رودسر را تا سه ماه آینده رفع کنیم، ادامه داد: وضعیت شبکه را با شست و شوی مداوم و رصد و پایش شبکه پایدار نگه خواهم داشت.

    علیرضا غیاثی امروز، ۷ فروردین ماه در گفت وگو با اخبار استانی، در حاشیه دیدار با امام جمعه شهرستان رودسر، با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان گیلان برای بهبود وضعیت آب شهرستان رودسر برنامه هایی را تدوین کرده است، گفت: در گام اول این برنامه، تداوم شست و شوی شبانه در شیرهای تخلیه و افزایش تعداد این شیرها را دنبال می کنیم تا بتوانیم وضعیت شبکه آب شهر رودسر را بهتر کنیم.

    وی گام دوم این برنامه را تعادل بخشی به فشار آب شهرستان به ویژه منطقه شهید انصاری دانست و افزود: در این راستا خط ۱۵۰۰ متری با قطر ۳۵۵ سانت و جنس پلی اتیلن را از میدان شهرداری تا پل شهدای ۷۲ تن اجرا خواهیم کرد. عملیات اجرایی این پروژه دو هفته آینده آغاز می شود و اعتبار ۹ میلیارد تومانی برای آن پیش بینی شده است و امیدواریم تا دو ماه و نیم آینده به اتمام برسد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه تلاش داریم مشکل آب شهرستان رودسر را تا سه ماه آینده رفع کنیم، ادامه داد: وضعیت شبکه را با شست و شوی مداوم و رصد و پایش شبکه پایدار نگه خواهم داشت.

    غیاثی هم چنین به مسئله پمپ های غیرمجاز اشاره کرد و یادآور شد: نزدیک به ۳۵۰۰ پمپ مستقیم بر روی شبکه شهرستان داریم و لذا در قالب بروشور نحوه صحیح استفاده از پمپ را به مردم آموزش دادیم، در واقع بعد از هر کنتور برای مصرف کننده حتما باید مخزن ذخیره قرار بگیرد و سپس پمپ نصب شود لذا از مردم انتظار داریم که اصلاح شبکه داخلی را انجام دهند تا شبکه آب شهر رودسر پایدارتر شود.

    وی در ادامه به تصفیه خانه آب طول لات رودسر اشاره کرد که با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری شده و خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم شبکه آب رودسر و املش و رحیم آباد را پایدار نگه داریم باید فاز دوم این تصفیه خانه را اجرایی کنیم که ظرفیت آن به ۸۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

    مدیرعامل آبفای گیلان تکمیل پروژه مذکور را نیازمند اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی دانست و تاکید کرد: از مردم شهرستان رودسر می خواهیم که صبوری کنند و هرگونه مشکل را با شماره ۱۲۲ در میان بگذارند؛ همکاران شرکت آبفای گیلان به صورت شبانه روزی برای رفع کدورت آب تلاش می کنند.

     کدورت فعلی آب رودسر قابل تحمل نیست

    به گزارش اخبار استانی، امام جمعه رودسر، امروز، ۷ فروردین ماه در جلسه رفع مشکل آب شهرستان رودسر که با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در دفتر امام جمعه رودسر برگزار شد، کدورت فعلی آب شهرستان را غیر قابل تحمل دانست و خاطرنشان کرد: از مسئولان انتظار داریم علت مشکل را بیان کنند و درصدد رفع آن برآیند، زیرا مردم باید آب سالم و کیفی داشته باشند.

    حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم ابراهیمی نوری مسئله آب را مهم تر از سایر اقلام خوراکی دانست و اظهار کرد: آب سالم حساس ترین و ضروری ترین نیاز مردم است.

    وی با تاکید بر لزوم تامین کیفیت آب شرب، افزود: شهرستان رودسر با مشکل کیفیت آب شرب مواجه بوده و لذا جلسات متعددی را برگزار کردیم و حتی در خطبه های نماز جمعه به این مسئله پرداخته شه است.

    امام جمعه رودسر کیفیت بخشی به آب شهرستان را در دستور کار مسئولان دانست و تصریح کرد: متاسفانه مشکل آب رودسر کهنه شده و مردم سال هاست با این مشکل مواجه هستند، اما طی چند هفته اخیر شاهد اوج کدورت هستیم و تابستان ها هم مشکل افت فشار داریم.

    هم چنین میثم اسدی، دادستان شهرستان لنگرود نیز، ورود دادستان به عنوان مدعی العموم به مسئله کدورت آب شهرستان را مطالبه مردم دانست و عنوان کرد: یکی از عمده مراجعات مردمی همین مسئله آب است.

    وی از مسئولان خواست یک برنامه زمان بندی شده را تدوین و اجرا کنند و یادآور شد: دادستانی در کنار مسئولان بوده تا به وظایف خود عمل کنند؛ البته برخورد قانونی در مقابل کم کاری ها نیز انجام خواهد شد؛ در حال حاضر مردم به تنویر افکار نیاز دارد تا اندکی از نگرانی آنان کم شود.

    انتهای پیام

  • تئاتر یک ضرورت اجتماعی، فرهنگی و انسانی است

    محمد یاقوت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری اخبار استانی در اندیمشک، با گرامیداشت روز جهانی تئاتر اظهار کرد: تئاتر یک ضرورت اجتماعی، فرهنگی و انسانی است و تجربه تجلی همزمان زیبایی و تفکر بر صحنه متعالی تئاتر همواره الهام بخش بوده و نمی‌توان منکر آن شد.

    رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با بیان اینکه تئاتر ضرورتی است که همگان بر تأثیر شگرف آن بر آگاهی‌بخشی جوامع در ادوار مختلف اذعان دارند افزود: تئاتر نوعی هنر الهام‌بخش است که می‌تواند میان فرهنگ‌ها و مردم مختلفی که در سراسر جهان زندگی می‌کنند، پل ارتباطی برقرار کند و فرصت‌هایی برای آموزش و اطلاع‌رسانی در بستر زبان جهانی مشترک فراهم آورد و این از ویژگی های منحصر به فرد هنر تئاتر نسبت به سایر هنرها است.

    وی تصریح کرد: روز جهانی تئاتر فرصتی است برای تجلیل از هنرمندان فرهیخته و پرتلاش این عرصه و بزرگداشت این هنر متعالی و گونه‌ های بی‌شمار آن که باید از سوی مسئولان و متولیان ارشد کشور و استان مورد حمایت و توجه ویژه قرار گیرد و با ایجاد تشکیلات سازمان تئاتر کشور که خواسته به حق سالیان اخیر تئاتر کشور بوده، امید داریم تا به این مهم دست یابیم.

    ۴۶

  • برگزاری نخستین تمرین پرسپولیس در سال جدید با حضور هواداران

    برگزاری نخستین تمرین پرسپولیس در سال جدید با حضور هواداران

    نخستین تمرین تیم فوتبال پرسپولیس در سال جدید، امروز دوشنبه با حضور هواداران برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم پرسپولیس پس از تعطیلات نوروز، اولین تمرین خود در سال ۱۴۰۳ را از ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه امروز در ورزشگاه شهید کاظمی آغاز کرد.

    ابتدا بازیکنان در سالن بدنسازی حاضر شدند و به مدت ۲۰ دقیقه با حرکات کششی و نرمشی بدن‌ها را گرم کردند و پس از آن، وارد زمین چمن شدند و به مدت ۶۵ دقیقه به کار‌های تاکتیکی شامل؛ پاسکاری‌های کوتاه و ترکیبی، حفظ توپ در بخش کوچکی از زمین و مینی فوتبال پرداختند.

    در این تمرین، شش ملی‌پوش و سرمربی غایب بودند. وحدت هنانوف، گئورگی گولسیانی، اوستون ارونوف، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند و همچنین اوسمار ویرا حضور نداشتند. سرمربی پرسپولیس روز چهارشنبه هفته جاری وارد تهران می‌شود و در تمرینات تیم حضور خواهد داشت.

    امروز تعدادی از تماشاگران و هواداران پرسپولیس در محل تمرین قرمزپوشان حضور یافتند و تمرین تیم را از نزدیک به نظاره نشستند.

    تمرین در فضایی شاداب و پر طراوات انجام شد و بازیکنان با روحیه‌ای بالا در این جلسه تمرینی شرکت داشتند.

  • بارش برف بهاری در ۴ شهر لرستان

    اخبار استانی/لرستان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان از بارش برف در محورهای ۴ شهرستان این استان خبر داد.

     مرتضی شیروانی ششم فروردین با اعلام آخرین وضعیت محورهای لرستان، گفت: بارش برف در محورهای الیگودرز، ازنا، بروجرد و نورآباد جریان دارد.

     وی با اعلام ریزش سنگ در برخی از محورهای لرستان، افزود: محورهای گردنۀ پای آستان و محور قدیم پلدختر به خرم‌آباد به‌دلیل بارش‌های اخیر مسدود شده‌است.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، یادآور شد: ۴۰۰ نیروی راهدار با ۲۸۰ دستگاه ماشین‌آلات، ۱۶ مجتمع خدمات رفاهی و پایگاه‌های راهداری در جاده‌های این استان مستقر هستند.

    شیروانی با اعلام مسدودشدن گردنۀ گله‌بادوش الیگودرز، هشدار داد: رانندگان قبل از سفر برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌های لرستان با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.

    وی با تأکید به عملیات برف‌روبی، شن‌پاشی و نمک‌پاشی محورهای لرستان، اضافه کرد: مردم از سفرهای غیرضروری در محورهای این استان خودداری کنند.

     انتهای پیام

  • نشست فرماندهی انتظامی شهرستان کرخه با بزرگان طوایف و سادات شهرستان کرخه برگزار شد

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری اخبار استانی: اولین نشست فرماندهی انتظامی شهرستان کرخه با معتمدین ومنتفذین وبزرگان طوایف شهرستان کرخه درمحل ستادفرماندهی انتظامی کرخه واقع درشهر الوان( مرکزشهرستان کرخه) برگزارگردید.

    دراین نشست که باحضور معاونت اجتماعی انتظامی و رییس پلیس پیشگیری شهرستان انجام شد، جهت تعامل وهم اندیشی طرفین درخصوص اغلب موضوعات بالاخص ادامه پویش نه به تیراندازی و امنیت محله محور و برخوردمتقابل با مخلین نظم وامنیت جامعه و ارتقای امنیت اجتماعی بایکدیگربحث وتبادل نمودند.

    دراین مراسم که درفضای کاملا صمیمی برگزارشد فرماندهی شهرستان ضمن تبریک ایام نوروز وماه مبارک رمضان بابزرگان درخصوص موضوعات مختلف ومشکلات منطقه بایکدیگرتبادل نظرنمودند.

    سرهنگ داراب نیا فرمانده انتظامی کرخه خواستار همکاری و همیاری بزرگان در جهت حل و فصل مشکلات طایفه ای و عشایری قبل از وقوع حوادث شدند و پیشگیری از حوادث را یکی از ملزومات نیروی انتظامی دانست و گفتند بنده اماده هر گونه کمک و حضور در بین مردم و طوایف هستم که مشکلات را بصورت ریشه ای حل و فصل کنیم

    ایشان گفتند بنده بعنوان یک سرباز همیشه کنار مردم بوده و هستم و خدمتگزار مردم شریف کرخه هستیم

    و از هر گونه کمکی که قابل حل وفصل شدن است دریغ نخواهم کرد و انشالله سعی خواهیم کرد اکثر مشکلات را بصورت عشایری حل کنیم.

    فرماندهی انتظامی کرخه در اواخر سال ۱۴۰۲ راه اندازی شد و با انتصاب سرهنگ داراب نیا بعنوان فرماندهی انتظامی این شهرستان فعالیت خود را شروع کرد

    ۴۶

  • فراخوان مشمولان متولد ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

    فراخوان مشمولان متولد ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

    سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای کلیه مشمولان غایب و غیر غایب متولد سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ را برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود فرا خواند.

    به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه مشمولان غایب و غیر غایب متولد سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ می‌بایست مطابق قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند.

    مشمولانی که در مهلت تعیین‌شده وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند، وارد غیبت می‌شوند و برابر ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی با محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم استخدام، عدم امکان دریافت وام، عدم دریافت مستمری از سازمان‌ها، عدم صدور پروانه کسب و… مواجه خواهند شد.

    طبق ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا سه ماه باشد، ۹۰ روز و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از ۳ ماه باشد تا ۱۸۰ روز اضافه خدمت خواهند داشت.

    گفتنی است، مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان بیش از یک سال است، علاوه بر شش ماه اضافه خدمت، مشمول فراری نیز محسوب و به مراجعه صالح قضائی معرفی می‌شوند.

    بنا بر اعلام سایت پلیس، در این اطلاعیه آمده است: این دسته از عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا کانال سازمان در پیام رسان‌های داخلی (سروش، ایتا و روبیکا) به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

دکمه بازگشت به بالا