عمومیکسب و کار استانها

طلاق توافقی به چه صورت انجام میشود؟

مراحل طلاق توافقی در تهران و کرج( از همه شهرهای کشور قبول وکالت میکنیم)

  • بدون حضور زوجین بهترین وکیل طلاق توافقی در ایران
  • حدود ۱۰ تا ۲۰ روز کاری (زمان اعلام شده در تهران کاملا تقریبی است)
  • حق الوکاله هر وکیل سه میلیون  تومان که با جمع همه هرینه ها برای دو وکیل ۶ میلیون تومان که نصف مبلغ مذکور در ابتدا و نصف آخر یعنی ۳ میلیون تومان بعد از اتمام کار و صدور رای قطعی دریافت میشود. این حق الوکاله در سال جدید تغییر نکرده است
  • به روز رسانی در تاریخ سه شنبه ۱۵ ام شهریور ۱۴۰۱
  • نکته ۱: مواظب وکیل نماها، دلالان و واسطه ها که بعضا تبلیغ می کنند باشید
  • نکته ۲: کل هزینه دادرسی، مشاوره و حق الوکاله دو وکیل پایه یک همان است که نوشته شده نه کم و نه بیش!
  • نکته ۳: اگر هر کدام از زوجین تا قبل از صدور رای پشیمان شوند پرونده بسته خواهد شد و توافقات قبلی از درجه اعتبار ساقط است.
  • نکته ۴: از صفر تا صد کارها توسط دو وکیل خانم پایه یک مجرب انجام میشود
  • نکته ۵: حضور اولیه زن و شوهر برای ثیت و نوشتن توافق ها و امضا وکالتنامه در دفتر وکالت الزامی نیست و میتوانند وکالت را از طریق سامانه ثنا و قرارداد الکترونیکی از هر کجای ایران منعقد کنند.

بر طبق مواد ۲۴ و ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ حتی اگر زوجین توافق بر جدایی داشته باشند به ناچار می بایستی از دادگاه حکم بگیرند که در اصطلاح حقوقی به آن گواهی عدم امکان سازش می گویند.در ادامه به سوال مراحل طلاق توافقی چگونه است می پردازیم…

گام اول از مراحل طلاق توافقی در تهران

اول از همه تمایل نهایی زوجین به خاتمه دادن زندگی مشترک است. در این راستا اگر اختلافی در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان باشد، یا یکی از زوجین ناراضی باشد امکان صدور رای توافقی وجود ندارد. بدیهی است که در صورت عدم موافقت یکی از آنها و اصرار طرف دیگر بر طلاق باید دادخواست طلاق یکطرفه به درخواست زوج یا زوجه داد.

گام دوم( روشهای طلاق توافقی در ۱۴۰۱ با مشاوره و بدون آن)

در حال حاضر دو روش برای اخذ رای (دادنامه) طلاق توافقی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند و انتخاب در شرایط فعلی با متقاضی است.

۱- ثبت نام در سامانه تصمیم و گذراندن چند جلسه مشاوره قبل از طلاق. در این راستا بایستی در سایت https://local-news.ir//zaman.behzisti.net/ ثبت نام کرد و چند جلسه مشاوره تخصصی در مدت زمان حدود ۴۵ روز گذراند. در صورت اصرار زن و شوهر بر طلاق گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره و غربالگری گرفته می شود که به استناد آن دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می شود. توجه داشته باشید که اگر این روش را انتخاب می کنید حتی با داشتن وکیل و یا وکالت در طلاق هم، زن و شوهر متقاضی، الزام به شرکت در جلسه مشاوره دارند. مگر اینکه در موارد خاص مرکز غربالگری گواهی عدم انصراف را بدون مشاوره صادر کند. همانطور که گفته شد در موارد نادر است. این روش فعلاً در سراسر ایران جاری است البته با توجه به اطلاعات بدست آمده این روش در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد و به احتمال زیاد مدت و تعداد جلسات کاهش خواهد یافت.

۲- روش دوم گرفتن رأی طلاق توافقی در تهران و بعضی از شهرهای ایران و البته روش اکثر وکلای دادگستری این است که دادخواست طلاق از طرف مرد یا از طرف زن در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می شود. فعلاً در این روش نیاز به مشاوره اجباری در تهران نیست. بنابراین اگر زن و شوهری به وکیل طلاق مراجعه کنند و نخواهند که به مشاوره بروند ناگزیر از این روش استفاده می شود که نیازی دیگر به حضور زوجین نخواهد بود و حدود زمان اخذ رای هم بین ۱۰ تا ۲۰ روز کاری است. پس ارجاع دادخواست یک طرفه به شعبه دادگاه خانواده وکلای زوجین (خواهان و خوانده) به دادگاه اعلام توافق می کنند. وکیل پایه یک در ابتدای مراجعه زوجین توافق های آنها را صورتجلسه کرده و به امضاء ایشان می رساند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی این روش عقدنامه (رونوشت) شناسنامه و کپی کارت ملی متقاضیان (زن و شوهر) است. اگر زن یا مرد وکالت در طلاق (حق طلاق) داشته باشند اصل آن نیز الزامی است.

نکته : زن و شوهر هر دو بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند و اگر این کار انجام نشده باشد زوجین با هم یا جدا جدا به یکی از دفترهای خدمات الکترونیک قضایی می روند و در مدت زمان کوتاه و بسیار ساده با ارائه کارت ملی در سامانه ثنا ثبت نام می کنند. الزام به این دلیل است که دیگر ابلاغ کاغذی در آینده و برای دارندگان حساب ثنا وجود ندارد. ابلاغ ها را دادگاه به صورت پیامک و از طریق حساب کاربری شخص ارسال می کند و قابل مشاهده و پیگیری خواهد بود. بنابراین حتی با داشتن وکیل اگرچه زن و شوهر به دادگاه مراجعه نمی کنند ولی می توانند از طریق سامانه مذکور از آخرین تحولات و اطلاعات پرونده خود باخبر شوند.

اگر حق طلاق یا همان وکالت طلاق باشد داشتن ثنا برای وکیل کفایت میکند. مثلا زن از شوهر وکالت طلاق گرفته است و مرد در سامانه ثنا ثبت نام نکرده در اینجا صرف ثبت نام زوجه کافی است. مثال دیگر اینکه زن و شوهر خارج کشورند و در سامانه مذکور ثبت نام نکرده اند در اینجا صرف داشتن کد ثنا وکیل در وکالتنامه طلاق کافی است.

هزینه و حق الوکاله وکیل برای طلاق توافقی در گروه وکلای پارسای جمعاً برای دو نفر ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است که نصف آن در زمان انعقاد قرارداد و ثبت توافق زوجین و نصف دیگر پس از صدور رای دادگاه و تحویل به موکل پرداخت می شود.

گام سوم (ثبت دادخواست طلاق با گواهی عدم انصراف از طلاق یا بدون آن )

پس از ارسال پیامک این است که اگر وقت رسیدگی در پیامک مشخص نشده باشد زوجین یا وکلای آن ها می بایستی در اولین فرصت به شعبه مربوطه مراجعه کنند. با توجه به قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ داوری در طلاق حذف شده است . (آنچه در اینجا ارائه می شود صرفا رویه قضایی طلاق توافقی در دادگاه های خانواده تهران است) در روش دومی که در بالا گفته شد یعنی تبدیل طلاق یکطرفه به توافقی دادگاه ارجاع به داوری میشود و این کار هم به صورت تشریفاتی و سریع و پرداخت هرینه برای واحد داوری دادگاه توسط وکلا انجام میشود

در واحد داوری دادگاه ضمن پرسش از دلایل طلاق، توافق های مالی و غیر مالی زوجین در مورد و نحوه پرداخت آن، ، ، و را مکتوب می کند که به امضای زوجین یا وکلای ایشان می رسد. پس از انجام مشاوره و اخذ توافق نامه، به شعبه مراجعه می شود. در این جا رویه دادگاه ها متفاوت است بعضی از شعب همان روز یا احیانا یکی دو روز بعد رای را صادر می کنند و بعضی از شعب هم جلسه دادگاه و رسیدگی تشکیل می دهند.

به صورت خلاصه اگر از سامانه تصمیم اقدام شده باشد در نهایت با اصرار زن و شوهر بر طلاق ،گواهی عدم انصراف از طلاق صادر میشود و بعد از زن و شوهر با وکیل و بدون وکیل طلاق توافقی میتوانند دادخواست طلاق توافقی را در دفتر خدمات قضایی ثبت کنند و پس از تعیین شعبه بدون داوری دادگاه در مدت زمان کوتاه رای طلاق صادر میکند.

ثبت رسمی طلاق در محضر (گام آخر)

پس از اخذ رای نوبت به ثبت طلاق و مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق است که در این مرحله هم مثل تمامی مراحل قبل زوجین یا هر کدام از آن ها می توانند وکیل اختیار کنند و خودشان حضور نیابند.
برای ثبت طلاق حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و زوجه می بایستی آزمایش عدم بارداری از یکی از آزمایشگاه ها اخذ نماید و به دفترخانه تحویل دهد.

طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

در این نوشته که توسط وکیل پایه یک دادگستری و دقیقاً مطابق با شرایط روز و رویه مرسوم دادگاه‌های خانواده نوشته شده است، با 0 تا 100 شرایط طلاق توافقی بدون حضور زوجین، مدت زمان، مدارک مورد نیاز، مشاوره‌های اجباری و مراحل طلاق توافقی در سال 1401 آشنا میشوید.

طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوج و زوجه (زن و شوهر) بنا به هر دلیل و علتی به این نتیجه می‌رسند که امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم به جدایی و شروع مراحل طلاق توافقی می‌گیرند و به همین منظور در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهدات، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به تفاهم و توافق می‌رسند. در واقع شرایط طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیداست بطور کامل بستگی به توافقات زوجین دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • حضانت فرزند یا فرزندان مشترک
  • نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه
  • اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود)
  • همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز محترم و قابل قبول است و در رای دادگاه (گواهی عدم امکان سازش) ذکر می‌گردد.

نکته: رویه وکلای موسسه حقوقی مشهور به اینصورت است که ابتدا تمام توافقات زوجین را نوشته و به امضاء ایشان می‌رسانند و دقیقاً همین توافقات را در دادگاه مطرح می‌کنند و در رای دادگاه نوشته خواهد شد.

همچنین تمامی مراحل و اقدامات لازم «حتی حضور در جلسات مشاوره اجباری» و جلسه دادگاه توسط وکلای ما و بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌گیرد.

  • چنانچه برای انجام دقیق مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100 بدون نیاز به حضور زوجین نیاز به وکیل باتجربه و خبره دارید، با ما تماس بگیرید

جدیدترین شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در استان تهران و استان‌های دیگر ایران تغییر کرده و متقاضیان گرامی باید ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نموده و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، اقدام به دریافت نوبت از مراکز غربالگری نمایند و در زمان تعیین شده به مرکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند.

پس از انجام مشاوره‌های لازم، باید گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مربوطه دریافت کنند که این گواهی در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌شود و دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع می‌نمایند.

نکته مهم ۱: شرایط جدید فوق الذکر فعلاً فقط در مورد طلاق توافقی است و در مورد طلاق‌های یک طرفه (طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن)، شیوه کار همچنان طبق روال گذشته انجام می‌گیرد و چنانچه هرگونه تغییری ایجاد گردد، با بروز رسانی این نوشته به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.

نکته مهم ۲: چنانچه بنا به هر دلیلی تصمیم به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری دارید و تمایلی به حضور در جلسات مشاوره و حضور در دادگاه را ندارید، به اطلاعتان می‌رسانیم که تمامی مراحل بصورت کامل از جلسات مشاوره تا اخذ سند طلاق توسط وکلای موسسه حقوقی مشهور بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌پذیرد.

مراحل طلاق توافقی

گام اول: مشاوره اجباری 

با توجه به آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استانهای کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.

سپس زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره‌های لازم، “گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند.

گام دوم: تقدیم دادخواست

دومین گام برای انجام طلاق توافقی، تقدیم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی مانند: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

گام سوم: تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید.

تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید. همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک‌هایی به اطلاع زوجین می‌رسد.

گام چهارم: حضور در جلسه دادگاه

اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است.

گام پنجم: مشاوره در دادگاه

در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و مشاور خانواده با طرفین مذاکره و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش میکند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی‌های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن‌ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می‌نمایند. سپس توافقنامه توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء وی و طرفین می‌رسد و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

توافقنامه معمولاً شامل موارد زیر است:

  • توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه
  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل
  • جهیزیه
  • حضانت فرزند
  • نحوه و تاریخ‌های ملاقات با فرزند
  • حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن
  • سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین

گام ششم: احراز باردار بودن یا نبودن زوجه

احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور ۳ راه زیر وجود دارد:

الف) اقرار زوجه

اقرار زوجه مبنی بر عدم بارداری زوجه که در اینصورت دادگاه با این اقرار اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌نماید اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق، منوط به آن است که زوجه قبلاً به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را به دفاتر طلاق ارائه نماید.

ب) مراجعه به آزمایشگاه

قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، زوجه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده باشد و گواهی عدم بارداری را از آزمایشگاه فوق اخذ و به دادگاه ارائه نماید که در اینصورت پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده، با مراجعه زوجین به دفاتر طلاق، دفاتر فوق اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند.

نکته ۱: در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به اقرار زوجه به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست. اما بجای آن زوجه باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی (فقط پزشکی قانونی و نه آزمایشگاه پزشکی و یا پزشکان دیگر) مراجعه نماید و پس از انجام آزمایشات و معاینات مربوطه، «گواهی سلامت بکارت» مبنی بر تایید دوشیزه و غیر مدخوله بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

نکته ۲: در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

ب) اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین

چنانچه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، این موضوع در گواهی عدم امکان سازش ذکر می‌شود.

گام هفتم: حضور مجدد در دادگاه

پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.

گام هشتم: مراجعه به دفتر طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق توافقی به اتمام می‌رسد.

مشاوره اجباری طلاق توافقی دقیقاً چگونه است؟

الزام به انجام مشاوره موضوعی کاملاً قانونی و برگرفته از قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ماه سال ۹۱ است. در ماده ۲۵ این قانون موضوع ارجاع طلاق توافقی به مشاوره جزء الزامات و تکالیف دادگاه خانواده است و در واقع دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای «گواهی عدم امکان سازش» نماید.

در ماده قانونی فوق الذکر برای انجام مشاوره خانواده قبل از صدور رای عبارت «باید» وجود دارد، ماده مذکور نشان می‌دهد که دادگاه برای انجام مشاوره خانواده اختیار ندارد بلکه الزام و تکلیف دارد و حتماً باید مشاوره قبل از صدور رای انجام شود.

برای همین منظور و طبق رویه‌ای که ماه‌ها است در تمام ایران جریان دارد، پیرو توافقات حاصله بین قوه قضائیه و سازمان بهزیستی کشور و به منظور ارتقاء سطح کیفی مشاوره‌های خانواده تصمیم بر این شده که مراکز مشاوره زیر نظر سازمان بهزیستی کشور باشند و زوجین گرامی باید برای حضور در جلسات مشاوره مطابق با موارد ذیل عمل نمایند:

۱ مراجعه به سامانه اینترنتی تصمیم (مداخله در طلاق) و ثبت مشخصات و ثبت نام در این سامانه و انتخاب نزدیکترین مرکز غربالگری به محل سکونت و انتخاب تاریخ مراجعه

نکته: انتخاب مرکز غربالگری و تاریخ مراجعه اختیاری است، در نتیجه زوجین می‌توانند هر کدام از مراکزی که در سامانه تصمیم وجود دارد و همچنین تاریخ مراجعه را به اختیار خود انتخاب نمایند

۲ زوجین در تاریخ موردنظر به مرکز غربالگری انتخاب شده مراجعه می‌نمایند و پس از اقدامات لازم به یکی از مراکز مشاوره منتخب برای شروع جلسات مشاوره خانواده معرفی می‌شوند

۳ پس از انجام جلسات مشاوره با مشاوران مذکور (حدوداً ۵ جلسه مشاوره لازم است)، اگر زوجین همچنان بر تصمیم خود مبنی بر طلاق اصرار داشته باشند، مرکز مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می‌نماید.

دکمه بازگشت به بالا