عمومیکسب و کار استانها

انواع یراق کابینت کدامند؟

یراق آلات کابینت چیست؟

یراق آلات قطعاتی هستند که در قسمت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در کارایی بهتر وسایل خانه دارند. از جمله پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به یراق آلات مخصوص کابینت اشاره کرد که شامل قطعاتی مانند ریل، دستگیره کمد، لولا، جک پایه، دستگیره کابینت و غیره می‌شوند. این موارد به تکمیل کابینت‌ها کمک می‌کنند و بدون استفاده از آن‌ها دکوراسیون آشپزخانه ناقص است. به عنوان مثال امروزه بیشتر کابینت‌ها دستگیره دارند، هیچ درب کابینتی بدون لولا باز و بسته نمی‌شود و در بسیاری از کشوها ریل به کار رفته تا به راحتی باز شوند.

انواع یراق آلات کابینت چیست؟

در ادامه چند تا از مهمترین یراق آلات کابینت رو بررسی میکنیم:

1. دستگیره

از اونجا که دستگیره کمد یه ابزار روکار و بیرونی است، یکی از یراق‌های مهم کابینت محسوب میشه. زیبایی و کیفیت دستگیره در کیفیت کلی کار خیلی تاثیر میذاره. انواع دستگیره به دو دسته کلاسیک و مدرن دسته بندی میشن که در جنس‌های چوبی، سرامیکی، فلزی و .. هستن. انتخاب دستگیره تک پیچ کابینت کاملا به سلیقه، بودجه و همخوانی اون با کابینت و شما بستگی داره. در ، کابینت‌ها رو به صورت بدون دستگیره هم میسازن. که در این صورت از یراق باید برای اون استفاده کرد.

2. لولای کابینت

لولاها در واقع مفصل‌های کابینت هستند. لولا یه قطعه مکانیکی است که در و بدنه اصلی کابینت رو به هم وصل میکنه و باعث چرخش و حرکت در کابینت‌ها میشه. برای اتصال لولا به کابینت هم از پیچ استفاده میشه. لولاها به دو دسته ساده و گازور( که خودش انواع مختلف ساده، پمپی و .. داره) تقسیم میشن. به خاطر استفاده مداوم از لولاها، جنس و کیفیت اونها خیلی اهمیت داره.

3. ریل

برای اینکه کشوها بتونن به راحتی روی همدیگه حرکت کنن، از ریل‌ها استفاده میشه. شاید جالب باشه بدونین که در گذشته به جای ریل‌های مدرن امروزی از یه زوار و یه شیار روی بدنه استفاده میشد. یکی از فاکتورهای تعیین کننده کیفیت کابینت‌ها روانی حرکت اون است که به مرغوبیت ریل بستگی داره. ریلها به چند دسته ساده (ساچمه‌ای، برقی و غلتکی)، مخفی( مگنتی و آرام بند دار)،  بدنه دار و تقسیم میشن.

4. پایه کابینت

یکی دیگه از یراق‌های بیرونی پایه‌های کابینت است. از پایه‌های کابینت برای بالا بردن ارتفاع کابینت و شستشوی راحت آشپزخانه استفاده میشه. از اونجا که وزن همه کابینت روی پایه اون قرار داره، مقاومت و استحکام پایه‌ها اهمیت زیادی داره. جنس اکثر پایه‌های کابینت از فلز یا پلاستیک است. در بعضی جنس پایه رو از جنس خود کابینت هم میسازن.

5. جک در کابینت

جک برای در کابینت عمودی بالای سینک و برای باز نگه داشتنش استفاده میشه. جک‌ها در جنس‌های فولادی، برنجی و پلاستیکی در بازار وجود داره که جنس فولادی ضد زنگ اون از همه بهتر است. انواع جک‌ها به سه دسته جک پمپی، اتوبوسی و بازویی تقسیم میشن.

  • جک پمپی: به این جک‌ها گازی هم میگن. برای خرید جک‌های پمپی اول از همه باید به عرض و وزن در کابینت توجه کرد. به این صورت که، برای درهای با عرض و وزن کمتر، میشه از جک‌های با قدرت کمتر استفاده کرد.
  • جک اتوبوسی: به این نوع جک، آسانسوری هم میگن. همونطور که از اسمش پیداست دیگه درش لولایی باز نمیشه و مثل اتوبوس بالا و پایین میشه.

6. مگنت

مگنت‌ها برای باز و بسته کردن یا همون فشاری استفاده میشن. این یراق به خاطر ساده سازی، زیبایی، آسانی و یکدست کردن کابینت خیلی پرطرفدار هستن. ولی خب اگه روی لکه‌ها حساس هستین، از اونجا که مگنت‌ها برای کابینت‌های بدون دستگیره استفاده میشن، یادتون باشه ممکنه جای دست و انگشت روی اونها بمونه.

معروفترین برندهای یراق آلات کابینت در ایران

درصد خیلی زیادی از یراق آلات کابینت واردارتی هستن و ما در ایران تکنولوژی لازم برای ساخت اون‌ها رو نداریم. در ادامه معروفترین این برندها رو باهم میبینیم.

1. یراق کابینت بلوم

شرکت بلوم مربوط به کشور اتریش است که در سال 1952 تاسیس شده است. این شرکت تماما در زمینه یراق آلات فعالیت میکنه. شرکت بلوم در 101 کشور دنیا نمایندگی دارن که ایران یکی از اون کشورها است. محصولات شرکت بلوم به مرغوبیت و کیفیت شهرت دارن و خب هر کالای باکیفیتی حتما گرون است.

2. یراق کابینت فانتونی

یکی دیگه از شرکت‌های معروف در زمینه تولید یراق آلات کابینت، شرکت فانتونی ایتالیا است. فانتونی هم مثل شرکت بلوم از تنوع خوب و کیفیت بالایی در محصولاتش برخوردار است. برند فانتونی قیمت ارزان‌تری نسبت به بلوم داره.

3. یراق کابینت A.M.A

A.M.A  یک شرکت معروف تولید کننده و واردکننده یراق آلات ایرانی است. محصولات این شرکت هم کیفیت خوبی داره و هم از نظر زیبایی راضی کننده هستند. با توجه به اینکه این شرکت، ایرانی است، قیمت بهتری نسبت به دو برند بالایی داره. در ادامه بریم با چند نوع یراق کاربردی بیشتر آشنا بشیم…

یراق کابینت بدون دستگیره چیست؟

طراحی مدرن و وارد دنیای آشپزخانه و کابینت‌ها هم شده. یکی از نتیجه این طراحی‌های مینیمال، بدون دستگیره شدن کابینت‌ها و حذف یراق آلات روکار است. کابینت‌های بدون دستگیره به دو نوع مگنتی و مخفی تقسیم میشن. در یراق کابینت مگنتی از جک یا فنرهای مکانیکی استفاده میشه که باعث میشه کشوها با فشار دادن باز و بسته بشن. از اونجا که کابیت‌ها در طول روز مدام باز و بسته میشن، کیفیت این فنرها و یراق آلات یکی از مهم‌ترین بخش‌های کابینت است که باید بهش توجه کرد.

یراق کابینت گوشه چیست؟

یکی از اون مکان‌های بدون استفاده در اکثر آشپزخانه‌هاست که صدای خانوم‌های خانه رو دراورده. برای رفع این مشکل میشه قبل از ساخت و هنگام طراحی  و هم بعد از ساخت با راهکارهایی این مشکل رو برطرف کرد.. مثلا موقع طراحی میشه فضا رو منحنی یا گرد طراحی کرد تا گوشه به وجود نیاد یا گوشه کابینت رو به سینک اختصاص داد. برای بعد از طراحی و ساخت هم میشه از یراق الات (مثلا لولای گازور زاویه دار) و اکسسوری‌هایی استفاده کرد که بشه بیشترین استفاده رو از کابینت گوشه کرد. استفاده از اکسسوری‌ها رایج‌تر و راحت‌تر است

یراق آلات کابینت شامل چه مواردی می شود؟

بطور کلی به تمامی اتصالات درب ها (لولا و جک)، ریل کشو ها و دستگیره تاپ ساید کابینت یراق آلات کابینت گفته می شود که عمدتاً وارداتی هستند. اما اجزاء زینتی دیگری وجود دارند که بیشتر جنبه زیبایی و البته افزایش کارایی کابینت را دارند در دسته اکسسوری قرار می گیرند که تنوع بسیار بالایی دارند. اگر در مورد اکسسوری کابینت اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید به مقاله (()) مراجعه نمایید. مهم ترین انواع اکسسوری کابینت عبارتند از :

  • سبد سوپرمارکت
  • مجیک کرنر (کابینت گوشه)
  • سبد آبچکان
  • سطل زباله کشویی
  • و تجهیزات تقسیم بندی فضای داخل کشوها

هزینه خرید اکسسوری معمولاً به عهده مشتری می‌باشد مگر اینکه در قرارداد بصورت توافقی شرکت سازنده کابینت خرید اکسسوری را با لحاظ کردن قیمت‌ها به عهده بگیرد. قبل از معرفی بهترین یراق آلات کابینت و برندهای لوکس بهتر است کمی در مورد قوانین و آنچه که به عنوان عرف بازار در میان تولیدکنندگان کابینت رایج است توضیح دهیم :

زمان خرید یراق آلات کابینت به این نکات توجه کنید

نصب کابینت و قطعات متصل به آن معمولا بر عهده‌ی کابینت ساز است اما ممکن است شما بخواهید ظاهر آشپزخانه‌ی خود را تغییر دهید و دستگیره‌های زیباتری را انتخاب کنید یا برای راحت تر باز و بسته شدن آن از یا جک استفاده کنید. حتی ممکن است به وسایلی که در آخر کشو قرار دارند به راحتی دسترسی نداشته باشید، به همین دلیل برای کشوی خود ریل نصب کنید و نظم بیش‌تری به آن ببخشید. در این صورت، اولین چیزی که باید قبل از خرید این قطعات مد نظر بگیرید جنس و کیفیت آن‌ها است. هرچه جنس مرغوب‌تر باشد، دوام بیش‌تری خواهد داشت.

اگر این یراق آلات جنس خوبی داشته باشند، در برابر رطوبت، گرمای زیاد و زنگ زدگی مقاوم تر خواهند بود و در نتیجه دیرتر فرسوده و خراب می‌شوند. علاوه بر این مورد، شما باید به زیبایی آن‌ها نیز توجه داشته باشید. از آنجایی که دستگیره، جک و آرام بند تغییرات چشمگیری در دکوراسیون آشپزخانه به وجود می‌آورند، پس حتما به ظاهر و رنگ آن‌ها دقت کنید که با سایر لوازم آشپزخانه هماهنگی داشته باشند.

آشنایی با انواع یراق آلات کابینت

ریل کشو کابینت

یکی از مهم‌ترین یراق آلات موجود در بازار ریل کشو است که کار شما را برای بیرون کشیدن کشوهای راحت می‌‌کند. در گذشته زهوارهای چوبی و شیارهایی در بدنه کشو وجود داشت که به ما کمک می کرد تا آن را به سمت بیرون بکشیم، اما در بیشتر مواقع این کار به سختی انجام می‌شد. امروزه به کمک انواع ریل‌های کشو و قرقره‌های متصل به آن‌ها انجام این کار برای ما آسان‌تر شده است. ریل‌ها انواع مختلفی دارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ریل کشو ساچمه‌ای: این نوع ریل‌ها یکی از متنوع‌ترین قطعات موجود در بازار هستند. اگر بخواهیم به مزیت آن‌ها اشاره کنیم می‌توان گفت در مقایسه با ریل‌های غلطکی راحت‌تر و روان تر حرکت می‌کنند. ریل‌های ساچمه‌ای پس از ریل‌ کشو سفید یا همان غلطکی وارد بازار شدند و دارای سایزبندی مختلف، استحکام زیاد، قیمت مناسب و ضامن‌های  اطمینان هستند؛ به همین دلیل در صنعت کاربرد زیادی دارند‌. این ریل‌ها که به ریل‌های تلسکوپی هم معروف هستند، برای کشوهای تقریبا سنگین استفاده می‌شوند.
  • ریل تاندم باکس: این نوع ریل برای کشوهای مدرن بسیار مناسب است و در ساخت آن از جدیدترین تکنولوژی روز استفاده شده است. از جمله مزیت های دیگر آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که محدودیتی در ابعاد ندارد و می‌تواند کشوهایی با وزن سنگین را تحمل کند. همچنین به دلیل اینکه به آرامبند مجهز است، به صورت اتوماتیک شدت بسته شدن کشو را کنترل می‌کند.
  • ریل‌ غلطکی کشو: ریل‌های سفید یا غلطکی از جمله اولین ریل های بودند که به بازار عرضه شدند. این قطعات فلزی ساختار پیچیده‌ای ندارند و به صورت ساده از دو نوار فلزی تشکیل شده‌اند که روی هر نوار قرقره ای نصب شده است. این نوع ریل‌ها تحمل وزن سنگین را ندارند و برای کشوهای سبک مناسب هستند.
  • ریل تاندم: ریل تاندوم بعد از ریل ساچمه ای وارد بازار شد و تفاوت مهم این دو محصول این است که در ریل تاندوم برخلاف مدل ساچمه ای از مکانیزم پمپی استفاده شده است. این قطعات به سیستم آرامبند مجهز هستند و برای کشوهای سنگین کارایی دارند.

دستگیره کابینت

از جمله یراق آلاتی که نقش مهمی در آشپزخانه ایفا می‌کند، می‌توان به دستگیره‌ اشاره کرد. شما می‌توانید با تعویض دستگیره، ظاهر آشپزخانه‌ی خود را به راحتی زیباتر کنید. البته قبل از هر اقدامی بهتر است‌ با انواع دستگیره آشنا شوید و نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، مشخص کنید که قصد خرید دستگیره‌ی تک پیچ و دکمه‌ای را دارید یا دستگیره‌ی دو پیچ و خطی برای آشپزخانه شما مناسب‌تر است. به صورت کلی می‌توان گفت: اگر کشوی کابینت شما کوچک است و زیاد سنگین نمی‌شود دستگیره دکمه‌ای برای آن مناسب است، در غیر این صورت مدل خطی را انتخاب کنید. قبل از خرید از جنس این محصول نیز مطمئن شوید. دستگیره‌ی انتخابی شما باید در برابر رطوبت و گرما مقاوم باشد و به راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید.

لولای کابینت

یکی دیگر از انواع یراق آلات کابینت، لولای کابینت است. لولاها ابزاری هستند که دو قطعه را بهم متصل می‌کنند و به باز و بسته شدن درب‌های کابینت نیز کمک می‌کنند. این قطعات را می‌توان در دو مدل ساده و آرام بند خریداری کرد و به صورت چهار پیچ و دو پیچ موجود هستند. در مورد انواع آن می‌توان به لولا گازور ساده، زاویه دار، مخفی و آرام بند اشاره کرد.

جک کابینت

جک‌های کابینت ابزاری هستند که معمولا برای باز و بسته کردن درب عمودی کابینت استفاده می‌شوند. یکی از رایج ترین درب‌هایی که با جک باز و بسته می‌شود درب آبچکان است. این جک مانند درب اتوبوس عمل می‌کند و به طور عمودی باز و بسته می‌شود. جک‌ها انواع متفاوتی دارند و در انواع ۸۰ نیوتن، ۱۰۰ و ۱۲۰ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید جک مورد نظر خود را پیدا کنید باید به اندازه و وزن کابینت توجه داشته باشید. اگر عرض و وزن کابینت کم‌تر باشد لازم نیست که جکی با قدرت بالا خریداری نمایید. همچنین جک‌ها در جنس پلاستیک، فولاد ضد زنگ و برنج‌ موجود هستند، بنابراین شما باید از کیفیت آن‌ها هم مطمئن شوید.

انتخاب یراق آلات مناسب می‌تواند به صورت چشمگیری زیبایی و کارایی کابینت و کشو آشپزخانه شما را بهبود ببخشد؛ بنابراین حتما به مطالبی که در این مقاله ذکر شد توجه داشته باشید تا بتوانید آگاهانه خرید کنید.

دکمه بازگشت به بالا