عمومیکسب و کار استانها

روش ها و ابزارهای برنامه نویسی با گوشی

5 روش برنامه نویسی با گوشی

این روزها گوشی به یک کامپیوتر کوچک و قابل حمل تبدیل شده است. بهترین گوشی‌های موجود در بازار بسیاری از ویژگی‌های یک لپ تاپ معمولی را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین برنامه نویسی با گوشی هوشمند هم امکان پذیر است. اگر به برنامه نویسی علاقه دارید، ولی به دلایل مالی فعلا امکان خرید لپ تاپ را ندارید، می‌توانید برنامه نویسی را با گوشی تان شروع کنید. تنها چیزی که یک توسعه دهنده و طراح باید بداند، شناخت ابزارهای مناسب برای برنامه نویسی با گوشی است.

متأسفانه، یافتن اطلاعات در مورد نحوه استفاده از گوشی هوشمند به عنوان محیطی برای توسعه اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها تا حدودی سخت است. جستجو در اینترنت اغلب شما را به صفحه‌ای درباره نحوه کدنویسی و رفع باگ اپلیکیشن‌های روی تلفن‌های همراه می‌کشاند. به همین دلیل در اینجا ابزارهای لازم برای تبدیل گوشی به یک دستگاه برنامه نویسی دسکتاپی را معرفی خواهیم کرد.

1.یک ویرایشگر متن لازم دارید

برای برنامه نویسی با گوشی هوشمند، اول از همه به یک ویرایشگر کد منبع نیاز دارید. در اصل، با یک ویرایشگر فایل‌های متنی نوشته شده به زبان‌های برنامه نویسی مختلف را ایجاد و ویرایش می‌کنید. به عبارت دیگر، با این ابزار، کد مدنظرتان را می‌نویسید.

ابزار اندرویدی شما باید مانند ویرایشگر دسکتاپی، به راحتی قابل پیمایش بوده، تغییر اندازه فونت، طرح‌های رنگی و غیره  را اجرا کند و ویژگی‌های برش، کپی و چسباندن ساده را ارائه دهد. توانایی مدیریت متن کدگذاری شده  UTF-8 و‌هایلایت سینتکس هم عناصر مورد نیاز در ویرایشگر متن هستند.

Play Store پر از ویرایشگرهای متنی است، اما اگر در زمینه برنامه نویسی با گوشی خودتان تازه کار هستید، ترجیحاً به دنبال محبوب ترین اپلیکیشن رایگان بگردید. اگر با ابزار Vim Touch برای کامپیوتر شخصی آشنا هستید، نسخه اندرویدی آن هم وجود دارد. ویژگی‌های مفید آن به خوبی برای ویرایش صفحه لمسی طراحی شده است.

همچنین استفاده از یک صفحه کلید کدنویسی بهتر از صفحه کلید گوشی خودتان است. یکی از بهترین‌ها صفحه کلیدها،  Hacker’s Keyboard است که تایپ کاراکترهای خاص مانند براکت یا دونقطه را آسان‌تر می‌کند، زیرا این کاراکترها معمولاً روی صفحه‌ کلید کامپیوتر ظاهر می‌شوند.

2.به فایل منیجر نیاز دارید

اگر از علاقه مندان به اندروید بپرسید که چرا این پلتفرم را به iOS ترجیح می‌دهند، احتمالاً می‌گویند به این دلیل است که اندروید دارای اپلیکیشن مدیریت فایل (فایل منیجر) است که توانایی ایجاد پوشه‌ها و جابجایی فایل‌ها را دارد. با این حال، این اپلیکیشن‌ها معمولاً برای یک برنامه نویس بسیار محدود هستند، در درجه اول به این دلیل که تمام داده‌های تلفن شما را نشان نمی‌دهند.

چون هر برنامه ای که می‌نویسید یا می‌سازید به عنوان یک فایل در دستگاه اندروید شما نمایش داده می‌شود، به یک کاوشگر یا explorer نیاز دارید که انعطاف پذیری لازم برای یافتن و دستکاری فایل‌ها را به دلخواه شما در اختیارتان قرار دهد. ما OI File Manager را پیشنهاد می‌کنیم که جایگزینی رایگان و منبع باز برای اکسپلورر فایل اندروید است. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا فایل‌ها را به راحتی کپی کرده، انتقال داده، تغییر نام داده و به اشتراک بگذارید.

3.یک VIEW-SOURCE Handler

اگر در حال توسعه اپلیکیشن مبتنی بر وب هستید، داشتن View Source handler  ضروری است. با این ابزار، کد منبع خودتان را با تایپ کردن آدرس URL در مرورگر باز کنید.

View Source Mobile به عنوان یک افزونه برای مرورگرهایی مانند Opera Mobile، Dolphin و Firefox در دسترس است. از طرف دیگر، می‌توانید اپلیکیشنی به نام VT View Source را دریافت کنید که یک مرورگر مستقل با همان قابلیت‌های یک افزونه به همراه چند ویژگی اضافی و ویژه توسعه‌دهندگان است.

4.یک وب سرور برای تست اپلیکیشن‌های وب

توسعه دهندگان وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب به سرورهای وب برای ذخیره سازی فایل‌هایی نیاز دارند که کاربر هدف از طریق اینترنت به آنها دسترسی خواهد داشت. وقتی شخصی از سایت شما بازدید می‌کند یا از اپ شما به صورت آنلاین استفاده می‌کند، مرورگر او با سرور وب شما ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعاتی را مبادله می‌کند تا مشخص کند چه چیزی در صفحه بازدیدکننده نشان داده می‌شود. میزبانهای محبوب وب سایت‌های آنلاین مانند HostGator و Godaddy سرورهای ارزانی را برای میزبانی اپلیکیشن‌های آنلاین ارائه می‌دهند.

وب سرورهای محلی برای اهداف تستی و مرحله‌ای را می‌توان به راحتی با XAMPP و WAMP ساخت که از محبوب‌ترین بسته‌های وب سرور برای کامپیوتر شخصی هستند، اما می‌توانید همین ویژگی‌ها را در اندروید نیز دریافت کنید. بهترین اپ برای این کار، Palapa Web Server است که به شما MySQL، PHP و Lighttpd را می‌دهد که همگی در یک بسته رایگان پیکربندی شده‌اند. مراقب باشید که سرور محلی را روی یک دستگاه اندرویدی مقرون‌به‌صرفه‌تر اجرا کنید. اپ Palapa امکان ویرایش پیکربندی فایل‌های سرور را مستقیماً در خود برنامه فراهم می‌کند.

5.سایر ابزارها

اگرچه موارد فوق ابزارهای اصلی برای توسعه وب در دستگاه اندروید هستند اما اپلیکیشن‌های دیگری نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید برنامه نویس فعال گوشی‌های هوشمند شوید، شاید بخواهید به طور دستی مجوزهای دسترسی اپلیکیشن‌ها به امتیازات روت را اعطا و لغو کنید. برای این منظور، SuperSU یک ابزار عالی برای کنترل گوشی هوشمند روت شده است.

علاوه بر این، گوشی هوشمند اندرویدی شما یک کامپیوتر بدون خط فرمان نیست و شبیه ساز ترمینال اندروید برخی از ابزارها را ارائه می‌دهد. اپ BusyBox Free را نصب کنید، که ویژگی‌های GNU/Linux بیشتری را به شبیه ساز ترمینال شما اضافه می‌کند.

برنامه نویسی دنیای بسیار جذاب و بزرگی است. اگر برنامه نویسی را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، شرکت هایی که به دنبال استخدام برنامه نویس حرفه ای هستند، حقوق بالایی را نیز به شما پرداخت خواهند کرد. حتی قادر خواهید بود پروژه های دلاری بگیرید. اگر هنوز لپ تاپ ندارید، با کتاب، کورس های آموزشی آنلاین و یک گوشی، برنامه نویسی را شروع و تجربه کنید تا زمانی که یک سیستم مناسب خریداری کنید. زمان را از دست ندهید.

آیا تاکنون با گوشی برنامه نویسی کرده اید؟ برایمان بنویسید.

منبع

https://www.circuitbasics.com/programming-with-your-android-smartphone-the-tools-you-need/

دکمه بازگشت به بالا