عمومیکسب و کار استانها

علت یخ زدن لوله پشت یخچال

شاید این سوال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که چرا محفظه داخل یخچال(اوپراتور) یخ می زند و یا اینکه چرا پشت یخچال یخ می زند؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید توضیحاتی در مورد علت یخ زدن اوپراتور یخچال یا همان برفک زدن ارائه داد.

یخ زدن لوله یا کویل یخچال

در سطح اپراتوری که در دمای انجماد و زیر صفر درجه سانتیگراد خنک می‌کند، همیشه مقداری برفک جمع می‌گردد. علت تشکیل برفک یا یخ زدن لوله مسی پشت یخچال این است که هوای اطراف اپراتور به علت سرد بودن سطح لوله یا کویل، به دمای شبنم رسیده و روی آن قطرات کوچکی از رطوبت به صورت شبنم تشکیل می‌گردد. این قطرات در دمای پایین‌تر از صفر درجه یخ زده و به صورت برفک در می‌آیند و به علت تجمع رطوبت، ضخامت آن‌ها مرتبا زیاد شده و به یخ تبدیل می‌شوند که در نتیجه مثل یک عایق بر روی سطح لوله و یا کویل مانع تبادل حرارتی می‌گردد. در چنین شرایطی اصطلاحا می‌گویند لوله مسی دچار یخ زدگی شده است.

محاسبه اثر عایق بودن برفک در روی کویل اوپراتور مشکل است و می‌توان گفت یخ خالص به اندازه 20 درصد چوب پنبه تاثیر عایق بودن در جریان گرما را دارد. باید در نظر داشت که بین مولکول‌های برفک در روی کویل، مقداری هوا وجود دارد که درجه عایق بودن آن را بیشتر می‌کند. لذا برفکی که یخی است و حباب‌های هوا در آن وجود دارد برابر 50 درصد خاصیت عایقی چوب پنبه را در برابر عبور گرما بوجود می‌آورد. بنابراین یک سانتیمتر ضخامت برفک در روی کویل اوپراتور برابر 0.5 سانتیمتر چوب پنبه است.

برفک در چند درجه زیر صفر به حالت یخ منجمد در می‌آید و به کندی ضخامت آن زیاد می‌شود و ذوب کردن آن نیز مشکل است. در دماهای سردتر بیشتر به حالت برف تشکیل می‌شود و با کم شدن بیشتر دما سبکتر و پوچ‌تر می‌شود. در نتیجه ضخامت آن سریعتر افزایش پیدا می‌کند و ضمنا زودتر هم ذوب می‌شود. زیرا حالت سخت بودن و یخ بودن خود را از دست می‌دهد.

اما علت اینکه چرا لوله مسی پشت یخچال یخ می زند این است که این لوله در واقع همان ادامه ورودی اپراتور می‌باشد که به علت یخ زدگی اپراتور، در ادامه این لوله یخ می زند. اما گاهی اوقات هم علتیخ زدن لوله‌های پشت یخچال یکی از مشکلات رایج این دستگاه است که ممکن است در عملکرد یخچال اختلال ایجاد کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، درب یخچال را به صورت مداوم باز و بسته نکنید، دمای آن را به درستی تنظیم کنید و از سالم بودن لاستیک دور درب مطمئن شوید.

یکی از شایع ترین مشکلات یخچال فریزر، یخ زدن لوله اواپراتور است. لوله‌های اواپراتور معمولا در پشت فریزر قرار دارند. جایی که معمولا برفک زدن و یخ زدن داخل یخچال در آن اتفاق می‌افتد. این لوله‌ها حاوی گاز یخچال بوده و سرمایش حاصل از یخچال به آنها مربوط است.

در طول سیکل سرمایشی یخچال، رطوبت هوا با میعان و یخ زدن به برفک تبدیل شده و به لوله‌های اواپراتور می‌چسبد. یخچال باید به وسیله سیکل دیفراست یا سیستم یخ زدایی، این تجمیع برفک روی لوله‌های اواپراتور را ذوب کند تا از یخ زدن اواپراتور یخچال جلوگیری کند.

لذا می‌توان علت یخ زدن لوله‌های اواپراتور یخچال یا علت برفک زدن یا یخ زدن لوله‌های پشت یخچال را در خرابی یکی از اجزای سیستم دیفراست یخچال (سیستم برفک زدایی) دانست.

یکی دیگر از دلایل تشکیل برفک روی لوله‌های پشت یخچال، به وجود نشتی کوچکی در این لوله‌ها و درنتیجه خروج مبرد مربوط است.

همچنین موارد زیر در علت یخ زدن و برفک زدن لوله‌های پشت یخچال فریزر موثرند که باید مدنظر باشند:

  1. خرابی سیستم دیفراست یخچال
  2. باز و بسته کردن زیاد درب یخچال
  3. خرابی لاستیک درب و شل شدگی یا پاره شدن آن در برخی نقاط
  4. بسته نشدن درب یخچال به طور کامل و کیپ نشدن درب
  5. تنظیم نبودن دما و قرار داشتن آن روی مقادیر خیلی کم
  6. کثیف بودن کویل‌های اواپراتور

تعمیر یخچال سام خود را به ما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم

راهنمای رفع مشکل یخ زدن لوله های پشت یخچال

قبل از اینکه با تماس بگیرید، می توانید چند مورد را برای رفع مشکل امتحان کنید. در حالی که نکات زیر می تواند مشکل شما را به طور موقت برطرف کند، همیشه ایده خوبی است که از یک تکنسین آموزش دیده نیز برای بررسی خرابی های مشکل ساز استفاده کنید.

  1. سیستم دیفراست را بررسی کنید

همانطور که اشاره شد، خرابی یکی از اجزای سیستم دیفراست که وظیفه ذوب کردن برفک و یخ روی لوله‌های اواپراتور یخچال را برعهده دارد، می‌تواند علت یخ زدن لوله پشت یخچال باشد. خرابی اجزای سیستم دیفراست یا برفک زدایی شامل موارد زیر است:

بررسی اجزای سیستم دیفراست توضیحات
خرابی هیتر دیفراست هیتر دیفراست وظیفه ذوب برفک‌های تشکیل شده روی لوله‌های اواپراتور در پشت یخچال را دارد. اگر این هیتر در کار خود دچار ایراد شود، برفک‌های تشکیل شده جمع می‌شوند و از گردش هوا جلوگیری می‌کنند.
خرابی تایمر دیفراست تایمر دیفراست یکی از اجزاء این سیستم است که یخچال را بین دو حالت سرمایش و دیفراست کنترل می‌کند. در صورت خرابی این تایمر و توقف آن در حالت سرمایشی، برفک زدن و یخ زدن لوله‌های پشت یخچال اتفاق می افتد.
اشکال از ترموستات هیتر دیفراست به متصل است. اگر ترموستات معیوب باشد، قادر به تشخیص دمای لوله‌ها نخواهد بود و درنتیجه هیتر هیچگاه استارت نخواهد زد. متعاقبا پس از مدتی برفک ها سخت شده و علت یخ زدن لوله برگشت یخچال می شوند.
  1. فیلتر یا کویل های کثیف را تمیز کنید

مشکل یخ زدن لوله های یخچال می تواند به سادگی با تمیز کردن کویل های اواپراتور برطرف شود. تجمع گرد و غبار و کثیفی روی اواپراتور، جریان هوا را محدود می‌کند و سیستم خنک کننده شما را مجبور می‌کند تا سخت‌تر از آنچه باید کار کند.

این مورد علاوه بر اینکه موجب یخ زدن لوله های پشت دستگاه می‌شود، به موتور یخچال نیز فشار زیادی وارد می‌کند.

  1. میزان گاز یخچال را بررسی کنید

کمبود گاز مبرد از مهم ترین دلایل یخ زدن لوله های پشت یخچال است. اگر گاز یخچال کم باشد یا تمام شده باشد، دستگاه عملکرد درستی ندارد و ممکن است موادغذایی را نیز به خوبی خنک نکند.

برای بررسی میزان گاز یخچال و شارژ آن در صورت لزوم، توصیه می شود از یک تکنسین کمک بگیرید.

  1. دمای یخچال را به درستی تنظیم کنید

برخی مواقع ممکن است علت یخ زدن لوله پشت یخچال، تنظیمات نادرست دما باشد. دمای مناسب یخچال از 35 تا 38 درجه فارنهایت (2 تا 3 درجه سانتی گراد) است. برای بررسی دقیق‌تر می‌توانید به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید.

  1. از سالم بودن لاستیک دور درب مطمئن شوید

اگر لاستیک دور درب فرسوده شده باشد هوای گرم بیرون وارد دستگاه می شود و برای اینکه فرایند خنک سازی انجام شود لازم است کمپرسور بیشتر از حد استاندارد کار کند.

از این رو، کار کردن بیش از حد کمپرسور موجب یخ زدن لوله های یخچال خواهد شد.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله در خصوص علت برفک زدن لوله های پشت یخچال و یخ زدن آنها صحبت کردیم. همچنین اشاره شد که علت یخ زدن لوله های پشت یخچال در برندهای مختلف یخچال یکسان است. در صورتی که همچنان این مشکل در یخچال فریزر شما وجود دارد، بهتر است از یک تعمیرکار ماهر برای رفع آن کمک بگیرید.

سوالات متداول

از مهم ترین دلایل بروز این مشکل می توان به خرابی سیستم دیفراست، کثیف بودن کویل ها، تنظیمات نادرست دما و … اشاره کرد.

دمای یخچال را به درستی تنظیم کنید، از سالم بودن لاستیک دور درب و کامل بسته شدن درب آن مطمئن شوید، کویل های یخچال را تمیز کنید.

دمای مناسب یخچال از 35 تا 38 درجه فارنهایت (2 تا 3 درجه سانتی گراد) است. برای بررسی دقیق‌تر می‌توانید به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید.

یخ زدگی لوله پشت یخچال می‌تواند از کمبود گاز یا زیادی گاز باشد. اگر سرمای یخچال شما کم باشد و لوله پشت یخچال هم یخ می‌زند باید ابتدا یخچال را از برق جدا کرده تا یخ‌ها آب شود. پس از آن دوباره یخچال را به برق متصل کنید و حدودا 24 ساعت صبر کنید. اگر لوله پشت یخچال دوباره یخ زد و سرمای یخچال به اندازه کافی نبود بهتر است از یک سرویسکار کمک بگیرید تا علت یخ زدن لوله پشت یخچال را بررسی کند.

 

دکمه بازگشت به بالا