عمومیکسب و کار استانها

کاربرد دکل دوربین مداربسته چیست؟

عوامل مؤثر بر انتخاب نوع دکل دوربین

موارد استفاده از دکل جهت نصب دوربین مداربسته از لحاظ نوع عملیات فراهم کردن بستری به منظور نظارت و حفاظت دائمی بر ترافیک و حوادث جاده ای، تا میزان زیادی نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و کارایی و دقت نظارت را بالا می‌برد.  مروزه با توجه به معضلات ترافیکی موجود در اماکن شهری، خیابان ها، بزرگراه ها و همچنین جاده های بین شهری، وجود دکل دوربین و دوربین های ترافیکی و امنیتی بیش از پیش احساس می شود. دوربین های اسپید دام، بولت، پلاک خوان، تردد شمار و کنترل سرعت از انواع دوربین هایی هستند که برای حفظ امنیت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهرها و جاده ها نصب می شود.

برای استفاده درست از این دوربین ها، ایجاد زاویه مناسب، افزایش برد میدان دید و همچنین کاهش دسترسی عمومی، نیازمند استفاده از انواع دکل دوربین و پایه های طراحی شده هستیم. اگر در مکانی مجبور به نصب دوربین مداربسته برای کنترل تخلفات و یا ترافیک هستید، باید اول بدانید بر چه اساسی باید دکل دوربین را انتخاب کنید تا بتوانید از آن حداکثر بهره را ببرید. در کل نوع انتخاب دکل به عوامل زیر بستگی دارد:

  • فضاچه مقدار فضا و ارتفاع برای گرفتن تصویر مناسب در اختیار دارید؟
  • نمای دوربین تأثیر نمای دکل منوپل بر منطقه چگونه است؟
  • جنس دکل جنس دکل بسته به نوع شرایط محیطی و جوی چیست؟

تعیین بودجه خرید دکل دوربین مداربسته

تعیین بودجه همواره یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی است که پیش از خرید هر محصولی در نظر گرفته می‌شود. اینکه شما چه میزان هزینه‌ای برای خرید سیستم‌های نظارتی و پایه دوربین ترافیکی در نظر گرفته‌اید در کیفیت محصولی که انتخاب می‌کنید، تأثیر‌گذار است. خرید دکل دوربین مداربسته با توجه به اینکه احتمال سرقت را کاهش داده و کارایی سیستم را بالا می‌برد، موجب صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.

قیمت انواع دکل دوربین مداربسته

عوامل زیادی بر قیمت دکل دوربین تأثیر دارد. دکل‌ها بر اساس نیاز شما طراحی می‌شوند و نوع دکل، جنس، ارتفاع، نوع اتصالات، فونداسیون و تعداد شاخه‌هایی که برای نصب دوربین‌ها و پروژکتور در نظر گرفته می‌شود، متفاوت است. البته این موارد فقط بخشی از ویژگی‌های تعیین‌کننده قیمت دکل دوربین مداربسته است.

انتخاب دکل دوربین مناسب

معمولاً بهترین انتخاب برای نصب دوربین مدار بسته، دکل فلزی است، چرا که انتخاب‌های دیگر هزینه ساخت این نوع دکل برای دوربین را بالا می‌برد. اما شما می‌توانید بسته به نوع شرایط جوی و محیطی، نوع پوشش سطح دکل را هم تغییر دهید.

معمولاً دکل دوربین امنیتی برای این که نظارت بهتر و مؤثرتری بر سطح منطقه داشته باشد باید با ارتفاع و میدان دید مناسبی طراحی و تولید شود. در صورتی که ارتفاع، منطقه زیر پوشش نظارت، نوع جنس بدنه و متعلقات دکل به درستی انتخاب شود، شما می‌توانید انتظار عمر طولانی‌تر و مفیدتری از دکل دوربین خود داشته باشید.

جنس روکش دکل‌های دوربین مداربسته

یکی از مهمترین مواردی که در تهیه پایه دوربین مداربسته اهمیت دارد، روکش آن است. از طرفی هم یکی از مهمترین عاملی که تأثیر مستقیم در انتخاب نوع روکش دکل دارد، شرایط آب و هوایی است. جنس روکش‌هایی که در ساخت این دکل‌ها به کار برده می‌شود معمولاً از گالوانیزه گرم، روی، آلومینیوم یا آلیاژ‌های آن‌ها است.

برای مثال اگر بخواهیم در جا‌هایی که باران زیادی می‌بارد و از آب و هوای مرطوبی برخوردار است از دکل گالوانیزه دوربین مداربسته استفاده کنیم، بهترین انتخاب دکلی با روکش گالوانیزه است، اما در جا‌های خشک و کم باران می‌توان از دکل‌های معمولی هم استفاده کرد.

جنس دکل با توجه به کاربرد و قیمت تمام شده آن تعیین می‌شود. از آنجایی که ساخت دکل از آهن با روکش گالوانیزه موجب بالا رفتن قیمت دکل می‌شود، در بعضی موارد در محیط‌های خشک و بدون رطوبت از دکل‌هایی با جنس آهن سیاه استفاده می‌شود. نکته مهم این است که پس از ساخت، دکل باید با روکش ضد زنگ پوشانده شده، سپس رنگ‌زده شود.

انواع دکل‌های دوربین مداربسته

دکل‌ برای دوربین مداربسته به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند؛ دکل مکعبی، دکل لوله‌ای، دکل چند وجهی دوربین و دکل ماژولار.

دکل‌های لوله‌ای: این نوع دکل‌ها در تمام سطح شهر قابل رؤیت هستند. ساختار دکل در این نوع به خاطر هزینه‌ی کمی که صرف ساخت آن شده، کمی سست است.

دکل‌های مکعبی: این نوع دکل‌ها از آهن قوطی یا پروفیل ساخته شده و نسبت به نوع اول مقاوم‌تر و با دوام‌تر است.

دکل‌های چند وجهی: این نوع دکل‌ها بسیار مقاوم و محکم ساخته می‌شوند. سطح مقطع آن‌ها چند وجهی و در برابر باد و باران و طوفان بسیار محکم است. اما هزینه‌ی تولید دکل دوربین چند وجهی نسبت به دو نوع قبل کمی بیشتر است.

دکل‌های ماژولار: این دکل‌ها بسیار شبیه به دکل‌های مخابراتی هستند. عمر و دوام طولانی و مقاومت بسیار بالا در برابر باد‌های شدید از مزایای این نوع دکل‌ها است. اما از معایب ان هم می‌توان به مقاوم نبودن در برابر ضربات مکانیکی و هزینه‌ی بسیار بالای ساخت آن اشاره کرد.

نکات مهم هنگام انتخاب نوع دکل

در صورتی که برای نصب دوربین به دکل مناسب نیاز دارید، باید به نوع دوربین برای نصب نیز توجه نمایید که دوربین‌ها در طرح‌ها و وزن‌های متفاوت به فروش می‌رسند. در صورتی که برای سطح خیابان به دوربین نظارتی نیاز دارید‌، باید حتماً به نوع سازه آن بیشتر توجه کنید. این دوربین‌ها دارای وزن زیادتر از دوربین‌های کوچک‌تر هستند. بنابراین لازم است که دکل دوربین آن‌ها نیز مقاوم‌تر و مستحکم‌تر ساخته شود. اما در صورتی که این دوربین فضای کمتری را تحت پوشش دید قرار بدهد، می‌توان از دکل‌های ضعیف‌تر و کم هزینه‌تر نیر برای نصب آن استفاده کرد. برای اینکه این کار با دقت بیشتری انجام شود، لازم است که با افراد خبره و با تجربه در این زمینه مشورت کنیم.

استفاده از دکل منوپل دوربین مداربسته در حال حاضر با توجه به گسترش استفاده از دوربین‌های مداربسته در مکان‌های گوناگون افزایش یافته است. دکل‌هایی که برای نصب دوربین مداربسته از آن استفاده می‌شود، برای تحقق اهداف نظارتی، حفاظتی، ثبت تخلفات و کنترل مربوط به محدوده ترافیک زوج و فرد است.

امروزه دکل دوربین مداربسته تقریباً همه جای شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر نهاد و مؤسسه‌ای یک یا چند دکل و پایه برای دوربین‌های مداربسته‌ی خود نصب می‌کند. شما برای استفاده از این دکل‌ها نیاز به مکان و فضای اختصاصی ندارید، چرا که دکل‌هایی که خرید آن‌ها مرسوم است نیاز به فضای بسیار کمی دارند.

تعداد و نوع دوربین‌ها

دکل دوربین مداربسته مجهز به براکت و قطعات برای اتصال دوربین‌ها است. بنابراین، هر چه تعداد دوربینی که می‌خواهید روی یک دکل نصب کنید، بیشتر باشد، هزینه طراحی هم بالاتر است. نوع دوربین‌هایی که استفاده می‌کنید هم در انتخاب نوع دکل و هزینه تمام شده آن تأثیر دارد. برای مثال اگر دوربین‌های شما از نوع دام (Dome) است، باید دکل دوربین دام خریداری کنید. همچنین اگر قصد دارید برای بهبود کیفیت دوربین‌ها در تاریکی، از پروژکتور دوربین مداربسته روی دکل استفاده کنید، قیمت دکل افزایش پیدا می‌کند.

ختم کلام

دکل دوربین مداربسته یکی از کارآمدترین سازه‌هایی است که هنگام استفاده از دوربین به آن نیاز داریم. اما نحوه‌ی ساخت این دکل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. توجه داشته باشید که هنگام خرید دکل دوربین مداربسته، با توجه به نوع دوربینی که تهیه کرده‌اید و بودجه‌ای که برای آن کنار گذاشته‌اید، می‌توانید میزان استفاده و بهره‌برداری از دکل‌ها را بالا ببرید. کارشناسان آریا هوشمند همواره در مسیر خرید دوربین مداربسته و نصب آن همراه شما شما هستند.

دکمه بازگشت به بالا