عمومیکسب و کار استانها

آیا جکوزی باعث سقط جنین میشود؟

خطرات استفاده از سونا در بارداری چیست؟

گرمای شدید و ثابت نگرانی اصلی استفاده از سونا در دوران بارداری است. اگرچه این گرما آرامش بخش است و احساس خوبی به مادر می دهد، اما لزوماً برای فرزند شما بی خطر نیست. جنین در رحم مادر، نمی تواند دمای بدن خود را تنظیم کند. بنابراین قادر به تحمل گرمای شدید سونا نیست. مطالعات بروز عوارض جدی مغز یا نخاعی را در نوزادانی نشان می دهند که در سه ماهه اول بارداری در معرض دمای بالا مانند وان آب گرم یا سونا قرار داشته اند.

گرمای شدید باعث سقط جنین یا نقایص مادرزادی مانند و مجرای شریانی باز نیز خواهد شد. پژوهش در این خصوص ادامه دارد.در صورت وجود بیماری یا شرایط پزشکی خاص، گرمای شدید سونا در دوران بارداری می تواند موجب پیچیدگی بیشتر بیماری شود.

آیا استفاده از سونا در بارداری بی خطر است؟

با اجازه پزشک می توانید استفاده از سونا را در دوران بارداری به 15 دقیقه یا کمتر محدود کنید. برخی از پزشکان به طور کلی سونا را در بارداری منع می کنند. گاهی استفاده از سونا حتی به مدت محدود، برای جنین خوب نیست. بروز یا حالت تهوع می تواند نشانه ای از گرم شدن بیش از حد بدن باشد بنابراین در این صورت فوراً سونا را ترک کنید.

توجه داشته باشید که همه سوناها یکسان نیستند. گاهی دمای سونا تغییر می کند و شیوه گرمایش آنها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین معلوم نیست چه مدت طول می کشد تا دمای بدن تا به دمایی برسد که برای کودک مضر است.

سونا چیست؟

سونا اتاقکی است که با چوب ساخته شده یا دیواره های چوبی دارد و گرمای خشک با رطوبت بسیار کم تولید می کند. اکثر سوناها در محدوده دمایی 82 تا 90 درجه سانتیگراد هستند و میزان رطوبت زیر 15 درصد حفظ می شود.

آیا استفاده از سونا برای سلامتی مفید است؟

مزایای استفاده از سونا برای افراد غیرباردار عبارتند از:

  • سم زدایی
  • تسکین استرس
  • تسکین درد
  • تسکین درد عضلانی پس از یک تمرین سخت

دفع ناخالصی ها از طریق تعریق، تجربه ای است شبیه به ورزش کردن که در سونا به دست می آورید.

در شرایط غیربارداری نیز قبل از استفاده از سونا حتما با پزشک مشورت کنید و اطمینان حاصل نمایید که برای شما بی خطر است زیرا گرمای شدید می تواند شرایط برخی بیماری ها را پیچیده تر کند.

لینک خرید کابین دوش شیشه ای

آیا استفاده از جکوزی در بارداری بی خطر است؟

خطرات نشستن در جکوزی در دوران بارداری مانند سونا است. اما وان آب گرم دمای بدن را سریعتر افزایش می دهد زیرا تمام بدن با آب گرم پوشیده شده است. اگر مخرن آب گرم یا مقابل آن بنشینید، وان آب گرم دمای بدن را سریعتر افزایش می دهد. برخی از پزشکان دمای آب 35 درجه سانتیگراد را در دوران بارداری پیشنهاد می کنند. اگر پزشک به شما اجازه داد که در دوران بارداری گهگاهی از وان آب گرم استفاده کنید، اقدامات احتیاطی زیر را در نظر داشته باشید:

  • بیش از 10 دقیقه در داخل آن نمانید
  • هر روز یا مکرراً از وان آب گرم استفاده نکنید
  • نزدیک جت هایی که آب داغ به داخل وان آب گرم می ریزند، ننشینید
  • اگر احساس ضعف یا حالت تهوع داشتید فوراً از وان آب گرم خارج شوید

جکوزی ها نیز مانند سونا، شبیه هم نیستند و بسته به میزان نظارت دقیق بر آنها، همیشه در یک دما نگهداری نمی شوند و ممکن است گرمتر یا سردتر باشند..

مراحل بعدی

استفاده از خرید جکوزی در بارداری به خصوص در سه ماهه اول خطرناک است و اکثر پزشکان استفاده از آن را مجاز نمی دانند. به خاطر داشته باشید که استفاده از استفاده از جکوزی در بارداری برای برخی از مادران باردار، حتی به مدت کوتاه می تواند خطرناک باشد. بنابراین ارزش ریسک کردن ندارد. همیشه قبل از استفاده از جکوزی و سونا در بارداری با پزشک مشورت کنید

بررسی کلی تاثیرات دمای آب بر بدن مادر و جنین در دوران حاملگی

گذراندن حتی یک ساعت در جکوزی ممکن است یکی از بهترین راه ها برای آرامش اعصاب و استراحت باشد. این مسئله بین همه مردم جا افتاده است که آب گرم می تواند باعث تسکین عضلات شود. جکوزیها معمولا چند نفره طراحی می شوند، بنابراین بودن در آنها می تواند بهترین راه برای گذراندن زمان با دوستان شما باشد.

اما از طرفی هم، در دوران بارداری باید با احتیاط از جکوزی استفاده کنید یا اصلا سراغ آن نروید.

دمای آب جکوزی نباید بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) باشد. نشستن در آب گرم به راحتی می تواند دمای بدن را افزایش دهد، که این امر می تواند باعث بروز مسائل بهداشتی برای شما و نوزادتان شود.

ریسک های جدی در مورد استفاده از جکوزی در حاملگی وجود دارد. نظر همه دکترها این است که از آن باید با دقت و نیز زمان محدودی در دوران بارداری استفاده شود.

دمای آب جکوزی و بدن شما

نشستن درون آب گرمی که دمای آن بیشتر از دمای بدن شما است، چه در حمام، چشمه های آب گرم، یا جکوزی، باعث افزایش دمای بدن شما می شود.

در طول بارداری، دمای بدن شما نباید بیش از 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) افزایش یابد. این امر ممکن است خیلی راحت رخ دهد، اگر بیش از 10 دقیقه را در جکوزی با دمای آب 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) سپری کنید.

احتیاط استفاده از این وسیله به خصوص در طول سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است، زیرا افزایش دمای بدن مادر می تواند باعث بروز نقایصی هنگام تولد برای نوزاد مانند نقص مغزی و نخاعی شود.

در سال 2011 مطالعه ای رخ داد که نشان دهنده این مسئله بود که استفاده از جکوزی به خصوص در سه ماهه اول بارداری بسیار خطرناک است. اگر قصد استفاده از آن را در اوایل دوران بارداری خود دارید، بهتر است با دکتر خود مشورت کنید.

باکتری ها و جرم های موجود در جکوزی

باکتری ها و جرم ها یکی دیگر از نگرانی های مربوط به استفاده از جکوزی در حین بارداری هستند. آب گرم می تواند زمینه رشد خوبی برای باکتری های مضر باشد. اما نگهداری منظم و نظارت مستمر بر این وسیله می تواند تضمین دهد که حالت شیمیایی آب متعادل است.

اگر شما در خانه خود جکوزی دارید، مطمئن شوید که از مواد ضدعفونی کننده مناسبی استفاده می کنید و آب را مورد آزمایش قرار دهید. سطح کلر آزاد باید بین 2 تا 4 ppm در هر یک میلیون و در صورت استفاده از بروم بین 4 تا 6 ppm باشد. pH آب باید بین 7.2 و 7.8 باشد.

اگر در خانه خود جکوزی ندارید، اما دنبال آرامش خاطر هستید، از مدیر مجموعه بپرسید که آیا آب آن به درستی مورد آزمایش قرار گرفته است یا خیر.

در این قسمت تعدادی از سوالات استاندارد را مطرح می کنیم که شما می توانید از مدیر مجموعه هنگام استفاده از جکوزی بپرسید:

1- معمولا چند نفر از این جکوزی استفاده می کنند؟

2- آب آن هر چند وقت یکبار عوض می شود؟

3- آیا آب موجود در سیستم دو بار در روز  آزمایش می شود؟

4- آیا فیلتر به طور منظم تعویض می شود؟

5- دمای آب چند درجه است؟

استفاده با احتیاط از جکوزی در هنگام بارداری

اگر در سه ماهه اول بارداری خود هستید، توصیه کلی این است که از جکوزی استفاده نکنید. حتی اگر مدت زمانی که از آن استفاده می کنید کمتر از 10 دقیقه باشد، ممکن است برای کودک شما خطرناک باشد. بدن هر کس متفاوت است، بنابراین ممکن است دمای بدن شما خیلی زودتر از حد معمول افزایش یابد. به خاطر سلامت کودک خود، در سه ماهه اول بارداری از استفاده از جکوزی خودداری کنید.

اگر شما سه ماهه اول بارداری خود را پشت سر گذاشته اید، و با تأیید پزشک خود می خواهید از جکوزی استفاده کنید، در این قسمت چند نکته برایتان بیان می کنیم تا بدانید چگونه می توانید با احتیاط و اطمینان کامل از آن استفاده کنید:

1- بیش از 10 دقیقه داخل جکوزی نمانید، و مدت زمانی را برای استراحت و پائین آمدن دمای بدن خود بین جلسات استفاده از آن در نظر بگیرید.

2- اگر فواره های آب گرم داخل دستگاه روشن هستند، در قسمتی بنشینید که دمای آب کمی پایین تر است.

3- اگر احساس می کنید عرق کرده اید، بلافاصله از جکوزی خارج شوید و بدنتان را خنک کنید.

4- در صورت امکان سینه خود را در بالای آب نگه دارید.

5- اگر تب دارید از جکوزی استفاده نکنید.

6- اگر همراه دوستان یا اعضای خانواده خود هستید، از آنها بپرسید که امکان پائین آوردن درجه حرارت دستگاه وجود دارد یا خیر.

جایگزین های ایمن برای جکوزی در دوران بارداری

جایگزینی مناسب برای شما در شما می تواند دوش آب گرم باشد، تمدد اعصاب را برای شما فراهم می آورد و هیچ خطری هم ندارد. با این حال باز هم حواستان باشد که نباید آب حمام را بسیار داغ کنید! و جایگزین دیگری می تواند وان آب ولرم باشد، داخل وان بنشینید و در حالیکه نصف بدن شما داخل آب است می توانیم یک لیوان چای نیز بنوشید

ر زمان بارداری از باید با احتیاط استفاده کرد یا اصلاً استفاده نشود. تحقیقات کمی در مورد استفاده از سونا، جکوزی، جکوزی و اتاق بخار در دوران بارداری وجود دارد. اما به دلیل خطرات ناشی از گرم شدن بیش از حد، کم آبی و غش، توصیه می شود از آنها اجتناب کنید.

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش خون رسانی به پوست احساس گرما بیش از حد طبیعی خواهید داشت. این تغییرات هورمونی همچنین می تواند باعث احساس ضعف در زنان باردار شود.

گذراندن بیش از ۱۰ دقیقه در جکوزی می تواند دمای بدن شما را بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد افزایش دهد. تحقیقات محدودی نشان داده است که خطر در نوزادان زنانی که در اوایل بارداری تب دارند، افزایش می یابد. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که تب در دوران بارداری ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد، اما تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

در حالی که مشخص نیست که آیا دمای بالای غیرطبیعی بدن ناشی از تب بر روی زنان باردار تأثیر مشابهی با دمای بالا ناشی از استفاده از جکوزی دارد یا خیر، متخصصان توصیه می کنند احتیاط کنید.

این امکان وجود دارد که افزایش قابل توجه دمای مرکزی بدن شما در بارداری مضر باشد، به خصوص در ۱۲ هفته اول، اگر بیش از حد گرم می شوید، خون بیشتری در نزدیکی پوست شما جریان می یابد تا با تعریق بدن شما را خنک کند.

اگر باردار هستید و قصد استفاده از وان آب گرم را دارید، یا می خواهید از وان آب گرم در دوران بارداری استفاده کنید، این اقدامات را برای کاهش خطرات انجام دهید:

  • از نشستن در نزدیکی ورودی که آب تازه گرم شده را تامین می کند خودداری کنید.
  • زمان حضور در جکوزی را به کمتر از ۱۰ دقیقه محدود کنید.
  • در صورت امکان سعی کنید سینه خود را بالای آب نگه دارید. حتی بهتر است جایی بنشینید که فقط نیمه پایینی شما در آب گرم است.
  • اگر احساس ناراحتی کردید از وان آب گرم خارج شوید.
  • اگر جت های آب گرم روشن هستند، در طرف مقابل بنشینید که دمای آب کمی کمتر است.
  • از فرو بردن سر، بازوها، شانه ها و بالای سینه خودداری کنید.
  • اگر احساس تعریق کردید، فوراً از وان خارج شوید و خود را خنک کنید.
  • زمان حضور در جکوزی را حتی به کمتر از ۱۰ دقیقه محدود کنید یا اگر از سلامتی خوبی برخوردار نیستید یا به دلیل تب، ورزش یا استفاده قبلی از وان آب گرم یا سونا دمای بدنتان بالا رفته است، از استفاده از وان آب گرم خودداری کنید.
  • اگر تب دارید از وان آب گرم استفاده نکنید.
  • اگر در اوایل بارداری برای مدت طولانی از وان آب گرم استفاده کرده اید، در مورد راه های تشخیص نقص لوله عصبی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

میکروب های وان آب گرم

میکروب ها یکی دیگر از نگرانی های مربوط به استفاده از جکوزی در دوران بارداری هستند. آب گرم و کوچک می تواند محل پرورش باکتری های مضر باشد. اما تعمیر و نگهداری منظم و نظارت مداوم می تواند به اطمینان حاصل شود که ترکیب شیمیایی آب به درستی متعادل است. اگر صاحب جکوزی هستید، مطمئن شوید که از ضدعفونی کننده مناسب استفاده می کنید و آب را با استفاده از نوارهای آب استخر آزمایش کنید. سطح کلر آزاد باید بین ۲ تا ۴ قسمت در میلیون (ppm) باشد.

استفاده ایمن از جکوزی در دوران بارداری

اگر در سه ماهه اول بارداری خود هستید، توصیه کلی این است که از وان آب گرم خودداری کنید. حتی اگر زمان را کمتر از ۱۰ دقیقه نگه دارید، می تواند برای کودک آینده شما خطرناک باشد. بدن هر کس متفاوت است، بنابراین ممکن است زودتر از حد انتظار دچار گرمازدگی شوید. به خاطر کودکتان، در سه ماه اول از غوطه ور شدن صرف نظر کنید. به جای آن، بطری آب یا یک لیوان بلند آب لیمو را بردارید و پاهای خود را فرو ببرید. همچنان باید زمان انجام این کار را محدود نگه دارید. اگر سه ماهه اول بارداری را پشت سر گذاشته اید و می خواهید پس از تایید پزشک از وان آب گرم استفاده کنید. دیگر اطلاعات را می توانید از کارشناسان فروشگاه فرس کالا جویا شوید.

دکمه بازگشت به بالا